Kirjoittaja Aihe: Körtti sanoma !!!  (Luettu 60152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #90 : 29.03.17 - klo:08:33 »
Lapset osaavat olla myös pahankurisia ja kysellä sellaista mitä ei sovi, sekä kyseenalaistaa.

Eikö tämä juuri ole luottamusta? Kiltti, herkkäuskoinen ja hiljainen pelkää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #91 : 29.03.17 - klo:14:55 »
^En minä ainakaan mihinkään luottanut noin tehdessäni. Enpä taida luottaa nykyäänkään.

Vähän kauheata, kun niputetaan lapset esikuvaksi. Lapsiahan on vaikka minkälaisia, kuten on aikuisiakin. Kyllä niitä aikuisia on, jotka antavat lapselleen kiven, kun tämä pyytää leipää. Noin suunnilleen. Olisiko tuo ollut 2000 vuotta sitten harvinaisempaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #92 : 29.03.17 - klo:15:23 »
En minä ainakaan mihinkään luottanut noin tehdessäni. Enpä taida luottaa nykyäänkään.

Olkisitko keksinyt metkuja, jos sinulla olisi ollut pienikin pelko hylätyksi joutumisesta?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #93 : 31.03.17 - klo:02:17 »
^En keksinyt metkuja muutenkaan. Ainoastaan tein tasan sen mitä halusin. Olin jääräpäinen kakarasta pitäen. Yleensä tosin se, mitä halusin tehdä, oli sosiaalisesti hyväksyttävää (esimerkiksi lukeminen), mutta en tehnyt sitä muita miellyttääkseni. Mutta jos en olisi saanut tasan niitä kumisaappaita jotka halusin, ja joita minulle ei alkuun olisi haluttu ostaa, olisin kävellyt kouluun vaikka sukkasillani sitten. Koska tiedettiin että niin tekisin, sain haluamani.

Tuo ei kuitenkaan ole ihan koko totuus lapsuudestani, mutta loppu ei ehkä liity kysymykseen.

Tai no joo. Minähän olin jo tullut hylätyksi, ei minun sitä enää tarvinnut pelätä. Ehkä juuri siinä syy.

Minulta puuttui miellyttämisen halu ja rangaistuksen pelko ja syyllisyyden tunne auktoriteettien edessä, eikä nuo kai kovin kehittyneitä ole edelleenkään. (Köyhemmältäni jos varastan niin siitä tunnen syyllisyyttä kyllä.)

Metku on kai jotain sellaista, että kiinnostaa se tunnereaktio, jonka metku toisessa herättää. Kuulostaa vieraalta.
« Viimeksi muokattu: 31.03.17 - klo:02:28 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #94 : 31.03.17 - klo:08:38 »
Minulta puuttui miellyttämisen halu ja rangaistuksen pelko ja syyllisyyden tunne auktoriteettien edessä, eikä nuo kai kovin kehittyneitä ole edelleenkään.

Tätä pitäisi varmaan pohtia pidempään. Ensimmäinen ajatukseni kuitenkin on, että nuo kuuluvat epäluottamukseen. Mitä suurempi luottamus on, sitä vähemmän tarvinnee miellyttää, pelätä ja kokea syyllisyyttä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #95 : 31.03.17 - klo:13:56 »
Mikä ihmeen luottamus? Sehän on tapauskohtaista. Minulla voi olla kaveri, johon luotan satavarmasti siinä, ettei hän levittele eteenpäin hänelle henkilökohtaisina uskottuja asioita, mutta en todellakaan luota siihen, että hän ymmärtäisi mitä tarkoitan, tai että saapuisi paikalle silloin kun on sovittu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #96 : 31.03.17 - klo:15:26 »
Luottamus tarkoittaa monenlaista. Noista mainitsemistasi tuo 'luotan satavarmasti, ettei hän levittele eteenpäin...' näyttäisi olevan lähinnä sitä, mitä tarkoitan. Tuota kaveria ei tarvitse mielistellä tai pelätä eikä hänen edessään koe syyllisyyttä.
« Viimeksi muokattu: 26.04.17 - klo:16:29 kirjoittanut Pena »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #97 : 31.03.17 - klo:16:31 »
^Minulla ei kai ole paljon sellaista salattavaa, jota ei saisi levitellä eteenpäin, eli tuo kohta ei ole ongelma.  Se, etten juuri muille uskoudu, johtuu pikemmin siitä etten luota muiden kykyyn tajuta. Tai siihen että heitä edes kiinnostaa, mikä oikeastaan on tajuamisen edellytys.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #98 : 31.03.17 - klo:16:46 »
 :)
Ai täällä kiristellään ja löysätään ruuveja :)

Mielenkiintoista.
penakin tekee analyyseja kuin parempikin psykiatri :)
Mäkin aina joskus teen niitä, mutta mulla ne menee aina pielenn ja olen ymmärtänyt toisen tarkoitukse tai sanomisen ihan nurin ja kurin.

Luottamus mitä se on ja ei ole ja onko luottamuksen puute jotain mikä johtuu jostain on mielenkiintoinen juttu miettiä.
Tik toc.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #99 : 26.04.17 - klo:15:42 »
"Herätysliike ei kuitenkaan elä vain muistoissa. Sen piirissä on tutkisteltava, miten isien perintö säilyy muuttuvan maailman keskellä, Herännäisyydellä on tulevaisuus, jos Herra sen avaa."

Tässä päivässä eilinen
Kolme vuosisataa herännäisyyden vaiheita
Olavi Tarvainen
s. 175
Vaasan kirjapaino 1964

Kerran kommentoin eräälle nimimerkille körttifoorumilla:
”Herännäisyys on tainnut tulla tiensä päähään”.

Vastaus muistaakseni oli seuraavanlainen:
”Kyllä niitä mummoja riittää”

Tänä päivänä olen muuttanut mielipidettäni. Minun on turha kantaa huolta siitä. Onko ”mummoja” tai ei näin digitaalisena aikana., koska:

”Herännäisyydellä on tulevaisuus, jos Herra sen avaa.”

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #100 : 26.04.17 - klo:16:38 »
En muista, mutta tuo 'mummokommentti' voi hyvinkin olla minun. Sen taustalla saattaa silloin olla 60-luvulta alkanut kokemukseni Suomen Lähetysseurasta. Aina on surtu sitä, että lähetyskannatus perustuu kohta iäisyyteen siirtyvien mummojen ompeluseuroihin. Uusia mummoja on aina kuitenkin löytynyt kutimen puikkoihin. Todellisuus taitaa nyt olla jo toinen. Riitta-mummi voi tietää, mitä mummot nykyisin tekevät neulomisen lisäksi tai sijasta. On kai vaarejakin saatu mukaan ainakin tempauksiin ja talkoisiin.

Minun näkökulmani herännäisyyteen liittyy lähinnä kuorolauluun. Herra näyttää avanneen sitä kautta ovia tulevaisuuteen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #101 : 05.02.18 - klo:14:29 »
Eilisten seurojen ja uunituoreen Hengellisen Kuukauslehden muodostama parivaljakko oikein havannollisesti osoitti minulle tuon mystisen herännäisyyden hengen ja ruumiin.Rupattelu kahvi tai -teekupposen äärellä ystävien ja tuttujen kanssa. Sitten kolme inhimillisiin heikkouksiin luotaavaa seurapuhetta, Tuulan  "Olkaa ihmisiksi!"opetuksin.
Kodikasta , arkista uskonasiaa.

Samaa linjaa on HK-lehti. Ei yli ymmärryksen käyvää eikä hurmioitunutta hengellisyyttä.Hyviä pohdintoja ja kirjoituksia asioista.Uutisia lukijoille ja jäsenille. Kuvia, niin lapsille kuin aikuisille. Aina joku helmi jollekin. Jokaiselle jotakin omistettavaa ja iloittavaa.

Näin minä koen ja käsitän körttiläisyyden, kuitenkin omalla laillani. :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #102 : 12.03.18 - klo:16:56 »
Toimittaja Hannu Kuosmanen lopettaa bloginsa Kotimaa24;ssä näin:

Niin kauan on toivoa, kun uskossaan heikot körttiläiset vielä jaksavat kirkossa elää ja vaikuttaa. Vaikka ei siitäkään mitään kansanliikettä ole tullut.

Mutta takaa se ainakin sen, että kirkko yhä edelleen hyväksyy täysivaltaisiksi jäseniksi myös elämässään vähemmän onnistuneet ja uskossaan epävarmat kyselijät. Sitä perintöä kannattaa vaalia.
...
En ole jaksanut, viitsinyt enkä ehtinyt juurikaan kurkata po Blogeja, etenkin kun Herättäjän omat sivut loppuivat loppuvuodesta 2017.

Tänään kuitenkin luin ensin provogatiivisen blogin Konservatiiviset kristityt ja silloin osuin silmään ( nimenomaan siihen näkevään ) nimi Billy Graham jonka Missio Helsinki showssa olin itsekin ' kristittyjä stadionin nurmikolle' lahtaamassa, Jaakko Eleniusta lainaten.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/missio-helsinki-teki-kirkkohistoriaa-graham-kirkollisti-kortit/
...
Miksi minäkin olin ? Nyt mietiskelen että olin kutsuttu kuin jonkin kuuluisan rock-tähden fanijoukkoihin, ja niin sitä mentiin kun ei ollut ymmärrystä vielä kyllin annettu. Joukkosuggestio, hieno tunnelma ja maailmanparantajan mieli vei mennessään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #103 : 23.03.18 - klo:21:21 »

Tää on niin arka ja toisaalta tärkeä aihe mulle.

En tiedä mitä Paavon mietteissä oli silloin, kun hän kiersi kyliä ja turkuita.

Hän oli kuitenkin täydellä sydämellä mitä oli ja joku aikansa nero.
Ainakin sai liikettä. Jotenkin nykyajassa tunnen joitakin Paavon kaimoja teoiltaan.

Mikähän se Paavon Iso Ajatus oli.

Mulla joku aaviatus siitä ja ei kukaan ja mikään iso henkilö.
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #104 : 07.11.20 - klo:18:45 »

Mutta takaa se ainakin sen, että kirkko yhä edelleen hyväksyy täysivaltaisiksi jäseniksi myös elämässään vähemmän onnistuneet ja uskossaan epävarmat kyselijät. Sitä perintöä kannattaa vaalia.


Kerroin Kuopion saunassa joskus, että kysyin eräältä papilta pitäisikö liittyä luterilaiseen kirkkoon nyt kun kerran olen muuttanut Suomeen, ja hän vastasi "mitä sillä luulet voittavasi?" Joku savolainen letkautti "Raja pittää olla jossain."
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.