Kirjoittaja Aihe: Iltahartaus 2.  (Luettu 33700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Iltahartaus 2.
« : 31.10.12 - klo:23:05 »
Jos on synkkä polkusi,
Herra suojaa kulkusi.
Kohta kotiin saavutaan,
aina lauletaan.
Aina, aina, aina lauletaan.

Laulusta 109   5. säkeistö kirjasta:
"Laula kaikki maa"
-Hengellisiä lauluja
(Suomen Lähetysseura)

Kirjan löysin joskus kirpparilta ja aina joskus tulee laulettua tai luettua laulujen sanoja.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #1 : 01.11.12 - klo:00:08 »
Kivi ja vesi, taivas ja maa. Kaipauksen rajaan saa asettaa ihminen mielensä, katseensakin,
astua uuteen arkanakin.
Turvassa tuulen kuin lintunen omalla saarella levähtäen löysi hän voiman ja uskalluksen.
Löysi hän rajansa, sen rikkoen.
Tuntemattomaan käy uusi tie. Halki varjojen se häntä vie.
Eilinen taakse jääköön. Huominen jo tulla saa.
Tuntemattomaan vain astuen löytää huiput hän syvyyksien.
Uskallus voiman antaa. Aamu uusi sarastaa.

Myrsky ja tyven, päivä ja yö. Vapisee varjot, kun sydän lyö. Hetki on ihmisen koittanut nyt,
murtunut pinta, maa jäätynyt.
Huuto kuin kuikan kutsuna soi: levitä siipesi, ne kantaa voi. Tuuleen kun lennähdät, maa vavahtaa.
Kaipauksen rannat ne sua odottaa.
Tuntemattomaan.....


Jukka Salmisen laulu "Kaipauksen rannat"

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #2 : 01.11.12 - klo:17:49 »
Maan kansat vuorollansa kiittää,
kun valoon tuo ne kierros maan.
Saan mukaan kiitokseni liittää,
ei kirkko nuku milloinkaan.

Laula kaikki maa -kirjassa on tällainenkin iltavirsi 128, joka muistaa Maan palloksi. Sanat ovat John Ellertonin. Tämä on toinen säkeistö.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #3 : 03.11.12 - klo:22:08 »
Psalmi 41:

1 Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.(41:2) Autuas se, joka vaivaista holhoo! Hänet Herra pelastaa pahana päivänä.
2 (41:3) Herra varjelee häntä ja pitää hänet hengissä, ja maassa ylistetään hänen onneansa, etkä sinä anna häntä alttiiksi hänen vihollistensa raivolle.
3 (41:4) Herra tukee häntä tautivuoteessa; hänen sairasvuoteensa sinä peräti muutat.
4 (41:5) Minä sanoin: "Herra, ole minulle armollinen, paranna minun sieluni, sillä minä olen tehnyt syntiä sinua vastaan".
5 (41:6) Minun viholliseni puhuvat minusta pahaa: "Milloinka hän kuolee ja hänen nimensä katoaa?"
6 (41:7) Ja jos joku tulee minua katsomaan, puhuu hän petosta; hänen sydämensä kerää häijyyttä itseensä, hän menee ulos kadulle ja purkaa sitä.
7 (41:8) Kaikki minun vihamieheni minusta keskenään kuiskuttelevat ja hankitsevat minulle pahaa:
8 (41:9) "Jokin parantumaton paha on häneen tarttunut, ja siitä, missä hän makaa, hän ei enää nouse".
9 (41:10) Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan.
10 (41:11) Mutta sinä, Herra, armahda minua ja auta minut ylös, pystyyn, niin minä sen heille maksan.
11 (41:12) Siitä minä tiedän sinun mielistyneen minuun, ettei minun viholliseni saa minusta riemuita.
12 (41:13) Minun nuhteettomuuteni tähden sinä minua tuet ja annat minun seisoa kasvojesi edessä ainiaan.
13 (41:14) Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Amen. Amen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #4 : 09.11.12 - klo:23:46 »
Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä Herra, Herra on iankaikkinen kallio.
Jes. 26:9

Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
Heb. 13:8

Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat.
Ps. 86:5

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #5 : 13.11.12 - klo:00:01 »
Hiljaiseen paikkaan minut vie, missä voin kuulla äänesi.
Sillä vain sinä olet tie, jolta löydän rauhani.
Sillä vain sinä olet tie, jolta löydän lähimmäiseni.
Levoton maailmamme on, niin rikki, niin rauhaton.
Ja sisältäni löydän kaiken sen, mikä vasten kasvoja lyö toisen ihmisen.
Ja sisältäni löydän kaiken sen, mistä toista syytän ja mitä pakenen.
Hiljaiseen paikkaan minut vie, missä voin kuulla äänesi.
Sillä vain sinä olet tie, jolta löydän rauhani.
Sillä vain sinä olet tie, jolta löydän lähimmäiseni.

Jukka Salmisen laulu "Hiljaiseen paikkaan"

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #6 : 16.11.12 - klo:19:35 »
"Nykyään näyttää Suomen kirkossa päässeen vallalle ajatus, että julistuksen pitäisi keskittyä maallisiin ja että taivaallisten harrastaminen olisi pelkkää itsekkyyttä. Mikä inhimillinen mielettömyys! Koemmehan esim. kotielämässä ja kansanopiston työssä selvästi, että kuta enemmän taivas käy läheiseksi, sitä tunnollisemmin ja mieluisammin samalla maalliset tehtävät suoritetaan, ja kuta kauemmaksi iäinen Isänmaa unohtuu, sitä kehnommin maan päälliset asiat tulevat hoidetuiksi.
   Siis surkuteltava Suomi, jos sen lapset tunnustavat vain yhden isänmaan, ja vielä surkeampaa, jos he lakkaavat sitäkin rakastamasta."

Ja isänmaa on sen nimi, toim. Jussi Kuoppala ja Paavo Maunula 1961. (Katkelma s. 92, Erkki Kurki-Suonio)
 
http://www.youtube.com/watch?v=CKgCzf852yA&feature=related
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #7 : 16.11.12 - klo:22:05 »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #8 : 20.11.12 - klo:00:20 »
Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven ja sinun syntisi niin kuin sumun.     Jes. 44:22

Ei hän tee meille syntiemme mukaan, eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan.
Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan,
jotka häntä pelkäävät. Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä
rikkomuksemme.   Ps. 103:10-12

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #9 : 23.11.12 - klo:23:58 »
Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon. Jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.
Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen. Ja jos hän on syntejä tehnyt,
niin ne annetaan hänelle anteeksi.
Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte;
vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Jaak. 5:13,15,16


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #10 : 26.11.12 - klo:23:46 »
Sillä sinä olit turvana vaivaiselle, turvana köyhälle hänen ahdingossansa,
suojana rankkasateella, varjona helteeltä.
Niin Herra on sorretun linna, linna ahdingon aikoina.
Hän on kallio...uskollinen Jumala.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #11 : 02.12.12 - klo:23:48 »
Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.
Jes. 41:10

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #12 : 07.12.12 - klo:23:48 »
Hiljaisuuteen vie hämmästelemään. Istua saan kanssa toisten, yhteyteemme jään ihmettelemään,
ihmettelemään.
Halki vuosien, vuosisatojen kulkenut on pyhä viesti rukouksien. Hiljaa vaikenen. Hiljaa kuuntelen.
Salaisuutesi edessä vain painuu pää. Nostat katseeni ja sanot: Tähän jää,
suureen rakkauteen, armon ihmeeseen.

Hiljaisuuteen jään hämmästelemään, armon avaruuteen, siinä lohdutuksen nään, kyyneleenikin,
haavat, kivutkin.
Halki vuosien, vuosisatojen parannuksen lähde, kirkas, sama, ikuinen. Hiljaa vaikenen. Hiljaa paranen.
Salaisuutesi edessä...

Jukka Salmisen laulu "Hiljaisuuteen vie"

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #13 : 11.12.12 - klo:23:06 »
Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
Jes. 43:1

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Iltahartaus 2.
« Vastaus #14 : 12.12.12 - klo:06:50 »
Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
Jes. 43:1

Tämän osaan ulkoa ndongaksi: Ino tila, ongame onde ku kulile, onde ku ithana edhina lyoye, ongoye ogwandje. Olen varmaankin oppinut sen lapsena kirkossa.