Kirjoittaja Aihe: Onko ylpeä nöyrä  (Luettu 12568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Onko ylpeä nöyrä
« : 14.01.17 - klo:11:04 »
Eikös ylpeyttä ole se että ihminen arvioi Jumalan sanoja ja on sitä mieltä että Jumala on väärässä ja minä olen oikeassa. Jumala on kuitenkin ihmisen luonut. Kuinka Hän siis voisi olla väärässä?  Mielestäni Jumalan sanojen hylkääminen ei ole nöyryyttä vaan ylpeyttä!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #1 : 14.01.17 - klo:11:13 »
Mielenkiintoinen kysymys. Kysymys on kai siitä mikä on todella Jumalan Sanaa. Siinä ei ole arvostelemisen paikkaa. Valitettavasti Jumala ei ole sanellut Raamattuamme, vaan sinne on päässyt muutakin, jota voi arvoida ihan vapaasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #2 : 14.01.17 - klo:11:28 »
Minusta Raamatun inhimillisyys ja mahdollisuus tutkia ja tulkita sitä on kirjoituskokoelmamme parhaimpia ominaisuuksia. Sen jumalallinen ilmoitus välittyy juuri tuon inhimillisyyden avulla. Jumalan sanelemaksi määritelty Koraani on paljon 'hankalampi' pyhä kirja.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #3 : 14.01.17 - klo:12:18 »
Koraania ei saa kyseenalaistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #4 : 14.01.17 - klo:14:15 »
Toisaalta vain arabiankielinen al-Qurʼān on jumalansanaa, kaikki käännökset ovat vain tulkintaa. Raamattu on käännettävä kaikille kielille ja yhä uudestaan, jotta se ymmärrettäisiin mahdollisimman laajasti ja syvällisesti.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #5 : 15.01.17 - klo:00:02 »
Mitä kyseenalaistamisesta seuraa? Tässä taitaa kohdata kaksi ääripäätä, tai ainakin ääripää vs suvaitsevuus.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #6 : 15.01.17 - klo:06:56 »
Kyseenalaistaminen on tie syvempään ymmärtämiseen. Epäileminen vie pois epäuskosta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #7 : 15.01.17 - klo:07:27 »
Tasapäistäminen ei saa olla uskovan vaatimus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #8 : 15.01.17 - klo:11:23 »

Se olisi nöyryyttä, että vastaisi saamiin kommentteihin :)

Aika monia kirjoituksia tännekkin tipahtaa jostain ja sitten, kun niihin vastaa, niin vastakommenttia ei tule.

Raamatunsanasta vielä kyllä, että se Henki mikä niissä on ja Jeesuksen opetusten kaksoiskäskyt on minusta niitä tärkeimpiä.
Jotkut sitten jostain Paavalin kirjeistä alkaa käymään keskustelua, miten tulisi elää ja usko.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #9 : 15.01.17 - klo:13:40 »


 Kyseenalaistaminen on tie syvempään ymmärtämiseen. Epäileminen vie pois epäuskosta.




Oi Laupias, niin lempein silmin seuraat,
sinua kohti kun on kaipuumme.
Tieteen ja taiteen kielin, haaveissamme
tahdomme pyhään yltää syvälle.


VK 916:2, Leena Ravantti


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #10 : 16.01.17 - klo:11:43 »
Onko ylpeä nöyrä?... maantieteellisen jakautuman mukaan on tuolla eteläpohjanmaalla suurin osa on ylpeitä nöyriä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Ainuliini

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #11 : 16.01.17 - klo:17:13 »
Minulle tuli tästä kysymyksestä mieleen se miten körtit  olivat ennen ylpeitä nöyryydestään. Ukko-Paavo niitä innokkaimpia nöyriä sitten taisi seuroissa oikaista jos oikein muistan. Nykyään saanee jopa "marttyyri"-nimityksen kun alkaa kehuskella miten on ollut nöyrää poikaa.
Mutta ylpeä ei mielestäni voi olla nöyrä ellei hänellä ole nöyrtymiselleen jokin tavoite saada etua itselleen, eli eihän se ole aitoa nöyryyttä. Aidosti nöyrä ei tiedä olevansa nöyrä, ja jos tietäisi niin tulisi ylpeäksi. Tätä eräs edesmennyt uskonsisar murehti. Hän huomasi ajatelleensa olevansa nöyrä ja "sittenhän se meni heti pilalle". Tällaisesta pohdinnasta tuli minullekin vaikeaa että päätin jättää asian ajattelematta ollenkaan.. Tosin näyttää monen muunkin itseeni kohdistuvan laatuajattelun käyvän samoin.  Elämästä tulee paljon helpompaa ja iloisempaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #12 : 16.01.17 - klo:17:23 »
Jumala varjelkoon meitä ylpeilystä, mutta myös sellaisesta nöyryydestä jonka tiedän itse.
Itsensä tunteminen on hyväksi. Syntisyytensä tietäminen ja tunteminen on tarpeellista.
Mutta niinkuin kirjoitit, nöyryys voi kääntyä nöyristelyksi. Vielä pahempaa on jos aletaan vihjailemaan ettet  s i n ä  ole oikein nöyrä, tarpeeksi nöyrä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #13 : 17.01.17 - klo:04:34 »


 Onko ylpeä nöyrä?... maantieteellisen jakautuman mukaan on tuolla eteläpohjanmaalla suurin osa on ylpeitä nöyriä.



   Ylpeä, itsevarma, itsetietoinen, omahyväinen, ylpeä sekä nöyrä. Ensin ylpeä, sitten kohta nöyrä. Ensin nöyrä, pian taas ylpeä, ylpeä kaikesta mitä on. On niin paljon aihetta ylpeyteen. Olen ylpeä Herrastani. Herra on minun Paimeneni. Luotan Häneen. Hän on taitava. Siksi nöyrryn Hänen palvelukseensa. Olen ylpeä meistä. Nöyrryn yhteisen edun nimessä.
Ylpeys ja nöyryys mahdollistavat toisensa. Ilman toista ei ole toista. Jaksan olla nöyrä, kun samalla olen ylpeä.
Oma hyvä on sitä, kun välit ovat kunnossa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko ylpeä nöyrä
« Vastaus #14 : 17.01.17 - klo:07:24 »
    Olen ylpeä Herrastani. Herra on minun Paimeneni. Luotan Häneen. Hän on taitava. Siksi nöyrryn Hänen palvelukseensa. Olen ylpeä meistä.
Tämä on totta!
wilhelmi niskasen jäljillä