Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 6  (Luettu 24873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #60 : 17.12.19 - klo:21:16 »
Juuri näin! Sukupuolineutraalissa maassamme ei ole miehiä eikä naisia vaan pelkästään henkilöitä.:)

Ei Suomi ole läheskään sukupuolineutraali. En usko sen olevan koskaan. Aika aikaa kutakin. Kymmenen vuoden päästä vouhkataan jostain muusta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #61 : 19.12.19 - klo:09:58 »
Ei Suomi ole läheskään sukupuolineutraali. En usko sen olevan koskaan. Aika aikaa kutakin. Kymmenen vuoden päästä vouhkataan jostain muusta.
Seikka on saletti!

Terveellinen ravinto ja liikunta on sairauden hoidon perusta eikä lihavuus ole terveellistä, jos uskomme liikunta­lääke­tieteeseen erikoistunutta hyvinvointilääkäriä Pippa Laukkaa suomalaisten ollessa lihavampia kuin koskaan lenkkipolun ja kuntosalin sijasta maistuessa vain tupakka, viina ja rasva.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #62 : 20.12.19 - klo:09:18 »
Totesin Riitta-mummin napanneen migreenioireita, ja olen vilpittömästi pahoillani. 5-veisaaja pääsi verenpaineestaan kun pääsi kivuista, näillä on se yhteys et aina huolettaa kun joku kehittää kipusairauden niin viimisen päälle kuin migreeni on häijyimmillään. Kipu repäsee verenpaineen aika korkeelle. Minulla alapaine nousee yli sadan aina. 

Sepposin kukka-allergian muistin, sama täällä mutta hyasintti oli pakko ostaa.  Niiden tuoksu toi lapena joulun kotiin, kun opettajille vietiin kukka ja tietty hyasintti, ne ja mandariinit tuoksuu joululta.  Yskittää ja niiskututtaa, hölmö minä.  Onneks ei nouse kuume vielä.

Uusi patja, ah ah, paremmat unet, vähemän yöyskää!!!!!  :) :) :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #63 : 21.12.19 - klo:23:24 »
Miten patjan osaa ostaa? Nehän on hyvät ihan vietävän kalliita, ei olisi varaa ostaa sekundaa... mutta ei kai sama patja kaikille nukkujille ja nukkuma-asennoille sovi?

Omani sietäisi varmaan joskus uusia, on nimittäin ainakin 25 vuotta vanha.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #64 : 21.12.19 - klo:23:30 »
Ei suoranaisesti sairaus, vaan ehkä pikemmin jopa terveys tämä. Mietin ihmisen fysiologiaa tältä kantilta:

Ei ole nyt vähään aikaan naudanliha oikein uponnut. Joskus ostin karjalanpaistilihoja, sika maistui mutta nautapalat piti pupeltaa puoliväkisin. Maistuivat kitkerän rautaisilta. Onko se sitä kun hemppa on ollut vähän turhankin korkealla niin kroppa välttelee ruokaa joka sitä nostaisi lisää? Sianlihassahan on paljon vähemmän rautaa. Toisaalta kasvisten rautapitoisemmasta päästä persilja kyllä maistuu.

Mutta voiko periaatteessa kroppa täsmätietää, mitä pitäisi syödä ja mitä välttää?

Porkkana ja kananmunat ovat sellaisia ruoka-aineita että joskus vain tulee totaalistoppi, ei mene enää. Nytkin jääkaapissa vanhentunut varmaan kuukauden päivät joku porkkanapussin puolikas. Lasimestarin silliin ja rosolliin saanen loppusijoitettua, jos ovat vielä kunnollisia. Mozzarellaan sen sijaan tunnen hirmuista himoa. Kalsiuminpuute?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #65 : 28.12.19 - klo:18:20 »
Miten patjan osaa ostaa? Nehän on hyvät ihan vietävän kalliita, ei olisi varaa ostaa sekundaa... mutta ei kai sama patja kaikille nukkujille ja nukkuma-asennoille sovi?

Omani sietäisi varmaan joskus uusia, on nimittäin ainakin 25 vuotta vanha.

Siis minulle osti sisar miehineen ja on ainakin niin painava ettei jaksa käännellä.  Hirvittää mitä tää ollenkaan maksoi. Sisar on ruvennu ihan lellimään minua, kai kun lapset on joks lähteneet paitti että ravaahan ne kotona jonka hyvin käsitän.

Elimistö ohjaa hyvin harvoja ruoka-aineita nauttimaan m utta jotain välttämään. Toivoisin, että minun oppisi välttämään näitä talvijäätelöitä.  Tosin en tiedä minkä verran juttua on tutkittu, mutta paljon on oletusluontoista.

Minun halajaa sitä jäätelöä talvella. Nyt päätin että syön kunnes tulee ällötys.  Äkkiä tuli.

Maito on aikuiselle semmoinen nounou, ei mene. Ihan turhaa se oliskin. Hapantuotteet jostain syystä on okei ja hyvin sopii.

Minun on lihan suhteen aivan sama, mutta koskee kaikkea lihaa. Kun ei tee mieli niin ei tee.

Ihminen on ohjelmoitu syömään rasvaa ja sokeria jostain puussakiipeilyajalta, mutta niitä järjen pitäis väistää. Kasviksiin kun tottuu niin niitten maku on jotenkin niin hyvin hieno ja erilainen kun joku kinkku on aina vaan se kinkku.

………………….

Sinänsä välkky ajatus olisi että aikuinen välttäis vierasta eläinproteiinia. Se ei ole niin hyväksi suurissa määrissä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #66 : 30.12.19 - klo:04:54 »

    :rukous: Paranna minut. Kiitos terveydestä!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #67 : 13.01.20 - klo:11:29 »
On kiva kertoa palaamisesta Pääterveysaseman palveluun. Kaksi vuotta sitten kävin siellä ( Kaupunginsairaalan osastoilla ) viimeeksi. Nyt oli asiaa ja aika varattuna astmahoitajalle.
Koko entinen vuodeosastosiipi on nyt Päätervysaseman käytössä. Tilat on rempattu 'viimesen päälle, oli hiukan suunnistettava.
Kunhan tutustun, niin hyvältä vaikuttaa muuten.

Hoitajani oli erinomainen ja mukava ihminenkin. Nyt aloitan viikon mittaisen puhallusten seurannan. Seuraava käynti samalle hoitajalle, käynti spirometriassa ja sen jälkeen vielä lääkärissä on jo varattu ja tulosteet muistuttamassa näistä.
Jopa kerrokset johon mennä ja huoneen nro on printattu.

Silmäpoli on nimetty maan parhaimmin toimivaksi. Sinne tulee leikkauspotilaita ympäri Etelä-Suomena. Nyt sekin on mahdollista, valinnanvapautta.

Minulla on aikamoinen yskä, joten osui sopivaan aikaan tämä käynti .
Ostin uuden välikappaleen Ventoline-piippuun. Nyt vaikutus pitäisi mennä keuhkoputkiin eikä ain suuhun, johon lääkkeen partikkelit kuulema tahtovat jäädä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #68 : 13.01.20 - klo:11:39 »
Tuntuu vapauttavalta kun vaihdoin Marevanin Eliquisiin, katkes se löyhä side terveydenhoitoon joka alkoi tuntua jo orjuuttavalta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #69 : 18.01.20 - klo:18:26 »
Miten patjan osaa ostaa? Nehän on hyvät ihan vietävän kalliita, ei olisi varaa ostaa sekundaa... mutta ei kai sama patja kaikille nukkujille ja nukkuma-asennoille sovi?

Omani sietäisi varmaan joskus uusia, on nimittäin ainakin 25 vuotta vanha.

Sisko osti tämän kun altani hajosivat viimeiset rippeet.  Eikä kerro mitä maksoi eli luultavasti oli kallis. Hirvittää.  On paksu ja hyvin raskas, en saa helposti käänneltyä. Petauspatjaa en käytä, nukun levottomasti, se vielä luiskahtaa ja putoan sängystä. Se aattoaamuinen riitti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #70 : 25.01.20 - klo:12:56 »
Uusi koronavirus sairastuttaa ja tappaa ihmisiä maailmalla. Kyseessä on koronaviruksiin kuuluva virus, jota ei ole aiemmin tavattu.

Lähteet

Kuinka vaarallinen uusi koronavirus on ja miten se leviää? Tämän tiedämme nyt maailmalla riehuvasta viruksesta 
https://yle.fi/uutiset/3-11174160

Wuhanin koronavirus: Tauti voi levitä ihmisestä toiseen, myös terveydenhuollon henkilöstöä sairastunut
https://yle.fi/uutiset/3-11167446

Näin koronavirus tarttuu ja nämä ovat oireet: katso 6 asiaa, jotka sinun on tiedettävä koronaviruksesta   
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006382728.html


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #71 : 11.02.20 - klo:22:32 »
On kiva kertoa palaamisesta Pääterveysaseman palveluun.

Sana hahmottui mielessäni yksiköksi, joka on erikoistunut pään alueen vaivojen tutkimiseen ja hoitoon. Silmät, nenä, korvat, aivot (neurologia + psykiatria), ehkäpä hampaatkin ja leukanivel. Kasvojen iho ja hiuspohja.

Kävin omalla "pääterveysasemalla" tänään, eli hammaslääkärissä, uusituttamassa kaksi vanhaa levinnyttä paikkaa keraamisiksi versioiksi. Tai yksityinenhän tuo on. Puudutus ei ensin meinannut ruveta tehoamaan, ja sitten ei meinannut mennä ohi. Toisessa poskessa on suupieltä kohottava lihas vietävän kipeä, ja hymy vino. Juomat valuu rinnuksille. Jos yritän hymyllä, näytän tältä  :-\. Olisiko joku niistä kaikista puudutuspiikeistä osunut vähän harhaan?

Olenkin ihmetellyt, miksei tehdä niin että ensin tuikataan puudutuspiikit ja sitten saisi istuskella aulassa odottelemassa kunnes ne vaikuttavat. Sinä aikana voisi hammaslääkäri hoitaa toisen tai kolmannenkin potilaan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.20 - klo:22:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #72 : 12.02.20 - klo:01:33 »
Työnantajallani oli yksi pää_varasto ja useita käsi_varastoja ympäri maata.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #73 : 14.02.20 - klo:18:08 »
Pääterveysasema ei tarkoita Lahdessa vain päiden hoitoa, vaan on monisairaiden oma osasto, nimeltä Pääterveysasema.

Sain eilen tavata kolmen vuoden jälkeen saman hyvän lääkärin astma-asioissa , jonka kanssa halusinkin jatkaa 'suhetta'.

Venakoksi hän puhuu hyvin suomea, ja lisäksi kirjoittaa paperille tärkeimmät tilattavat ajat ja tarvittavat asiat.
Sain kuulla pef-mittausten ja spirometrian näyttävät sairauteni hiukan edelleen huonontuneen. Ilm. Svetlanan mukaan se on astman ja keuhoahtauman sekamuoto.
Lääkitystä hiukan muutettiin, ja mm. pneumokokkirokotteelle sain reseptin.

Omasta mielestäni pärjään olosuhteisiin nähen oikein mukavasti, kunhan en rasita itseäni liikaa.
 :eusa_pray: Kiitos kuuluu voimien ja terveyden antajille.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 6
« Vastaus #74 : 15.02.20 - klo:13:28 »
Minua painaa tällä erää äitini hammassairaus, vaikka se ei tänne kuuluisi niin menköön nyt.  Vanhan paikatun juurikanava märki ja fistuloi elikkä teki reiän ikeneen asti, eikä ota parantuakseen ja umpeutuakseen.  Kun siihen on kiinnitetty silta jossa on puoli poskea kiinni, niin revi siitä sitten. Harmittaa semmoinen urheus, että särkyä kestetään kestetään ja sitten viikon kuluttua mainitaan että oli hirmuinen viikonloppu. Et sitte soittanu, sanoin.  Eihän hän.

Tulen kipeäksi kun ajattelen koko juttua.  Pitääkö sinne muuttaa vahtimaan niitä?  Kun se lumiraja oli tavoitteena.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.