Kirjoittaja Aihe: Pakolaiset  (Luettu 40693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #105 : 27.11.15 - klo:13:47 »
Olisi mukavaa, jos elämä jatkuisi ikuisena 1960-lukuna mietin usein, joskin kavereilleni kanssa sisävessat ainakin kaupunkiin, maaseudun puolesta ottakoon kukin kantaa kuka siellä kasvoi.

Mutta se ei jatku. Se oli lapselle hyvää aikaa, Suomessa. Eli jos jatkuisi kaikille Suomen 1960-luku pienin perusparannuksin.

Mutta kun ei jatku.

Siitä syystä, että EU nyt teki sopimuksia näistä pakolaisista, että YK: n pakolaisleirit ovat surkeita ja sopivia enintään lämpimän ilmanalan sateettoman kauden kolmen kuukauden oleskeluun, että oli odotettavissa ettei Turkki, Kreikka, Italia pitele niitä pakolaisia millään, että itse olemme olleet piittaamattomia juuri niiden leiriolojen suhteen, ettei esimerkiksi KUA:n johtavaa miestä  saanut millään ilveellä  syttymään kuin Israelin rikoksista ja niin oli iän turha kirjoittaa hänelle ja kysyä miksi KUA ei tee mitään pientäkään esikuvaksi toisille, ettei kyllä kukaan muukaan tehnyt mitään auttaakseen, no niin makaa kuin petaa.

Nyt sitten paras mitä voi tehdä on mielestäni yhä mennä tutustumaan.
Sinne järjestyy tulkki.

Kaikkea ei ole tarpeen hyväksyä eikä hyväksytäkään. Itse menen katsomaan ennen kuin sanon mitään. Tulee ne kukkahattutäditkin tutuiksi. Yhtäällä jo pimahdin, sillä vapaaehtoistyö poikkeaa työstä cain siten ettei siitä makseta palkkaa. Jos aikoo olla " vain puoli tuntia myöhässä" se täytyy ilmoittaa. Kukkahatuilla on semmoinen taipumus että juuri ne kukat karisevat äkkiä eikä se hattukaan  pitkän päälle...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22105
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #106 : 27.11.15 - klo:14:11 »
Näyttäisi olevan joidenkin mielestä alaikäisen törkeä raiskauskin asia, jolla sopii irvailla. Huonoa tekee...

Ihmisryhmän tuomitseminen yhden siihen kuuluvan mahdollisesti tekemän rikoksen vuoksi on asia, joka tekee minulle huonoa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #107 : 27.11.15 - klo:14:13 »
Olisi mukavaa, jos elämä jatkuisi ikuisena 1960-lukuna mietin usein, joskin kavereilleni kanssa sisävessat ainakin kaupunkiin, maaseudun puolesta ottakoon kukin kantaa kuka siellä kasvoi.

Mutta se ei jatku. Se oli lapselle hyvää aikaa, Suomessa. Eli jos jatkuisi kaikille Suomen 1960-luku pienin perusparannuksin.

Liikenneonnettomuuksissa ja tapaturmissa kuoli ja vammautui 60-luvulla paljon enemmän lapsia kuin nykyään. Enää ei lapsukainen saa peuhata autossa turvavyöstä tai -kaukalosta vapaana, eikä pyöräillä ilman kypärää - jos nyt edes pyöräilemään uskalletaan päästää. Tai puuhun kiipeämään. Ja passiiviselle tupakoinnille altistettiin lapset kotona useammin kuin nykyään. Aktiivisellekin sikäli että tupakkaa sai ostaa kuka tahansa. Mitäs muuta, monella lahjakkaalla ja motivoituneella lapsella opintie tyssäsi siihen, että vanhemmat totesivat ettei meidän mukula mitään oppikoulua tartte.

Minä seurasin televisiouutisia ja pelkäsin sotaa. Mutta on hyviäkin muistoja, etenkin mummolasta. Tätini luona maalla ei ollut sähköjä, ja sekä siellä että mummolassani vain ulkohuussi, mutta ei se menoa haitannut. Varsinkaan puuhun menoa, ja uimassakin sai käydä ilman että vanhemmat vieressä valvomassa.

(ehkä pakolaisempaa myöhemmin)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #108 : 27.11.15 - klo:14:32 »
Näyttäisi olevan joidenkin mielestä alaikäisen törkeä raiskauskin asia, jolla sopii irvailla. Huonoa tekee...

Täällä tosin ei kukaan irvaile asialla. Jos joku sanoo, ettei kaikkia turvapaikanhakijoita pidä leimata yhden tekemän rikkeen takia, se on vain asiaa.

Allekirjoitan Penan kommentin tuolla hieman aikaisemmin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #109 : 27.11.15 - klo:15:20 »
Sukupuolivietin kieltäminen selibaatilla, ehkäisykiellolla, masturboinnin syyllistämisellä, ilotyttöjen ja poikien tuomitsemisella aikaansaa ylilyöntejä myös kotoperäisissä liikkeissä , samoin katolisissa oikeinuskovissa yhteisöissä.

Myllynkivillä olisi käyttöä jos jossakin. Kuka ripustaa sen, ja keiden kaulaan ?

Jeesus ei tehnyt niin vaan antoi synnit anteeksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #110 : 27.11.15 - klo:18:22 »
 :-\
Kuten joku asiaa sivusikin jo, niin minuakin ihmetyttää miten on sidoksissa Suomen ankeat ilmasto olot, kuten pikkupakkaset ja pimeät illat ja irakilaisten ja muiden pakolaisten äitien terveys?
Huolestuttaa, kun täällä alkaa pakkaset, niin urheat pakolaiset, varsinkin nuoret miehet haluavat pian kotiin, kun äiti on sairaana siellä.
Antakaa lentolippu ja heti,,niin ja ruoka täällä on huonoa !!!
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #111 : 27.11.15 - klo:18:31 »
Nuoren miehen kyvyttömyys viettiensä hillintään ei ole hänen etnisestä taustastaan tai erityisasemastaan johtuvaa.

Toiset kuitenkin hillinnässä onnistuvat, toiset eivät. Etninen tausta tai erityisasema voivat olla osa selitystä, mutta eivät tietenkään koko selitys, koska samantaustaisista nuorista miehistä heistäkin osa onnistuu ja osa ei.

Olisin taipuvainen ajattelemaan kuten Yrjö Rautio päivän hesarin kolumnissaan:

Lainaus
Aivan erityinen ongelma on se, että lähes kaikki turvapaikkaa hakevat tulevat maista ja kulttuureista, joissa naisten ja miesten asema ja käyttäytymissäännöt ovat aivan erilaiset kuin meillä. Se mikä heidän kulttuurissaan merkitsee avointa valtakirjaa kohdella naista vapaana riistana, on meillä vain sukupuolten välistä tasa-arvoa ja kansalaisten perusvapauksia.

Kyllä tuon voi minusta myöntää. Eihän se ole sen kummempaa kuin todeta, että eri kulttuureissa on eri käyttäytymissäännöt, myös säädyllisyyttä koskevat. Samaan hengenvetoon lienee syytä todeta, että en usko että kukaan väistämättä on oman kulttuurinsa tapojen orja, vaan voi omaksua uuttakin. Vaikka ei sisimmässään uuden asuinmaansa käytäntöjä hyväksyisi, niitä voi kuitenkin pystyä noudattamaan. Tietysti tämä edellyttää, että on ollut mahdollisuus perehtyä siihen mikä täällä on tapana.

Ja tämähän ei ole mikään islam-spesifi asia edes. Vielä minun elinaikanani on kristityssä maailmassa paikoin ollut ihan hyväksyttävää hankkia nuori tyttö vaimokseen raiskaamalla tämä. Italian lainsäädännöstä tämän käytännön mahdollistava pykälä poistettiin niinkin myöhään kuin vuonna 1981. Sallittu avioitumisikäkin on ollut vuosia alempi kuin meillä nykyään.

Sitä kyllä mietin, miten opettaa uskottavasti ehdottoman seksuaalisen itsemääräämisen periaatetta, kun ahdistelua ja häirintää harjoittavat myös omat kansalaiset, ja tuomio ensikertalaiselle raiskaajalle on yleensä ehdonalaista vankeutta, eli käytännössä ei mitään.

Mitä tuohon erityisasemaan tulee, niin joutilaat nuoret miehet ovat aina ja kaikkialla aiheuttaneet ongelmia (ja ei, en sano että kaikki joutilaat nuoret miehet). Naiset tuntuvat pärjäävän paremmin. Samoin kriisialueella oleskelu näyttäisi altistavan ongelmakäytökselle. Suomessakin väkivaltarikollisuus kasvoi tilapäisesti vuosina 1946 -1947, eikä siinä tainneet olla maahanmuuttajat asialla. Kotisijoiltaan juuritut evakotkaan eivät kaikkea selitä.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #112 : 27.11.15 - klo:18:43 »
:-\
Kuten joku asiaa sivusikin jo, niin minuakin ihmetyttää miten on sidoksissa Suomen ankeat ilmasto olot, kuten pikkupakkaset ja pimeät illat ja irakilaisten ja muiden pakolaisten äitien terveys?
Huolestuttaa, kun täällä alkaa pakkaset, niin urheat pakolaiset, varsinkin nuoret miehet haluavat pian kotiin, kun äiti on sairaana siellä.
Antakaa lentolippu ja heti,,niin ja ruoka täällä on huonoa !!!

Olisiko se niin, että äitiään rakastava poika sillä paheksutulla älypuhelimellaan on äitiin yhteydessä? Ehkäpä useammin kuin suomalainen nuori mies omaansa. Kertoo että on kylmää ja pimeää ja tylsää ja patja ohut ja ruoka pahaa, niin äidin sydän murtuu, ja se on se sairaus.

Jos poika on lähetetty vieraaseen maahan siinä toivossa, että se saa siellä tehdä työtä rauhassa (ilman että pakotetaan johonkin sotajoukkoon) ja lähettää osan palkasta kotiin, kuten kunnon pojan kuuluu, ja sitten osoittautuukin ettei se ihan noin vain käynytkään, niin tokihan se sitten mieluummin halutaan kotiin. Kärsitään kurjuudesta ja epävarmuudesta, mutta tehdään se sentään yhdessä.

Minun luuloni mukaan jossakin Irakissa tai Syyriassa perhesiteet ja sukulaisuussuhteet ovat paljon tärkeämpi asia kuin meillä, niin hyvässä kuin pahassa. Perhe/suku on yhteisyritys, jonka etu on tärkeämpi kuin henkilökohtaiset pyyteet tai se että turhan tarkkaan noudatettaisiin kulloisenkin vallanpitäjän säätämiä lakeja. Meillä luotetaan ja turvataan yhteiskuntaan ja yksilöön (jommassakummassa järjestyksessä), siellä perheeseen, sukuun ja klaaniin. Meikäläisen systeemin kääntöpuolena sitten yksinäisyyttä ja näitä joiden ainoa omainen on viranomainen, siellä pienempi yksilönvapaus ja se, mikä meidän mielestä on viranomaisen linssiin viilaamista. (Eli, kuten 1960-luvussakin, samalla asialla on sekä hyvät että huonot puolet.)
« Viimeksi muokattu: 27.11.15 - klo:18:47 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #113 : 27.11.15 - klo:18:52 »
Hyvin selitelty  :)

Toinen pieni kummastukseni.

Öö missä mä oon, jossain Siilienjärvellä.
Oon keskellä ei mitään haluun pois.
Eli takas kotiin autiomaahan, missä ei ole kuin hiekka aavikkoa ympärillä, kuten Syyriassa ja Irakiassa.
:)

Suurin osa suomalaisista ei tajua, että eivät pakolaiset ole lähteneet pakoon huonoja taloudellisia asioita ja oloja, vaan sotaa.
Irakissa esimerkiksi on kansalaispalkka kaikilla noin 500 euroa ja nyt, kun he ei saa sitä, niin oireillaan :)

Hemmoteltuja, mutta pakolaisia silti mutta ei voi sanoa, että olisivat köyhälistöä, niitä ei ne ole,enempiläytyy Suomesta köyhiä kuin noista maista. Syyriassa on ollut hyvä elintaso aina.

Joku pakolainen oli jossain pankkiautomaatilla ja nosti jonkun tonnin ja jäi lapppu ottamatta autoaatista, seuraavasuomalainen tuli ja huomasi saldo 800 000, no ei tykännyt. :)
« Viimeksi muokattu: 27.11.15 - klo:18:57 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #114 : 27.11.15 - klo:19:03 »
Öö missä mä oon, jossain Siilienjärvellä.
Oon keskellä ei mitään haluun pois.
Eli takas kotiin autiomaahan, missä ei ole kuin hiekka aavikkoa ympärillä, kuten Syyriassa ja Irakiassa.
:)

Höh. Siellähän on kaupunkeja. Ollut kuulusia kaupunkeja jo silloin, kun Suomessa ei vielä asunut suomalaisia ja ne joita täällä oli, asuivat jossain havumajoissa ja purivat hylkeenlihaa. Sinnehän sitä Baabelin torniakin pykättiin jo aikaa sitten, ja olisi kai onnistuttukin jollei ns. yläkerrasta olisi puututtu asioihin.

Minä kyllä luulen (taas vain luulen), että tuolla on saattanut sota aiheuttaa myös taloudellista hankaluutta. Ettei elinkeinoelämä toimi ihan kuin ennen. Köyhimmät eli kansan enemmistö joutuvat tietysti tyytymään siihen, että jäävät jonnekin Jordaniaan (siellähän ne enimmät pakolaiset). Mutta joka pystyy, pyrkii pidemmälle parempaan turvaan. Ja sitten on tietysti se Isis, jota lähdetään karkuun, kun ei oikein kalifaatti nappaa.

(Mutta miksei nuoria pakolaismiehiä rauhoittaisi tietokonepelien pelaaminen? Sehän se nuoret suomalaiset miehenalutkin veltostuttaa niin ettei maistu ulkohommat eikä - tästä olen kuullut todistuksia - edes petipuuhat.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #115 : 27.11.15 - klo:19:11 »
Suuri ongelma mamuilla on tekemisen ja naisten puute.  Tulijoiden miesylimäärä on todella suuri. Se tekee tilanteesta vaikean.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #116 : 27.11.15 - klo:19:27 »

Toi toinen puute totta mullakin..
Pitäisköhän pyytää lippu Irakiin?

No enempi ja vähempi totta ja oma valinta :)

Oikeasti, aika vähälle on jäänyt tänä voimavara ja sen pohdinta.
Siinä olisi parantamisen varaa, miten voisimme ja pakolaiset voisivat alkaa kehittää jotain hyödyllistä.
Nyt vaan kaikki puhe on ongelmissa :)

Kekkonen jos olisi vallassa, niin laittaisi porukan kyllä töihin, jos ei hyvällä, niin uhkailemalla.

Ei muuta kuin kartoitus minkä alan pakolaisia on ja miten he voisivat jatkaa ammateissaan täällä edes avustajina omalta kohdaltaan ja oppien meiltä.
Miksi tästä ei puhuta?

Ei kai ne kädettömiä olleet kotimaassaan?
No ehkä ne kaikki on olleet öljy alalla?
Lampaanasvattajia tai jotain, mutta sitten vaan luovuus peliin.

Öppikseltä ei kiitos änkyrä vastausta, :) tai no tulkoon :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #117 : 27.11.15 - klo:19:38 »
Ei muuta kuin kartoitus minkä alan pakolaisia on ja miten he voisivat jatkaa ammateissaan täällä edes avustajina omalta kohdaltaan ja oppien meiltä.
Miksi tästä ei puhuta?

Olihan sitä jossakin kartoitettu, pitäjään oli saatu sata uutta taksikuskia  :eusa_angel: Ettei olisi ollut Kauhava tuo paikkakunta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #118 : 27.11.15 - klo:19:49 »
Olihan sitä jossakin kartoitettu, pitäjään oli saatu sata uutta taksikuskia  :eusa_angel: Ettei olisi ollut Kauhava tuo paikkakunta.

:) :) :)
En muista koska oisin mennyt näin sanattomaksi..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Pakolaiset
« Vastaus #119 : 27.11.15 - klo:20:20 »
 :)
Kaveri pyysi pakolaiskeskuksen porukkaa talkoisiin .Pyysi paria miestä mukaan tuli kymmenen innokasta ja mökin hirret saatiin paikalleen...

Samanlainen tunto mullakin, kun olin samassa kommuunissa pakolaisten kanssa joskus vuonna kirves suo ja juoppo.
Pakolaisille oli tärkeää tehdä jotakin järkevää ja palkka ei ollut se pää asia.
Ihan tosi kivoja ihmisiä olivat kaikki ja lahjakkaita.
Ruotsi ihan varmasti hyötyy niistä pakolaisista, jotka oli samalla luokalla kun minä.
Suurin osa, kuten serbit ja kosovolaiset , moni kurdi menivät takaisin maahansa, kun sinne tuli rauha ja Balkanilta loppui sota, mutta rakkaat muistot heistä jokaisesta ja mikä voimavara ihan ystävinä hekin kaikki olisivat olleet ruotasalaisille tavallisille ihmisille, jos olisivat saaneet kontaktia heihin.

Mä jos joskus heitä tapaan, niin uskoisin jälleen näkemisen olevan mieluisaa..

Vaikkakin vielä, en ymmärrä näitä nykyisiä pakolaisia keskuudessamme, he eivät ole muuta kuin elintaso kulkureita ja pelkureita suurin osa, ikävä sanoa näin, mutta oikeita pakolaisia nähneenäuskoisin näin.
Toivottavasti olen väärässä.
Ja usein olen, useimmiten..
Kaikki valta tekoälylle!