Kirjoittaja Aihe: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?  (Luettu 17664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« : 09.10.20 - klo:14:03 »
Wormsin valtiopäivillä vuonna 1521 Martti Luther sanoi "Olen sidottu Raamatun sanaan ja omatuntoni on Jumalan sanan vanki. En voi enkä halua peruuttaa mitään, sillä ei ole hyvin eikä oikein toimia omaatuntoaan vastaan. Jumala minua auttakoon ". Siinä oli yksi omantunnon mies seisomassa keisaria, paavia ja koko maailmaa vastaan.

Tänään yhteiskunnallinen ilmapiiri ja enemmistön kaiken suhteellistavat moraalikäsitykset eivät enää tue Jumalan sanaa vakavasti ottavia kristittyjä maassamme. Jumalan sanan vakavasti ottavat ovatkin olleet vähemmistöinä jo pitkään. Maassamme sanan-, omantunnon- ja uskonnonvapauden säädösten turvaverkko rakoilee rytisten. Mikä on viimeinen linnake kristityille? Jumalan sanaan sidotun omantunnon vapaus.

Yksi omantunnon nainen Päivi Räsänen on joutunut painostuksen kohteeksi. Jumala häntä auttakoon!

Miksi Päivi Räsästä painostetaan?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #1 : 09.10.20 - klo:14:15 »
Ajan henki on eräs syy, mutta luulen, että eräs syy on se, että hänen viestiään ei ole ymmärretty.
Minun ymmärtääkseni moni on suuttunut häneen, vaikka ei ole lukenut/kuunnellut hänen lausuntojaan, vaan ovat tukeutuneet toisen tai kolmannen käden tietoihin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #2 : 09.10.20 - klo:14:18 »
Yksi omantunnon nainen Päivi Räsänen on joutunut painostuksen kohteeksi. Jumala häntä auttakoon!

Miksi Päivi Räsästä painostetaan?

Päivi Räsänen ei suinkaan ole ainoa, jota maassamme 'painostetaan' kannanottojensa vuoksi. Hänestä on turha muodostaa kuvaa mistään marttyyrista. Toki Jumala häntä auttaa, mutta oman mielensä mukaan, ei meidän.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #3 : 09.10.20 - klo:14:25 »
Päivi Räsänen ei suinkaan ole ainoa, jota maassamme 'painostetaan' kannanottojensa vuoksi. Hänestä on turha muodostaa kuvaa mistään marttyyrista. Toki Jumala häntä auttaa, mutta oman mielensä mukaan, ei meidän.

Vaikka minulla on ollut monesti ketunhäntä kainalossa, niin Päivi Räsäsestä puhuessani minulle ei luultavasti ole tullut mieleen, että haluaisin tehdä hänestä marttyyriä, jota pitäisi ihmisenä surkutella ja paapoa. Pidän mahdollisena, että näin on monen muunkin kohdalla, jotka edustavat samaa arvomaailmaa, kuin hän.
En toki väitä, että kukaan ei haluaisi tehdä hänestä marttyyria, mutta itse ainakin olisin varovainen antamaan julkisuuteen lausuntoa, että näitä marttyyrin tekijöitä olisi sen verran paljon, että siitä pitäisi tehdä numeroa.

Sananvapauden nimissä on kuitenkin aivan oikein ja hyväksyttävää käsitellä marttyyriutta ja Päivi Räsästä samassa lauseessa, vaikka koko marttyyri-ilmiötä ei olisi olemassakaan.

Itse asian kannalta viittauksen marttyyriuteen voivat johtaa keskustelun sivuraiteelle varsinaisesta asiasta - siitäkin huolimatta vaikka nämä viittakset ovat täysin sallittuja.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #4 : 09.10.20 - klo:16:18 »
Marttyyri-imago liittynee pikemminkin kysymykseen: miksi Päivi Räsäsen kokema painostus nostetaan erityiseksi asiaksi?

Miksi ylipäätään ketään painostetaan? Se näyttää olevan sosiaalisen median mukanaan tuoma ilmiö. Nyt on välineet levittää kannattavia ja vastustavia viestejä julkisesti nähtäväksi - kärkeviä ja törkeitäkin. Määrätietoisesti asioihin puuttuvat taitavat saada siitä aina osansa, oli heidän maailmankuvansa ja etiikkansa mikä tahansa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #5 : 09.10.20 - klo:21:44 »
Ajan henki on eräs syy,
Aamen! Homoaktivistit syyllistyvät kiihottamiseen sitä kansanryhmää vastaan, jotka Päivi Räsäsen tavoin ottavat Jumalan sanan vakavasti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #6 : 09.10.20 - klo:22:36 »
Aamen! Homoaktivistit syyllistyvät kiihottamiseen sitä kansanryhmää vastaan, jotka Päivi Räsäsen tavoin ottavat Jumalan sanan vakavasti.
Mihin väite perustuu? En ole huomannut tuollaista, en edes kansanryhmää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #7 : 09.10.20 - klo:22:52 »
... jotka Päivi Räsäsen tavoin ottavat Jumalan sanan vakavasti.

Jumalan sanan voi ottaa vakavasti monin tavoin. Päivi Räsänen edustaa yhtä tapaa. Minä otan Jumalan sanan vakavasti eri tavalla kuin hän. Se tarkoittaa sitäkin, että otan vakavimmin eri sanat kuin Päivi Räsänen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #8 : 10.10.20 - klo:12:37 »
Mihin väite perustuu? En ole huomannut tuollaista, en edes kansanryhmää.
Martti Luther sanoi aikoinaan, miten "kristitty on harvinainen lintu". Paikkaansa pitävää puhetta maassamme juuri tänään, jossa kristityn, jonka Lutherin tavoin omatunto on sidottu Jumalan sanaan, on "harvinainen lintu", jotka muodostavat sen kansanryhmän, jotka ottavat Jumalan sanan vakavasti moraalikäsityksissään pitämällä kristillistä avioliittoa yhden miehen ja naisen välisenä. 

Avioliittolain muutoksen jälkeenkin maamme evankelis-luterilaisen kirkon virallinen avioliittokäsitys on erilainen kuin yhteiskunnan pitämällä kristillistä avioliittoa yhden miehen  ja naisen välisenä. Jos kirkon piispat ja papit opettavat Jumalan sanan mukaisesti avioliitosta, niin se on suurta lahjaa aralla tunnolla olevalle alatien maan matoselle. Mutta entä jos näin ei ole?

Mitä jos aralla tunnolla oleva alatien maan matonen joutuu kulkemaan vastavirtaan yhteiskunnan mielipideilmastossa ja työpaikalla? Entä jos aralla tunnolla oleva Jumalan sanan vakavasti ottava alatien maan matonen joutuu olemaan riitasointu yhteiskunnassa ja kirkossa, kuten Päivi Räsänen? Mitä jos yhteiskunnassa taivutetaan, painostetaan tai suorastaan pakotetaan aralla tunnolla olevan omatunto taittumaan, kuten Päivi Räsäsen kohdalla, jota yritetään painostaa oikein valtiovallan taholta?

Tähän Luther meille vastaa:

"Jumala minua auttakoon. Se tarkoittaa, että koska en voi toimia Jumalan sanaan sidottua omaatuntoani vastaan, olen valmis kärsimyksistä huolimatta kantamaan seuraamukset. Jätän itseni Jumalan käsiin."

Mitkä Lutherin seuraamukset olivat? Hän oli lainsuojaton keisarikunnassa ja kirouksen alla kirkossa, mutta evankeliumin vapauttamalla omallatunnolla ja Jumalan sanan lupausten turvassa. Näin on myös Päivi Räsäsen kohdalla. Jumala häntä auttakoon!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #9 : 10.10.20 - klo:12:46 »
Mitkä Lutherin seuraamukset olivat? Hän oli lainsuojaton keisarikunnassa ja kirouksen alla kirkossa, mutta evankeliumin vapauttamalla omallatunnolla ja Jumalan sanan lupausten turvassa. Näin on myös Päivi Räsäsen kohdalla. Jumala häntä auttakoon!

Päivi Räsänen ei ole lainsuojaton. Hän on itse asiassa lait säätävän eduskunnan jäsen. Ei hän myöskään ole missään kirkonkirouksessa vaan toimii kirkon luottamuselimissä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #10 : 10.10.20 - klo:13:01 »
Marttyyri-imago liittynee pikemminkin kysymykseen: miksi Päivi Räsäsen kokema painostus nostetaan erityiseksi asiaksi?
No eikös Jumalan sanaan Raamattuun sidottu omatunto ja martyria kuulu yhteen?

Maamme historiakin osoittaa, miten Jumalan sanan mukaiseen uskoon sidotut aralla omatunnolla olevat alatien maan matoset hengellisen vastarinnan ja kärsimyksen kautta ovat muuttaneet kirkon ja yhteiskunnan elämää, kuten Löyhkä-Paavokin vastakohtien miehenä teki ilman omavoimaisuutta. Löyhkä-Paavokin joutui yhteiskunnan painostuksen kohteeksi ja tuomittiin rangaistukseen Kalajoen käräjillä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #11 : 10.10.20 - klo:14:45 »
Päivi Räsänen ei ole lainsuojaton. Hän on itse asiassa lait säätävän eduskunnan jäsen. Ei hän myöskään ole missään kirkonkirouksessa vaan toimii kirkon luottamuselimissä.
Ei vielä, mutta pian saattaa olla. Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen syyllistyy kiihottamiseen kansanryhmää vastaan käynnistämällä uuden tutkimuksen Päivi Räsäsen Raamattuun, ja sen tulkintaan liittyviin seksuaalisuutta ja avioliittoa koskeviin kannanottoihin. Poliisi oli jo aiemmin päättänyt, ettei asiassa aloiteta esitutkintaa, eikä se epäile rikosta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #12 : 10.10.20 - klo:15:51 »
. Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen syyllistyy kiihottamiseen kansanryhmää vastaan käynnistämällä uuden tutkimuksen Päivi Räsäsen Raamattuun, ja sen tulkintaan liittyviin seksuaalisuutta ja avioliittoa koskeviin kannanottoihin.

Onneksi meillä on oikeuslaitos eikä lynkkaajat päätä asioista. Toisekseen onko yksi henkilö kansanryhmä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 504
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #13 : 10.10.20 - klo:15:51 »
Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen syyllistyy kiihottamiseen kansanryhmää vastaan...

Kannattaiskohan, luterilainen, vetää nyt taas vähän henkeä...  :icon_sad:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi Päivi Räsästä painostetaan?
« Vastaus #14 : 10.10.20 - klo:16:28 »
Kannattaiskohan, luterilainen, vetää nyt taas vähän henkeä...  :icon_sad:

Minun mielestäni hänen ei tarvitsisi vetää henkeä, mutta koska Raamattu sanoo, että moninaisissa me erehdymme, niin pidätän itselläni oikeuden olla väärässä tässä kannanotossani.