Kirjoittaja Aihe: Eläimet 11.  (Luettu 19797 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #30 : 06.08.18 - klo:17:33 »
Anoppini oli erinomainen pyydystämään kärpäsiä lennosta. Hän vain nappasi tai ainakin siltä se näytti. Juju oli kuulemma siinä, että kärpänen osaa lentää vain eteenpäin eli se on sen pakollinen pakosuunta ja kun sen tietää on paljon helpompi napsia kärpäsiä lennosta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #31 : 06.08.18 - klo:19:02 »
Hassua. Minun anopillani oli sama kyky. Kuuluikohan se ennen muinoin maalaistalojen tyttärien kasvatukseen.  :002:

Navetassa ja karjakeittiössä Porkkolassa oli katosta roikkuvat kärpäspaperit. Taisipa olla keittiössä sekä tuvassakin.

Kissalle annettiin maidon siivillöinnin jälkeen siiviläpaperi ' herkuksi'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #32 : 06.08.18 - klo:21:02 »
Hassua. Minun anopillani oli sama kyky. Kuuluikohan se ennen muinoin maalaistalojen tyttärien kasvatukseen.  :002:

Navetassa ja karjakeittiössä Porkkolassa oli katosta roikkuvat kärpäspaperit. Taisipa olla keittiössä sekä tuvassakin.

Kissalle annettiin maidon siivillöinnin jälkeen siiviläpaperi ' herkuksi'.

Näin oli varmaan muinoin, sillä se maatalon tytär, jonka kanssa olen naimisissa ei hallitse tätä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #33 : 06.08.18 - klo:21:06 »
Ovatkohan kärppä ja kärpänen jotenkin etymologisesti samaa juurta? Eläintieteellisesti ehkä eivät.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #34 : 06.08.18 - klo:22:41 »
Ovatkohan kärppä ja kärpänen jotenkin etymologisesti samaa juurta? Eläintieteellisesti ehkä eivät.

En tiedä, mutta tuli mieleen sanonta olla kärppänä mikä voisi viitata myös kärpäsen vikkelyyteen. Tämä oli arvaus eli suhtautukaa siihen sen mukaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #35 : 27.12.18 - klo:08:19 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #36 : 27.12.18 - klo:19:49 »
Anoppini oli erinomainen pyydystämään kärpäsiä lennosta. Hän vain nappasi tai ainakin siltä se näytti. Juju oli kuulemma siinä, että kärpänen osaa lentää vain eteenpäin eli se on sen pakollinen pakosuunta ja kun sen tietää on paljon helpompi napsia kärpäsiä lennosta.

Mulla on myös tuo kyky. Hauskin muisto on se, kun eräänä yönä oli jo ihan pimeää ja heräsimme molemmat kärpäsen tms. pörinään.
Siitä makuultani ojensin käteni ja nappasin sen kiinni, vaikka en sitä nähnyt tai muutenkaan tuntenut ennenkuin murskaantuneena kädessäni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #37 : 28.12.18 - klo:09:28 »
Anoppini oli erinomainen pyydystämään kärpäsiä lennosta. Hän vain nappasi tai ainakin siltä se näytti. Juju oli kuulemma siinä, että kärpänen osaa lentää vain eteenpäin eli se on sen pakollinen pakosuunta ja kun sen tietää on paljon helpompi napsia kärpäsiä lennosta.

Olen myös kuullut, että kärpänen ponnistaa taaksepäin lentoon lähtiessään. Tätä tietoa olen hyödyntänyt istuvan kärpäsen listimisessä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #38 : 29.12.18 - klo:14:01 »
Tein tänään yhden surmatyön. Menin avaamaan ovea läheiselle seurakuntatalolle, että naiset pääsevät laittamaan ristiäistarjoiluja. Neuvoin tiskipöydän alakaapista löytyvän vesihanan tiskikoneelle. Sieltä löytyi myös elävä hiirulainen. Oikein sievä, joka raukka parka oli jäänyt vasemmasta etukäpälästään hiirenloukkuun. Se yritti paeta, mutta loukku oli sidottu narulla kiinni. Muiden naisten paetessa keittiöstä, ei minun auttanut muu kuin nostaa hiiri lattialle ja listiä se. Siinä sitten hiirenraatoa hännästä kannellen, neuvoin heille, mistä löytyy mitäkin astioita, liinoja, kynttilänjalkoja jne.   :102:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #39 : 29.12.18 - klo:14:05 »
Olen havaannu, jotta Sinussa on lotta-ainesta. :039:
Meillä on saunassa ja maakellarissa aina liskut pyynnissä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #40 : 29.12.18 - klo:14:09 »
Minäkin tein eilen tapon. Kauan matkalaukussa olleiden mökkilakanoiden välissä oli pieni ötökkä, ehkä turkiskuoriainen tms. Lits vaan !

Niiden kanssa en häikäile, mutta esim. ampparit ja kimalaiset koetan viedä ulos. Se on kesälaji se.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #41 : 29.12.18 - klo:14:22 »
Olen havaannu, jotta Sinussa on lotta-ainesta. :039:
Meillä on saunassa ja maakellarissa aina liskut pyynnissä.

Kiitos  :icon_lol:  Viime vuonna kuntamme järjestämässä itsenäisyyspäiväjuhlassa esiinnyin lottapuvussa, mustat monot jalassa ja villasukan varret monojen päälle taitettuna, yhtenä ohjelman juontajista. Juonnoissa käsiteltiin lyhyesti Suomen historian eri vaiheita. Minun juontooni oli kirjoitettu, miten Luumäellä sota-aika näkyi.
Sen enempää lottakokemusta ei minulla ole.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #42 : 31.12.18 - klo:14:22 »
Katselen koira- ja kissavideoita saadakseni hellyyttä. Tässä videossa on lopuksi merkittävä lause: Jumala ei tee virheitä !

Koiran voi, kuten lapsenkin pilata   i h m i n e n !  Tässä  on Luojan rakkautta ja keskinäistä hellyyttä.

                 Onnellistua Uutta Vuotta eläinten ja lasten ystäville ! :056:

                 https://www.youtube.com/watch?v=JA8VJh0UJtg
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #43 : 31.12.18 - klo:16:10 »
Kiitos !

Täällä on Nepi esittänyt tärkeätä osaa leikissa. Yksi jää Nepin kanssa keskelle pihaa ja muut menevät kuka minnekin piiloon. Nepi löytää ensimmäisen heti menemällä hajun mukaan perässä. Muut ovat sitten vaikeammat löytää, sillä toistaiseksi emme osaa selittää koiralle, että etsisi loputkin.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #44 : 31.12.18 - klo:17:41 »
Meidän pihalla juoksentelee  iso jänis: sen tassun jäljet ovat yhtä isot kuin keskikokoisen koiran. Ihan tosi.