Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 8.  (Luettu 45041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Käytkö kirkossa osa 8.
« : 01.04.12 - klo:15:55 »
Edellinen käytkö kirossa-ketju on suljettu, joten voinemme jatkaa tässä.

-Kävin tänään. :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #1 : 01.04.12 - klo:17:21 »
Kiitos, Sarai ja Seppos!  Minä olen siinä määrin ravinnontarpeinen että ehkä sitten voisin ajatella juuri h-y:n omakseni nyt. Olin Pihliksessä siis, seurat pidimme, ja se oli minulle erinomaisen tarpeellista.  Hyvin valmistellun saarnan jälkeen oli seurat ja tällä kertaa  puheet olivat kuin vastausta kysymyksiini --- Malmillakin olisi kuullut kalpo saarnan, mutta kun ei voi kahtaalla. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #2 : 02.04.12 - klo:10:12 »
Olimme kotikirkossa eilen. Saarna oli  lyhyt ja napakka. Virsissä myös yksi lemppareistani VK 318, Jeesus sä ainoa heikkojen auttaja... Sävel tosin hiukan imelä, mutta sanat  hyvät.

Mukulakuoron pikkutytöistä on kasvanut viiden nuoren tytön Idut-kvintetti. Mikä laulun kaunes, puhtaus ja ilo. Pappi oli nimenvaihdon kannalla. He ovat jo versot-asteella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #3 : 02.04.12 - klo:19:42 »
Kävin iltakirkossa Pielisensuussa ja olikin normaalia omituisemmat meiningit. Tultaessa pappi kehoitti istumaan kirkon takaseinään päin, mutta mitenkäs istut kun on selkänojat penkeissä ja penkit etuosaan päin. No, sitten kaikki (n. 30 sielua, 1/3 nuoria) penkkien päihin, koska aloitusjutut tapahtuikin kirkon takaosassa. Nuoret komennettiin istumaan lattialle.

Okei, jossain vaiheessa koko jengin piti lähteä evakkoon, nyt kirkon etuosaan, johon oli laitettu penkit kaarien muotoon ja rakennettu krusifiksi punaisine ruusuineen. Siis loppu meni siellä. Ehtoollisvirren (222) aikana parin säkeistön aikana veisuuta ei kuulunut juuri ollenkaan, koska se säestettiin pianolla, bassolla, rummuilla ja jollakin marimban kuuloisella ja voluumi oli aika kovalla. En tiedä, mistä muut äänet tulivat kun paikalla ei ollut kuin pianisti. Ehtoollinen jaettiin silleen, että pappi kastoi öylätin viiniin; ei siis viiniä erikseen. Koko porukka mahtui kerralla ehtoollispöytään.

Välillä oli sanatonta rukousta ym. Oikeastaan aika jännää, ei koskaan tiennyt, mitä on tulossa. En ole ollut Tuomasmessussa, mutta voisin kuvitella siellä olevan jotain tuon tyylistä. Menin kyllä kirkkoon hiljentymään, koska kuvittelin siellä olevan perinteinen malkamaanantain iltakirkko, mutta onpahan tuokin nähty.

Saarnaa ei varsinaisesti ollut ollenkaan.

Jos menisi huomenna Joensuun kirkkoon, mitä ihmeellisyyksiä siellä on keksitty?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #4 : 02.04.12 - klo:19:51 »
Niinä muutamana kertana kun olen ollut Tuomasmessussa, on ollut perinteisempää, vähän kuin luterilaisen ja helluntailaisen menon risteytys.

Itse kävin sunnuntai-iltana Taize-messussa, juuri siksi kun ei ole saarnaa vaan evankeliumin jälkeen vain ollaan kymmenen minuuttia hiljaa. Keneltäkään et kiellä rakkauttasi ja anteeksiantoasi, sanottiin rukouksessa, ja se tuntui hyvältä sen päälle kuin eräällä toisella foorumilla muuan ateisti-foorumituttu oli riekkunut, kuinka kristinuskon pelastuskäsityksen ytimessä olisi näkemys, että kastamaton tai "vääräuskoinen" lapsi joutuu kuollessaan helvettiin ikuisesti kidutettavaksi. Ei ole tuollaista väittävä kovin monipuolisesti erilaisiin kristinuskon suuntiin perehtyä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #5 : 03.04.12 - klo:18:01 »
Palmusunnuntaina tuli kirkossa käytyä, oli sanajumalanpalvelus.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #6 : 03.04.12 - klo:19:03 »
Kävin iltakirkossa Pielisensuussa ja olikin normaalia omituisemmat meiningit. Tultaessa pappi kehoitti istumaan kirkon takaseinään päin, mutta mitenkäs istut kun on selkänojat penkeissä ja penkit etuosaan päin. No, sitten kaikki (n. 30 sielua, 1/3 nuoria) penkkien päihin, koska aloitusjutut tapahtuikin kirkon takaosassa. Nuoret komennettiin istumaan lattialle.

Okei, jossain vaiheessa koko jengin piti lähteä evakkoon, nyt kirkon etuosaan, johon oli laitettu penkit kaarien muotoon ja rakennettu krusifiksi punaisine ruusuineen. Siis loppu meni siellä. Ehtoollisvirren (222) aikana parin säkeistön aikana veisuuta ei kuulunut juuri ollenkaan, koska se säestettiin pianolla, bassolla, rummuilla ja jollakin marimban kuuloisella ja voluumi oli aika kovalla. En tiedä, mistä muut äänet tulivat kun paikalla ei ollut kuin pianisti. Ehtoollinen jaettiin silleen, että pappi kastoi öylätin viiniin; ei siis viiniä erikseen. Koko porukka mahtui kerralla ehtoollispöytään.

Välillä oli sanatonta rukousta ym. Oikeastaan aika jännää, ei koskaan tiennyt, mitä on tulossa. En ole ollut Tuomasmessussa, mutta voisin kuvitella siellä olevan jotain tuon tyylistä. Menin kyllä kirkkoon hiljentymään, koska kuvittelin siellä olevan perinteinen malkamaanantain iltakirkko, mutta onpahan tuokin nähty.

Saarnaa ei varsinaisesti ollut ollenkaan.

Jos menisi huomenna Joensuun kirkkoon, mitä ihmeellisyyksiä siellä on keksitty?

Sellaista tää on myyrä nykyään, ei aina tiedä mitä tapahtuu kun kirkkoon menee.
Körttiseuroissa yhteen aikaan kysyttiin, että onko jollain vielä jotain sanomista, mutta se taidettiin lopettaa, kun tuli kaikenlaista laihdutus neuvvoista myyntipuheisiin ja ties mitä.
Siis täälläpäin.

Jos outoja elämyksiä oikein etsii, niin Kallion kirkko taitanee olla siihen oikea paikka. Siellä voi tulla vastaan ihan mitä vaan.

Se vaan haittaa, että aina kun joku oikein sekoilee, niin kumma kyllä tapaus istuu joko mun vieressä, sivulla, eessä tai takana ja vaivaudun itse hirveästi tilanteesta.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #7 : 05.04.12 - klo:15:32 »
Vietän ylityövapaapäivää ja ehdin jo käydä kirkossa, vaihteeksi Tampereen tuomiokirkossa, jossa en ole käynyt kuin vuosia sitten turistina. Seurakuntaani tuleva uusi pappi antoi saarnanäytteen, joka oli aika pitkä. Kirkonmenon jälkeen jäin tarkastelemaan niitä sata vuotta sitten ankaraa paheksuntaa herättäneitä freskoja, jotka eivät enää näyttäneet kirkkovieraita harmittavan, nythän meillä on jo uudet paheksunnan kohteet. Hellyttävän Kuoleman puutarhan edessä meitä hymyili muutama muukin.

Viereeni, siis viereeni! istahti hieman myöhässä saapunut jakkupukuleidi, vaikka vapaata tilaa oli vaikka kuinka paljon. Piti oikein miettiä että miksi ja ajattelin että jos hän on tottunut käymään Tuomasmessussa ja siellä kättelemään vieruskaveria jolloin sellainen on syytä olla. Oltiin sitten ehtoollispöydässäkin vierekkäin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #8 : 05.04.12 - klo:20:18 »
 Ihan perinteinen kiirastorstain iltakirkko.    Aurinko paistaa sivu-ikkunasta alttarille, joten valojen sammutus ei auttanut mustien alttarivaatteiden tuonnin tunnelmaan pääsemistä...Siunattua pääsiäisaikaa jokaiselle tässäkin foorumissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #9 : 05.04.12 - klo:21:01 »
Samoin Mukkulassa kirkko jäi melko valoisaksi vaikka kaikki valo sammutettiin.

Kannetaanko muiden kirkoissa kolehti Kiirastorstain ehtoolliskirkossa ?
En oikein pitänyt sitä sopivana, mutta aina kuulema kannetaan kun vain on tilaisuus. Meillä ei ollut rahaa mukana, mutta Matti sentään oli kantamassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #10 : 05.04.12 - klo:21:09 »
Oli ilo olla jakamassa ehtoollista ja sen jälkeen vaihtamassa alttarivaatteet mustiksi. Se kyllä puhuttelee, kun luetaan psalmi 22 ja sitten virsi 77 veisataan säestyksettä. Tällä kertaa kirkkoa ei pimennetty.
« Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:21:20 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #11 : 05.04.12 - klo:22:05 »
Olin eilen kirkossa laulamassa Matteus-passiota. Se kai lasketaan kirkossakäynniksi, koska kuulemma rippikoulua käyvä saa siitä merkinnän.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #12 : 05.04.12 - klo:22:33 »
Kannetaanko muiden kirkoissa kolehti Kiirastorstain ehtoolliskirkossa ?

Kävinpä sitten iltakirkossakin, jossa ei kannettu kolehtia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #13 : 05.04.12 - klo:22:38 »
Kävinpä sitten iltakirkossakin, jossa ei kannettu kolehtia.

Kyllä meillä kannettiin ja olin sitäkin tekemässä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #14 : 05.04.12 - klo:22:46 »
Meidän iltakirkossa ei kannettu kolehtia. Pieniä äänentoisto-ongelmia ja muuta pientä sählää oli.
Tiiti tuli onnelliseksi. Meidän uudehko vs. kappalainen epäili Tiitiä alle rippikouluikäiseksi. Siitä riitti riemua kirkonmäellä.
Pyryharakka