Kirjoittaja Aihe: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?  (Luettu 24205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« : 18.05.10 - klo:19:48 »
On muuten hyvä kirjata ne ylös ettei perikunnan tarvitse tapella mitä vainaja halusi tai tulla kysymään vainajalta. Kerran autossa pitkää matkaa taittaessamme sovimme vaimon kanssa mitä haluamme ja molemmilla oli samat toiveet. Hautajaisissa veisataan "kuka lie kodin kaupungin löytänyt joka säilyä vois maan päällä" ja "Kun täällä puolittain silmillä hämärillä". Hautajaisseuroissa pidetään sitten huolta että "maan multa ei armoa peitä".
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #1 : 18.05.10 - klo:19:58 »
On tekemättä vielä mun parannukseni ...
On valitsematta vielä mun hautajaisvirteni.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #2 : 18.05.10 - klo:20:17 »
Kiitos sille joka aloitti tämän. Sain juuri tiedon läheisen työtoverin 47v äkillisestä kuolemasta, todennäköisesti sydäninfarktiin, ja oloni on vähän huumaantunut. Tältä osin ei ole eletty helppoja aikoja muutenkaan. Mutta syy on kyllä oma perussairaus, sillä tyvuvaltimospasmikohtauksiin saattaa menehtyä. Tasapainoon se nyt vasta tammikussa saatiin - siihen saakka kaikki oli epävarmaa...no nyt joku taas älähtää että tekee itsestään foorumin keskipisteen - sanon että siitä vaan, äkkiä ja vauhdilla tekemään toinen piste niin kehittyy tilakäsitys...mikäs ja kukas on tämmöisessä oikeastaan se keskipiste on jonka ympärillä kaikki lopun perin pyörii...ettäkö Leena, joka kärsi viattomana kuoleman ristillä toisten puolesta noin  2000 vuotta sitten...anteeksi mutta on paha olla.

 Äitini tietää ne; sanoi kyllä että lähinnä mielikuvituksetonta...suvun vanhat saattovirret. Vain tuo on minun tuo "Te murheelliset, kun kuljette kyynelten teitä..."
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #3 : 18.05.10 - klo:20:30 »
Aion täyttää sen hautaustoimistosta saatavan 'Näin minä haluan' -vihkosen, että ei olisi omaisilla mitään, tai ainakaan niin paljon, mietittävää käytännön asioiden suhteen. Olen jo kertonut toiveistani läheisilleni ja aion tehdä sen vielä siis kirjallisestikin.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #4 : 18.05.10 - klo:22:00 »
Virsien valinta ei välttämättä poista "perikunnan tappeluita". Hautajaisjärjestelyissä on niin monta asiaa, että niistä kyllä saa riitaa jos haluaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #5 : 18.05.10 - klo:22:15 »
Enpä jaksa uskoa että minun kuolemani aiheuttaisi isojakaan riitoja 'perikunnalle' ja tarkoitin ihan vaan helpottaa lähinnä just virsivalintoja ja kieltää kukkalaitteet etc.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #6 : 18.05.10 - klo:22:21 »
Luulen että virsien sisältö ei edes ole tappelevan perikunnan pointti. Tapellaan sitten viimmesen päälle kun ruvetaan. Ja miksi ei virsistäkin.  

Itse kai sitä tuumii että siinä saisi sanoa siis...vielä jotakin...ainahan se oli äänessä eläissäänkin, tai jos ei nyt ihan äänessä niin jotakin sinnepäin...no. Haluaa sanoa niillä että nämä sille olivat tärkeitä ja nämä terveiset se jätti. Suo Herra armos loistaa sun istuimeltasi, kun syntinen saa vain nukkua haavoihin Herran, maan multa ei armoa peitä, nyt ylös, sieluni, mullasta nouse tästä, sun haltuus, rakas Isäni --- sillä lailla on saatettu meillä kaikki. Ihan lopuksi ovat läheisimmät laulaneet sen haudalla..Sun, Isä, tahtoos tyytyen saa sydän levon suloisen, oot hädässä ja tuskassa mun auttajani ainoa.

Vaikka kuulkaa --- on nitä auttajia annettu. Nyt kun syvästi suren Katia,  ja ihan suosiolla valvon ensi yön...ja elämän puolelle ponnistelen eli Suomi-Venäjä - matsi tuossa on menossa, ja nukun sitten huomenna...niin tuo lohduttaa. Eikö ole vähän ihme juttu? Minun on kuoltava - minun ja Jumalan välissä ei ole mitään....ja silti minä jätän itseni Isän käteen.  Kiitos tästä foorumista...saatan roikuskella yöllä täällä vähäsen jotta jaksan taas huomenna sittenkin minulle aika rakkaaksi tulleet ihmiset siellä osastolla. Niillä on nyt vähän vaikeaa...me nykäistään niitä elämän polelle...ja joskus saattaa olla meidän vuoromme... eihän se mitään.  

Herra, Jeesus Kristus, Jumalan poika, armahda minua syntistä. :'( Rastas rupattelee omiaan. Tuomi tuoksuu. On suvi läsnä nyt aivan.
« Viimeksi muokattu: 18.05.10 - klo:22:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #7 : 19.05.10 - klo:09:23 »
Mielestäni on hyvä tapa, että omaiset yhdessä papin kanssa päättävät virsistä.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #8 : 19.05.10 - klo:17:30 »
Mielestäni on hyvä tapa, että omaiset yhdessä papin kanssa päättävät virsistä.

Sikäli on, todella, että surun jakaminen on heidän.
Jos se tieto auttaa että tätä se Leena usein  lauleskeli, saattaa olla iisimpää. Tajuan nyt kun Kati on kuollut, taas hetkeksi, mikä kaaos siinä mielen voi vallata...sen unohtaa - ei tämä ole ensimmäinen äkkikuollut ystäväni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #9 : 19.05.10 - klo:18:00 »
Mielestäni on hyvä tapa, että omaiset yhdessä papin kanssa päättävät virsistä.
Minusta taas on hyvä ja helpottavaa jos vainajan tahto on tiedossa. Papilla voi olla aivan eri maku virsissä kuin vainajalla ja hän voi painostaa oman makunsa mukaisiin virsiin, joita vainaja ei olisi ikinä halunnut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #10 : 19.05.10 - klo:18:04 »
Minusta taas on hyvä ja helpottavaa jos vainajan tahto on tiedossa. Papilla voi olla aivan eri maku virsissä kuin vainajalla ja hän voi painostaa oman makunsa mukaisiin virsiin, joita vainaja ei olisi ikinä halunnut.

Tuostapa tuli mieleeni, että joku oli työpaikalta lähtiessään halunnut veisata: "Mä että täältä erkanen, sen katson voitokseni..."  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #11 : 19.05.10 - klo:18:34 »
Tuostapa tuli mieleeni, että joku oli työpaikalta lähtiessään halunnut veisata: "Mä että täältä erkanen, sen katson voitokseni..."  :003:
:003: :003: :003: :003: :003: :023: :023: :023: :023: :023: :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #12 : 19.05.10 - klo:20:46 »
Eiköhän se ole vainajalle yksi ja sama mitä siellä veisaavat.  Ja muutenkin olen sitä mieltä että ihmisen ei pidä pyrkiä hallitsemaan vielä kuoltuaankin, asettamalla jälkeenjääville kaikenlaisia "sääntöjä ja ohjeita".  Sillä lailla tietysti voi toimia että niillä olisi mahdollisimman hyvin asiat kun kerran itsestä aika jättää.  Mutta mitä virsiin tulee, veisatkoon mitä tahtovat koska hautajaisethan ovat omaisia, -ei vainajaa varten.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #13 : 19.05.10 - klo:21:25 »
Eiköhän se ole vainajalle yksi ja sama mitä siellä veisaavat.  Ja muutenkin olen sitä mieltä että ihmisen ei pidä pyrkiä hallitsemaan vielä kuoltuaankin, asettamalla jälkeenjääville kaikenlaisia "sääntöjä ja ohjeita".  Sillä lailla tietysti voi toimia että niillä olisi mahdollisimman hyvin asiat kun kerran itsestä aika jättää.  Mutta mitä virsiin tulee, veisatkoon mitä tahtovat koska hautajaisethan ovat omaisia, -ei vainajaa varten.

Loppulauseesi on totta, mutta se on viimeinen tilaisuus, missä vainaja on mukana ja ne virret ovat hänen testamenttinsa jälkeenjääville. Minä ainakin koputan arkkuun jos eivät tee niin kuin toivon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oletteko valinneet hautajaisvirtenne?
« Vastaus #14 : 19.05.10 - klo:21:42 »
Loppulauseesi on totta, mutta se on viimeinen tilaisuus, missä vainaja on mukana ja ne virret ovat hänen testamenttinsa jälkeenjääville. Minä ainakin koputan arkkuun jos eivät tee niin kuin toivon.

HYvä, Seppo, minä kanssa!

Vasarat arkkuun! Heti tämä täydennys testamenttiin!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.