Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: AKUANKKA313 - 09.09.12 - klo:18:08

Otsikko: Totuuden henki
Kirjoitti: AKUANKKA313 - 09.09.12 - klo:18:08
Johanneksen evankeliumissa puhutaan totuudesta monessa kohdassa.
Jokainen voi yhtyä Pilatuksen Jeesukselle esittämään kysymykseen: Mikä on totuus?
Tässä kohdassa etsitään elämälle kulmakiveä, elämän ja oman elämän perusteita, asioita, jotka pysyvät. Totuus, joka antaa oikeuden elää

Joh 1:14 ja 17 opettaa, että:

 Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta. Ensimmäinen asia totuudessa on Jumalan todellisuus. Hän on totta, hän on luonut maailman, hallitsee kaikkea, on asettanut rajansa.
Toinen totuus on se, että ihminen ei täytä Jumalan silmissä täydellisyyden kriteerejä itsestään. Jeesus teki tämän tosiasian selväksi kaikille tapaamilleen ihmisille. Tänä päivänä Pyhä Henki valottaa meille tätä samaa asiaa. Näin Jumala kertoo meille, että tämä pattitilanne on jo ratkaistu Jeesuksen elämässä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa.

3:21 mukaan totuuden noudattaminen on kuin valoon tulemista.
 4:24/2 Kor 3:17 kertoo, että totuus tekee vapaaksi. 8:32 tarkentaa, että sanassa pysyminen opettaa tuntemaan totuuden ja totuus tekee vapaaksi synnistä ja laista. Totuus on usein kipeä asia. Se paljastaa, riisuu aseista, laittaa nöyrtymään. Kun kohtaa totuuden, avaa se näköalan vapaudelle. Oma virhe on tunnustettu ja enää ei tarvitse piilotella sitä. Ilman Jumalan Sanan opetusta totuus voi hävitä. Raamattua tulisi tutkia säännöllisesti ja samalla miettiä omaa elämää sen pohjalta. Sanassa Pyhä Henki avaa meille Jumalan viestiä. Sen ydin on se, että se vie meidät ristin juurelle eli vapauteen. Oma elämä ei olekaan kiinni hienosti hoidetusta elämän kaaresta, vaan oma arvo löytyykin Jumalan armosta. Tämän jälkeen Jumalan tahdon mukaan eläminen ei ole pakkoa, vaan halua ja intoa etsiä sitä ja elää sen mukaan.

8:47: Totuuden kuulee se, joka on Jumalasta. ”Maailma ei näe eikä tunne Henkeä”. Totuuden itsestään ja Jumalasta ymmärtää uskolla. On ehkä niin, että uskova ihminen uskaltaa antaa korviensa kuulla Pyhän Hengen äänen. Kun Jumalan hyvyys on koskettanut sydäntä, silloin on valmis antamaan Jumalalle enemmän tilaa elämässään.
Otsikko: Vs: Totuuden henki
Kirjoitti: malla - 11.09.12 - klo:19:36
Joh. 16:13
   
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
----

Totuuden Henki on samalla armon henki ja kirkastaa Jeesuksen yhä enemmän ja kaikkea mitä hänessä on.
Kol. 2:3
   ...jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.