Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 27303 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #30 : 08.06.15 - klo:01:14 »
^En tiedä tarkemmin mitä ravintoa se kelpuuttaa, mutta nimi (carduelis cannabina) viittaisi hamppuun, ja sen siemenet ovat aika pieniä. Saathan sinä varmaan pihallesi kylvää kaikenlaista ruohonsiementä sun muuta, isännöitsijän kieltämättä? Eihän se ole sinun vikasi, jos niistä iso osa päätyykin hempon suuhun? Ruohonjuuresta ainakin on hamppua (ruoka-sellaista) saanut. Kelpaisiko sitten myös apilansiemen, tai jonkin nurmikkosekoitus?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #31 : 08.06.15 - klo:02:19 »
^En tiedä tarkemmin mitä ravintoa se kelpuuttaa, mutta nimi (carduelis cannabina) viittaisi hamppuun, ja sen siemenet ovat aika pieniä. Saathan sinä varmaan pihallesi kylvää kaikenlaista ruohonsiementä sun muuta, isännöitsijän kieltämättä? Eihän se ole sinun vikasi, jos niistä iso osa päätyykin hempon suuhun? Ruohonjuuresta ainakin on hamppua (ruoka-sellaista) saanut. Kelpaisiko sitten myös apilansiemen, tai jonkin nurmikkosekoitus?

Ainakin se söi nuo kevyellä kädellä sirotellut punapellavat, siitä olen melko varma. Kiitos paljon vinkistä, täytyy poiketa Ruohonjuureen. Kyllä varminta on tarjota mieliruokaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #32 : 08.06.15 - klo:13:29 »
Voi hurja hurja hurja. Minun hempponi majailevat hyvin mahdollisesti etäisemmän tuijan tyvessä. Onni etten penkonut sitä ruukkua mitenkään!

Olin nimittäin vähän vilkuilemassa ja tuli ukkonen päälle. Ykskaks huomasin minua tarkasteltavan kiinteästi. Sen suurruukun reunallahan hemppo minua seuraili muttei häipynyt mihinkään. Ilmeisesti nuo miellyttävät sitä tai pariskuntaa, nuo ritiläiköt joilla voi istuskella.

Sitten tupsahti kuvioon toinen, eli vielä tai siihen ne eivät ole laittaneet jälkikasvua.

Minulla ei ollut nyt vielä muuta tarjottavaa kuin kukansiemeniä, kylvämättä jääneitä samettiruusun, ne kiidätin lähimaille. Oli se elämys, meillä oli väliä kai parikymmentä senttiä. Lintu ei edes piiloutunut, se katseli vain. Ukonilma saattoi merkitä vaarallisempaa vihollista kuin minä. Olin kyllä otettu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #33 : 08.06.15 - klo:18:39 »
Viherpeipoille kelpaa talvella ruusunmarja hyvin, mutta tavoittelevatkohan ne siemeniä vai hedelmälihaa vai käykö kumpikin? Pihlajasta tilhi kai haluaa hedelmälihan ja taviokuurna siemenen. Mutta siis en pitäisi lainkaan mahdottomana, että ruusunsiemen on oikeinkin maukasta muonaa.

Ihmeellista on kyllä saada lintujen elämää pihallaan seurata ja jopa siihen osallistua. Vieläköhän minäkin joskus?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Linnut 25
« Vastaus #34 : 09.06.15 - klo:04:14 »

   Kotikadun puistikossa piipittää taas lintu tauotta. Sitä jatkunee viikon verran kuten viime keväänäkin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #35 : 09.06.15 - klo:08:52 »
Pikkuvarpusuroksen päälaki on ruskea. En oikein tajua, että vasta tälle keväälle sen ymmärsin kirjasta katsoa. Olen huomannut varpusten meillä lisääntyneen ja sehän sopii.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #36 : 09.06.15 - klo:10:52 »
^Pikkuvarpunen valloittaa maata vähitellen, kaakosta pitäen kai. Muistan kun joskus reilut  20 vuotta sitten sitä Hirvensalmella suurena ihmeenä katselin. Sitten alkoi näkyä Helsingissä Vallilan siirtolapuutarhassa (jossa minulla ei ollut mökkiä, mutta jossa toisinaan kävin kävelemässä kun vieressä asuin).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #37 : 09.06.15 - klo:11:10 »
Hemppo on läsnä, pelästyin kyllä että se mahdollisesti hylkäsi pesäteelmänsä tai missä vaiheessa nyt onkin. Se sukelsi juuri tuijan juurelle. Eilen se istui samalla kohtaa ja kanniskeli jotakin vihreää nokassaan. Oli niin hirmuinen sade ja ukkonen, että hamppu hempolle jäi hakematta. Minua tirskutti itseäni Prisman kassajonossa kun ajattelin että kuinka jos tästä ponkaisisi kyselemään hamppua, kun hempponi tarvitsee.

Lisäsin tarjontaan auringonkukkaa, siis siemenenä.

Pitäisi päästä puutarhatöihin, mutta voi. Jos hempot hermostuvat, mitä tehdä.

Toisen tuijan juurta tähystin varovaisesti. Siellä näyttäisi olevan harmahtava tollo jota en uskaltanut lähestyä, kun en tiennyt kuinka herkkä on kotirauhan häirinnälle. Sen verran tiedän ettei ole minun tekosiani eikä ampiaispesä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #38 : 09.06.15 - klo:11:18 »
Sikäli nuo vaikuttavat urbaaneilta ettei niitä vaivaa valaistus. Niillä kohdin on sijoitettuna aurinkokennolamppuja. Vähän siirsin varoen yhtä kauemmas.

Tuo on niille kyllä mainio residenssi, siihen ei yllä hallin hammas eikä metsämiehen ansa, ei kissa eikä kettu. Kun ne vain saisi luottamaan vuokraemäntäänsä lujasti.

Sisar julisti että terassi on nyt ihmisvapaa vyöhyke kunnes ovat saaneet pesinnän hoidettua. Pitäisi vain muutama kasvi istuttaa ja olisi siinä tointa ja askarta, mutta sekundaaristahan se tavallaan tietysti on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 25
« Vastaus #39 : 09.06.15 - klo:22:41 »
Meillä on konehallin seinällä vanha hooverin imuri, sellainen pitkänomainen. On ollut siinä kun isäntä on sillä ennen imuroinut autoa yms. Nyt se on unohtunut vain roikkumaan naulakkoon ja siinä on muuta rojua samassa.
  :107:  Tänään huomattiin, että talitintti on tehnyt sen siään pesän. Se nousi sieltä pölypussista, kun letku ei ole paikoillaan. Heti kun se lähti, alkoi poikaset kovan mekastuksen imurin sisällä.  :107:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #40 : 09.06.15 - klo:23:03 »
Hei mutta siinäpä mainio uusiokäyttö hajonneille imureille! Olisinpa omanikin jättänyt vain pihalle roikkumaan, ties ketä olisin saanut houkuteltua vuokralaisiksi!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #41 : 10.06.15 - klo:04:03 »
Pölypussi on helppo puhdistaa, sellaiseksihan se on suunniteltu  :003:. Meillä ex-navetassa asuva haarapääskyspari rustaa pesäänsä sähkölampun päälle. Onneksi on lähes yötöntä yötä, että valoja ei tarvita. Voihan valot päälle lyhyeksi aikaa napsauttaa, ei pesän asukit siitä huonoa tykkää. Tämäkin on koettu.  Pesän alla pitää olla iso, avoin pahvilaatikko. Asukit ovat suttuisia!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #42 : 10.06.15 - klo:06:48 »
Muutamaan kertaan harmaasieppo on pesinyt ihan lähes sisällä, ensi kertaa näin kun pesä oli pykätty kesätyöpaikkani tarjoaman asunnon ikkunanpuitteelle, ihmeen hyvin se siinä pysyi myös. Oli vanha talo eli leveä räystäs.

Mökillä majaili sisaren aitassa jossakin naulaan unohtuneessa kukka-astiassa. Ne suhtautuvat ihmiseen levollisesti. Lapsi 1. oli silloin vuoden vanha ja innoissaan titeistä.

Sehän oli huvittava juhannus kun puupinolta löytyi pesä, jonka sisar tulkitsi hylätyksi. Siinä oli siis jo poikaset. Hänen komennostaan juoksimme sitten pyydystämässä hyttysiä jotka hän syötti poikasille kun tunnisti hyönteissyöjäksi. Seuraavana aamuna vääntäydyin talkoisiin noin kuudelta, emolintu ja isäntä olivat paikalla ja nostivat aika rähäkän. Peräännyin suosiolla.  Sisar oli todennut saman jo neljältä istuskellut katselemassa aamua laiturilla ja kömpinyt takaisin vuoteeseensa.

Härnättiin kyllä sisarta;  jos siis poikkeaa baanalla jussina, tarviiko sossun heti puuttua asiaan.
« Viimeksi muokattu: 10.06.15 - klo:06:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #43 : 10.06.15 - klo:06:51 »
Hän on siitä erikoinen, että saa linnut yms hoidettua terveiksi. Tavallisestihan ne ihmisten hoidossa kuolevat. Meillä on valokuvia jossa jokin siipensä nyrjäyttänyt varpunen istuu toivuttuaan olkapäällään. Muistan sen linnun koska se omaksui emännän elintavat, nukkui puoleen päivään. Tietty ei tarvinnut silloin huolehtia ravinnosta.

Se toipui mutta poikkeili ja istahti sisaren olkapäälle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #44 : 10.06.15 - klo:06:55 »
Hempot arveluni mukaan kokevat viihtyisinä nuo ritilät joita on. Niillä on nyt hamppua. Tulee erikoinen olo kun yhtäkkiä toteaa linnun siinä tyynesti silmäilevän itseään.

Se tuli taas ja sukelsi tuijan alle. Sinne on siroteltu nyt mieliruokaa. Tuossa se keikkuu päivät päästään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.