Kirjoittaja Aihe: Autoilu 5  (Luettu 25144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #105 : 21.04.21 - klo:20:05 »
En ole äänestänyt ennenkään. Kepu petti menemällä hallitukseen, vaikka kansa äänesti sen selkeästi oppositioon.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #106 : 21.04.21 - klo:22:49 »
En ole äänestänyt ennenkään. Kepu petti menemällä hallitukseen, vaikka kansa äänesti sen selkeästi oppositioon.
Aamen! Pidetään EU:n harvimmin asuttu maa Suomi kokonaan asuttuna.  :eusa_pray:

Bensiinin ja dieselin hinnat ovat kivunneet alkuvuoden aikana tasaisesti ylöspäin ja viime kesän alun 1,20 euron hinnat ovat vain kaukainen uni.

– Kyse on maailmanmarkkinahintojen muutoksista, sanoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo torjuu liikenteen polttoaineiden korotukset tällä ja tulevalla vaalikaudella.

Lähteet

Bensan hinta noussut alkuvuonna reilusti – asiantuntija kertoo, mistä se johtuu
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/bensan-hinta-noussut-alkuvuonna-reilusti-asiantuntija-kertoo-mista-se-johtuu/ca9d9817-7cbd-47b3-837e-5b35b3b6d585

Uutissuomalainen: Orpo torjuu polttoaineiden veronkorotukset tällä ja ensi vaalikaudella
https://yle.fi/uutiset/3-11738507

Orpo torjuu bensaveron korotukset nyt ja tulevalla vaalikaudella – "Ilmastotoimena polttoaineveron korotus on todella väärä työväline"
https://www.iisalmensanomat.fi/uutissuomalainen/3242618

Hallitus siirtää vaikeimmat päätökset liikenteen päästö­vähennyksistä syksyyn – vääntöä aiheuttavat etenkin bensan hintaa nostavat päätökset
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007739981.html
« Viimeksi muokattu: 21.04.21 - klo:23:00 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #107 : 22.04.21 - klo:07:58 »
Oppositiosta on helppo torjua ihan mitä vain.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #108 : 22.04.21 - klo:09:21 »
Näin oli Eero Heinäluomankin aikana.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #109 : 30.11.21 - klo:12:15 »
Matille TIAkohtaus aiheutti 3 kk ajokiellon. Minulla on taas lupa ajaa, mutta arkailen näköhaittojen takia. Pakkotilanteessa kyllä ajan.

Esim. auto täytyy piakkoin katsastaa. Konttori on 1,5 km päässä, ja sinne voin ajaa. Matti hoitaa muun, kuten tankkaukset ja sen katsastuksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #110 : 01.12.21 - klo:11:15 »
Ihan kohtalaisen hyvin kauppareissu sujui minun ollessa ratissa. Vain pikkuisen pääsi Matti huomauttamaan liian suurella vaihteella ajamisesta.

Näkyvyys oli hyvä, valoisa lumen ansiosta, eikä kuitenkaan häikäisyä.
Kun olen kyllin varovainen risteyksissä ja suojateiden edellä, itse ajaminen sujuu kuin polkupyörällä-ajo. Kun sen kerran oppii, niin sitten se sujuu.

Mutta kun roolit vaihtuivat, tuntuu kuin olisi jotenkin avuton muissa hommissa. :017:

Taidan ajaa itse 9.12. korona-rokotukseen. Injektioon en saa ajaa, se on sen lajin sääntö. Onneksi on kuskeja lähellä.
Ja vain kolme kuukautta tämä on näin. Kaihileikkaukseni kyllä tulenee tähän aikaan sekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #111 : 03.12.21 - klo:15:49 »
Ajoin mersun, ja Matin, katsastusasemalle. Läpi meni ! Matti sanoi, että minun onnellani se onnistui. Ainoa huomatus oli se, josta mainitsin Matille asemalle päin ajaessa, vilkku ei pysy paikallaan vasemmalle käännyttäessä.Täytyy pitää sormella.

Säästyi satanen tai pari, kun emme vienneet, vaan peruimme, katsastushuollon Vääksyssä Matin sairastuttua juuri silloin.

Kyllä hämäränäkö on minulla yhtä huono edelleen. Saa nähsä paraneeko tammikuun kaihileikkauksessa. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #112 : 04.12.21 - klo:13:34 »
Olen lukenut viime aikoina useammankin artikkelin, jossa ollaan huolestuneita kosketusnäyttöjen yleistymisestä autoissa. Ts. ovat turvallisuusriski.


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ei-kovin-turvallista-peruutuskameran-kuva-katosi-kun-puhelin-soi-peruuttamisen-aikana-autojen-kosketusnaytot-voivat-olla-turvallisuusriski/7956596

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008439591.html

Siis erinäisiä toimintoja säädelläänkin kosketusnäytöillä mekaanisten vipujen sijaan. Ongelmana mm. se, ettei tekemisistään enää saa kädessä tuntuvaa palautetta, vaan pitää katsoa, mitä tekee, eli nostaa katse pois tiestä. Ja sekin, että siinä missä toiminnot ennen olivat aika samoin sijoitettuja eri autoissa, ne ovatkin nyt ihan eri lailla, mikä vielä pidentää sitä aikaa, joka näyttöä pitää tuijotella jotta etsimänsä löytää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #113 : 04.12.21 - klo:13:40 »
Minulle ei tuollainen auto käy ollenkaan, kädet vapisee sen verran että en osu kosketusnäytössä
aina oikeaan kohtaan.
Tietsikassakin vanhanaikainen näppis ja hiiri, molemmat sentään langattomia.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #114 : 04.12.21 - klo:13:54 »
Mulla on Jaguaari ja siinä kosketusnäytöllä lukee jopa, että kytke tv päälle.

Oon ihan hukassa sen kaa, mutta ilmastoinnin kannalta se on ihan paras.

Öppiäisille sellaiset terveiset, että tekniikka on menossa eteenpäin niin et tuulilasiin tulee toi näyttö, kuten hävittäjälentokoneissa, et lentäjä voi lasista seurata dataa ja reagoida.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #115 : 21.12.21 - klo:10:52 »
Kävin cittarissa ja tulin taksilla kotiin, kun on niin kylmä viima. Eka kerran istuin uudessa Toyota Camry hybridissä, musta ja hieno. Vie bensaa vähän yli 5 litraa satasella ja vastaava bensamalli veisi 8-9 litraa. Toyotalla ei kuulemma ole täyssähkömalleja kuin uusi Land-Cruiser, joka maksaa puolta vähemmän kuin entinen bensamalli sen takia, että sähköautoista ei mene autoveroa. Sähkömallin hinta on noin 50000€, kun bensavehje maksoi 100000€ autoveron takia. Ennustan, että hybridi-Camry tulee yleistymään taksissa. Niitä on täällä nyt kuulemma kaksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Autoilu 5
« Vastaus #116 : 21.12.21 - klo:12:11 »
Minä en ymmärrä mitä auton konepellin alla on, enkä sitäkään mikä on hybridi. Onko se se 'kaksineuvoinen' ?

Minä ajoin sairaalaan menomatkalla Mersulle ja palatessa oli vanha Volvo. Muutenkin olivat taksikuskit kuin eri planeetalta. Toinen oli tyylikäs, siisti ja kohtelias. Toinen oli lupsakka savolaismies, ei aivan siistikään. Sellainen kotoisempi joka puhui murrettaan jatkuvasti.

Hyvää Joulua sivulliselle ( ja kaikille itsensä sivullisiksi kokeville ) !

                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)