Kirjoittaja Aihe: Körtti sanoma !!!  (Luettu 63808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #60 : 14.10.16 - klo:11:53 »
Raamattupiirit eivät ole viidesläisten erikoisomaisuutta.
Se on yhteinen mahdollisuus.
« Viimeksi muokattu: 14.10.16 - klo:11:57 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #61 : 14.10.16 - klo:11:57 »
Körttiläisyys lähti melkoisena liikehdintänä aikoinaan,  olen lukenut siitä.
Olisi mielenkiintoista jos olisi mahdollista palata ajassa taakse päin, että kuinka esim. Paavo luki Raamattua ja kehoittiko siihen.
Ja muut keskeiset henkilöt kun liike sai alkunsa.
Mutta herätyksillä on tapana ajan oloon uomaantua.
Tavalla tai toisella.
Onko se hyvä vai ei, siitä en sano mitään, kunhan pohdin vain.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #62 : 14.10.16 - klo:12:04 »
Malla, Paavi Ruotsalaisen ajan herännäisyydestä on valtavasti saatavana hyvää kirjallisuutta.
Mm. Paavo Ruotsalaisesta on tehty useita elämänkertoja. Löytyy myös tutkielmaa ja muuta kirjalisuutta, joka käsittelee Paavo Ruotsalaisen ajan heräännäisyyttä.
Minä suosittelisin edellisten lisäksi kirjaa "Jonas Lagus, Evankeliumin ääni". Siinä on erään Paavo Ruotsalaisen ajan merkkihenkilön kirjallista tuotantoa.
Siinä on Jonas Laguksen lähettämiä sielunhoidollisia kirjeitä.

Itse tämän alan kirjallisuutta lukenut ja suosittelen.
Mielestäni Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyden tutkiminen on hengellisesti rakentavaa.
Toki siellä on varmaan paljonkin turhaa riitaisuutta, mutta ne voi hypätä yli ja tutustua siihen kristilliseen ajatteluun, jota sielä kumpuaa ja jota ei nykypäivänä ole enää paljoa tarjolla. Riitaisuudet kyllä ovat jäljellä, joskin molemmat - niin kristillisyys ja riidatkin - ovat nykyään laimeamman oloisia.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #63 : 14.10.16 - klo:12:07 »
Malla, Paavi Ruotsalaisen ajan herännäisyydestä on valtavasti saatavana hyvää kirjallisuutta.
Mm. Paavo Ruotsalaisesta on tehty useita elämänkertoja. Löytyy myös tutkielmaa ja muuta kirjalisuutta, joka käsittelee Paavo Ruotsalaisen ajan heräännäisyyttä.
Minä suosittelisin edellisten lisäksi kirjaa "Jonas Lagus, Evankeliumin ääni". Siinä on erään Paavo Ruotsalaisen ajan merkkihenkilön kirjallista tuotantoa.
Siinä on Jonas Laguksen lähettämiä sielunhoidollisia kirjeitä.

Itse tämän alan kirjallisuutta lukenut ja suosittelen.
Mielestäni Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyden tutkiminen on hengellisesti rakentavaa.
Toki siellä on varmaan paljonkin turhaa riitaisuutta, mutta ne voi hypätä yli ja tutustua siihen kristilliseen ajatteluun, jota sielä kumpuaa ja jota ei nykypäivänä ole enää paljoa tarjolla. Riitaisuudet kyllä ovat jäljellä, joskin molemmat - niin kristillisyys ja riidatkin - ovat nykyään laimeamman oloisia.

Ok, thanks.  :eusa_angel:

Mua alkoi naurattamaan kirjoitusvirheesi "Paavi Ruotsalainen"
Mulla on aika outo huumori.

Mutta kiitän tuosta mitä laitoit.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #64 : 14.10.16 - klo:12:09 »
Mitä on viidesläinen ja körttiläinen tapa lukea Raamattua?
Ja mitä se tapa vaikuttaa Raamattupiirikeskusteluihin?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #65 : 14.10.16 - klo:12:09 »
Hups!
Kaikkea sitä sattuu, kirjoitusvirheitäkin... :-)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #66 : 14.10.16 - klo:12:13 »
:-)

Ei se mitään haittaa, sait minut nauramaan.
Ja kuten totesin, huumorini saattaa olla aika outoa.
En pahansuopaisesti naurahtanut vaan iloisesti.
Ja en pidä pahana vaikka tulisi kirjoitusvirheitä, se ei ollut pääasia...vaan mielikuva-assosiointini.

Olikohan Telppäsniitty sitten vatikaani?

No joo, nyt alan liikaa höpöttelemään ja leikkimään sanoilla.

Hyvää tätä päivää, iloa ja siunausta.
Meitsi läksii muihin hommiin nyt koneelta, hammaskin kunnostettuna tänään aamulla heti varhain.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #67 : 14.10.16 - klo:12:18 »
Eikö me lueta Raamattua yksilöinä pääasiassa, sillä tavoin kuin Jumala meille kirkastaa,
kun rukouksessa pyydämme ja ymmärrystä saamme.
Voihan herätysliikkeillä olla toki omanlaisia painotuksia, mutta onko sillä väliä?
Olemme saman Herran palvelijoita, saman Isän lapsia.
Jokainen olemme erilaisia, ja Jumala rakastaa meitä jokaista ja on antanut meille Elämän
Jeesuksen sovitustyön kautta.

Olen iloinnut täällä olevista raamattupiireistä, niistä saa kummasti lisää valoa ja ajatuksia
omaan kapeaan ja puutteelliseen lukemiseen ja ajatteluun.
Täydellisyyttä ihmisten parissa ei löydy koskaan, turha sen perään on haikailla.
Jumala pitää meistä huolta, johdattaa yksilöinä ja yhteisönä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #68 : 14.10.16 - klo:17:20 »
Olen huomannut, että kun kirjoittelu tällä Seurapalstalla on kääntynyt raamatunselityksiksi, ovat keskustelut hiljenneet, lähes tyrehtyneet paitsi muutamien
meidän hurskaiden syntisten, joihin ensimanittuihin en halua kuulua.

Körttisanoma ei ole Raamatunopetusta toinen toisellemme.
Tästä minulle tuli viime yönä painajaisuni.

Olen ilokseni lukenut vanhoja jutteluita Seurapalstalta, alkaen sivulta 24.
Raikkaita, avarahenkisiä ja vilkkaita keskusteluja.Tässä puhuvat siitä mitä nyt
mielessäni pyörittelen;

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=713.0

Olen innostuvainen monenlaiseen, siksi lähdin mukaan vaikka sisälläni tiesin sen vääräksi.
Tässä on oltava varovainen. Kuunneltava ääntä joka puhuu sielulle.

Just samat mietteet.
Ei kai Raamattu ole tarkoitettu viisasteltavaksi ?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #69 : 14.10.16 - klo:18:23 »
Olen huomannut, että kun kirjoittelu tällä Seurapalstalla on kääntynyt raamatunselityksiksi, ovat keskustelut hiljenneet, lähes tyrehtyneet

Olen ollut huomaavinani saman. Mikä sitten lienee syynä. Itse olen ollut muuten vain kiireinen (=muuta kiinnostavampaa tekemistä) tai ei muuten vain ole ollut mitään asiaa. Kaikilla keskustelufoorumeilla olen ollut sitä mieltä, että juttua saa olla paljon ja mitä erilaisimmista aiheista, joten en täälläkään mitään raamattupiirejä vastusta, vaikken itse osallistuisi.

Tuli kyllä mieleen, kannattaisiko raamattupiiri-ketjut pitää omana alaosastonaan, eikä tässä Seuratuvan alla? Ja sitten niin että jos kutakin lukua varten on oma ketju niin aina seuraavan luvun ensimmäiseen viestiin linkki edelliseen lukuun, ja luvun viimeiseen viestiin linkki ketjun seuraavaan lukuun. Kun eihän Raamatussakaan lukujen rajat mene aina järkevästi, niin jokin ajatus saattaa katketa pahasti kun se jakautuu kahteen eri lukuun, ja eri ketjuiksi jaettu keskustelu katkeaa silloin kanssa (ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #70 : 19.10.16 - klo:13:14 »

Mielestäni Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyden tutkiminen on hengellisesti rakentavaa.
Toki siellä on varmaan paljonkin turhaa riitaisuutta, mutta ne voi hypätä yli ja tutustua siihen kristilliseen ajatteluun, jota sielä kumpuaa ja jota ei nykypäivänä ole enää paljoa tarjolla. Riitaisuudet kyllä ovat jäljellä, joskin molemmat - niin kristillisyys ja riidatkin - ovat nykyään laimeamman oloisia.
? Laimemman oloista ?
Millähän mittarilla toikin on mitattu ?

En nyt oikein allekirjoittaisi tuota väittämää.

Riidat taitaa olla jonkun mielessä, mutta harvinaisen yhtenäistä porukkaa heränneet ovat.
Kristillisyyden tulkitsemisessakin olisi tällä samaisella jollakin tarkistamisen aihetta.
Mikä kumma sitä on pakko kirjoittaa varmana faktana, että kristillisyys oli erilaista Paavon aikana ?
Jokainen meistä kun tutkii Paavon elämää ja herännäisyyttä vedämme omat johtopäätökset, mutta ne on silleen subjektiivisia, että ne edustaa vain omaa tulkintaa.

Viidesläisyys ja muu ahdistava kristillisyys on minusta vääristynyttä ja lakihenkistä, mutta en silti kirjoita sitä jonain ehdottomana totuutena, vaan että omasta mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 19.10.16 - klo:13:18 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #71 : 19.10.16 - klo:16:11 »

   Omastapa mielestänipä tietenkin - ellei ole lähdeviitettä tai sitaatteja.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #72 : 25.10.16 - klo:08:09 »
Körttisanomaa voi nyt lukea Kotimaa24 blogeista;

https://www.kotimaa24.fi/blogit/virsi-vai-laulu/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #73 : 22.11.16 - klo:12:06 »
Herättäjäyhdistys on muistanut myös YouTuben kautta;

https://youtu.be/mGBD_iHubF8

https://youtu.be/M9olsg4DxNQ
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #74 : 08.12.16 - klo:23:14 »
   Omastapa mielestänipä tietenkin - ellei ole lähdeviitettä tai sitaatteja.

Internetissä on paljon minun kirjoittamiani tekstejä.
Voin kyllä tarvittaessa perustella kantani antamalla lähdeviitteitä niihin sekä joitain sitaattejakin niistä teksteistä kopioida tänne, niin tuleepahan jotain pohjaa ja uskottavuutta sanomisilleni Körttifoorumilla näiden lähdeviitteiden ja sitaattien kautta.