Kirjoittaja Aihe: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?  (Luettu 24209 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #15 : 19.05.10 - klo:22:05 »
Loppulauseesi on totta, mutta se on viimeinen tilaisuus, missä vainaja on mukana ja ne virret ovat hänen testamenttinsa jälkeenjääville. Minä ainakin koputan arkkuun jos eivät tee niin kuin toivon.

"---testamenttinsa jälkeenjääville---"

Voi miten hienosti oivallettu. Tuotapa en ollut tullut koskaan ajatelleeksi. Nyt kai ei auta kuin alkaa etsiä sopivia hautajaisvirsiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #16 : 19.05.10 - klo:23:50 »
Mutta mitä virsiin tulee, veisatkoon mitä tahtovat koska hautajaisethan ovat omaisia, -ei vainajaa varten.

Aika monet omaiset ajattelevat hautajaisjärjestelyjä ikään kuin vainajan näkökulmasta: mistä hän olisi pitänyt. Muistelu ei ole pelkkää päänsisäistä aivotoimintaa. Myös konkreettiset asiat kuuluvat siihen, valokuva ja virsi vain esimerkkeinä. Vainajan lempivirsien veisaaminen muistotilaisuudessa ei liene aivan harvinaista. Ne puolestaan saattavat kirvoittaa pohdiskeluja siitä, mitä lempivirsi kertoo vainajan persoonasta. Vainajan virsitoivomus voi olla hyvinkin tärkeä asia jälkeenjääneiden surutyössä, siinä missä muutkin konkreettiset muistot.

Voi olla mahdollista, että joissakin tapauksissa vainajan hautajaisjärjestelyissä on vivahde pyrkimystä hallita kuoleman rajan takaa. En usko tämän olevan kovin yleistä.

Etnologian näkökulmasta hautajaiset ovat yhteisöllinen rituaali, jossa suvun jäsen siirtyy rajan toiselle puolelle, mutta pysyy tavallaan edelleen porukassa. Nimeen liitetty epiteetti "vainaa" vain osoittaa, että nyt puhutaan rajantakaisesta yhteisön jäsenestä. Siksi hiukan vierastan nykyistä suuntausta, jossa on hiljaiset hautajaiset pienellä porukalla ja niistä ilmoitetaan vasta jälkikäteen. Tiedän useampiakin tapauksia, joissa vanhat tuttavat tai naapurit olisivat osallistuneet mielellään hautajaisiin, jos olisivat niistä tienneet.

Hautajaisten yhteisöllisestä luonteesta kumpuaa sekin näkemykseni, että kukkia laskettaessa olisi suotavaa mainita pelkkien (etu)nimien lisäksi suhde vainajaan, kuten mökkinaapuruus tai kuuluminen samaan vapaa-ajan porukkaan.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #17 : 20.05.10 - klo:13:12 »
Epäilen, että poikani eivät tunne lempivirttäni, jos siis sellaista on. Se voisi olla Jumala ompi linnamme (170) tai Matkamies maan.. (631) tai Oi rakkain Jeesukseni (63) tai Jumala meille armossa (586). Mutta olen siis sitä mieltä, että omaiset valitkoon, mitä valitsevat.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #18 : 21.05.10 - klo:12:09 »
Minä olen valinnut siikkareita... mutta kohokohtana suomalaisen edesmenneen suuren gospellaulajan, Juicen, sävellys, joka on Risainen elämä. Olen etsinyt veisaajaa tähän.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #19 : 21.05.10 - klo:15:59 »

  Minulle saisi olla :   Maat, metsät hiljenneinä ja meret tyyntyneinä.

                            Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan.( Bonhoeffer)

                            Sinuhun turvaan jumala. (Paavon virsi)

                            Maa on niin kaunis


Kiitos etukäteen .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #20 : 21.05.10 - klo:16:21 »
Mahdollisesti 574.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #21 : 21.05.10 - klo:20:28 »
Arvostatte liian optimistisesti jälkeenjäävien ajatusmaailmaa hautajaisissanne. Olen ollut niin monessa hautajaistilaisuudessa että olen huomannut niissä aina käyvän samalla tavalla: -kun pappi on puheet pitänyt, hautajaisväki alkaa puhua lehmän ostosta.
Muuta ei heidän päässä pyöri kuin että pääsisi vain äkkiä pois täältä..
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #22 : 21.05.10 - klo:20:54 »
 :-\ Miks tollasia isoja kiviä mun haudan päälle ootta laittaneet?
Haluuttexs te et pysy siellä missä oonki?
Mollissa.. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #23 : 22.05.10 - klo:07:05 »
Epäilen, että poikani eivät tunne lempivirttäni, jos siis sellaista on. Se voisi olla Jumala ompi linnamme (170) tai Matkamies maan.. (631) tai Oi rakkain Jeesukseni (63) tai Jumala meille armossa (586). Mutta olen siis sitä mieltä, että omaiset valitkoon, mitä valitsevat.

Sitten hautajaisiini sopisi hyvin Rane Lehtisen "On hetki" (jolloin tuuli uinahtaa) sekä instrumentaaliversiona Jean Gillesin Messe des Morts - Requiem.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #24 : 22.05.10 - klo:07:42 »
Muistotilaisudelle edellytän jatkot:  Siis, on järjestettävä kaikille halukkaille vapaamuotoinen peijaistilaisuus, jossa soitetaan hyvin paljon irlantilaista folkkia, lauletaan Bellmanin lauluja kunnes "Kruger, den basilisken, summerar tavlan fullt i dag",  ja tarjotaan runsaasti Guinnessia, tynnyristä. 
Muutakin saa juoda ellei siedä juuri tuota olutmerkkiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #25 : 22.05.10 - klo:08:04 »
Muistotilaisudelle edellytän jatkot:  Siis, on järjestettävä kaikille halukkaille vapaamuotoinen peijaistilaisuus, jossa soitetaan hyvin paljon irlantilaista folkkia, lauletaan Bellmanin lauluja kunnes "Kruger, den basilisken, summerar tavlan fullt i dag",  ja tarjotaan runsaasti Guinnessia, tynnyristä. 
Muutakin saa juoda ellei siedä juuri tuota olutmerkkiä.

Hmhhh...mun jatkoilla ei juoda olutta vaan koskenkorvaa, punkkua tai madeiraa.
Acta, non verba.

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #26 : 22.05.10 - klo:09:46 »
Hmhhh...mun jatkoilla ei juoda olutta vaan koskenkorvaa, punkkua tai madeiraa.

Minun jatkoilla ei juoda suvun verta eli Koskenkorvaa. Verestäni 12,5% on Koskenkorvaa. Muut puhuu promilleista ja minä prosenteista (noin viisi) alkoholin osalla. Tämä Koskenkorva on tosin Raahen vieressä eikä Ilmajoella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #27 : 23.05.10 - klo:00:18 »
Olin eilen ystäväni hautajaisissa, jotka hän oli itse aika pitkälle suunnitellut valmiiksi. Se tuntui hyvältä, koska omaisten taakka monien asioiden kanssa oli ihan tarpeeksi suuri ilman hautajaisvirsien ja -ohjelman miettimistäkin. Kun tapasin ystäväni viimeisen kerran muutamaan viikkoa ennen hänen kuolemaansa, hän kertoi, millaisia ajatuksia hänellä on hautajaisjärjestelyistä. Samalla sain itse henkilökohtaisesti kutsun hautajaisiin - päivä vain oli silloin vielä avoin. Hautajaiset olivat ystäväni näköiset, ja niin piti ollakin. Muistojuhlan ohjelma tuntui hänen viimeiseltä vilkutukseltaan meille kaikille.

Kristityn ihmisen hautajaisissa on hyvä olla. Kaipauksen ja kyyneleiden lisäksi mukana on vahva ylösnousemuksen toivo. Ei tarvitse olla epätoivoinen eikä lohduton, vaikka ikävöikin ja itkeekin. Virsi 309 tuntui eilen hienolta valinnalta siunaustilaisuuden alussa.

Minulla on monia lempihautajaisvirsiä. Jos saisin ne kaikki valita, niin siellä veisattaisiin tosi pitkään! (Eihän se olisi mahdollista, ainakaan kappelissa, koska seuraava siunaaminen alkaisi varmaan jo viimeistään 45 min. kuluttua. Pitäisiköhän ehdottaa varattavaksi jokin syrjäinen kirkko ja arkipäivä...)  Lopullinen virsivalinta varmaan riippuisi kuitenkin olosuhteista, joiden keskellä hautaan siunaaminen on tullut ajankohtaiseksi. Ja jos omaisilla olisi painava syy tehdä toisin kuin toivon, tehkööt sitten.

Sitä olen viime viikkoina miettinyt, mahtaako vainaja nähdä jostakin toisesta todellisuudesta omat hautajaisensa, vai siirtyykö hän suoraan ylösnousemuksen aamuun, jota odottamaan hänet siunataan. Mitä ajattelette? Tai katsooko joku jopa tietävänsä asian?     

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #28 : 23.05.10 - klo:12:51 »
Sitä olen viime viikkoina miettinyt, mahtaako vainaja nähdä jostakin toisesta todellisuudesta omat hautajaisensa, vai siirtyykö hän suoraan ylösnousemuksen aamuun, jota odottamaan hänet siunataan. Mitä ajattelette? Tai katsooko joku jopa tietävänsä asian?

Näkee ihminen omat hautajaisensa.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #29 : 23.05.10 - klo:14:40 »
Meri Vennamo kertoi ehtineensä isäpappansa kuolinvuoteelle myöhään - tämä kaikkien tutt oli jo siirtynyt yli rajan. Hän kertoi ettei nyt ole ns perimmäisiä jrin ajatellut, mutta järkyttyi nähdessään isän seisomassa vuoteen päädyssä ja katsomassa häneen. Samaan aikaan ruumiina vuoteessaan. Sanottakoon mitä hyvänsä - toivomuksen herättämäksi hallsinaatioksi (psykiatria ei tunne) tai kuin vain, niin näin hän näki.

Mietin joskus Joan Arnkilin kuvausta miehensä lähdöstä: Hän heräsi johonkin tietoisuteen sairaalan vuoteessa - hän oli yöpynyt siellä koska puoliso saattoi menehtyä milloin tahansa, mutta nukkui. Rolf Arnkil katsoi häneen; hänen silmissään oli "niin kaunis katse, niin syvä tietämisen ilme"...ja sitten kaikki oli ohi.

Hyvin samanlaisia kertoi ystäväni joka valvoi pääsiäisyön äitinsä kuolinvuoteen äärellä. Äiti, täysin selväpäinen ihminen oli paria päivää aikaisemmin nähnyt "paikan jonne menee" - ja kun oli pyydetty kuvailemaan, sanoi ettei oikein taida osata..."Valoisaa...hyvin valoisaa". -Pelottaako mennä sinne?  -Ei, kun oikeastaan on tosi jännää... hän oli tämmäinen "tosi jännää" -ihminen aina ollutkin. Ehkei se ole paikka...se on tila.

Joskus mietin Shakespearen sanoja: On sama kude meissä,  kuin unelmissa on, ja unta vain on lyhyt elämämme" - ja jostakin syystä perään ...Herramme Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä - eikä iankaikkisuudessa ole aikaa. Viimeinen päivä - jos se on viime päiväni täällä?

Mutta kysyttiin kuka tietää...tuskinpa kukaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.