Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 10  (Luettu 29162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #30 : 16.11.12 - klo:19:11 »
Kirkkojen purkaminen ja muuttaminen kapakoiksi on musta tosi surullista.

No jokunen moderni laitoskirkko voinee olla ookoo laittaa maan tasalle, mutta noin muuten tulisi mielummin toivoa väkeä sinne kirkkoihin, kuin purkaa niitä. Sen tulisi olla se viimeinen ratkaisu ja sitä ennen miettiä, miksi ihmiset eivät siellä kirkossa käy ja miksi se ei ole elinvoimainen. Siis tietty seurakuntaväki ei rakennus.
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #31 : 16.11.12 - klo:20:29 »
Kirkkojen purkaminen ja muuttaminen kapakoiksi on musta tosi surullista.

No jokunen moderni laitoskirkko voinee olla ookoo laittaa maan tasalle, mutta noin muuten tulisi mielummin toivoa väkeä sinne kirkkoihin, kuin purkaa niitä. Sen tulisi olla se viimeinen ratkaisu ja sitä ennen miettiä, miksi ihmiset eivät siellä kirkossa käy ja miksi se ei ole elinvoimainen. Siis tietty seurakuntaväki ei rakennus.

Ei niitä pureta tyhjyyden takia vaan sen takia, että täyttyvät homeesta. Vaaralan kirkon katto vuotaa pahasti ja monesti. Tikkurilassa on sama huoli. Tuusulan seurakuntakeskus puretaan, kun se on susi ja homeessa, mutta siihen tehdään samalle tontille uusi ja ehompi. Sen arkkitehtuuria kävivät monet ihailemassa, mutta teknisesti se oli täysin virhe liike. Vihkimistä seuraavana päivänä katto vuoti seitsemästä kohtaa ja sen jälkeen sitä on monesti korjattu. Toimistohuoneiden metallisissa pokissa ja ovissa ei ollut huulloksia eli kaikki luottamukselliset keskustelu kuuluivat oven raoista käytävälle jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #32 : 17.11.12 - klo:15:52 »
 Vantaan kirkot ovat kait niin nuoria, että museovirasto ei pakota säilyttämmän kaikkia erikoisuuksia, joita "piruntorjuntabunkkereihin" tehtiin. Kulmaa ja kaavelia, joka suuntaan, eikä vettä pois mistään. Hyvinkään katto ei taida ylimääräisiä vesiä varastoida?
Vesivahinkoja on kyllä syntynyt jyrkkäkattoisiinkin rakennuksiin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #33 : 17.11.12 - klo:16:06 »
No ainakaan siin'  Fredalla olleessa kirkko tai seurakuntarakennuksessa, joka muutettiin kapakaksi ei ollut mitään isompia teknisiä vikoja.

Mutta josko ja varmaan on noin, kun seppos kirjoitti, että on hometta ja muuta.
Ihme kun silloin 1000 jotain luvulta olevia kirkkoja ja linnoja vaan on vielä pystyssä, mutta nämä nykyiset vaan hajoaa alta aikayksikön.
Tik toc.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #34 : 17.11.12 - klo:17:22 »
Oon menossa taas huomenna Tuomasmessuun Mikael Agricolan kirkkoon.
Oon kutsunut sinne vanhan taiteenvapautusrintama hörhö kaverin ibiloven.
Lisäksi sinne tulee muusikkokavereita yms tuttuja teejatkoille.
Tuomasmessu on Luterilainen Euroopan suosituin messu.
Mukana kuoro, muusikoita ja kirkko harvinaisen täysi.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #35 : 18.11.12 - klo:08:54 »
En pääse tänäänkään kirkkoon. Se on taas klo 16 ja siihen aikaan ei meille sovi. Radiojumalanpalvelus tulee Elimäen kirkosta. Panen sen kuulumaan
ja käyn pitkäkseni kuuntelemaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #36 : 18.11.12 - klo:12:20 »
Pidin saarnasta. Se oli selkeä, ilman koristuksia ja lopussa oli yksi rakkaimmista Raamatun paikoistani , Ef. 2: 8-9.

Olikohan liturgi Tuula Ylikangas Ylihärmän Ylikankaita ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #37 : 18.11.12 - klo:15:01 »
Pidin saarnasta. Se oli selkeä, ilman koristuksia ja lopussa oli yksi rakkaimmista Raamatun paikoistani , Ef. 2: 8-9.

Olikohan liturgi Tuula Ylikangas Ylihärmän Ylikankaita ?

Siellä ei myöskään ollut liikaa musiikkia eli Jumalanpalvelus mahtui tuntiin. Usein niihin tupataan niin paljon ylimääräistä musiikkia, että menee väkisin yliaikaiseksi.

Kirkossa oli klo 13.00 kyläkirkossa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #38 : 25.11.12 - klo:12:00 »
Tuomisunnuntaina ei ketään tuomittu Mukkulan kirkossa. Saarnasi Leena Hokka , hymykasvoinen körttipappi. Selväksi tuli että kasteessamme meidät kaikki on kirjoitettu Elämän kirjaan. Kun se avataan, toiset menevät vuohina Tuliseen järveen, toiset lampaina Taivaan Iloon. Kuka mihinkin, Jumala sen vain tietää. Jeesuksen ristin sovituksen kelpaaminen tuntuisi takaavan kuulumisen lammaslaumaan.

Tuomiopäivä viittaa enemmän Jeesuksen odottamiseen kuin Tuomiopäivään.

Oli niin hyvä olla kirkossa kolmen sairausviikon jälkeen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #39 : 25.11.12 - klo:15:06 »
Minäkin olin tuomiosunnuntain messussa, ei tullut yhtään tuomittu olo.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #40 : 25.11.12 - klo:15:19 »
Minulla on tuomittu olo - en ollut kirkossa!

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #41 : 25.11.12 - klo:16:55 »
Etukäteen olin ajatellut lähteä Myyrmäkeen Herättäjän kirkkopyhään. Sitten huomasin rippikoulupappini - vuosi oli 78 - saarnaavan Meilahden kirkossa. Tosin kirkkokahvien jälkeen häntä jututtaessani hän sanoi, ettei ennen leiriä ollut vielä saanut pappisvihkimystä. En tuota muistanut. Oli siellä leirillä toinenkin vetäjä. Riparini oli Kansan Raamattuseuran järjestämä.

Saarnasta jäi mieleeni kaksikin asiaa: Joku, en muista kuka, on sanonut ihmisiä olevan kahdenlaisia. Toiset sanovat Jumalalle: "Tapahtukoon Sinun tahtosi", ja toisille Jumala sanoo: "Tapahtukoon sinun tahtosi". Ja toiseksi pohdinta siitä, kun Jeesus sanoo: "Minun oli nälkä, ja te ruokitte/ette ruokkineet minua, minun oli jano, ja te annoitte/ette antaneet minulle juotavaa" jne.

Juuri pari päivää sitten olin katsellut vanhoja valokuvia, riparikuviakin.

Minusta Meilahti on kaunis kirkko sisältä (tykkään 50-60-lukujen arkkitehtuurista). Paavo Tynellin suunnittelemat (orjantappurakruunua muistutttavat) valaisimet, alttarikyntteliköt ja kastemalja. Valaisimia ja kynttelikköjä ihastelin siinä kirkon penkissä istuessani.
« Viimeksi muokattu: 25.11.12 - klo:16:58 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #42 : 25.11.12 - klo:19:20 »
Juuh, Itse vierailin Soukan kappelissa.
Ihan kiva messuaminen.
Ja kuten Sadetta totesi, niin saarnat antoivat mietityttävää, siis saarna textit, kai saarnakin.

Toinen texti oli tuo milloin kävitte katsomassa ja vaatetitte minut, kyselevi Jeesus.
Toinen olikin sitten se tuomiolla oleminen.
Kyllä siinä aika vahvasti oli tulinen järvi mukana kuvassa ja kyllähän texti oli aika peloittavakin, mutta onneksi on niin paljon erilaisia tulkintoja liikkeellä tosta tekstistä, niin voi valita itselleen sopivimman, vaikka sen kun jehowantodistajilla on, että paratiisi tulee maan päälle ja helvettiä ei olekkaan.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #43 : 02.12.12 - klo:15:07 »
Kirkko oli lähes täynnä, jo se oli juhlavaa. Hoosianna soi riemukkaasti. Kuorokin oli suurimmillaan ja soi puhtaasti.
Saarna oli ovista. Avaja porttis, ovesi innoittamana. Hyvä saarna.
Adventtimessussa on aina aivan oma fiilinkinsä.

Nyt lähden ihan kohta adventtiseuroihin. Mauno  mm. puhuu. Hän puhuu aina sydämensä syvyydestä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 10
« Vastaus #44 : 02.12.12 - klo:19:17 »
Olin vaarin hommissa enkä lähtenyt lastenlasten seurasta kirkkoon. Kuuntelin radion jumalanpalveluksen. Saarnaaja teki laajoja kaaria (aasinsiltoja!) kirkkovuodesta, täytetystä pelastussuunnitelmasta, kirkkohistoriasta... Ajatus pysyi silti koossa ja kirkkaana.