Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 15  (Luettu 26934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #45 : 27.03.13 - klo:12:54 »
Minäkin taidan nyt tunnistaa pikkukäpylinnun. Pihassamme on kuusirivi ja puissa on nyt käpyjä, että siksiköhän tulleet. Oravia on vakituisesti kolme. Sitten linntuja: talitiainen, sinitiainen, varpunen, keltasirkku, urpiainen ja sellainen, jolla on keltainen yksi siipi, olisiko sitten ihan punavarpunen, todella outo kauneus täällä periferiassa ja sitten tikat ja palokärki. Saattaa olla muitakin.

Jos on keltainen vauhtiviiva siivessä niin se on viherpeippo.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #46 : 27.03.13 - klo:13:23 »
Saman tiesi naapurikin , kun postilaatikolla tavattiin. Yksinäinen metsäkaurispukki asustelee vuoronperään meillä ja naapurissa, ei se ihan terve ole. Ei me nyt mitään osaa tehdä, mitä nyt ruokkia.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #47 : 27.03.13 - klo:16:27 »
Lintujen muutto on viime keväästä pari viikkoa myöhässä. Sitten kun lämpenee, tulee hirmurysäys.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #48 : 29.03.13 - klo:18:45 »

Yhtenä päivänä oli kiva katella kun varis leikitteli tuulen kanssa, liiteli ihan selvästi tuulen virtauksia hyödyntäen, oli kaunista.

Tänään lokki ja varis ajoivat vuoronperään toisiaan takaa, siis lennosssa, ilmeisesti jäällä oli pilkkijöiden kaloja ja yrittivät hätyyttää toista pois apajilta.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #49 : 29.03.13 - klo:18:56 »
Naakkaparvi oli tullut pitkäperjantaiaamuna kirkolle. Hurskasta porukkaa.  :003: 

Eilen aamulla mustarastas lauleskeli kuusen latvassa auringonnousun aikoihin.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #50 : 29.03.13 - klo:20:17 »
Tännekin ovat naakat löytäneet pysyviksi asukeiksi, valtaavat autiotalojen savupiiput. Kiipesin kerran katsomaan, että mitä siellä on, niin tietenkin pesä. Olivat osannet asentaa ensin tukevan ulun, lintujen mittakaavassa, ja sen päälle sen risukasan. Oli siellä paperia ja muovia yms.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #51 : 30.03.13 - klo:14:05 »
En ole itse nähnyt vielä muita muuttolintuja kuin telkän ja harmaalokkeja, kun ei ole sitä autoa. Täällä havaittuja järjestyksessä ensimmäisen havaintopäivämäärän mukaan:

25.2 pulmunen
26.2? maakotka (vaikea määritellä ensimmäistä muuttajaa talvehtineiden takia)
27.2 merikotka
28.2 hiirihaukka
9.3 telkkä
13.3 harmaalokki
18.3 laulujoutsen (harvinaista, että yhtään joutsenta ei jäänyt talveksi)
25.3 kottarainen
28.3 kalalokki
29.3 merilokki

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #52 : 30.03.13 - klo:19:33 »
Minäkin  näin perjantaina kalalokkeja perinteisillä pesimäsaarillaan keskellä jäässä olevaa järveä. Yöllä oli ollut pakkasta toistakymmentä. Mitähän mahtavat löytää ruoakseen tähän aikaan?  :102:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #53 : 30.03.13 - klo:19:47 »
Minäkin  näin perjantaina kalalokkeja perinteisillä pesimäsaarillaan keskellä jäässä olevaa järveä. Yöllä oli ollut pakkasta toistakymmentä. Mitähän mahtavat löytää ruoakseen tähän aikaan?  :102:

Täällä harmaalokit käy kaatopaikalla. Yksi muuttava kalalokki on nähty.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #54 : 30.03.13 - klo:20:24 »
Täällä harmaalokit käy kaatopaikalla. Yksi muuttava kalalokki on nähty.

Katsoin taas Tiirasta kalalokit viikon ajalta ja edelleen vain rannikolla suurempia määriä. Suurin Kristiinankaupungista 31 paikallista. Sisämaasta muutama ykköskappale.

*

Noin viikko sitten pöllöt on alkaneet voimallisesti soidinhuhuilunsa ja -puputuksensa ja yllättäen niitä on täällä nyt paljon. Yllättävää sikäli, että niitä muutaman asiantuntijan mukaan ei pitänyt olla? Myyräkannat on sittenkin alkaneet nousemaan jo nyt.

Kaveri ei jaksa valvoa, joten haaveeksi jää pöllöretket minulta tänä keväänä  :icon_cry:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #55 : 08.04.13 - klo:13:51 »
Viimeinkin näin sinisorsia joella (2k1n). Ne tosin on talvehtineita.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #56 : 08.04.13 - klo:15:31 »
Tänään olin kuulevinani kurkien ääntä. Ilmahavaintoa en saanut, kun olin mettässä.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #57 : 08.04.13 - klo:15:50 »
Tänään olin kuulevinani kurkien ääntä. Ilmahavaintoa en saanut, kun olin mettässä.

Katsoin Tiirasta kurjet kuukauden ajalta, mutta ei havaintoja. Tietenkin tänään olisi voinut tulla ekat, mutta epäilen. Ehkä kuulit joutsenia, joita tulee jatkuvasti lisää. Täälläkin yhdessä paikassa jo 20 laulujoutsenta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #58 : 08.04.13 - klo:17:08 »
Kevääntulo on myöhässä Oulujärven korkeudella. Minäkin muka tuossa yks päivä olin näkevinäni punavarpusen, mutta sitten kiikarin kanssa se oli tavallinen urpiainen. Sillähän on punaista päässä. Lintubongarit ihan asuivat tällä meidän kylällä jotain viisi-kuusi vuotta sitten, kun arosuohaukkapari pesi 800 metrin päässä. Uros on valkomusta, näin sen pirtin ikkunasta 15 metrin päässä kivellä. Se oli sitten täsmällinen siinä aamulenkin teossa, ihan viiden minuutin tarkkus. Toinen harvinaisuus on minulle harjalintu, se nostelee niskahöyheniään pystyyn.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 15
« Vastaus #59 : 11.04.13 - klo:20:12 »
Mustarastas laulaa  :eusa_dance:

Täsmälleen samana päivänä kuin viime vuonna ja melkeinpä samaan kellonaikaankin kuulin silloin. Tosin viime vuonna oli jo ennen laulavaa yksi havainto varoittelevasta ja yksi nähty, mutta ne ei olleet tästä.