Kirjoittaja Aihe: Mikä usko?  (Luettu 19139 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #45 : 01.04.13 - klo:03:16 »
Jos lopetettais käyttämästä armoa ja pelastusta synonyymeina.

Voisi olla hyvä idea - sikäli kuin ne eivät ole synonyymeja. Niiden merkitystä (saati merkityksen eroa) ei kovinkaan moni evankeliointia yrittävä välitä selvittää. (Riparilaisille kuulemma määritellään, että armo on ansioton rakkaus minun osakseni - mitähän se sitten käytännössä taas olisi?)

Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Se, että puhutaan koko maailmaa koskevasta armosta, johtuu siitä, että Paavali yrittää selittää jengille pelastuksen koskevan kaikkia Kristukseen uskovia kansalaisuudesta huolimatta, ei pelkästään juutalaisia (kuten aiemmin oli ajateltu).

Onko se pelastus nyt siis vain se juttu ettei kuolemansa jälkeen joudu helvettiin? Onko Paavalin koko teologian lähtökohta helvetin välttäminen? Armon, ja sen koko maailmaakoskevuuden, tuntuu moni muu myöhempi kirjoittaja (etenkin mystikko) tulkitsevan toisin, tyyliin "kaikki on armoa".
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #46 : 01.04.13 - klo:03:19 »
Sen takia ei voida vaatiakaan uskoa armon ehtona sillä muutoin olisi kyettävä aukottomasti selittämään ja mittaamaan "oikea" usko ja sen määrä.

Olet kuitenkin luonnehtinut uskoa välineeksi, jolla tartutaan armoon. Onko sillä tarttumisella nyt jotain väliä, ja jos niin mitä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #47 : 01.04.13 - klo:08:08 »
Hyvää huomenta täältä meiltä Lahesta rakas, rakas Sanneli !



Poimin muutaman sanan ikäänkuin aina muistaakseni hyvästä kirjoituksestasi:

- Uskon laki !

- Armo ei ole ihmisen omaisuutta.

-Armo ja pelastus eivät ole synonyymejä.

- Iloinen usko !
...

Ja itseltäni, mystiikkaan taipuen: Tänäänkin Jumala suo armon auringon paistaa niin hyville kuin pahoille !

p.s. Onnea minulta ja Matilta avioitumisen johdosta!             


                                                                                                                                                                                 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #48 : 01.04.13 - klo:08:29 »

---
Ei voida aina varmuudella tietää, onko uskoa vai ei. Jokainen tietää omasta kokemuksestaankin ettei itsestäänkään voi olla aina varma. Puhumattakaan siitä onko usko riittävää!

Sen takia ei voida vaatiakaan uskoa armon ehtona sillä muutoin olisi kyettävä aukottomasti selittämään ja mittaamaan "oikea" usko ja sen määrä.

Ihmiset eivät voi tietää, mutta Jumala voi. Se riittää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #49 : 01.04.13 - klo:09:51 »
Olet kuitenkin luonnehtinut uskoa välineeksi, jolla tartutaan armoon. Onko sillä tarttumisella nyt jotain väliä, ja jos niin mitä?

Teetköhän nyt maailman yksinkertaisimmasta asiasta liian monimutkaisen? :017:

Ajattelen niin lapsellisen pelkistetysti että kun minulle sanotaan: "Olet voittanut 10 markkaa!" -Niin minä en rupea miettimään että minkälainen on uskoni laatu/tarttumistoimintoni asiaan vaan riennän hakemaan sen kympin.  En edes matkalla mieti että "kuinkahan lujasti minä tähän asiaan mahdan uskoa"...

Voisiko se olla jotain tuon suuntaista?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #50 : 01.04.13 - klo:10:00 »
Teetköhän nyt maailman yksinkertaisimmasta asiasta liian monimutkaisen?

Kenelle esitit kysymyksen, pöpinälle,itsellesi vai meille yksinkertaisille.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #51 : 01.04.13 - klo:10:10 »
Teetköhän nyt maailman yksinkertaisimmasta asiasta liian monimutkaisen? :017:

Ajattelen niin lapsellisen pelkistetysti että kun minulle sanotaan: "Olet voittanut 10 markkaa!" -Niin minä en rupea miettimään että minkälainen on uskoni laatu/tarttumistoimintoni asiaan vaan riennän hakemaan sen kympin.  En edes matkalla mieti että "kuinkahan lujasti minä tähän asiaan mahdan uskoa"...

Voisiko se olla jotain tuon suuntaista?

Mikä kumma tartuntaväline ?

Jos Jampe julistatuu lapselliseksi, mikä minä sitten olenkaan, munasolu ? :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #52 : 01.04.13 - klo:10:12 »
Se, että puhutaan koko maailmaa koskevasta armosta, johtuu siitä, että Paavali yrittää selittää jengille pelastuksen koskevan kaikkia Kristukseen uskovia kansalaisuudesta huolimatta, ei pelkästään juutalaisia (kuten aiemmin oli ajateltu).


Muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä (mehän ollaan näistä praatattu ennenkin aika perusteellisesti) mutta tuo ylläoleva kohta ei aivan auennut.  Mitä tarkoitat?

Minusta nimittäin täytyy olla niin, että koko maailmaa koskevasta armosta puhuminen johtuu siitä että koko maailmaa koskeva armahdus on julistettu ja kirjattu Raamattuunkin.  Kuten hyvin sanoitkin; -pelastuminen on asia erikseen.


Pelastuksen ja armon sekoittaminen keskenään ei ole hyvä asia. Vaikka monet ylimielisesti vähättelevätkin näitä "opin" asioiden puhumisia niin aivan varmasti on hyödyllistä tämmöisen keskusteleminen koska se auttaa pahana päivänä. Opin sekaannus on paholaisen väline jolla kristityt saatetaan sellaiseen tilaan jossa he ovat paljon hämmentyneempiä ja sekaisin hädän hetkellä, kuin olisivat jos katekismus olisi opiskeltu kunnolla. Ei se Luther turhaan niitä kirjoitellut emmekä me tosiaankaan ole häntä viisaampia että meille mukamas "riittää vain yksin usko mystiikalla höystettynä" ilman katekismusta. Sellainen kertoo hengellisestä ylpeydestä vaikka se useimmiten naamioidaankin teennäiseksi nöyryydeksi. Meidän täytyy pysyä katekismuksen oppilaina.

« Viimeksi muokattu: 01.04.13 - klo:10:18 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #53 : 01.04.13 - klo:10:14 »
Kenelle esitit kysymyksen, pöpinälle,itsellesi vai meille yksinkertaisille.

Onko sinulla jotain lukivaikeuksia?  Eikö se käy täysin selville katsomalla kenelle viesti osoitettiin?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #54 : 01.04.13 - klo:10:21 »
Onko sinulla jotain lukivaikeuksia?  Eikö se käy täysin selville katsomalla kenelle viesti osoitettiin?

On ja todella paha, pahoittelen.  :icon_wink:

ps.mutta joku kyllä voisi selvittää vähän (sensuroitu)  :icon_wink:



« Viimeksi muokattu: 01.04.13 - klo:10:29 kirjoittanut Töölöläinen »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #55 : 01.04.13 - klo:17:02 »
Raamatussa sanotaan jotenkin näin että usko on luja luottamus siihen mikä ei näy ja ojentautumista
sen mukaan mitä toivotaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #56 : 01.04.13 - klo:19:51 »
Ajattelen niin lapsellisen pelkistetysti että kun minulle sanotaan: "Olet voittanut 10 markkaa!" -Niin minä en rupea miettimään että minkälainen on uskoni laatu/tarttumistoimintoni asiaan vaan riennän hakemaan sen kympin.  En edes matkalla mieti että "kuinkahan lujasti minä tähän asiaan mahdan uskoa"...

Noita ilmoituksiahan tulee sähköpostiini harva se päivä, enkä minä niihinkään usko.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #57 : 01.04.13 - klo:20:24 »
Noita ilmoituksiahan tulee sähköpostiini harva se päivä, enkä minä niihinkään usko.


Pakko on vain kuolla, muu on vapaaehtoista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #58 : 01.04.13 - klo:22:21 »
Muuten olen kanssasi ihan samaa mieltä (mehän ollaan näistä praatattu ennenkin aika perusteellisesti) mutta tuo ylläoleva kohta ei aivan auennut.  Mitä tarkoitat?

Tätä:
Kuten hyvin sanoitkin; -pelastuminen on asia erikseen.

en sen kummempaa :)
Ajatukseni oli siis se, että jos tuolla Paavali voimakkaasti julistaakin minkä nyt ikinä julistaakaan kuuluvan kaikille, niin ideana ei ole se, että se kuuluisi todella ihan kaikille siitä riippumatta, uskooko vaiko eikö, vaan Paavali haluaa vain korostaa asian kuuluvan muillekin kuin juutalaisille.

Haluan muuten vielä toistamiseen huomauttaa, ettei oman uskon vahvuuden ja varmuuden epäileminen ole mikään minkään opin perusta ja päämäärä, vaan se on vain inhimillistä heikkoutta ja saatanan asettamia ansoja, joiden vaivaama ihminen körttiläisyydessä hyväksytään. Kukaan (muu kuin eräs tietty olento) ei pakota ketään epäilemään. Eikä epäilevän sielun moittiminen tuskaa helpota, sen sijaan sitä helpottaa Raamatun sanan avaaminen pikku hiljaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #59 : 01.04.13 - klo:22:32 »
Jeesushan otti lapsen syliinsä ja sanoi että Taivasten Valtakunta on varattuna lasten kaltaisille.
Tämän haluan oppia muistamaan.
Kiitos edelleen, Sanneli, kun voimakkaasti sanot että itsesääli ja omassa "heikkoudessaan märehtiminen"
on saatanasta lähtöisin.
Jeesus antoi meille lähetyskäskyn....MENKÄÄ JA TEHKÄÄ!!!!!
Taistelua on PELKO.....ROHKEUS akselilla, elämä on monelaista, itkua, heikkoutta, iloa, voimaa,
terveyttä, sairautta....
Siihen...missä olenkin...minne menenkin...APU TULEE YLHÄÄLTÄ...voima, viisaus, tienviitat....
Yksin ei tarvitse olla...puu ei pala yksin...Jeesus on kanssamme, läheiset, rukoilevat ystävät, seurakunta.
Olen liikuttunut...puhuttelun alla....mutta kiitollinen... :eusa_pray: