Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 34718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #30 : 31.03.14 - klo:08:07 »
Nettikeskustelulle näyttää olevan ominaista pinnallisuus ja kärjistyminen. Kommentteja ei ehdi lukea huolellisesti ja kirjoittelukin on usein letkauttelua. Tunnustan nämä itsessänikin. Eva Salomäen lehteen painettuun mielipiteeseen on vastattu huolellisesti ja harkitusti, mutta siitä kehkeytynyt nettikirjoittelu tuottaa jopa lainaukseni kaltaista. Miten seuloa jyvät akanoista? Miten välttyä itsekin viskomasta ruumenia?

Olen kokeillut tätä keinoa: Panen sormet ristiin, enkä paina kyynärpäällä Enteriä. Sitten jonkin ajan kuluttua poistan jo aikomani ilkeydet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #31 : 31.03.14 - klo:09:12 »
Näinkin voi sanoa. Minna T eilisen Leipäsunnuntain aiheesta LILY:ssä

http://www.lily.fi/blogit/oisko-tulta
( Selaamalla alaspäin on muutakin ajankohtaista luettavaa )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #32 : 31.03.14 - klo:09:22 »
Jotkut kokevat tulevansa uskoon. Toiset kokevat uskon tulevan heille. Jumala tietää.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #33 : 31.03.14 - klo:10:00 »
Minä sanoisin nyt näin: Olen vähitellen alkanut ymmärtää, mitä minussa aina ollut usko merkitsee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #34 : 31.03.14 - klo:11:25 »
Minä sanoisin nyt näin: Olen vähitellen alkanut ymmärtää, mitä minussa aina ollut usko merkitsee.
Ajatuksesi synnytti ajatuksen; Olen vieraana täällä, ja matkalla jonnekin, perillepääsyä odotellen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #35 : 31.03.14 - klo:13:40 »
"Olen surullinen siitä ultraliberaalista fiilistelystä, missä neokörtit seilaavat." Poimin tämän lauseen Kotimaa24 sivulta. Kertokaa minullekin, missä pääsisi seilaamaan.

Mitä tarkoittaa neokörtti?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #36 : 31.03.14 - klo:14:14 »
Ehkä tähän saa lyhyesti kertoa,  mitä minulle opetettiin rippikoulussa, kyseessä oli Kotkan ja Langinkosken 4. leiri elokuussa 1973. Pääteemana oli uskoontulo. 
Seppo, en tiedä saako julkaista. joten kysyn ensin luvan ja lähetän tyhjän.

Tarina on aika kauhea, mutta voidaan tulkita toisen herätysliikkeen pistelyksi.

Aivan subjektiivisesti:  Vanhempani jotka lähettivät minut riparille, toimivat sinisilmäisesti ja kauhistuivat lopputulosta. Äitini oli kuvitellut että vain siinä raamattupiirissä jossa hän kulki vallitsi erikoinen tunnelma. Jumalanpalvelukset kuunneltiin radiosta.  Siten päivitys toimi vasta esikoisen kautta. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #37 : 31.03.14 - klo:15:09 »
Ehkä tähän saa lyhyesti kertoa,  mitä minulle opetettiin rippikoulussa, kyseessä oli Kotkan ja Langinkosken 4. leiri elokuussa 1973. Pääteemana oli uskoontulo. 
Seppo, en tiedä saako julkaista. joten kysyn ensin luvan ja lähetän tyhjän.

Tarina on aika kauhea, mutta voidaan tulkita toisen herätysliikkeen pistelyksi.

Aivan subjektiivisesti:  Vanhempani jotka lähettivät minut riparille, toimivat sinisilmäisesti ja kauhistuivat lopputulosta. Äitini oli kuvitellut että vain siinä raamattupiirissä jossa hän kulki vallitsi erikoinen tunnelma. Jumalanpalvelukset kuunneltiin radiosta.  Siten päivitys toimi vasta esikoisen kautta. 

Kyllä sen saa julkaista. Vältä liikkeen korostamista, mutta valehdella ei tarvitse.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #38 : 31.03.14 - klo:16:37 »
Mitä tarkoittaa neokörtti?

Luulen sen tarkoittavan kirjaviin vaatteisiin pukeutunutta eteläsuomalaisessa kaupungissa asuvaa herännyttä, jolla ei ole jakausta keskellä päätä. Jos hän loistaa pimeässä, hän lienee neonkörtti.  :003:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #39 : 31.03.14 - klo:18:14 »
Mitä tarkoittaa neokörtti?

Minä olen varmaan sellainen. Otan syytökset vastaan. Yritän olla turmeltamatta kuitenkin pyhät.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #40 : 31.03.14 - klo:18:15 »
Neokörtti on ok!

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #41 : 31.03.14 - klo:19:45 »
   Kilvoitusta. Herätysliikkeissä on herätty, sitä tartte enää jauhaa.



Pah! Herätty tai herätetty. Missä ja milloin mihinkin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #42 : 31.03.14 - klo:20:20 »
Kysynkin: Ovatko uskoon tulleet surunpilaajia? Tarkoitan tällä sitä, että kääntymyksen voimakkaasti kokenut voi ehkä häiritä herännäisyyteen kuuluvaa ikävöimistä ja armon etsimistä. Onko näin?

Toki tuossa on ajatusta. Jos toisen maailma on mullistunut näköalattomasta synkkyydestä pelkkään iloon, niin johan se maan matosta ihmetyttää. Kun itse vain pieniä armonvilauksia lattianraosta löytää.

Edelliseen liittyen olen mielestäni kuullut seurapuheissa paljonkin sanaa synnistä ja parannuksesta. Kehotus kilvoitukseen kuuluu myös Siionin virsissä. Kysynkin: Onko uskoon tulleiden näkökulma syntiin ja parannukseen eri kuin heränneiden? Tarkoitan tällä mahdollisesti sanojen takaa kuuluvaa moralismia. Puhuvatko kääntymyksen kokeneet vain kääntymättömien synneistä, vain toisten synneistä? Heränneethän veisaavat perinteisesti vielä tekemättömästä parannuksestaan ja vasta alussa olevasta matkastaan Taivaaseen.

Ehkä körttiläisten tehtävänä on tarjota kotipaikka niille, jotka osoittautuvat viidennessä liikkeessä tai vapaissa suunnissa ilonpilaajiksi.

Moralismia, niin. Entäs jos kääntymyksen kokeneet ovat niin mullistuneita syntisyytensä tajuamisesta ja anteeksiannosta, että siitä pakahduttavasta ilosta haluavat julistaa kokemaansa muillekin. Onko se mahdollista?

Hieman kyynisesti, voisiko joku ajatella niin, että jos "on tekemättä vielä mun parannukseni", niin miksi et sitten tee!
« Viimeksi muokattu: 31.03.14 - klo:20:25 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #43 : 31.03.14 - klo:20:36 »
Moralismia, niin. Entäs jos kääntymyksen kokeneet ovat niin mullistuneita syntisyytensä tajuamisesta ja anteeksiannosta, että siitä pakahduttavasta ilosta haluavat julistaa kokemaansa muillekin. Onko se mahdollista?

Pakahduttavan ilon ilmaus ei kai ole puhetta synnistä vaan armosta. Ei kai sellaiseen voi kukaan pahentua. Voiko?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #44 : 01.04.14 - klo:10:18 »
Pakahduttavan ilon ilmaus ei kai ole puhetta synnistä vaan armosta. Ei kai sellaiseen voi kukaan pahentua. Voiko?

Ei voi.

Minussa herää epäluulo, silloin kun joku vaatii minun tekevän jotakin pelastumiseksi, olipa se pelkästään uskomista. Käsittääkseni uskokin tulee Jumalalta. Uskon pelissä Jumala voittaa yksi-nolla. Jumala on yksi, ihminen on nolla. En tule Jeesuksen luokse uskoni kanssa, vaan Jeesus tulee minun syntisen luokseni sinapin siemen kädessään. Mutta mitäs minä tiedän koko asiasta?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.