Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku  (Luettu 8307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #1 : 16.10.16 - klo:22:44 »
Tämä luku saarnaa tiukkaa kirkkokuria.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #2 : 17.10.16 - klo:19:50 »
Laitan tähän alkuun vielä muutkin Korintolaiskirjeen ketjut, joita meillä on ollut:
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4498.0   (3. luku)
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4489.0   (2. luku)
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4484.0   (1. luku)

Jos tästä lahtien tulee linkki aina edelliseen ketjuun, kuten Vn laittoikin, niin pysyy ketju koossa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #3 : 17.10.16 - klo:20:01 »
Jae 1: Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.

Korintto ymmärtääkseni oli tunnettu  siitä, että siellä harjoitettiin erityisen paljon ulospäin näkyviä syntejä.
Olen saanut sellaisen kuvan, että se oli ikäänkuin jonkinlainen erityinen paheiden pesä Rooman valtakunnassa ja sellainen maine sillä oli tuona aikana.

Korinton kristillinen seurakunta joissain asioissa pisti pahemmaksi.
Jollakin paikkakunnalla kokoontuva seurakunta ei siis välttämättä ole mikään moraalin tai hyvän käyttäytymisen esikuva muulle maailmalle. 


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #4 : 17.10.16 - klo:20:07 »
Jae 2: Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Joissain seurakunnissa poistetaan sääntöjä rikkova joukosta, joissain ei.
Maallisessa yhteiskunnasssa tällainen joukosta poistaminen on aina kuulunut tapoihin, mikäli joku ei noudata sääntöjä.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #5 : 17.10.16 - klo:20:46 »
Jae 4: sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen

Mitenhän Paavalin henki on mukana, vaikka hän itse fyysisesti on poissa?
Novum arvelee, että Paavali saattaa viitata siihen, että hän halusi varata aikaa rukoukseen erityisesti tämän asian puolesta.

Jae 5:  Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

Tämänkin edessä täytyy nostaa hattua.

Jae 11:
Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

Ahneutta ei nykyään taideta noteerata kovin suureksi synniksi.

Jae 12: Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella?

Tämä on suurta viisautta. Jae 13 painottaa, että ulkopuoliset tuomitsee Jumala, se ei ole seurakunnan tehtävä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #6 : 17.10.16 - klo:23:30 »
Jae 5:  Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
Tämänkin edessä täytyy nostaa hattua.

Ilmestyskirjassa on rinnakkainen kuvaus siveettömän seurakuntalaisen kiroamisesta: "Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan. Voi häntä! Minä suistan hänet sairasvuoteeseen ja kaikki hänen rakastajansa ankaraan ahdinkoon, elleivät he luovu hänen tavoistaan."

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #7 : 17.10.16 - klo:23:45 »
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

Luen -38 käännöstä.

Jokunen oma ehkä täysin metsässä oleva ajatukseni, kysymykseni:
Keitä ovat ulkopuolella olevat ja keitä sisäpuolella olevat?
Sisäpuolella olevien arvelen olevan Paimenen yhteydessä eläviä lampaita...
sisältäen myös kenties "ulkopuolella leirin / lammastarhan" elävät "muut lampaat"
Kristus Herra on yksi...seurakuntia on monta...  (oksia on monta, runko on yksi)

Kysyn...onko meillä lupa tuomita muita sisäpuolella olevia?  vaikka vapikset hellareita?
tai viidesläiset körttejä?
Ja mitä tuo tuomitseminen tarkoittaa? 
Ei suinkaan pelkkää ääneen huutamista ja moittimista...vaan ehkä myös hiljaista
vaikenemista...kasvojen peittämistä...pään kääntämistä pois...
silloin kun apua kysytään, tarvitaan...lohdutusta...rohkaisua...esirukousta!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #8 : 18.10.16 - klo:08:13 »
Taisi se olla niin, että ei Rooman seurakunnan pidä puuttua Korinton seurakunnan epäkohtiin vaan kussakin seurakunnassa puututaan omiin asioihin. Tätä voi varmaan pitää pääsääntönä. Aina voi olla poikkeuksia ja niitä ehdottomasti pitää hyväksyä.
Nykyään jopa samassa kaupungissa on useita seurakuntia.
Eiköhän se enisijassa ole niin, että kukin hoitaa omat asiansa, vaan ei tässä pidä olla putkikatseinen: jonkinlaista vastuuta tulee kantaa myös toisista. Ennen, kuin lähtee nuhtelemaan naapuriseurakunnan jäseniä, olisi varmaan hyvä lukea Sananlaskujen kirja monta kertaa läpi ja sisäistää sitä.

Sellainen ajatus tuli, että ulkopuolinen pääsääntöisesti tuossa Paavalin tekstissä tarkoittaa ei-uskovaa, vaan ei ehkä aina. Kuka sen tietää, vaikka seurakunnan ulkopuolellakin olisi ollut tuolloin joku uskova.
Ja sisäpuolella oleva voisi tarkoittaa seurakuntalaisia ja kaikki seurakuntalaiset eivät välttämättä oleet uskovia, vaikka luultavasti lähes kaikki olivat.
Voiko siis olla, että sisäpuolella oleva oli seurakuntalainen, riippumatta siitä, että oliko uskova vai ei?
Käytännössähän lähes kaikki tuolloin olivat uskovia, koska Paavalin opetuksista käy ilmi, että seurakuinta on uskovien yhteisö.

En saa tähän pohdintaani nyt kovin johdonmukaista tolkkua.
Joka tapauksessa, Jumala määrittää seurakuntansa rajat eri tavalla, kuin ihminen ja molemmat määrittelyt ovat yhtä aikaa voimassa.
Jumalan seurakunta koostuu keskenään riitelevistä ryhmistä ja toisiaan selkään puukottavista ihmisistä ja yksi ryhmä koostuu keskenään riitelevistä ja toisiaan raastavista ihmisistä.
Elämä helpottuu, kun hyväksyy tämän.
Samaan aikaan jokaisesta seurakunnasta ja kaiksita seurakunnista löytyy myös monia erilaisia hyveitä ja ystävällisyyttä.

« Viimeksi muokattu: 18.10.16 - klo:08:19 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #9 : 19.10.16 - klo:22:40 »
Ilmestyskirjassa on rinnakkainen kuvaus siveettömän seurakuntalaisen kiroamisesta: "Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan. Voi häntä! Minä suistan hänet sairasvuoteeseen ja kaikki hänen rakastajansa ankaraan ahdinkoon, elleivät he luovu hänen tavoistaan."

Täälla myös puhutaan Paholaisen haltuun jättämisestä: 1. Tim. 4:19-20
"ja säilytä usko ja hyvä omatunto! Jotkut ovat sen hylänneet ja ovat haaksirikkoutuneet uskossaan. Näin on käynyt Hymenaiokselle ja Aleksandrokselle. Olen luovuttanut heidät Saatanan kuritettaviksi, jotta he oppisivat olemaan pilkkaamatta Jumalaa. "

Tuli tässä mieleeni Paholaisen enkeli, joka oli annettu Paavalille Paavalia rusikoimaan. Paavalin tapauksessa tosin ei ollut kyse seurakunnan ulkopuolelle heittämisestä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #10 : 20.10.16 - klo:10:14 »
Iankaikkisesta kadotuksesta ei selvästikään ole kysymys. Eihän helvetissä olla Raamatun mukaan mitenkään paholaisen hallussa. Se on siellä itse pahimmin kärsimässä."Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #11 : 10.03.23 - klo:18:10 »
Iankaikkisesta kadotuksesta ei selvästikään ole kysymys. Eihän helvetissä olla Raamatun mukaan mitenkään paholaisen hallussa. Se on siellä itse pahimmin kärsimässä."Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti."
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 5. luku
« Vastaus #12 : 22.04.23 - klo:06:25 »
9 Minä olen teille lähetyskirjassa kirjoittanut, ettei teidän pitäisi sekaantuman huorintekiäin kanssa.
10 Ja ei kaiketi tämän maailman huorintekiäin kanssa, eli ahneitten, eli raateliain, eli epäjumalain palveliain; sillä niin tulis teidän maailmasta paeta pois.
11 Mutta nyt minä olen kirjoittanut, ettei teidän pidä heihin sekaantuman, jos joku, joka veljeksi kutsutaan, olis huorintekiä, taikka ahne, eli epäjumalain palvelia, taikka pilkkaaja, eli juomari, taikka raatelia; älkäät senkaltaisen kanssa syökö;
12 Sillä mitä minun tulee tuomita niitä, jotka ulkona ovat? Ettekö te niitä tuomitse, jotka sisällä ovat?
13 Mutta Jumala ne tuomitsee, jotka ulkona ovat. Ajakaat itsekin paha pois tyköänne.


Tämä olisi nykyään vihapuhetta. Ei ihme, että välillä tarvitaan virsi- ja Raamattu-uudistusta. Voi, jos olisin itse ottanut näitä sanoja vakavasti, niin en olisi sekaantunut pilkkaajien ja juomarien jne. joukkoon.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.