Kirjoittaja Aihe: Mikä usko?  (Luettu 19589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Töölöläinen

  • Vieras
Mikä usko?
« : 04.03.13 - klo:23:15 »
Mikä usko?
Olenko astumassa samaan junaan, mihin ihmiset kiirehtivät?
Kirkkoomme kohtaan usko horjuu, ihmiset eroavat kirkosta.
Uskooko kirkkokaan enään itseensä?

”Yli valistuneet ” ihmiset julistavat  Sanaa  ja  Sanan merkitystä ihmisille monella eritavallla.
Jokainen  ”yli valistunut ihminen ” on oikeassa ja he riitelevät uskon opeista
Heikko ihminen palvoo heitä ja juoksee itsensä hengiltä.

Mutta mikä on usko ?
Siihen uskoisi jokaisen kristityn tietävän vastauksen, mutta valitettavasti kun katsoo tätä päivää.
Niin vastaus ei ole Kristus.

Vaan uskon kohde on kaikki tietävät ”yli valistuneet ” ihmiset.

Miksi minä olen erinlainen sitten?
Miksi  minä kapinoin heitä ”yli valistuneita ihmisiä” kohtaan?

Siksi että minun uskon, rakkauden kohde ei ole ”yli valistuneet” ihmiset

Vaan minun uskon  ja usko on ja ainoastaan Kristus.

Siksi seison vielä asemalaiturilla  ja odotan sitä junaa . Minkä Hän on luvannut saapuvat. 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #1 : 05.03.13 - klo:09:32 »
Mahdatko tarkoittaa 'ylivalistuneella' sitä, mitä luulen. Olen jo kauan ihmetellyt tietynlaisten hengellisten tilaisuuksien mainontaa. Niistä ei Jeesuksen nimeä löydy mistään, mutta saarnamiehen tai -naisen nimi on isolla ja kuvan kanssa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #2 : 05.03.13 - klo:09:41 »

   Arvaukseni on, että Tölikän mies tarkoittaa sananselittäjiä eli muiden muassa pappeja, korkeakoulutettuja...
"He riitelevät uskon opeista", toteat. "Heikko ihminen palvoo heitä ja juoksee itsensä hengiltä." Kouluja vähemmän käynyt ei tiedä kehen uskoa, koska uskonnollinen usko on välillä hakusessa, kuten kaikilla.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #3 : 05.03.13 - klo:09:46 »
Valistusta on monenlaista. Toisilla se on kirjoista, luennoilta ja seminaareista hankittua. Toiset sanovat saaneensa sen Pyhältä Hengeltä. Jälkimmäisten kanssa on vaikeampi keskustella.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #4 : 05.03.13 - klo:10:26 »
Voimmeko tehdä oikaisun, että kun henkilöstä kerrotaan, että hän oli hyvä julistaja, niin se samalla tarkoittaa, ettei hän pystynyt keskustelemaan aiheesta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #5 : 05.03.13 - klo:11:38 »
Mahdatko tarkoittaa 'ylivalistuneella' sitä, mitä luulen. Olen jo kauan ihmetellyt tietynlaisten hengellisten tilaisuuksien mainontaa. Niistä ei Jeesuksen nimeä löydy mistään, mutta saarnamiehen tai -naisen nimi on isolla ja kuvan kanssa.
Oikein luulet, "piirustus opettaja:icon_wink:
Kaiken keskus ja ydin jää pois... hyvin, hyvin monesta Sanan julistajasta on tehty aivan käsittämätön suuri palvonnan kohde. Tämä koskee minusta aivan kaikkia kristillisiä uskonnon ryhmittymiä, ei pelkästään meidän yhteiskunnassamme.

Arvaukseni on, että Tölikän mies tarkoittaa sananselittäjiä eli muiden muassa pappeja, korkeakoulutettuja....
Et arvannut, vaan tiesit herra " antikvarian johtaja".  :icon_wink:

Valistusta on monenlaista. Toisilla se on kirjoista, luennoilta ja seminaareista hankittua.
Se minusta hämmetää suuresti ihmistä, ainakin minua "vähä järkistä häirikköä":icon_wink:

Toiset sanovat saaneensa sen Pyhältä Hengeltä. Jälkimmäisten kanssa on vaikeampi keskustella.
Suhtaudun heihin hyvin suurella varauksella. Se vaatii minulta pitkä aikaista "märehtimistä" ja jopa henkilön provosoimista "ilkeillä" kysymyksillä totuuden saamiseksi. Välillä tämä aiheutta itselleni tunnon tuskia ja hyvin usein pyytämään anteeksi ihmisiltä, vaikka totuus olisi lopuksi niin että kyseisellä henkilöllä olisi aivan.... Täytyy myös kunnioittaa heitäkin sillä kaikki me olemme heikkoja ihmisiä.

Voimmeko tehdä oikaisun,...
No se on siinä ja siinä, voimmeko tehdä oikaisun "Iso mies".  :icon_wink:

...että kun henkilöstä kerrotaan, että hän oli hyvä julistaja, niin se samalla tarkoittaa, ettei hän pystynyt keskustelemaan aiheesta.
Hyvä ja huono julistaja, se juuri on meillä ihmisillä ongelmana.
Mihin uskoo ja mikä on se oikea tie Sanan julistuksessa, ristinjuurelle.

Oli sitten kuka tahansa Sanan julistaja. Herää minulle aina ensinmäiseksi kysymys.
Onko omat intressit kysymyksessä vai onko kohde Jeesus Kristus?

ps. itse olen hyvin monesti hengellisissä asioissa väärässä. Mutta aina olen saanut vastauksen elämässäni saanut Häneltä enemmin tai myöhemmin totuudesta jopa vuosienkin jälkeen. Vaikka rapatessa onkin roiskunut, Mutta olen suunattoman iloinen siitä "tuhlaapoikana" Hänen silmiensä alla vaelukseni jatkuu kivisestä polusta huolimatta. Elämä on ... SV 112
Toivon että vatauksessani en aiheuttanut kenellekkään mieli pahaa ja jos aiheutin niin pyydää pyytettömän rehellisesti anteeksi. "Töölöläinen"




Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #6 : 05.03.13 - klo:11:50 »
Usko tähän luterilaisuuteen suurissa mittakaavoissa. Siten, että maksan kirkollisveroni niin kauan kuin sakramentit jaetaan, opetus annetaan jos ei koulussa niin muuten ja kauneimmat kirkkorakennukset hoidetaan. Luulen, että kirkolla on ns rahoitusvajetta, joten kaikkia huoneita ei tarvinne jatkuvasti hoitaa. Käyttämättömille rakennuksille peltikatto ja kivijalka irti multamaasta.Luoja hoitaa loput, aika kauan. Julistajiin ja sellaiseen arviointiin minulla ei ole kompetenssia. Väistyn, jos minua aletaan hengellisestiahdistella.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #7 : 05.03.13 - klo:11:58 »
Uskon monimerkityksellisyydestä on juuri päivän suomalainen "keskustelu". Olen hidas ymmärtämään valistuneiden riitoja. Lutteerus vain sanoi, että Kolmiyhteinen Jumppu antaa meille uskon. Se on salattua uskoa. Arkipäivän uskoa, joka ei näy itselleen hurskautena, pyhityksenä ja autuutena. Hän sanoo yllättävästi, että Saatana vaatii pyhitystä. Ihminen rakastaa lähimmäisiä eikä hänen rakkautensa kohteena olekaan Jumppu. Ei Jumpulla olekaan mustasukkaisuutta. Jumppu loi tämän universumin ja rakastavat ihmiset maan päälle. Mutta rakkaudella ei pääse toiseen ulottuvuuteen. Hän loi uskon, mutta ei antanut yhtään kuvaa siitä. Jumppu tietää, mutta ihminen ei.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #8 : 05.03.13 - klo:11:59 »
Kaikki oppineet eivät ole viisaita. Viisaus tarkoittaa myös taitoa keskustella 'vähäjärkisten' kanssa ymmärrettävästi ja kunnioittavasti. Järkeä on usein paljon siellä, missä ei luulisikaan - ja joskus hyvin vähän siellä, missä luulisi olevan.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #9 : 05.03.13 - klo:12:38 »
Uskon monimerkityksellisyydestä on juuri päivän suomalainen "keskustelu". Olen hidas ymmärtämään valistuneiden riitoja. Lutteerus vain sanoi, että Kolmiyhteinen Jumppu antaa meille uskon. Se on salattua uskoa. Arkipäivän uskoa, joka ei näy itselleen hurskautena, pyhityksenä ja autuutena. Hän sanoo yllättävästi, että Saatana vaatii pyhitystä. Ihminen rakastaa lähimmäisiä eikä hänen rakkautensa kohteena olekaan Jumppu. Ei Jumpulla olekaan mustasukkaisuutta. Jumppu loi tämän universumin ja rakastavat ihmiset maan päälle. Mutta rakkaudella ei pääse toiseen ulottuvuuteen. Hän loi uskon, mutta ei antanut yhtään kuvaa siitä. Jumppu tietää, mutta ihminen ei.
Kaikki oppineet eivät ole viisaita. Viisaus tarkoittaa myös taitoa keskustella 'vähäjärkisten' kanssa ymmärrettävästi ja kunnioittavasti. Järkeä on usein paljon siellä, missä ei luulisikaan - ja joskus hyvin vähän siellä, missä luulisi olevan.
Kiitos.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #10 : 05.03.13 - klo:17:05 »
Oma käsitykseni on, että Luther puhui hyvin todetessaan yhteisen kansan olevan umpityhmää, lähes karjalaumaan verrattavissa olevaa porukkaa. Niin se juuri on. Itsekin toki lukeudun em. joukkoon.

Olen kuitenkin pyrkinyt tunkeutumaan hieman syvemmällekin näihin asioihin ja siinä juuri Luther on ollut oiva opettaja. Lutherin kirjoitusten myötä olen tullut siihen käsitykseen että ei myöskään pidä väheksyä oppineita teologeja, ainakaan silloin kun he ovat aitoja ja rehellisiä Jumalan palvelijoita eli tekevät työtään avatakseen evankeliumin salaisuuksia ja rikkauksia tyhmälle kansalle. Lutherin mukaan kansalle pitää saarnata mahdollisimman yksinkertaisesti mutta opettajien (=pappien) pitää olla asioista paremmin perillä. Etenkin parjatun "puhdasoppisuuden" ajalta (1500 - 1700 -luvut) on olemassa hirmuisen paljon lukemisen arvoista lutherilaista tavaraa.

Puhdasoppisuuden aikaa parjaavat pääasiassa pietistit, syyttäen sitä liiallisesta rationalismista ja "aivu-uskosta" mutta aivoissahan uskon juuri pitää ollakin. Olkoonkin että jokaiseen aikakauteen liittyy yhtä ja toista surkuteltavaa, mutta tällä nimenomaisellakin ajalla on tuotettu erityisen hyvää Raamatun opetusta jota nykyihmisenkin sietäisi ahkerasti opiskella.


Ehdotankin, että tästedes jokaiselta kristityltä vaaditaan peruskurssiksi vähintään seuraavien lukeminen:

-Iso Katekismus
-Laajempi Galatalaisepistolan selitys (Luther)
-Svebiliuksen katekismus
-Sidottu ratkaisuvalta (Luther)

Jatkokurssi voisi sitten käsitellä esim. jotain 1600 -luvulla tai myöhemmin syntyneitä LUTERILAISIA Raamatun selitysteoksia.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #11 : 06.03.13 - klo:10:40 »


Ehdotankin, että tästedes jokaiselta kristityltä vaaditaan peruskurssiksi vähintään seuraavien lukeminen:

-Iso Katekismus
-Laajempi Galatalaisepistolan selitys (Luther)
-Svebiliuksen katekismus
-Sidottu ratkaisuvalta (Luther)

Jatkokurssi voisi sitten käsitellä esim. jotain 1600 -luvulla tai myöhemmin syntyneitä LUTERILAISIA Raamatun selitysteoksia.

Jatkokurssi sitten varmaan näyttää mitä hedelmiä saan.
Mutta en usko kumminkaan että minusta tulee Luther fani / fanatiikko.

ps."Aivot" kertokoon minulle, mikä on usko?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #12 : 06.03.13 - klo:12:38 »
Luther oli outo. Hän oli modernisti ajatuksiltaan. Kun hän kuoli niin ajatusten voima kuoli. Karmeata mutta totta. Mutta hän kirjoitti paljon ja mielestäni hänen tekstinsä on jokaisen luettavissa. Edesmennyt körttiprofessori sanoi minulle puhelimessa sen, että Immanuel Kantista (1700-luku) alkaen ajattelu on ollut toistoa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #13 : 10.03.13 - klo:10:50 »
Luther oli outo.
Jos oli Luther outo , niin olen minäkin, enkä usko että olen ainoa outo tällä Jumalan luomalla maapallolla.





..., että Immanuel Kantista (1700-luku) alkaen ajattelu on ollut toistoa.
Toiston perään ja vaikka kuinka toistamme uskossa Jumalaame. On silti uskomme niin häilyvä että en ainakaan minä voi kuvailla omaa heikkouttani ihmisille.
Siksi minun on vain kaikesta huolimatta anottava leipää että Hän hieman vahvistaa uskoani Kristukseen.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Mikä usko?
« Vastaus #14 : 16.03.13 - klo:12:25 »
Koska uskoni on heikko.

Niin mikä minä olen arvostelemaan kenenkään uskoa ja uskonsuuntausta .

Mikä minä olen pilkaamaan kenenkään ihmisen uskonnollisia mielipiteitä.

Mikä minä olen ketään ihmistä tuomitsemaan.

Ei minulla ole oikeutta siihen,koska olen itse heikko ihminen uskossani ja vajavainen tietämyksessäni Jumalan Rakkaudesta.

Anteeksi, kaikkia maailman ihmiset.

"Töölöläinen"

ps. Me olemme kaikki ihmiset yhtä arvokkaita Hänen silmiensä edessä.

Heikosta uskosta huolimatta.

« Viimeksi muokattu: 16.03.13 - klo:12:28 kirjoittanut Töölöläinen »