Kirjoittaja Aihe: Epärehellinen taloudenhoitaja  (Luettu 22332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #15 : 03.08.07 - klo:19:33 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
En kuitenkaan ole pappi  :D Mutta silloin tääsen pääsen maallikkona saarnastuoliin, tällä kertaa Pielavedelle siis 5.8.

Pappi tai ei, oletpa kova jätkä, meikäläiseltä jäisi kyllä pönttöön kiipeämättä... Olisi kyllä mukava kuulla saarnasi, mutta eipä pääse. Eikä se taida tulla YouTubeenkaan...

Mt

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #16 : 03.08.07 - klo:21:38 »
Maallikko voi saarnata kirkossa milloin vain, jos on saarnalupa. Nykyisin saarnalupatutkintoon vaaditaan yleensä kurssi ja näytesaarna.
 Kirkkoherran luvalla (piispan myötävaikutuksella) voi saarnata ilman varsinaista saarnalupaakin.
Tästähän ei ole ollut yhtenäistä käytäntöä.
Korjatkaa, mikäli pollassani on vanhentunutta tietoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #17 : 04.08.07 - klo:07:27 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Ensi sunnuntaina kirkossa evankeliumitekstinä on seuraava raamatunkohta ja aiheena uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa.

Pidän saarnan kirkossa tuolloin. Tuo Jeesuksen vertaus on vaikea selitettäväksi.

Onko teillä ajatuksia, ideoita tuosta raamatunkohdasta, sen tulkinnasta?

Luuk.16. luku

1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. 2 Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: 'Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.' 3 Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. 4 -- Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.' 5 Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. 'Paljonko olet velkaa isännälleni?' hän kysyi ensimmäiseltä. 6 'Sata astiaa öljyä', tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.' 7 Sitten hän kysyi toiselta: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä vastasi: 'Sata tynnyriä vehnää.' Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.'"

8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:

"Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. 9 Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.


Herra (ei siis Jeesus) tarkoittaa tässä 'väärällä rikkaudella' maallista mammonaa...(Onpas vaikea teksti!) (Onpa hyvä teksti!) (Saattaa olla, että lähiluku tuottaa ongelmia, oli teksti mikä tahansa.)

"Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta." Taloudenhoitaja on epärehellinen, mutta viisas!

Jeesus opettaa rokottamaan rikkaita. Näin Keskusta-oikeisto -hallituksen aikana en hyväksy rikkaiden mollaamista. He ovat kuitenkin työnantajia ja talouden moottoreita vähintään - ja enemmänkin - siinä missä vasemmisto. Sitä paitsi, vaikka rikkaan on vaikea päästä, hän keksii kyllä keinot samalla neuvokkuudella, millä kokosi omaisuuden.

No entä sitten kestoköyhät, jotka ovat aina keskellämme: kaikki huomio heihin. Prioriteetti ovat he. He eivät seuraa mediaa. Köyhien ainoa huoli on päivittäisestä selviytymisestä. Tähän kohtaan ei saa sekoittaa ajatusta mistään muusta.


Lopuksi, TeppoV, tältä paikalta! Saammeko saarnasi sitten tälle foorumille. Kiitos. - Niin, ja olisi kiinnostavaa lukea jotain valmistumisprosessista, kamppailusta, mihin tekstiä selvitellessä jouduit.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #18 : 04.08.07 - klo:22:00 »
Itsekin tänään nyhersin saarnan parissa, siis saman tekstin ääressä. Kommentaarit senkun toistaa, että tälle vertaukselle ei ole selitystä. Tulee siis näin lauvantai-iltana vähän myöhään, mutta jälkiviisaus taitaakin olla sitä parasta viisautta.

Vuosikerran toiset tekstit antavat osviittaa pyhän aiheen mukaiselle tulkinnalle:

* Salomo pyysi taitoa ja viisautta (ei rikkautta ym.) - H/herra kiittelee taloudenhoitajan viisautta.

* Loppu tulee pian, muistutetaan kirjetekstissä - taloudenhoitajalla on työsuhteensa (elinkeinonsa) loppu käsillä.

* Taloudenhoitajan tapa ratkaista on moraaliton, laiton, kelvoton. Häntä ei mitä ilmeisimmin aseteta esikuvaksi sen takia, että hän olisi oikein toimimisen esikuva. Hatara johtopäätös: vertauksellaan Jeesus radikaalisti osoittaa, että taivaan valtakunnan asia, pelastuksen asia, evankeliumi ei saa hukkua moraalisaarnaan. Se on perimmältään luonteeltaan ja seurauksiltaan ei-moraalinen (ei siis epämoraalinen).

Kun aikaa on kristityllä vähän, rikkaudet ja elinpäivät (Jumalan lahjaa molemmat) loppumassa, tarvitaan seurakunnassa sellaista taitoa ja viisautta, jota maailman lapset parhaimmillaan osoittavat omaa etuaan tavoitellessaan, moraalista piittaamatta. Hedelmällinen ristiriita kytee tämän tulkinnan ja Jeesuksen antaman esikuvan ("en ole tullut lakia kumoamaan") välillä.

Iäisiin asuntoihin ei ainakaan mennä oikein toimimalla ja sen varaan laskelmoimalla, vaan järjettömästi ja moraalittomasti; sitä se lienee ansaitsematon rakkaus. Kun Tuomari sanoo: "Tee tili", ei tässä maailmassa ole muita kuin epärehellisiä taloudenhoitajia!

Edelleen ostettujen ystävien hankkimisen kehotus on aivan käsittämätön ja jäänee osastoon "kerran kasvoista kasvoihin".
Pistäppä, TeppoV tiivistelmää saarnastasi, kiinnostaa tietää, mihin päädyit.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #19 : 04.08.07 - klo:22:06 »
Niin, iäsiin asuntoihin taidetaan mennäkin kavallusrahojen myötävaikutruksella. ( Tuo tuli mieleeni, kun luin edellisen kommentin.)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #20 : 04.08.07 - klo:22:08 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Niin, iäsiin asuntoihin taidetaan mennäkin kavallusrahojen myötävaikutruksella. ( Tuo tuli mieleeni, kun luin edellisen kommentin.)
Tulkintaan vaikuttava hymiö puuttuu ...

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #21 : 05.08.07 - klo:11:20 »
Kuunteli JP:n radiosta. (olen nim. lähdössä Pyhäjärvelle seuroihin),
Pappi sanoi: 'Evankeliumi levittäminen on sitä, että hankitaan ystäviä Kristukselle, ei omalle hengen liikkeelle.'

Hölkänen

  • Vieras
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #22 : 05.08.07 - klo:16:40 »
Kuulin myös, kyseessä oli Seinäjoen kirkkoherra Tapio Luoma. Hän tarttui loistavalla tavalla myös Jeesuksen sanoihin "Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset": kuinka ns. kunnon kristityt ovat toisiaan kohti aina sormi tai nenä pystyssä milloin minkäkin opin takia, mutta "maailman lapset" ymmärtävät ystävyyden merkityksen.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #23 : 05.08.07 - klo:21:05 »
Satmanin ja mintun pyynnöstä tässä saarnani, jollainen tuli kyhättyä. Kiitos kaikille tekstistä ajatuksiaan esittäneille!

Tämän pyhäpäivän evankeliumiteksti on kirjoitettuna Luukkaan evankeliumin 16. luvussa jakeesta 1 jakeeseen 9. Nousemme sitä kuulemaan.

1. Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. 2. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: 'Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.' 3. Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. 4. - Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.' 5. Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. 'Paljonko olet velkaa isännälleni?' hän kysyi ensimmäiseltä. 6. 'Sata astiaa öljyä', tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.' 7. Sitten hän kysyi toiselta: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä vastasi: 'Sata tynnyriä vehnää.' Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.'"
8. Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
"Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. 9. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.


Tämän päivän evankeliumitekstiä on perinteisesti pidetty yhtenä vaikeimmin selitettävistä uuden testamentin kertomuksista. Raamatun selitysteosten sivut ovat varmaankin viime päivinä kahisseet ja tuskanhiki on noussut monen saarnaajan otsalle. Eikä ihme, sillä tuntuuhan Jeesuksen vertaus peräti oudolta. Taloudenhoitaja siis jää kiinni isäntänsä rahojen haaskaamisesta, ja sitten hän vielä väärentää velkakirjat, jotta saisi töitä niiltä jotka olivat isännälle velkaa. Ja sen jälkeen toimintaa kehutaan. Herääkin monenlaisia kysymyksiä: Kuka haluaisi palkata työntekijäkseen henkilön, joka juuri on osoittautunut vilpilliseksi? Miksi taloudenhoitajan viisautta kiiteltiin? Mitä on tekstissä mainittu väärä rikkaus ja miksi sillä pitäisi hankkia ystäviä? Miten ystävät voivat iäisiin asuntoihin ottaa ja mitä ne sellaiset asunnot ovat?


Raamatun sana osoittautuu yllättäväksi. Ensimmäiseksi ajattelisi, että Jeesuksen puheellaan pitäisi moralisoida häikäilemättömän ja keinoja kaihtamattoman taloudenhoitajan menettelyä, mutta hän menetteleekin toisin. Hän kehuukin rötösherraa älykkäästä toiminnasta. Jeesus siis näyttää tässä kehuvan epärehellistä toimintaa. Mutta tällainen taas olisi ristiriidassa Jeesuksen muiden opetuksien kanssa. Jeesuksen vertauksen ydinajatus täytyykin olla jossain muualla kuin epärehellisyyden ylistyksessä. Täytyykin olla niin, että Jeesus ei ylistä vääryyttä, vaan viisautta toimia nopeasti, hyvin valittuna hetkenä. Kehumisen aiheena ei siis ollut miehen kehno moraali, vaan hänen kaukokatseisuutensa ja toimintatarmonsa, kun piti selviytyä toivottomasta tilanteesta.

Jeesus käytti opetuksessaan yleensäkin  paljon kertomuksia. Kertomukset toimivan välineenä viestin välittämiseen. Tämän päivän aiheena on uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa. Tämän vertauksen kautta Jeesus ei sittenkään kehota meitä epärehellisyyteen vaan viisaaseen toimintaan Jumalan lahjojen hoitajina. Jeesushan sanoi suoraan, että huoneenhaltija oli väärämielinen, ja jotta kukaan ei ymmärtäisi vertausta väärin, hän liitti lopuksi kehotuksen olla uskollinen väärän mammonan hoidossa. Ja heti seuraavissa jakeissa Jeesus sanoo: "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa.  Jos te ette luotettavasti hoida väärää rikkautta, kuka uskoo teille todellista?”

Näyttää siltä, että tässä puhutaan taloudenhoitajan "jatketusta" rikoksesta. Hän siis jo kerran  epärehellisyydestä kiinni jääneenä jatkaa harrastustaan yrittääkseen varmistaa uuden työpaikan kiitollisuudenvelassa olevien asiakkaiden luona. Mutta toisenkinlainen selitys voi olla mahdollinen. Jos taloudenhoitaja pienensi velkakirjoja vain korkojen osalta, hän olikin sankari. Mooseksen laki kielsi nimittäin koron ottamisen. Vaikka kohdassa ei suoraan mainitakaan korkoa, saattoi viralliseen velkakirjaan kirjoitettava uusi summa olla nimenomaan koroton määrä. Näin ollen ovela mies olisi pysynyt lain puitteissa, mutta sai siitä huolimatta hankituksi useita ystäviä.

Kertomus joka tapauksessa muistuttaa meitä monenlaisista asioista. Ensinnäkin tilinteosta. Olemme kukin oman elämämme taloudenhoitajia. Jumalan edessä joudumme tilintarkastuksiin päivittäin ja joudumme myöntämään, että ”huonosti suoritin tehtävän sen, päiväni palvelus puutteellinen.” Kerran on myös lopullisen tilinteon hetki kun Jeesus tulee kuninkaana takaisin. Silloin meillä on lohdutuksena vain se, että Kristus on velkamme maksanut. Jos olemme Jeesuksen panneet toivomme eläessämme, saamme kuulla nämä sanat: ”Sinun syntivelkasi on mittaamattoman suuri. Mutta minä maksoin sen jo, se on maksettu ja kuitattu, se on poispyyhitty, jo ristillä armahdin sinut.”. Velkakirjaasi siis kirjoitettiin Golgatan ristillä Jeesuksen verellä: Kuitataan maksetuksi. Ja pyhässä kasteessasi sinullekin henkilökohtaisesti tuo mitätöity velkakirjasi ojennettiin. Paljonko annat sille arvoa?

Kertomus muistuttaa myös omaisuuden hoitamisesta. Olemme saaneet Jumalalta niin paljon hyvää. Olemme saaneet hengellisiä ja materiaalisia lahjoja, erilaisia kykyjä, varallisuutta ja paljon muuta. Miten olemme käyttäneet niitä? Miten olemme palvelleet niillä lähimmäisiämme? Omaisuuden omistaminen ei ole syntiä, mutta sen käyttöön liittyy vastuu.  Joka on käyttänyt omaisuuttaan lähimmäistensä hyväksi, on toiminut vastuullisesti.

Kertomus voi muistuttaa myös siitä, että kun on oikea hetki, on toimittava nokkelasti, nopeasti, älykkäästi ja viisaasti. Toista hetkeä ei nimittäin ehkä enää tule. Väärän taloudenhoitajan esimerkkikertomuksen opetus ei siis liity toiminnan moraaliin, vaan menettelytavan nokkeluuteen: roistonkin oveluudesta voi jotain oppia tarvitsematta itse sortua rikollisuuteen. Kertomuksen opetus on tämä: Älä ohita elämäsi tilaisuutta ratkaisevalla hetkellä. Tämä on muistettava myös silloin, kun on etsikkoaikamme, kun Jumala kutsuu. Viisasta on silloin vastata hänen kutsuunsa. Älykkäät ja nokkelat keinot ovat varmaankin suositeltavia myös evankeliumin levitystyössä. Pelastukseen ei  vaadita korkeaa älykkyyttä, vaan sen voi vastaanottaa jokainen. Mutta se, joka on älyn lahjoja saanut, on saanut ne Jumalalta, ja siksi hänen on niitä käytettävä Jumalan kunniaksi ja lähimmäisten parhaaksi.

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa näkyy siinä, ettemme lykkää mahdollisuuksiamme toimia jonnekin tulevaisuuteen. Myös tänään  kuulemassamme Pietarin kirjeen kohdassa meitä muistutetaan samasta asiasta. Kaikki ymmärrys, viisaus ja rakkaus sekä lähimmäistä että koko luomakuntaa kohtaan on laitettava käyttöön tässä ja nyt. Viisaaseen taloudenhoitoon kuluu koko luomakunnan huomioon ottaminen. Mieleeni tulee tässä myös ihmiskuntaa uhkaavaa ilmastonmuutos, joka johtuu omasta itsekkyydestämme ja kerskakulutuksestamme, mutta on vielä myös torjuttavissa, jos tahtoa on.

Kertomuksen lopussa Jeesus puhuu siitä kuinka maailman lapsi, tuo taloudenhoitaja, on esimerkkinä valon lapsille, siis Jeesuksen seuraajille. Tämä tietysti kirpaisee meitä. Mutta on tarpeellista muistuttaa meitä siitä, että kun jotain olemme saaneet, se on tarkoitus laittaa käyttöön. Taloudenhoitajassa  esimerkillistä oli se, että hän laittoi kaiken taitonsa ja oveluutensa likoon.

Vaikka taloudenhoitajan keinot olivatkin kyseenalaisia, hänen ajatteli kuitenkin tulevaisuuttaan. Hän pyrki toiminaan niin, että hänellä on toimeentuloa tulevaisuudessakin. Kertomus voi auttaa meitäkin miettimään tulevaisuuttamme. Missä vietämme iäisyytemme? Miten pääsemme taivaaseen? Tähän ei ole poppakonsteja, vaan Kristuksen veri, joka vie meidät taivaaseen.

Entä kertomuksen väärällä rikkaudella ystävien hankkiminen? Rahalla ei varmaankaan tosi ystäviä hankita. Ehkä väärä rikkaus tarkoittaa tässä vain maallista mammonaa. Kun käytämme sitä lähimmäistemme hyväksi, palvelemme samalla Kristusta. Jeesus puhuu myös iäisistä asunnoista. Taivaan koti on tärkein sijoituskohteemme. Paljonko olemme valmiita sijoittamaan siihen?

Voidaan myös ajatella, että tämän maailman lapsilla Jeesus tarkoittaa niitä, jotka ovat epäuskon tietä kulkemassa kohti kadotusta. He eivät usko Jeesukseen, vaan ovat tehneet itselleen omia epäjumalia, turvaavat vääriin asioihin elämässään ja pelastavat vain omansa nahkansa, niin kuin kertomuksen taloudenhoitaja. Valon lapsi, siis Jumalan herättämä ihminen, sen sijaan ymmärtää että hänen on tehtävä tili Jumalalle. Jos Jumala tekee samoin kuin rikas mies taloudenhoitajalleen, silloin ei meitä auta mammona eivätkä maalliset ystävät. Silloin tarvitaankin todellinen Ystävä, sellainen Ystävä, joka uhraa itsensä kuolemaan meidänkin edestämme, antaa synnit anteeksi, elämän ja autuuden, armosta ja ilmaiseksi. Onko sinulla tällainen Ystävä?

Jeesuksen opetuksen loppu on sarkastinen. Eli hankkikaa tekin "väärällä mammonalla" itsellenne ystäviä. Jospa he sitten ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun viimeinen päivä koittaa. Piikkinä tässä ivassa on, että rahalla ei voi sellaisia ystäviä, eikä yleensäkään todellisia ystäviä, hankkia. Kun Jumala ottaa väärät taloudenhoitajat tilille ei heille löydy auttajaa. Kun velkakirjat katsotaan, silloin ihmisen turvana voi olla ainoastaan Jumalan armo. Viimeisenä päivänä ei maallinen rikkaus meitä auta.

Kun Jumala tulee vaatii meitä tilille velkakirjojen kanssa, saatamme järkyttyä, sillä huomaamme, että niissä on paljon sellaista, joista meillä paatuneilla ja omahyväisillä ihmisillä on korkeintaan kalpea aavistus. Oikea parannuksen teko merkitsee täydellistä vararikkoa Jumalan edessä. Vain silloin Jeesus saa olla syntisten Vapahtaja. Silloin huomaamme, että velkakirjamme on jo Jeesuksen allekirjoituksella kuitattu maksetuksi. Silloin meillä on Ystävä, joka ottaa meidät iäisiin asuntoihin viimeisenä päivänä. Tähän Ystävään turvatkaamme!
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #24 : 05.08.07 - klo:22:20 »
Kuortaneella, missä tämän viikonlopun vietin sukukokoustamassa edesmenneen isoisoisä-Kalevin 100-vuotispäivän kunniaksi, oli eri evankeliumikohta kuin tämä - siellä oli se, missä palvelijat saivat yhden, kaksi ja viisi talenttia hoitoonsa. Ihana oli saarna ja ajatuksia herättävä, (varsinkin kun joku vanhempi seurakuntalainen poistui sen aikana ambulanssilla Lapualle). Jäi kuitenkin "livenä" tämän ketjun aihe pureskelematta, sääli sinänsä.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #25 : 06.08.07 - klo:08:17 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Kuortaneellaoli eri evankeliumikohta kuin tämä - siellä oli se, missä palvelijat saivat yhden, kaksi ja viisi talenttia hoitoonsa.


Sepä outoa. Tietääkseni evakeliumikirjassa on tarkkaan määrätty mitkä tekstit luetaan minäkin sunnuntaina, eikä vaihtoehtoja siinä ole muita kuin tuo Luuk. 16:1-9
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #26 : 06.08.07 - klo:11:04 »
Ei se ihan niin tiukkaa ole tuo saarnatekstin valinta. Evankeliumikirjasta:

Lainaus
Jumalanpalveluksissa seurataan yleensä kolmen vuosikerran järjestelmää. Erityistilanteissa, esimerkiksi perhejumalanpalveluksissa, on mahdollista käyttää eri vuosikertojen tekstejä vapaasti valiten. ---

Kutakin pyhää varten on yleensä kolme tekstivuosikertaa. Saarna voidaan pitää mistä tahansa vuorossa olevan vuosikerran tekstistä.


Käytössä olevan vuosikerran tekstejä oli eiliseksi valittavissa peräti neljä, ja jos olisi saarnannut kolmannesta vuosikerrasta (vrt. erityistilanteet), vaihtoehtoja oli viisi.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #27 : 06.08.07 - klo:12:21 »
Kyseenen vertaus aika vaikia tajuta ja ei ihime jos ei papikkaan haluaasi sitä seurakunnalle yrittää tulukita.
Minä oon ainakin tyäelämäs joutunu pohtimahan tyäntekemisen moraalia ja oon teheny itte asiat omantuntoni mukahan vastoon tyänantajan käskyä, toivetta tai etua.
Erääski laitehankinnas ja sen asennukses oli eräs yrittäjä teheny 5000mk erullisimman tarjouksen kun kilipaalija. Esitin tyänantajalle tarioukset, jolloin hän käski soittaa halavimman tarjouksen teheneelle, että kyseenen yrittäjä olisi niin mialuunen toimittaja ja hänelle toimitus annettaasihin, jos hän tiputtaasi hinnasta 5000mk ollakseen seuraavan yrittäjän kaas TASOOS hinnas.
 Soitinhan minä ja kerroin yrittäjälle hänen olevan tarjouskilipaalun voittaja sekä esitin tyänantajan toivehen tarioushinnan alentamiseksi.
Laite asennettihin yrittäjän alakuperääsen tarjousen mukahan. :wink:
Talouselämäs, johona röyhkeys ja ahaneus on suurin päriäämis tekijä, on moraali ja rehtiys katoavaa perinnettä.
Nykyään tyäntekijältä vaaritahan isoja sitoomuksia ja joskus epärehellisyyttäkin tyänantajansa eruksi.
Mun miälestä tyänantajalle voi olla lojaali pisteesehen, jonka omatunto ja oma arvomaalima sallii tyätä teheres toisen palavelukses.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #28 : 21.08.07 - klo:13:09 »
No kun tässä nyt oli puhetta saarnaoikeuksista, niin kysynpä samalla, kun tuli mieleen yksi minua vaivannut kysymys. Siis montako vuotta kestää papin koulutus ja mitä kaikkea siihen kuuluu? Olen nimittäin ihmetellyt, kun väliin on pappeja, jotka on teologian kandidaatteja (=3 vuotta) vai olenko käsittänyt väärin? Minä olen aina luullut, että pappisvihkimykseen tarvitaan maisterin paperit ja vasta sitten saa oikeuden siunata hautaan, kastaa yms.
Miten on?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Hölkänen

  • Vieras
Epärehellinen taloudenhoitaja
« Vastaus #29 : 21.08.07 - klo:19:42 »
Ennen vanhaan kandidaatin tutkinto oli ylempi korkeakoulututkinto, jonka suoritettuaan maisterin arvonimen sai erikseen hakiessa. Nykyään on maisterin tutkinto. Mutta joku vanha pappi saattaa käyttää yhä TK-titteliä. Matemaattis-luonnontieteellisellä puolella moni vanha maisteri kutsuu tarkoituksella itseään vanhakantaisesti filosofian kandidaatiksi, koska nykyään moista nimekettä ei voi saada (itsekin olen alemman korkeakoulututkinnon suorittaneena luonnontieteiden kandidaatti).

Wikipedian mukaan kuitenkin myös teologian kandidaatti voi saada pappisvihkimyksen "tietyillä ehdoilla". Osaako joku kertoa, mitä nuo ehdot ovat?

Minulla on ilo seurata varsin läheltä erään nuoren teologian ylioppilaan papiksi kasvamista. Näemmä aika paljon vaivaa siinä saa nähdä, että oppii höpöttelemään ihmeellisiä. Ei pelkästään yliopistossa, vaan seurakuntatyössä kantapään kautta myös.