Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 34979 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #45 : 01.04.14 - klo:10:45 »
Käyttäisin Tuomaksen ( Thomas) kanssa aivan samoja sanoja.

Ihmettelen tässä... Miksi ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #46 : 01.04.14 - klo:11:30 »
Käyttäisin Tuomaksen ( Thomas) kanssa aivan samoja sanoja.

Ihmettelen tässä... Miksi ?

potentiaalisia körttipuhujia!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #47 : 01.04.14 - klo:11:34 »
Vastuutan rakkaudenapostili Johanneksen ( juhani ) katsomaan kaikkia ystäviä Foorumitapaamisessa Juhlilla hymyillen silmiin. Minä kyllä halaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #48 : 01.04.14 - klo:16:56 »
Kyllä nuo körttiläisetkin saarnaavat uskoon tuloa ja parannusta noissa maissa, joissa ei ole kastettu, eikä rippikoulua käyty. :039:
 Minä tykkään veisata mieluummin kertosäkeettömiä körttivirsiä ennemmin kuin seistä ja toistella ylistys sanoja.
 Ikinä en ole siinä tilanteessa ollut, että vain samanmielisten ja samasta kirjasta laulavien joukoissa olisin voinut kotiutua.   Monenlaista painotusta saarnoissa on tullut kuultua...    Jopa useimmiten armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta... :icon_lol: :icon_lol:

Mäkin oon näitä uskoontuleita körtttejä, mutta ei enään mitään halua liittyä mihinkään 5 läisyyteen, paitsi viisveisaajiin.
 Viisveisaajien uskon tunnustus on Fransiskus jostain kotoisin.
Suruttomuus on ookoo, mut saa nauraa ja pitää saada iloiseksi ja toivekkaisi surulliset ja toivottomat.
Onneksi viisveisaajien porukkaan ei tule koskaan tulemaan kuin yksi henkilö, muille ei sitä suoda.

Pahus kun aina menee lekkerin puolelle, siis asiaan.

Ai suruttomuus ja uskoontulo?
Että uskoon tulleilla ei olisi tilaa herännäisyydessä.
Minusta on liikaakin tilaa, oishan he mut jo potkinut pois.
Uskoontulleiden jotka on sen jälkeen ymmärtäneet, et ei me ollakaan sen pyhimyksiämme kuin muutkaan, vaan koettu uskonnollinen murros tai kokemusperäisesti tulleet uskonnollisiin porukoihin, niin meidän juuri pitäisi olla kyselevällä mielellä näille, kun ajat ja iät ovat olleet pyhien opetusten ääärillä. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #49 : 01.04.14 - klo:18:20 »
Uskoon tulemisesta pitäisi mielestäni seurata uskossa kasvamista ja uskon sekä vahvistumista että avartumista. Analogiana voisi pitää rakastumisen hurmion muuttumista arjen rakkaudeksi. Olen havainnut myös sellaista kristillisyyttä, missä haetaan yhä uudestaan uskoon tulon kokemusta. Ainakin tulkitsin missiosta toiseen matkustelemisen sellaiseksi juuttumiseksi, ihanaan alkuun palaamiseksi.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #50 : 01.04.14 - klo:18:44 »
Arjen rakkaudeksi.
Hyvin sanottu.
Arjessa elämme todeksi sikäli mikäli elämme uskoa ja lähimmäisenrakkautta.
Arjessa myös uskoamme useimmiten koetellaan tavalla ja toisella.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #51 : 01.04.14 - klo:18:47 »
Arki ja arjen kohtaamiset voivat myös hioa särmiämme.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #52 : 01.04.14 - klo:19:15 »
Malla, tuli mieleen, kun itte olen niin turhan impulsiivinen, että tännekkin ja muutenkin teen ensin tai kirjoitan ja mietin huomenna, että hiomme kyllä särmiämme, mutta toisaalta loukkaamme toisiamme joskin kovastikkin toisinaan.

Mua, niinku risoo, kun taas oli tälläinen päivä että olin vihainen, ku ampiainen.
Ei paloakaan syytä, tiedän, että jos oon vihainen ja kärsimätön, niin se on merkki, et jotain hyvää on tulossa.

Joskus nuoruudessani järjestelin hengellisiä kokouksia. Heh,, on ihan tosi vaikka oonki ihan viisveisaaja. Muistan vaan, että kun Ylivainiolle tai jollekkin isolle hengelliselle profeetalle tehtiib kokouksia oltiin kireitä koko ajan ja vihaisia ja tuli tölväistyä lähimmäisilleen.

No se siksi, mut jotenkin oon oppinut, et kun on vihainen ja kireä, niin tulisi ottaa extraa rauhallisemmin ja laskea kymmenyksiin useammin.
Kaikki se menee ohi, ihmettelen mistä se tulee, kun oon ihan kiltti ihminen noin yleensä :)
Paits ehkä lähimmäisistäni.

Siis niinku asiaan, hiomisesta, mua ihan helputisti itkettää, kun tää edellä kerrottu vihaisuus joskus purkautuu lähimmäisiin, jotka ei oo sitä ansainneet.
Kerran yksi tyttö kassalla myi jotakin ja jotenkin sanoin kovasti, et mitä hoota, tai jotain kovasti sille ja tyttö alkoi itkeä. Silloin ajattelin, et Markku mitä sä teet. ittekkään et oo täydellinen ja teet virheitä kokoajan.
Vieläkin kaduttaa ja niin haluaisin mennä pyytämään tytöltä anteeksi purkaustanni.

Oivavoivavoioi
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #53 : 01.04.14 - klo:19:22 »
Ihmisinä teemme kaikkea tuota mistä kuvailit.
Joskus palaa pinna ja joskus jotain muuta.
Jokapäiväisessä anteeksiannossa saa elää, päivittäin ja hetkittäin.
Olemme vielä matkalla, emme ole täydellisiä.
Ja inhimillisyys ihmisessä on joskus haurautta, joskus särmikkyyttä joskus jotain muuta.

Ja ei muuta kuin eteenpäin lumessa niin sanotusti.

ja joskus omaan elämään satelee rakeita, joskus myrsky riipii oksia ja larvaa, joskus tuuli tuivertaa mutta toisinaan on hetkiä kun aurinko paistaa säteillään suoraan kasvoillemme ja sydämiimme.

Armo on ydinasia elämässä.
Ilman sitä olisimme hukassa ellei ihan hukan suussa, suden armoilla mutta niin ei Jeesus tee, ei jätä meitä.

Hiukan tuli metaforoitua taas.

Mutta onneksi on Vapahtaja ja anteeksi saa antaa ja pyytää alati, sivuilleen ja eteensä päin ja taaksepäin elämässä.
Ja jos ei kerkii ja osaa pyytää saa olla rähmällään rakastavan Vapahtajan edessä.

Hänellä on runsaammin ihmisrakkautta kuin ikinä osaa aavistaakaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #54 : 01.04.14 - klo:19:24 »
Sillä menihän hän ristille rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

Siinä suurin rakkaus, antaa henkensä muiden edestä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #55 : 01.04.14 - klo:21:07 »

Kiitos malla :) <3

Oikeesti se hyvä puoli asiassa on, en tiedä kuinka iso, mutta silleen he ovat onnellisia joita vastaan olen rikkonut, että heitä siunaan rukouksissani ja toivon heille parasta oikein erityisesti.

Ihminen hioaa toistaan se on varmaa.

Kiitos lämpimistä sanoista.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #56 : 02.04.14 - klo:07:28 »
Kyllä sen saa julkaista. Vältä liikkeen korostamista, mutta valehdella ei tarvitse.

Saattoi olla nuoruudenhuumaa.

Oleellisinta pelastuksessa oli uskoontulo joka tapahtuisiten että Jeesus kutsui. Näitä kutsuja tuli kerran elämässä, joskus kaksi. Sen jälkeen tuli todistaa, siis kertoa lyhyt elämäkerrallinen. pätkä tai piti olla "viidentenä evankeliumina. " Ihmiset eivät lue Raamattua, he lukevat teitä". Tuollaista  Jeesus ei opeta, Paavalin kokemukset omasta itsestään julisntajana viittaavat jos johonkin heikkouden ja kurjuuden tilaan hänen kirjeissään. Tämä uskoontulo otti kasteen paikan, todistaminen konfirmaation. Kutsu muistutti monella tuollaista Rudolf Otton kuvaamaa kokemusta, jollaisia esiintyy kaikissa kirjauskonnoissa. Voimakas tunne- elämys. Ihminen yhdistää sellaisen spontaanisti Jumalaan.

Oma riparini meni jotta luin kyllä Raamattua. Sairastuin ja helteessä Raamatun sivut liimaantuivat yhteen, ja Joh 3:16 asemesta luin jäähyväispuhetta Joh 14.   Moni täällä tietää, miksi tuo viidentenä evankeliumina toimiminen oli taakka. Kun tahdoin nuorena päästä Jumalan yhteyteen, tiesin vain, että " uskoon ei voi tulla" . Se oli erityisen erikoinen numinoosikokemus, sillä käsitin vastoin kaikkea opetusta, että tämä on kahden kauppa, Jumala tuntui toteavan ei näin. Se ristin näkeminen sai jonkin minussa rukoilemaan, eikö näinkään?  Minä en se ollut, en varmasti. Jos olisinkin pitänyt kiinni tästä, Raamatun sana herättää elämän, Jumala herättää kaipauksen, Hän pitää meistä kiinni terrierin kiivaudella, puhutaan mustasukkaisuudesta jolla haluaa meissä asuvaa henkeä...   Olisi seuraavina vuosina ollut elämä helpompaa. Vanhemmilleni ainakin. Tuli hankaluuksia kun piti totella enemmän seurakunnan työntekijöitä kuin vanhempia, ja aina ei vain päässyt jollekin isosten kotikierrokselle. Maailmaan nousisikin meitä vastaan ja me saisimme miljoonasti enemmän uusia vanhempia. Meidän piti johkin tärkeään, suunnilleen hautajaisiin missä minua tarvittiin ja minä menin sinne. Pappi oli vähän vihanen.

Vaikeinta oli maailmanloppupuheet, sillä panikoin joka hetkellä kun " uskovainen" luokkatoveri ei ollut silmieni alla. Nyt on uskovat temmattu pilviin. En tainnut lopulta ollenkaan ymmärtää, mitä merkitsee uskoon tuleminen, siksi uskossa pysyminen oli sitäkin mahdottomampaa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.14 - klo:07:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #57 : 02.04.14 - klo:07:46 »
Leena puhuu tuttua asiaa. Minulle kaikki tapahtui myöhemmin. "Neljäkymmentä vuotta erämaassa ", niinkuin sekin raamatun esikuvalla käännettiin opetukseksi. Fraaseja fraasien perään. Niillä sitä sitten yritettiin elää. Ja toimia uskon todistajana, uskon joka oli vain pieni raakile.

Onneksi sain elää vapaan nuoruuden ja aikuisuuden. Nyt ymmärrän että olin siitä huolimatta jo silloin Jumalan suunnitelmassa. Hän antoi liekaa, että kokisin kaiken sen mitä pitikin. Että ymmärtäisin.

Leenan kohdalla , kuten monien muidenkin, on tapahtunut laiton sitominen ihmisten taholta. SE mitä olisi pitänyt hiljaa mielessään mietiskellä ja muuttaa elämänksi, opetettiinkin ulostyönnettäväksi todisteluksi.
Todisteluksi uskosta joka ei vielä ollut siihen valmistettu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #58 : 02.04.14 - klo:10:31 »
"Laiton sitominen" lienee joskus verraten lempeä ilmaisu, mutta lukea pitää, että pysyn "kärryillä".

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #59 : 02.04.14 - klo:11:27 »
Evankeliointi on minulle körttipötkylle vieras sana. Olen kyllä miettinyt sitä sanaa. Mielestäni saarna on siedettävämpi.
wilhelmi niskasen jäljillä