Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 10  (Luettu 30412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #75 : 30.12.12 - klo:12:47 »
Kävimme kirkossa. Minä luin tekstit ja vaimo esirukouksen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #76 : 01.01.13 - klo:23:44 »
Tänään kävin kotiseurakunnan kirkossa.
Tuntui hyvältä aloittaa uusi vuosi sillä tavalla noin vajaan parinkymmenen muun ihmisen kanssa.

Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille foorumiystäville!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #77 : 06.01.13 - klo:09:01 »
Kirkkoon olisi matka. Tosin yksi mielenterveyskuntoutuja jo ehti tunti sitten soittaa ja pyytää kyytiä. Viikko sitten pastori oli luvannut hänelle kyydin, niin tämä soitti klo 2.30 ja kertoi jo pukeneensa ja odottavansa. Pastori lupasi soittaa kuten oli tehnyt aiemminkin ja käski painua petiin siitä ja nukkua rauhassa kunnes puhelin soi. Siis mennään kirkkoon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #78 : 06.01.13 - klo:12:26 »
Olimme tehtävissä lähes täpötäydessä kotikirkossa. Laskin ehtollisella käyneiden maljoja, niitä oli n. 150 kpl.
Istuimme eri paikassa kuin tavallisesti, aivan urkujen ääressä josta oli muutama askel lukupulpettiin ja Matilla ovien sulkemiseen. Urut pauhasivat ja
mieskuorolaiset istuivat ympärillämme. Sali soi tästä syystä aivan eri tavalla mihin olemme tottuneet. Kaikua ei ollut juuri lainkaan kun oli niin paljon kansaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #79 : 06.01.13 - klo:19:57 »
Loppiaisesta on kehittynyt kirkonvälttelypyhä, en voi enää aloittaa jouluvirsiä.  Kuulun ihmisalalajiin joka elää viisi vuodenaikaa, syksyn jälkeen alkaa hiippailla maisemiin joulu.

 Jouluun valmistautuminen aloitetaan juhannuksena. Tuli erinomaisen kiire,  joka vapaahetki meni joululahjojen ompelemiseen, neulomiseen, torttuihin ja homperskoihin. Loppiaisena vetäydyn silmäilemään missä järjestyksessä koti pukeutuisi arkiasuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #80 : 06.01.13 - klo:22:21 »
Tänään kävin kirkossa ja siellä oli oikein juhlavat meiningit.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #81 : 06.01.13 - klo:23:52 »
Kotiseurakunnan kirkossa kävin, vakiopaikallani, hyvä oli käydä.
Koin että loppiaismessu oli jotenkin...kaunis...ja puhutteleva.
Meillä on täällä miespappi joka on erityisen hyvä laulaja (oli kuulemma aikoinaan laulajan uraakin harkinnut).
Tänään hän lauloi tekstien välissä kanttorin pianosäestyksellä jonkin aika hienon tuntuisen kappaleen.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #82 : 12.01.13 - klo:18:10 »
Nykyisin periaatteessa käyn kirkossa, käytännössä vain harvoin. Ennen asuin kirkon lähellä, siellä oli lämmin ilmapiiri ja kävin lähes joka pyhä. Nykyiseen kirkkoon on puolen tunnin kävelymatka ja nuiva ilmapiiri, joten käyn harvoin. Jouluaattona kävimme kirkossa viimeksi, entisessä kotiseurakunnassani, ja kyllä kannatti.

Olen siis useimmiten radiokirkon äärellä, joskin huomion vie usein Hesari.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #83 : 13.01.13 - klo:11:16 »
Kuuntelimme Liisan isän messun Suolahdesta. Kerrankin oli saatu messu tuntiin ilman tuskaa. Yleensä aina kanttorit työntää liikaa musiikkia väliin, messu venähtää ja on katkaistava. Loppuun laitetaan etukäteen äänitetty Herran Siunaus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #84 : 13.01.13 - klo:11:21 »
Minäkin olin radiokirkossa, ja oli ihan kuunneltava. Pidin siitä saarnaan ujutetusta kastekertomuksesta, joka (iloisesti) yllättäen jatkui saarnan lopussa.

Piti mennä kirkkoon mutta tietokone temppuili ja jouduin avaamaan korjausasetusten kautta, mikä vei yllättäen aikaa enemmän kuin arvasin. (+olen nykyisin hidas lähtemään mihin tahansa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #85 : 13.01.13 - klo:13:12 »
Minä hoidin Mattia eilen, ja hän vuorostaan minua tänään. Mikälie lunssa on nyt minussa. Kirkkoon emme päässeet. Olen torkkunut moneen otteeseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #86 : 13.01.13 - klo:13:41 »
Yllätin itseni ja menimmekin messuun oman seurakunnan kirkkoon. Ihan ok. Kanttori soitteli vastausmusiikkeina Sibeliuksen pianosävellyksiä, joita aikanaan itsekin soittelin, ja ne valitettavasti toivat mieleen nuoruuteni soittotunnit, kun opettaja aina haukkui, kun en ollut harjoitellut läksyjä. Elin mielessäni niiden aikojen ahdistukset uudestaan aina siihen asti, kun minut erotettiin konservatoriosta... Oudon vahva voima musiikilla.

Kirkkoherra puhui kasteesta ja opetti ristinmerkin tekemistä. Sanoi, että ihan sama, kumpi olkapää ensin. Niin kai se onkin, mutta meillä lännen kirkossa kuitenkin vasen ensin. En ollut ennen tiennyt, että ristinmerkin voi lopettaa suuhun siunatakseen sanansa. Olisi kyllä meikäläiselle tarpeen, vaikka että: "Herra, pane minun suulleni vartija..."

Radiokirkko kuulutettiin autoradiossa juuri kun pääsimme kirkon lähelle parkkipaikalle. Messun toimittajan nimi kuulosti siltä, että hän lienee ollut siellä pappina jo 80-luvun alussa, kun olin Suolahdessa kesätöissä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #87 : 13.01.13 - klo:13:47 »
Yllätin itseni ja menimmekin messuun oman seurakunnan kirkkoon. Ihan ok. Kanttori soitteli vastausmusiikkeina Sibeliuksen pianosävellyksiä, joita aikanaan itsekin soittelin, ja ne valitettavasti toivat mieleen nuoruuteni soittotunnit, kun opettaja aina haukkui, kun en ollut harjoitellut läksyjä. Elin mielessäni niiden aikojen ahdistukset uudestaan aina siihen asti, kun minut erotettiin konservatoriosta... Oudon vahva voima musiikilla.

Kirkkoherra puhui kasteesta ja opetti ristinmerkin tekemistä. Sanoi, että ihan sama, kumpi olkapää ensin. Niin kai se onkin, mutta meillä lännen kirkossa kuitenkin vasen ensin. En ollut ennen tiennyt, että ristinmerkin voi lopettaa suuhun siunatakseen sanansa. Olisi kyllä meikäläiselle tarpeen, vaikka että: "Herra, pane minun suulleni vartija..."

Radiokirkko kuulutettiin autoradiossa juuri kun pääsimme kirkon lähelle parkkipaikalle. Messun toimittajan nimi kuulosti siltä, että hän lienee ollut siellä pappina jo 80-luvun alussa, kun olin Suolahdessa kesätöissä.

Kirkkoherra on syntynyt 1950, joten voit olla hyvin oikeassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #88 : 13.01.13 - klo:14:51 »
Minäkin olin radiokirkossa, ja oli ihan kuunneltava. Pidin siitä saarnaan ujutetusta kastekertomuksesta, joka (iloisesti) yllättäen jatkui saarnan lopussa. ---


Minustakin se kastekertomus oli todella puhutteleva. Oikeasti monilla on todella vaikeaa elää kristittynä. Tämmöistä on terveellistä kuulla, jotta osaa antaa arvoa sille vapaudelle, mitä Suomessa on.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #89 : 13.01.13 - klo:15:14 »
Kävin helluntaiseurakunnan jumalanpalveluksessa. Armosta puhuttiin, ja hyvin puhui heidän pastorinsa. Ei tullut yhtään kiusallinen tai orpo olo. Jäi mieleeni (vanhasta=edellisestä käännöksestä Raamattua näköjään) Ps.32:10 "joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo". Siitäkin puhui, ettei omalla yrittämisellä ja omin voimin, vaan Jumalasta se lähtee, ihmisen pelastuminen.

Tuntui mukavalta, kun vanha lukiokaverini laulua aloittaessaan sanoi, ettei meidän kristittyjen tai sanoiko uskovien pitäisi esim. kadehtia toisiamme tai suhtautua muuten nurjasti (eri porukoihin kuuluviin), vaan olla kiitollisia, että Jumala käyttää meitä kaikkia omalla paikallamme. Sitten he lauloivat mikä sen laulun nimi on, mutta menee "toinen toisiamme siunaten".

Tilaisuuden jälkeen kerroimme vähän kuulumisiamme ja muistelimme menneitä. Hän muisti yhdeltä (ev.lut.) seurakunnan nuorten Lapin reissulta, miten me muutamat karkasimme tunturiin iltahämärissä jossain Altan lähellä. Ja kerran kirkon nuorisopäivillä Tarvo Laakso taisi kehottaa kaikkia piirtämään ristin niihin keltaisiin taajama-alue-liikennemerkkeihin omilla paikkakunnillamme. Otimme todesta, ja pikku-Fiiatiin sitten survouduimme porukalla mustan maalipurnukan kanssa  :023:

No hän lähtee kanssani joku kerta seuroihin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa