Kirjoittaja Aihe: Körteille Raamattu on Jumalan Sana  (Luettu 29575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22086
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #45 : 06.10.15 - klo:10:17 »
Ihmisetkin saattavat surmata albiinoja ja muita erilaisia joukostaan. Kristillinen lähetystyö joutuu edelleen tekemään työtä esimerkiksi yhteisöltään kätkettyjen vammaisten lasten löytämiseksi sekä saattamiseksi muiden mukana kouluun ja ihmisarvoiseen elemään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #46 : 06.10.15 - klo:10:25 »

   Lienee sisäänrakennettu biologia, että syntipukki ja silmätikku toimivat yhteisön toimivuuden, olemassaolon välttämättöminä määrittäjinä. Heillä on tehtävä kuten Jessellä uhrautua.
Liikkumavara on avainsana. Sen turvin on mahdollista puhua sivistyksestä, keskustella, sopia ja yrittää yhdessä kohti yhteistä päämäärää, yhteisesti sovittua tai hyväksyttyä projektia toteuttaen.
Valitettavaa on, että "inhimillisyys" sisältää myös pimeän puolen tietyllä aikajänteellä.

« Viimeksi muokattu: 06.10.15 - klo:10:31 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22086
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #47 : 06.10.15 - klo:10:28 »
Evankeliumi ilmoittaa, että Jeesus on sen tehtävän jo suorittanut, antakaa kummajaisten olla rauhassa.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #48 : 06.10.15 - klo:10:49 »
Paavo sanoo jotenkin tähän tapaan Erämaan profeetassa; Moni makaa tietonsa päällä, mutta se ei pelasta.
...
Ei pelasta raamattukaan jos siitä ei omaksu Pelastajaa. Silloin sillä on lukukirjan arvo
R-m.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #49 : 06.10.15 - klo:15:58 »
En osaa ajatella aivan että Raamattu pelastaisi, vaikka kirkon historiassa esiintyi väkeä joka ajatteli siellä olevan viisaustiedon jonka välityksellä pelastetuttiin, mitä se sitten olikaan ja koskaan en käsittänyt miten.

Kyllä Pena on oikeassa, jos yhtään laajemmin. kaarin  ajatellaan. Eli Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Siinäkin muuten että moni kaipaa ympärilleen laumaa.  Paimen saattaa vain olla ymmällänsä, kun lauma ei hyväksykään jokaista siihen liitettävä.

Sellaisessa hylkimistikanteessa on ankara kuulla muutoin jokin aika nyökyteltäen sivuutettava sanonta:  Et sinä missään erityisasemassa ole.  Onhan moni, on liikuntavammainen, hyvin pelokas ja ujo, eikä montaa kertaa aheta laumasta kun sanoo sille Paimenelle, jos minä seurailisin täältä etäämpää. En minä uskalla tuohon joukkoon.


"............................

Sillä kohdin minun tuli se epäilys, että jos sitä sentään saisi lukea sekä että. Jos tuo kaikki olisi sekä että. Vähin erin hyvin arka Jumalan lähestymisessä saattaisi olla aika onnellinen. Vaikka olen täällä yksinäni ja pelkään liittyä heihin ja niihin ja noihin,  enhän minä yksin ole. Mutta ei saa ollaan itsepetosta tämä.
« Viimeksi muokattu: 06.10.15 - klo:16:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #50 : 06.10.15 - klo:17:09 »
Ei pelasta raamattukaan jos siitä ei omaksu Pelastajaa. Silloin sillä on lukukirjan arvo

Raamattu on oikein mielenkiintoinen lukukirja. Varsinkin, kun lukee myös, mitä muut (esim. se kirkko) siitä kirjasta ovat lukeneet ja itselleen saaneet.

En etsi opinkappaleita (tai Pelastajaa) Raamatusta, sillä tietysti kirkko on ensin. Kirkkohan Raamatun kokosi. Vaikka luen Raamattua itse niin tietysti nenälläni on koko ajan kirkon siihen asettamat silmälasit.

Laumaan kuulumisesta: Onhan se kätevää että on kastettu, omistajan laumaan kuuluvaksi korvamerkillä merkattu. Tuntuu, että ei sen lisäksi tarvitse muuta enää ollakaan. Mutta ei siitä seuraa, että laumassa olisi kivaa. Se nyt vain on fakta että siihen kuuluu, tykkäsi tai ei, antoi sen vaikuttaa käyttäytymiseensä jotenkin tai ei. Tai tykkäävätkö muut että kuulun siihen vai eivät tykkää. Eivät ihmisten tykkäämiset laumaan kuulumista ratkaise; ei se ole mikään huutoäänestyksellä päätettävä asia. Toki siitä laumaan kuulumisesta tai lauman lukukirjan lukemisesta tms. voi koettaa itselleen jotain enemmänkin saada. Minulle ei ole seurallisuus-aspekti tai me-henki koskaan tainnut olla hommassa olennaista.

Mutta minä en taida tietää, mistä tässä nyt oikein puhutaan. Mitä se "oma Jumala" tai "oma jumalasuhde" konkreettisesti olisi? Sitäkö, että rukoilee omin sanoin omista ja lähipiirin asioista, sen sijaan (tai lisäksi) että käyttäisi vanhoja hyväksi havaittuja sanamuodoltaan valmiita rukouksia ja osallistuisi jumalanpalveluksen yhteiseen esirukoukseen? Jos tuota niin missäpä se kielletty olisi, jos siitä tuntee hyötyvänsä?

Eli minä en tiedä, puhutaanko tässä
1) siitä, onko laumassa kivaa ja tunteeko siellä itsensä hyväksytyksi; vai
2) siitä, onko Raamattu jotenkin ymmärrettävissä ja käytettävissä ilman kirkon antamaa esiymmärrystä siitä, mitä siellä on ja mikä on keskeistä; vai
3) jostakin vielä muusta.

Minusta kaksi ensinmainuttua vaihtoehtoa ovat kaksi keskenään ihan eri asiaa.
« Viimeksi muokattu: 06.10.15 - klo:17:18 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #51 : 07.10.15 - klo:16:47 »

Laumaan kuulumisesta: Onhan se kätevää että on kastettu, omistajan laumaan kuuluvaksi korvamerkillä merkattu. Tuntuu, että ei sen lisäksi tarvitse muuta enää ollakaan. Mutta ei siitä seuraa, että laumassa olisi kivaa. Se nyt vain on fakta että siihen kuuluu, tykkäsi tai ei, antoi sen vaikuttaa käyttäytymiseensä jotenkin tai ei. Tai tykkäävätkö muut että kuulun siihen vai eivät tykkää. Eivät ihmisten tykkäämiset laumaan kuulumista ratkaise; ei se ole mikään huutoäänestyksellä päätettävä asia. Toki siitä laumaan kuulumisesta tai lauman lukukirjan lukemisesta tms. voi koettaa itselleen jotain enemmänkin saada. Minulle ei ole seurallisuus-aspekti tai me-henki koskaan tainnut olla hommassa olennaista.

Mutta minä en taida tietää, mistä tässä nyt oikein puhutaan. Mitä se "oma Jumala" tai "oma jumalasuhde" konkreettisesti olisi? Sitäkö, että rukoilee omin sanoin omista ja lähipiirin asioista, sen sijaan (tai lisäksi) että käyttäisi vanhoja hyväksi havaittuja sanamuodoltaan valmiita rukouksia ja osallistuisi jumalanpalveluksen yhteiseen esirukoukseen? Jos tuota niin missäpä se kielletty olisi, jos siitä tuntee hyötyvänsä?



Hajanaisia ajatuksia hienojen ajatusten perään. Onnellisuus, hieno elämän eläminen, oma jumala, oma jumalasuhde... en minäkään pyri näihin. Kirkossa käyn kun käyn, karismaattisuus on sielunvihollisen duunia, en minulla ole henkilökohtaista vapahtajaa vaan yhteisönä käyn Isä meidän -rukoukseen. Oma jumalasuhde on minulle keski-ikäisen miehen vatsan pruittailua. Jos se on kunnossa niin se on siedettävää, mutta yleensä ei ole. Mutta minä uskon Lunastajan elävän. Mutta ei tule olla kuin korkeintaan tyytyväinen. Se on niin ahdistavaa tämä elämä. Mutta minä uskon siedettävyyksiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #52 : 07.10.15 - klo:18:06 »
Ei kai siitä omasta jumalasuhteesta mitään haittaa ole, jollei rupea vaatimaan että muillakin pitää olla sellainen?

Ja jos paljon puhuu omasta jumalasuhteestaan, se on ensinnäkin sama juttu kuin muutenkin puhua kovin paljon omista asioistaan (eli epäkohteliasta), ja toiseksi saattaa antaa sen vaikutelman, että saarnaa muille sen oman jumalasuhteen tärkeyttä, vaikkei niin tekisikään.

Ja toisaalta se, joka ei pidä omaa jumalasuhdetta tärkeänä (tai edes mahdollisena), saattaa turhan herkästi tulkita omasta jumalasuhteestaan puhuvan henkilön puheet käännytyssaarnaksi.

Eivätkö voi puhua omista jumalasuhteistaan keskenään ne, joita asia kiinnostaa, eikä muiden tarvitse siitä loukkaantua? Kumpikin porukka saisi olla rauhassa mitä on.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #53 : 08.10.15 - klo:02:39 »
Öppiäinen on selkeä.  Olla kastettu on todella oma asiansa, peruuttamatonkin vielä. Sen sijaan se mihin Juhani viittaa on tärkeää mutta ehkä tällä kertaa out of topic. Se omasta jumalasuhteesta puhuminen on hieman toinen asia kuin ken kyseleminen saako sellainen olla.

Joskus opin että semmoinen on suorastaan välttämätön, siinä joukkueessa olikin sitten ainoa joka sopi juuri itselleni. Sen pitemmälle en oikein välittäisi;  oli joskus potilaita joilla oli viinan kanssa ongelma ja he sanoivat että AA- kerho ei vain ole jotakin mitä he jaksaa. Noustaan vuorotellen kertomaan teemasta minä ja viina. He sallivat sen niille joiden se sopii, jos heille itsellensä keksittäisiin jokin toinen apu.

Jostakin syystä minulle tietämättömästä,  kaipasin semmosta suhdetta Jumalaan kuin on vaikka vanhempiin paitsi että se oli jotakin yli sellaisen.  No  lapsena se oli jokin jota en edes epäillyt ettei Jumala samasta asiasta pitäisi, ne jaaritukset joissa "minä ajattelen olevaisia" ovat semmoisia rykäisyjä siltä ajalta.

Siihen kuuluu sekin että luen Raamattua ilman niitä silmälaseja. Tai tekisi vimmatusti mieleni. Joskus ajattelen että alkuaanhan ne tiettävästi olivat pätkinä muistiin merkittyjä, joista osasta keräiltiin juttuja joista osa hyväksyttiin nykyiseen, ja koskee molempia testamentteja.

 Siellä aika usein on kokemuksia ja.  tarinoita joiden takaa saattaa uumoilla joko elämäkerrallista omaelämäkerrallista ainesta, jolloin mietin, miksi ne eivät saisi puhua minulle kuten jokin profaanikin kirja josta ns löytää itsensä, saa rohkaisua ja lohdutusta. 

Muistan ensimmäisen lukukokemukseni riparilla kun pitkästytti se vuodelepo johon kuumeessa määräsivät  ja päätin lukea ne lopputenttiin määrätyt kohdat. Oli hiottavaa, sivut liimautui yhteen, ei löytynyt Joh 3:16,    luin Joh 14 ja että jäähyväispuhe. Kenen tai mihkä oltiin menossa ei mitään tajua, mutta jokin siinä minuun vetosi että luin, ja kun tuli jae 27 rupesin puuskuttamaan kuin pieni siili. Rauhan minä jätän teille! Mitä! Minulle?

Ja sen jälkeen oli se elämäni oudoimpia kokemuksia:  ei, uskoon ei voi tulla. Ei nykäisemällä isosta hihasta. Mitä tapahtuikin, myöhemmin käsitin käsittäneeni ettei mitään suhdetta voi aloittaa yksipuolisella päätöksellä. Jos Jumala tahtoo välit minun kanssani sitä ei sitten ylitä mikään.

Sitähän ne olisi minulla seuranneet, Hän olisi johdattanut ja minä seurannut. 

Siksi tuntui tylyltä tietty kuulla ettei sinnepäinkään, olin käsittänyt kaiken väärin.

Siitä seurasi sitten itse asiassa juuri tuo että Jumalan paikalla olikin ryhmä, johon piti olla suhteessa ja ryhmä sanoi mikä on oikein ja miten tulee uskoa. Ja tässä ei kyllä ole eroa ryhmällä ja ryhmällä. Nuoruusikään varmaan sopi se ryhmä, ja aikuistuessa herännäisyys.

Mutta ikinä lauma ei kyllä Paimenta minulla ylitä. Se on sitten enää aika epätoivoista selittelyä että eihän se lauma edes halua minua kun ei huoli mustia lampaita.... Tai jos on päätetty olla mustia niin sitten raidallinen on epäkelpo. Tai vihreä. Hus pois. 

Kyl se paimen riittää. Hän vie ja varmaan hyväksyy vaikka olisi violetinkukertava. Nytkin antoi siilin.
« Viimeksi muokattu: 08.10.15 - klo:02:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #54 : 08.10.15 - klo:04:50 »

   Olen ihmetellyt, mitä tarkoittaa "yhteydestään irroitettu" ja toisaalta "historialliseen kontekstiin sijoitettu" silloin, kun keskustellaan Raamatun ohjeellisuudesta, että voiko Raamatusta ottaa tähän päivään suoraan ohjeita.
Ilmeisen varmasti totuutta etsiessä sananmukainen opas ja tulkattu opas ovat kummatkin tarpeellisia.
Kuitenkin jää tosiasia, että Raamattua lukiessa välittömän lohdun kokeminen on vahvin syy pitää Raamattua Jumalan Sanana. Siksi karismania elää ja voi hyvin.
Tieto lisää tuskaa. Raamatun historiaan perehtyminen vähentää välittömän lohdun saamisen osuutta, ja lisää mielenkiintoa tämänpuoleiseen? Askartelu sinänsä hukuttaa murheen. Käsillä tekeminen auttaa käsittämään, mielen vapaa liikkuminen ravitsee.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #55 : 08.10.15 - klo:08:03 »
   Olen ihmetellyt, mitä tarkoittaa "yhteydestään irroitettu" ja toisa alta "historialliseen kontekstiin sijoitettu" silloin, kun keskustellaan Raamatun ohjeellisuudesta, että voiko Raamatusta ottaa tähän päivään suoraan ohjeita.
Ilmeisen varmasti totuutta etsiessä sananmukainen opas ja tulkattu opas ovat kummatkin tarpeellisia.
Kuitenkin jää tosiasia, että Raamattua lukiessa välittömän lohdun kokeminen on vahvin syy pitää Raamattua Jumalan Sanana. Siksi karismania elää ja voi hyvin.
Tieto lisää tuskaa. Raamatun historiaan perehtyminen vähentää välittömän lohdun saamisen osuutta, ja lisää mielenkiintoa tämänpuoleiseen? Askartelu sinänsä hukuttaa murheen. Käsillä tekeminen auttaa käsittämään, mielen vapaa liikkuminen ravitsee.

Minä en ihan kaikkea ehkä ymmärtänyt mutta luulen että tärkeän osan.

Itse ryhdyin teologiaan jotta ei aina tarvittisi niitä pappeja rääkätä ja kysellä vaan lukea itsekin jotain,  ja tulin toteemaan että siellä on tieteenaloja joiden löydöksistä vedetään kyllä johtopäätöksiä jotka eivät ole toistensa kanssa erityisen konsistentteja tai kuinka sen sanoisin.

Yhden  vaiheen eksegetiikka oli kauhean ärhäkkää, samoin uskontotiede mutta uskontotieteessä on hyvin paljon hölynpölyä joukossa ja johtopäätökset ristiriidassa kaiken kanssa. Se on mutuin kaikista teologiatieteistä. Tavallaan kyllä hauskin, mutta en luota sillä lailla kuin vanhempiin ja pidempään tutkittuihin. Ja metodikaanonia ei ole tai se on sieltä täältä haalittua.

Mutta se, että luin niitä tenttikirjoja ei vaikuttanut minuun mitenkään järitsyttäen ehkä koska oli sattumoisin minulle varsin tuttua. joidtakin tuli olo että tahdon ottaa tuosta selvää ja yhdestä seikasta kysyin ja se professori oli hyvin miellyttävä ja lupasi ja toinenkin lupasi.


Kyllä se tuli tällä kertaa maallikkopuolelta:  kysyin sitä seitsemisen vuotta sitten täälläkin että mitä olette oppineet johdatuksesta ja körttipapin vastauksen olen kertonut, se oli sikäli huvittava etteihän minä tiennyt mikä on alatien körtti.  Jäin vuosiksi siihen käsitykseen että Raamattu ei ole yksityisen ihmisen luettavaa eikä Jumala yhden ihmisen Jumala.  Tässä on paljon perää, siis, josta olen tätä mieltä. Vaikka saattaa kuulostaa ristiriitaiselta, hieno on minulle se. "älä katso syntejäni vaan kirkkosi uskoa"  joka puolestaan ei ole ihmistyö.
toisaalta Pena tuli käyttäneeksi kielikuvaa joka kylläkin ratkaisi asiat toisin päin kuin ehkä oli tarkoitus.

Tai minun kysymykseni ovat olleet paljon yksinkertaisempia kuin itsekään luulin toisista puhumattakaan.

Vastaus oli että on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Ja minä jos ajattelen hyvää Paimenta, niin eikö hän juuri johdata?  Ja kun ajattelen mitä opin Dosentilta, eikö Paimenta juuri seurata?

"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu" .

Eli kysymys oli ihan järkevä. Johdattaako Jumala yksittäisiä ihmisiä kysyy rotkoon suistunut.
Jos ei niin ei sille sitten mitään mahda.

Maailman helpoin:  Minä olen hyvä paimen. Tällä kertaa et lähtenyt torveileman omin päin vaikka sitäkin osaat vaan satuit nyt putoamaan. Ei se muuta asiaa. Kun yksi sadasta katoaa, minä haen sen takaisin. Minä johdatan laumaa, ja pitäessäni laumani koossa minä ohjailee siinä yksittäisiä paimennettaviasi, muutenhan ei olisi laumaa ollenkaan. Eli minä haen sinut, eikä ole oleellista että lauman luo, vaan parennettavakseni.

Ei se ole oleellista että juuri laumassa. Jos lauma hylkii niin kuljet vähän sivummalla tai jotakin järjestyy. Näinhän syntyi mustien baptistikirkko, että valkoihoisen eivät suvainneet heitä kirkossansa. Olisi ollut väörin ja älytöntä julistaa että juu juu,  mutta lauma on niin oleellinen, teidän on pysyttävä laumassa vaikka se  huutaa koko ajan, että  only for white.  :icon_eek:


« Viimeksi muokattu: 08.10.15 - klo:08:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #56 : 08.10.15 - klo:08:22 »
Toisinaan jokin lause on todella asiayhteydestään irrotettu ja jää puhuttelemaan. Se tyyli jolla niitä tekstejä kirjoitettiin mahdollisti sen, ne eivät ole reportaaseja vaan monenlaisia kirjoja, joihin on joukkoon sujautettu esimerkiksi kiitosjakso tai yksityisen henkilön kiitosvirsi tai muuta.

Tuo tyyliseikka olisi kai otettava huomioon kun lukee. Kauheasti korostetaan että ei saa irrottaa asiayhteydestä siitä huolimatta, että sinne on kirjoitettu asioita jotka ovat irti asiayhteydestä jo valmiiksi irrallisia rukouksia, dialogeja tai kaunokirjallisuutta, joka usein on varsin irti kaikesta.
Ja vielä kun sitä tekstiä on kokoiltu palasista huomaa joskus itsekin vähän outoja hyppyjä. Siinä on palanen pois ja jatkon yhteys asiayhteyteen vähän arveluttava.

Mutta jos nyt ajattelee että se on Paimenen puhetta niin ainakin jossakin on "pantu Jeesuksen suuhun nämä sanat" (jäi tämä tapa jumittamaan):  minun lampaani tuntevat minun ääneni ja seuraavat minua.   Siten sitä ehkä kannattaisi sieltä täältä kuitenkin vähän lukea. Ehkä sittenkin Hyvä Paimen sanoisi jotakin lukijalle, jotakin joka tukisi auttaisi ja rohkaisisi, miksi ei myös huomauttaisin että minä totean taas tässä Paavalin sanoin tuosta terävästä kielestä. Koeta päästä siitä tavasta, sinä satutat toisia.

Laumassa liikkuminen on monin tavoin tarkoituksenmukaista.  Laumassa voi lainata kahvia jos se loppuu ja noin. Mutta laumassa vaarana ovat yksityisopevttajat jotka vievät harhaan, ja siksi olisiko, että kumpaakin olisi viisas sentään harrastaa. Eli jokainen lammas on sen Paimenen hyvin tuntema ja varmasti Paimen ei ole pahoillaan jos se tungeskelee viereen selittämään että mun siili löysi tänään uuden unipaikkan, kiitos siilistä.

Siitä on piiiiitkä matka siihen että perustaa siililahkon, jossa jokainen omistaa siilin.   :003:
« Viimeksi muokattu: 08.10.15 - klo:08:30 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22086
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #57 : 08.10.15 - klo:09:20 »
Muistan lukeneeni Jumalsta tällaisen vertauksen: Jumala ei ole kuin emokissa, joka tarttuu pentua niskasta ja kantaa sen turvaan vaikka väkisin. Jumala ei myöskään ole kuin emoapina, jonka turkissa pennun on omin voimin roikuttava emon kiivetessä turvaan. Jumala on kuin kanaemo, joka levittää siipensä ja kutsuu niiden alle turvaan. En ole varma, pidänkö  tätä ihan viisaana, mutta käyttihän Jeesus itsekin kanaemovertausta: Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Olen tainnut käydä Israelissa Kanaemon kirkossakin. Oikea nimi lienee Dominus flevit -kirkko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #58 : 08.10.15 - klo:09:29 »
Tuon äskeisen johdattamana teen eilen radiossa esitetyn kysymyksen pikkuisen säädettynä. Jumalalla on hyvin omaperäinen huumorintaju jos hän pelastaa vain 5miljoonan tai 1sadantuhannen tai 10 hengen ehdottomasti ainoina oikeassa olevien ryhmän ja hylkää helvettiin loput 7 miljardia ihmistä, kuten näissä ryhmissä opetetaan. Onko näin?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #59 : 08.10.15 - klo:11:58 »
Ainakin Raamatussa kerrotaan, että harva pelastuu. Taisi itse Jeesus niin todeta. Luuloa paljon, uskoa vähän.