Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa 17  (Luettu 41049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #60 : 13.09.15 - klo:08:44 »
Ei käy meillekään kirkossakäynti. Valmistan ruokaa syömämiehille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #62 : 13.09.15 - klo:14:43 »
Ei käy meillekään kirkossakäynti. Valmistan ruokaa syömämiehille.

Mutta tiedätkö mitä. Hyvin useasti kun ajattelen kirkonkäyntiä muistan juuri ja nimenomaan sinua ja sitä että useasti käyt.

En tiedä mikä on, mutta jokin on nyt minulle tehnyt sen vaikeaksi. Kyse ei edes ole siitä että tahdon oravaherätyksen ja kouraantuntuvan siivoamisen jälkeen, jos yöllä menee myöhäksi tai uni on siellä Karussa, nukahtaa.

Tikkurilan kirkkoon on aika vaikeata päästä. Tai siis niihin messuihin joista tuli omia. Niihin oli mennä vain junalla niin helposti. Nyt kun sitä kirkkoa korjataan enkä osaa sinne Unikkotielle eikä messu siellä usein edes ole, käy siten että mahdottoman työlään matkan tähden se jää. Sunnuntaisin vielä saattaa joutua vartoomaan  bussia liki tunnin. Siis ensin junalla sitten etsiä bussin lähtö,kun on sielläkin remppa, sitten odottaa se harvoin kulkeva bussi. Sama takaisin.

Joskus mietin kuinka lähestyä jotakuta joka kulkee Pyhässä Laurissa omalla autollaan jostakin Tiksistä päin, että ottaisi kyytiin edes paluumatkalle. Näen että ihmiset liikkuvat omilla autoilla. Eihän nyt tarvii kotiovelta hakea, jos helpottaisi vähänkään autottoman matkaa. Maksaisin tietenkin siitä korvauksen.

...........................

Minun on vaikeaa osallistua oman seurakuntani messuihin.  Ihan totta näin on. Minun tulee paha olo kun pappi kiihottuu ja liikuttuu omista puheistaan enkä voi sille mitään, jos pappi tekee messuista pyhäkoululeikin "ollaanpas nyt kaikki Eevoja. Mitähän se Eeva oikein mahtoi ajatella?"  tämmöistä. Minun ihan totta tulee niissä jotenkin paha ja semmoinen olo ettei niin vain saisi, enkä osaa ymmärtää miksi muka ei. 

Kuljin joskus taksilla Pyhän Laurin kirkkoon jossa messut ovat ellei ole konfirmaatiomessua. Se oli mahdollista kun sain työstä vähäsen rahaa, sen saattoi käyttää tuollaiseen, mutta jos säästän waeltaakseni Pyhiin niin ei käy. Seitsemänkymppiä messumatkasta, aina vielä fiilis että mitäs pudotin kolehtiin, hä?

Muutenkin, jos olisi joku messukävijä jolle sopisi poimia minut mihin tahansahan muualle niin korvaisin mieluummin ehkä vähän vähemmän muttei sitä tarvittaisi ilmaiseen tehdä.

Toisinaan
« Viimeksi muokattu: 13.09.15 - klo:14:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #63 : 20.09.15 - klo:10:39 »
Minulla on virtuaalikirkko auki Oulusta ja saarnaajan puheesta ei jää mitään epäselvyyttä hänen herätysliikkeestään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #64 : 20.09.15 - klo:11:42 »
Ensin radiota ja jos löydän ip niin paikalliseen. Vähän huonottava olo. Luulen että eilinen hääriminen ympärs ämpärs vähässä hapessa ja siilitappelu jonka jälkeen oli vaikea nukahtaa, kun joutui nousemaan ja kattamaan aterioita, tekee huonoa.

Käsitän sisarta joka nukkui lapsena kuin murmeli mutta neljän lapsen jälkeen enää ei.

Johtui mieleeni:  Jos jollakulla olisi vapaaehtoisille tarjota tilaa jossa voisi välillä tuulettaa ikkunasta siis niin arvelen oltavat erittäin kiitollisia. Ihmisten näin ihan totta tipahtavan. Yksikin, kun mietin mihin tuli teinien farkut, käännyin kysyäkseni niin mietin, että selviääkö tuo ihminen portaita ylös omin päin. Ihan kalpea ja seisovakatseinen. Sanoin varovasti että jaksaisitko vielä ihan vaan tän, tai älä sentään, pitäisköhän sun vaan nyt todella lähteä, nyt et näytä voivan hyvin. Kysyi ai näkyykö se. Minua pelotti. Kun ajattelin jos käy kuin joskus minun.

Se on tämänaamuinen jumalanpalvelukseni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #65 : 20.09.15 - klo:11:44 »
Minulla on virtuaalikirkko auki Oulusta ja saarnaajan puheesta ei jää mitään epäselvyyttä hänen herätysliikkeestään.

Saitko jotain kalliissa sovintoveressä?  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #66 : 20.09.15 - klo:11:48 »
En saanut sillä sen yhdistyksen miehestä ei ollut kysymys, mutta läheisen. Muilta osin saarna olisi kylä kelvannut heille pelastetuille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22087
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #67 : 20.09.15 - klo:12:35 »
Kävin entisessä kotikirkossani Langinkoskella. Siellä laulettiin Virsikirjan sijasta Viisikielistä. Kuoro täytti puolet alttarikorokkeestä (en sanoisi kuoriksi, vaikka kai se sellainen on) ja liturgi joutui toimittamaan messun korokkeen oikeasta laidasta (omasta näkökulmastaan). Muuten oli asiallinen jumalanpalvelus.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #68 : 20.09.15 - klo:12:37 »
Erinomainen opetuspuhe tv:n liturgiassa  :opettaa: Puhe käsitteli maahanmuuttajien auttamista ja jokaisen vastuuta asiassa. Pienet lapset juoksentelivat mukavasti kirkossa ja sen annettiin tapahtua. "Antakaa lasten tulla..." Lähetys tuli Vaasasta. Radiosta olisi tullut täältä ort.seminaarin kirkosta. Liturgina seminaarin johtaja, pastori Mikko Sidoroff:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #69 : 20.09.15 - klo:12:40 »
Sunnuntai tuntuu enemmän sunnuntailta kun pääsee kirkkoon. Tänään pääsin pitkästä aikaa käymään kauniissa lähikirkossani, joka on vielä kelien salliessa (lämmityskustannukset) auki. Usein tunnen oloni kotoisaksi niin siellä kuin muissakin kirkoissa. Lienee jokin sisäsyntyinen kokemus. Oma arvioni papin taustaherätysliikkeestä: KRS.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #70 : 20.09.15 - klo:18:04 »
Minulla on virtuaalikirkko auki Oulusta ja saarnaajan puheesta ei jää mitään epäselvyyttä hänen herätysliikkeestään.

Kuka saarnasi? Minä kuuntelin radiosta jumalanpalvelusta Lahdesta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #71 : 21.09.15 - klo:18:14 »
Kuka saarnasi? Minä kuuntelin radiosta jumalanpalvelusta Lahdesta.

Jos muistan oikein Laukkala. Noin 60v pitkä mies. Tämän näköinen mies http://www.virtuaalikirkko.fi/videoarkistot/oulun-tuomiokirkko/messu-20.9.2015/
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #72 : 03.10.15 - klo:23:21 »
Nyt kaipaan kuin kipeä mutta en mene, sillä täällä on pieni eläin, jonka viihtyminen, syöminen, juominen ja hyvinvointi on juuri nyt hetkittäin seurattavaa. Onko ramppi liian jyrkkä? Eihän pikku siili putoa rampin aukoista? Kuuntelen ja kyllä pääsen johonkin viikkomessuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #73 : 04.10.15 - klo:08:38 »
Kohta kirkkoonlähtökiirettä. Vaatteet ovat valmiina esillä. Lotta ja vaari ulkona, minä tässä koneella. Kahvi valumassa, kaakao keitetty.
Letitän Lotalle palmikot. Kukkamekko päälle, meille villapaidat.
Mukulamessoon ollaan menossa.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #74 : 04.10.15 - klo:11:55 »
Ihmisenmukuloita oli kuin pieniä perunoita Mukkulan kirkossa. En muista ennen tällaista nähneeni ja kokeneeni.  Sadastaviidestäkymmenestä paikallaolijasta ( arvio )
oli puolet lapsia, joista puolet alle neljävuotiaita.

Hartautta ja hurskautta oli vähemmän, mutta iloa ja elämää sitäkin enemmän.

Lotta oli hienosti aloillaan, jävi siunattavana ja rukoili ristityin kännyin. Virret olivat uupouudesta lasten virsilaulukirjasta. Rami-papin saarna oli oikein mitoitettu, mutta kävi elohopeanvilkkaalle typykälle hiukan pitkäksi.

Messun päälle menimme seurakuntasaliin nakkikeitolle ja kakkukahveille, ja sitten päiväkerhon tiloihin leikkimään.

Toivon että tämä jää Lotan mieleen hyvänä kokemuksena, kuten minulle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)