Kirjoittaja Aihe: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?  (Luettu 24198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #30 : 23.05.10 - klo:21:41 »
Hautajaisten suunnittelu etukäteen omaisten toteutettavaksi voi olla suuri help :003:
Olen nähnyt tapauksen, kun äiti ei ollut ilmaissut haluamiaan hautajaisvirsiä, vaikka harras kirkossakävijä olikin ollut. Lapset sitten ottivat äidin virsikirjan, etsivät esiin kaikki ne virret, joiden kohdalta sivun kulma oli taitettu. Niistä virsistä sitten valitsivat ne, jotka mielestään sopivat parhaiten hautajaisiin.

Itse en kyllä tässä vaiheessa ainakaan ole etsimässä itselleni hautajaisvirsiä. Ei siksi, ettenkö usko siihen, että aikani voi loppua vaikka juuri tänän paikkaan. Vaan siksi, että läheiseni ovat kaikki virsiä veisaavaa porukkaa ja ajattelen, että he saavat valita ne virret, jotka heidän mielestään sopii parhaiten tilanteeseen. Luotan heidän makuunsa.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #31 : 24.05.10 - klo:15:28 »
Luotan heidän makuunsa.  :003:

Se onkin hyvä.
Meillä vedellään aina niitä joista en tykkää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #32 : 26.05.10 - klo:08:44 »
Oireissa on eri tuntu kuin ennen.
Vietkö minut nyt pois?

No siinähän viet.
En urputa. Mieli tekisi.
Virret on valittu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #33 : 06.06.10 - klo:23:03 »
Oletko valinnut hautajaisvirtesi? ... huomiseksi vai 20v tai sitten 40v päästä.
Eipä taida olla minun käsissä.
Kun ei sitä tiedä onko virsiä olenkaan olemmassakaan silloin, kun minun aika tulee.
Toiseksi en tiedä mihin minun maallinen vaellus päättyy,tsunamiin, lentokoneen räjähdykseen...

Se vain tietää Isä ja Hänen vallassaan on kaikki.  :eusa_angel:

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #34 : 06.06.10 - klo:23:34 »
Toivoisin Oi Herra jos mä matkamies maan, Te murheelliset ja Herraa hyvää kiittäkää. Jos vaikka veisaisivat nuo.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #35 : 07.06.10 - klo:22:26 »
Oliko Dannyllä sellainen laulu kuin SEIKKAILIJA?
Jollakin oli sellainen.
Se vois olla kiva hautajaisbiisi?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #36 : 31.08.10 - klo:11:54 »
Meillä päin on ollut tapana merkitä virsikirjansa takakanteen hautajaisvirsitoive. Jos omaiset sanoo, etteivät tiedä, pappi usein osaa neuvoa vilkaisemaan vainajan virsikirjaa.

Itse en ole vielä virsikirjaani mitään merkinnyt, mutta valintaprosessi on kyllä käynnissä.
Maailman kaunein virsi mielestäni on se virsikirjan viimeinen. Sen ainakin mielellään saisivat vetää. Jos ei läsnä olisi yhtään veisuutaitoista, se kuulostaisi komialta myös uruilla tai muuten instrumentaalikappaleena.

Olen ajatellut jättää jonkinlaisen testamentin ja viimeisen tahdon jälkeeni, ihan vain helpottamaan sitä omaisten järjestelytouhua, mutta kaikki haudantakaiset järjestelyehdotukseni tulee kyllä aina varauksella "sikäli kun sureville sopii". Henkiinjääneiden asiahan se on vainaja kuopata ja muistojuhla pitää, eikä minulla mitään pakkomielteitä ole siitä, että jollain tietyllä tapaa pitäisi asiat hoitaa. Mutta ehdotuksen kyllä jätän jälkeeni. On suvussa ja tuttavapiirissä ollut monta esimerkkiä siitä, miten "jälkisäädös" on helpottanut suuresti hautajaisrulianssin tekoa.

Jokunen kuukausi sitten muuten radiossa oli sellainen ohjelma, johon kuuntelijat soittelivat ja kertoivat, olivatko suunnitelleet omia hautajaisiaan. Aika moni soittaja oli testamentannut ruumiinsa lääketieteelle ja sama ryhmä soittajia piti kaikenlaisia hautajaisseremnioita turhina. Ruumis lääketieteen hyödynnettäväksi on minusta mainio ajatus, mutta minusta seremonioiden tarpeellisuuden kyllä saavat päättää omaiset.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #37 : 31.08.10 - klo:16:15 »

Jokunen kuukausi sitten muuten radiossa oli sellainen ohjelma, johon kuuntelijat soittelivat ja kertoivat, olivatko suunnitelleet omia hautajaisiaan. Aika moni soittaja oli testamentannut ruumiinsa lääketieteelle ja sama ryhmä soittajia piti kaikenlaisia hautajaisseremnioita turhina. Ruumis lääketieteen hyödynnettäväksi on minusta mainio ajatus, mutta minusta seremonioiden tarpeellisuuden kyllä saavat päättää omaiset.


Entä jos testamenttaisi ruumiinsa jollekin kodittomien koirien koiratarhalle koiranruuaksi?  Tai paikalliselle maataloustuottajien yhdistykselle linnunpelätiksi?   :003: :003:


 :017:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #38 : 31.08.10 - klo:18:26 »
Jokunen kuukausi sitten muuten radiossa oli sellainen ohjelma, johon kuuntelijat soittelivat ja kertoivat, olivatko suunnitelleet omia hautajaisiaan. Aika moni soittaja oli testamentannut ruumiinsa lääketieteelle ja sama ryhmä soittajia piti kaikenlaisia hautajaisseremnioita turhina. Ruumis lääketieteen hyödynnettäväksi on minusta mainio ajatus, mutta minusta seremonioiden tarpeellisuuden kyllä saavat päättää omaiset.

Monella näyttää olevan tarve ulottaa elämän- ja perheenhallinta kuoleman rajan taakse. "Vainaja halusi hiljaiset ja vaatimattomat hautajaiset." En epäile yhtään. Harva suomalainen kehtaa kuolinvuoteellaan sanoa, että laitatte sitten isot hautajaiset ja avoimen kutsun. Hautajaiset ovat tärkeät omaisille, ystäville, työtovereille. Minusta on hyvä, että muillakin kuin ns. perhepiirillä on mahdollisuus tulla hyvästelemään vainaja, joka on saattanut olla jollekin perheen näkökulmasta kaukaisemmalle ihmiselle hyvinkin merkittävä henkilö. Hautajaisilla on oma merkityksensä myös suvun kokoontumisena ja sukuyhteyksien ylläpitäjänä.

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #39 : 31.08.10 - klo:18:31 »
Varsinkin maaseudulla hautajaissa puhutaan enemmän lehmän ostosta kuin muistellaan vainajaa.  Monelle turhanpäiväiselle suvulle hautajaiset ovat vain yksi "näytön paikka", kuten ylioppilasjuhlatkin yms.  Minusta on jotenkin sairasta yrittää vaikuttaa asioihin vielä kuoltuaankin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #40 : 31.08.10 - klo:20:10 »
Monella näyttää olevan tarve ulottaa elämän- ja perheenhallinta kuoleman rajan taakse. "Vainaja halusi hiljaiset ja vaatimattomat hautajaiset." En epäile yhtään. Harva suomalainen kehtaa kuolinvuoteellaan sanoa, että laitatte sitten isot hautajaiset ja avoimen kutsun. Hautajaiset ovat tärkeät omaisille, ystäville, työtovereille. Minusta on hyvä, että muillakin kuin ns. perhepiirillä on mahdollisuus tulla hyvästelemään vainaja, joka on saattanut olla jollekin perheen näkökulmasta kaukaisemmalle ihmiselle hyvinkin merkittävä henkilö. Hautajaisilla on oma merkityksensä myös suvun kokoontumisena ja sukuyhteyksien ylläpitäjänä.

Mt

No älä muuta viserrä. Kesällä kuoli tosi mukava mies ja olisi mukavaa ollut osallistua hautajaisiin. Eipä vain kutsua tullut. Ajattelimme, että eipä tupata kun ei tykätä. Emme sitten laittaneet adressiakaan. Jälkeenpäin kuulin, että ihan pieni joukko oli ollut hautajaisissa, mutta adresseja ja kukkalaitteita aivan hirveästi. Olisi porukalla ollut pätäkkää laittaa ihan kunnon hautajaiset, mutta kun ei niin ei.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #41 : 31.08.10 - klo:20:29 »
Työssäni tapaan viikottain omaisia, jotka järjestelevät hautajaisia. Minusta on juuri/vain ja ainoastaan omaisten asia, millaiset hautajaiset pidetään.
Moni mukava ja paljon sosiaalisia kontakteja omannut vainaja voidaan saattaa hautaan hiljaisesti. Voi olla, että tällaisen tosi mukavan miehen omaisille on tosi rankka paikka menettää tämä rakas ja kaikkien rakastama mies. Ei siinä välttämättä jakseta oman surun lisäksi kestitä ja kuunnella koko pitäjän ihmisten muistelua vainajasta. Jos pitäjän ihmiset jäävät näppejään nuolemaan hautajaisten ulkopuolelle, niin pitäkööt oman muistelutilaisuutensa.

Täällä maalla hautajaiset on aina ruokapidot. Usein on avoin lehtikutsu tai sitten kutsutaan muuten vaan paljon väkeä. Niinmuodoin olen päässyt perheen tai edustustehtävän kautta osallistumaan useisiin sellaisiinkin hautajaisiin, joista hädin tuskin tunsin vainajaa.
Usein vanhan ihmisen hautajaiset saattavat olla hyvinkin "hauskat". Sinne kokoontuu sukua ja tuttuja, joita ei vuosiin ole nähty. Ne on varsinaisia sukukokouksia, joista kuitenkin jää hyvä maku suuhun.

Työssäni olen myös tallentanut joidenkin yksinäisten ihmisten toivomuksia omista hautajaisistaan.
Itse en halua sanella miten minut tulee haudata. Me kyllä puhutaan hautajaisista silloin tällöin. Varmasti omaiset tietää, millaisista hautajaisista pidän, mutta enhän minä niitä ole enää näkemässä. Siispä jäljelle jääneet saavat päättää.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #42 : 01.09.10 - klo:08:11 »
Koska kuolema on juuri vierraillut kodissamme, vaikkakin koiran kuolema, on hyvä aloittaa kirjoittelu hautajais-aiheesta.

Minua on muistettu monelta taholta Basson lähdettyä taivaalliseen lintumetsään. Ystävät, sukulaiset ja naapurit ovat tulleet juttelemaan ja olleet lähellä. Suru kuolemasta ei ole päälimmäisenä, vaan kodin tyhjä paikka. Sitä tässä ihmettelemme eri tilanteissä. Hyvin tässä jo mennään eteenpäin. Lotta on tehnyt parastaan hellyyden kohteena.
Hautajaisia ei pidetty, mutta muisteltu on kovasti. Itkut tulivat runsaimmin vain silloin kodista lähdön hetkellä. Niinä hetkinä tuli puhelu kahdelta foorumilaiselta, se oli ikimuistettavaa.

Olen järjestänyt äitini ja veljeni hautajaisten kuolinilmoituksen tekstin, ohjelman ja virret. Keski-Lahden srk. antoi äidin kuolemaa ilmoittaessani sellaisen pienen oppaan jossa oli ohjeeksi kaikki tarvittava. Sen mukaan toimien oli paljon helpompaa.
Äiti ja viime joulun alla kuollut anoppini olivat iäkkätä, pitkään sairastaneita valmiita lähtijöitä. Tunnelma muistotilaisuuksissa oli kaunis ja kiitollinen.

Veljeni kuoli syvän masennuksen ja psykoosin jälkeen oman käden kautta. Siitä huolimatta saimme kälyn kanssa käytyä asiat niin läpi ettei mitään salattu keneltäkään  ja hänen kuolemansa oli kuolema vaikeaan sairauteen. Veljen hautajaisissa laulettiin mm. Maaat metsät hiljenneinä...
ja Maa on niin kaunis. Ainakin ensinmainitun toivon omaan muistotilaisuuteeni. Muuta en ole ajatellut. Ehkä olisi hyvä laittaa ajoissa jotakin paperille, jos se helpottaisi jälkeenjääviä. Muuten on tärkeintä vain siunaus.

  Meillä elämä jatkuu erilaisena , koirattoman perheenä, kaksin. Tänään menemme markkinoille ja huomena sienimetsään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #43 : 01.09.10 - klo:13:12 »
Minä kyllä tiedän hautajaisvirteni, joskaan en ole niitä mihinkään kirjannut - seuraavat ainakin pitää hautajaisten yhteydessä veisata:

SV251
SV155
SV218
SV277

Nämä minusta ovat olennaisempia kuin mitkään puheet toimituksessa...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #44 : 01.09.10 - klo:13:24 »
Lisäksi ole toivonut muistamiset Herättäjän nuorisotyölle Vain perheen jäsenet laskevat yhden ruusun kukin. Missä niin varastoi sen viikon kunon krematoriossa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi