Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa 17  (Luettu 40025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #135 : 27.12.15 - klo:17:31 »
Huomioni kiinnitti mies ilm. kolmen poikansa kanssa. Pojat eivät ottaneet ehtoollista vaan siunattiin. He tekivät eleen; kaikilla oikea käsi vasemmalle olalla pöydässä. Mitähän suuntaa on ?

Eikö tämä ole yleinen käytäntö, jos ei-konfirmoidut haluavat tulla vain siunatuksi? Ainakin olen kuullut monta kertaa ohjeistettavan, että jos ette halua ehtoollista vaan siunauksen, niin laittakaa oikea käsi vasemmalle olalle.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #136 : 27.12.15 - klo:17:49 »
En ollut koskaan nähnyt, ei myöskään penkkikaverini.  Meillä lasten vanhemmat kuiskaavat papille; Siunataan

Nyt on asia minullekin tuttu, sillä tämä Ruotsista paluumuuttanut perhe asuu naapurissa. Olen jo jutellutkin isän kanssa.

Kiva mami kun piipahdit foorumilla. Hyvää Uutta Vuotta !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #137 : 27.12.15 - klo:18:38 »
Melkein normaali määrä kirkossakävijöitä tänään. Sai istua ihan rauhassa muuten, mutta minulla ei ollut kuin luottokortteja joten kolehti kiusasi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #138 : 27.12.15 - klo:18:50 »

   Avustin ehtoollisessa. Saarnan jälkeen sain lausua: "Tunnustamme yhteisen kristillisen uskomme. Minä uskon Jumalaan..."

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #139 : 27.12.15 - klo:23:32 »
Huomioni kiinnitti mies ilm. kolmen poikansa kanssa. Pojat eivät ottaneet ehtoollista vaan siunattiin. He tekivät eleen; kaikilla oikea käsi vasemmalle olalla pöydässä. Mitähän suuntaa on ?

Oikea käsi sydämen päällä (tai ehkä olkapään päällä)  ehtoollispöydässä voi tarkoittaa myös sitä, että kuuluu sellaiseen kirkkokuntaan, jonka kanssa ei ole ehtoollisyhteyttä. Käsi osoittaa surua yhteyden puuttumisesta. Esimerkiksi luterilainen katolisessa messussa. Tällöin saa papilta siunauksen. 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #140 : 28.12.15 - klo:06:51 »
Kiitos maisakai lisätiedosta.  Jotain tämäntapaista oletimme. Meidän kirkossa käy muistakin kirkkokunnista seurakuntaa. On ortodoksia ja katolilaisia ainakin.

Tämä perhe on esikoislestadiolaisia. Heitä on edelleen ehtoollisyhteydessä vaikka liike on erimielinen tässä suhteessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #141 : 28.12.15 - klo:08:54 »
Oikea käsi sydämen päällä (tai ehkä olkapään päällä)  ehtoollispöydässä voi tarkoittaa myös sitä, että kuuluu sellaiseen kirkkokuntaan, jonka kanssa ei ole ehtoollisyhteyttä. Käsi osoittaa surua yhteyden puuttumisesta. Esimerkiksi luterilainen katolisessa messussa. Tällöin saa papilta siunauksen.
Mm. katolinen pappi laittaa molemmat kädet ristiin kädet olkapään päälle luterilaisessa messussa. Hän saa leivän ja viinin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #142 : 28.12.15 - klo:18:56 »
Mm. katolinen pappi laittaa molemmat kädet ristiin kädet olkapään päälle luterilaisessa messussa. Hän saa leivän ja viinin.

Olin jo kirjoittamassa että ei saa vaikka nostaisi säärensäkin vyötäisille mutta totta, saa, käsiä hänen ei ole tarpeen asettaa mihinkään asentoon sillä luterilainen ehtoollispöytä on avoimempi.  Kastetta edellytetään, mutta kuka sitä kyselee.

 Sen sijaan hän ei saa tulla tai ainakaan kertoa käyneensä  :003:  siitä saattaa piispa pillastua. Siis hänen.   Se riippuu asenteesta " erossa oleviin veljiin".

 Tuntuvasti tiukempaa tosin on ortodoksisen kirkon kohdalla asennoituminen "diaboloksen lapsiin".    Se taho on ekumenian suuri haaste.


Vaan  kuka tietää mitä saattaasaattaasaattaa tapahtua 2016?    :icon_biggrin:  ehkä ei mitään, mutta toivon!

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #143 : 28.12.15 - klo:19:01 »
Parhaassa aikoihin eli Anttolan aattokirkossa. Saarnan kehuin muualla. Se oli!
Ensi kertaa aikoihin kokemukseni oli merkillisen rauhoittavasti jokin, etten ole mikään muu kuin nämä toisetkin turistit, kertakäynti vuodessa tai jotain. Motiivi epäselvä. Mutta ihan kiintoisaa ja kun kyytikin on ja kai sitä nyt pitää. Mikä voisi olla tunnelmallisempaa ja blaa blaa. Ja täysillä.

Nämä taitavat sydämessään uskoa yhtä hartaasti kuin moni viikkokävijä. Mutta viikkokäynnin merkitystäkin ennätin ajatella ja jos en voi pahoin ja sada vettä koko talvea, niin jokin taas keväällä löytyy.

En osaa sanoa mikä siinä sitten tyynnytti. Ehkä se valaistuu minulle vähitellen.
« Viimeksi muokattu: 28.12.15 - klo:19:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #144 : 29.12.15 - klo:07:57 »
Olin jo kirjoittamassa että ei saa vaikka nostaisi säärensäkin vyötäisille mutta totta, saa, käsiä hänen ei ole tarpeen asettaa mihinkään asentoon sillä luterilainen ehtoollispöytä on avoimempi.  Kastetta edellytetään, mutta kuka sitä kyselee.

 Sen sijaan hän ei saa tulla tai ainakaan kertoa käyneensä  :003:  siitä saattaa piispa pillastua. Siis hänen.   Se riippuu asenteesta " erossa oleviin veljiin".

 Tuntuvasti tiukempaa tosin on ortodoksisen kirkon kohdalla asennoituminen "diaboloksen lapsiin".    Se taho on ekumenian suuri haaste.


Vaan  kuka tietää mitä saattaasaattaasaattaa tapahtua 2016?    :icon_biggrin:  ehkä ei mitään, mutta toivon!

Minä olen käynyt luterilaisessa ehtoollispöydässä sekä roomalaiskatolisen piispan että ortodoksisen myös piispan kanssa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #145 : 29.12.15 - klo:08:14 »
Minä olen käynyt luterilaisessa ehtoollispöydässä sekä roomalaiskatolisen piispan että ortodoksisen myös piispan kanssa.

No nyt uskallan kertoa että evl piispa käy pokkana roomalaiskatolisessa pöydässä, muttei piispanpaita yllään. Silloin hänelle ei tarjoilla, eikä jokainen tiedä mitä käsi olkapäällä tarkoittaa ( estetty)  silloin jakaja siunaa sillä hostialla.

Hän sanoi, älytöntä koko yhteyden puute koska ehtoolliskäsitys on ihan sama. No, se kompastuu kirkko-  ja virkakäsityksiin tietty.


Suomen rk-piispa ei tule luterilaisten pöytään. Siitä juttelin kerran ja hän sanoi, ei voi avata pöytää, vai onko teologia turhaa? Waelluksillakin on vuoropäivin evl ja katol messu. Kerran oli mukana ortodokseja, mutta en kyllä muista kuinka he toimivat, siitä on monta vuotta ja matka ensimmäinen ja paljon ihmeteltävää. Tavallisesti onkin joko rk tai Ort piispa tai ekumeniaa harrastava pappi mukana ja lauma sen mukaan.


Mutta se rk- piispa teki ihan ihan varmasti turhaa työtä niitten käsiensä asettelussa!  :icon_rolleyes: ! Viime waelluksella Pyhiin näistä keskustelimme, oli piispa matkassa. Jos on estetty, yksi käsiele riittää eli oikea käsi vasemmalle olkapäälle ja se on juuri tuo tarkoittaa estetty, sillä että tullaan silti,  pyydetään siunausta.

Ortodoksi ottaa ehtoollisen vastaan aina käsivarret ristissä rinnallaan ja lusikassa suuhun omassa kirkossaan. Tiedän, koska ainut seikkailuni saralla oli konvertointi siihen kirkkokuntaan. En tiennyt miten suuret ovat opilliset eriäväisyydet koska vasta kirkon jäsentä opetetaan. Syy on järjetön eli päin vastoin pitäisi, mutta käytännöllinen, eivät he ehdi muuta.
« Viimeksi muokattu: 29.12.15 - klo:08:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa 17
« Vastaus #146 : 29.12.15 - klo:21:36 »
Käykää tästä lähtien kirkossa osastossa 18
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi