Kirjoittaja Aihe: Saako körttiläinen uskoa?  (Luettu 35077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« : 24.07.07 - klo:12:53 »
Olen evankelis-luterilainen kristitty, ja herätysliikkeistä minua on ollut lähinnä evankelisuus, koska siellä olen saanut selkeää raamattuopetusta ja armoa on julistettu vapaasti, synnit saan uskoa anteeksi annetuiksi, onhan Jeesus Golgatalla lunastanut minutkin ja olen kastettu hänen omakseen. Olen toiminut SLEY:n maallikkosaarnaajana.

Olen kuitenkin nyt vieraantunut SLEY:stä, koska
1) muutin 2v. sitten pohjois-savoon, missä evankelinen liike ei käytännössä toimi
2) SLEY:n naispappeuskannat ovat muuttuneet niin jyrkiksi että en voi kannattaa sellaista toimintaa, sillä hyväksyn itse ilman muuta naispappeuden

Körttiseuroissa on joskus tullut käytyä, ja pari kertaa herättäjuhlilla. Jonkin verran on häirinnyt se, että raamattuopetusta ei ole näissä kulunut eikä syntiselle ihmiselle kuten minulle ole julistettu syntejä anteeksi. En saa sielulleni rauhaa sellaisesta julistuksesta, josta ei käy ilmi, saanko tällaisena uskoa syntini olevan anteeksi annetut.

Onko pelastusvarmuus todellakin harhaoppista herännäisyydessä? Miksei evankeliumia julisteta? Miksi pitää jäädä epävarmuudessa odottamaan armon vilauksia? Tällaisia mietin.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #1 : 24.07.07 - klo:13:51 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"

Onko pelastusvarmuus todellakin harhaoppista herännäisyydessä? Miksei evankeliumia julisteta? Miksi pitää jäädä epävarmuudessa odottamaan armon vilauksia? Tällaisia mietin.


Edelleenkään, en ole mikään teologi, mutta oman ymmärrykseni mukaan, jos nyt ei ihan harhaoppista, niin ainakin melko vierasta. Ts. en ole itse ainakaan törmännyt. Ja omasta mielestäni pelastusvarmuuden julistaminen tuntuu jotenkin tekopyhältä, koska kukaan muu kuin Jumala ei loppujen lopuksi voi pelastuksestani lopullista sanaa sanoa. Olisi tietysti ihanaa, ettei tarvitsisi epävarmuudessa odottaa, mutta näin itse asian näen, ettei pelastusvarmuutta maan päällä oikein voi kukaan julistaa.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #2 : 24.07.07 - klo:13:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Edelleenkään, en ole mikään teologi, mutta oman ymmärrykseni mukaan, jos nyt ei ihan harhaoppista, niin ainakin melko vierasta. Ts. en ole itse ainakaan törmännyt. Ja omasta mielestäni pelastusvarmuuden julistaminen tuntuu jotenkin tekopyhältä, koska kukaan muu kuin Jumala ei loppujen lopuksi voi pelastuksestani lopullista sanaa sanoa. Olisi tietysti ihanaa, ettei tarvitsisi epävarmuudessa odottaa, mutta näin itse asian näen, ettei pelastusvarmuutta maan päällä oikein voi kukaan julistaa.


Minusta olisi kamalaa, jos en saisi uskoa olevani Jumalan lapsi. Miten voi saada sielulleen rauhan, jos pitää jäädä elämän tärkeimmästä asiasta epävarmuuteen? Korostan sitä, että pelastusvarmuus EI johdu ihmisen omista ominaisuuksista, uskosta, pyhyydestä tai teoista, vaan Jumalan teoista, siis siitä, että Jeesus on koko maailman synnit sovittanut, siis myös minun. Siksi saan uskossa tarrata tähän. Eikö se ole armon halveksimista, jos ei armoa omalle kohdalleen usko?

Näen pelastusvarmuuden sielunhoidollisena asiana. "Jos luoksesi en pääse voittajana, saan tappioni tuoda kuitenkin"
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #3 : 24.07.07 - klo:15:14 »
Hyvä TeppoV! Varpaisjärvellä on PR:n Riittavaimon kotitalo, Koskenniemen Seuratupa. Siellä on ollut seuroja kesäisin, väh. kerran kuukaudessa. Seuraavat seurat ovat su 5.8.2007 klo 11.30.
Sanan jakajanakin voit toimia. Lisätietoja Varpaisjärven kotisivuilta.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #4 : 24.07.07 - klo:15:19 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Hyvä TeppoV! Varpaisjärvellä on PR:n Riittavaimon kotitalo, Koskenniemen Seuratupa. Siellä on ollut seuroja kesäisin, väh. kerran kuukaudessa. Seuraavat seurat ovat su 5.8.2007 klo 11.30.
Sanan jakajanakin voit toimia. Lisätietoja Varpaisjärven kotisivuilta.


Kiitos tiedosta, tiedän kyllä paikan, olen siellä käynyt joskus. Valitettavasti en pääse noihin seuroihin mukaan sillä tuolloin saarnaan pielaveden kirkossa klo 10 Gideonien (joihin kuulun) kirkkopyhässä.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #5 : 24.07.07 - klo:16:53 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Minusta olisi kamalaa, jos en saisi uskoa olevani Jumalan lapsi.


Saa kai siihen uskoa. Olemme kaikki Jumalan lapsia.

Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Miten voi saada sielulleen rauhan, jos pitää jäädä elämän tärkeimmästä asiasta epävarmuuteen?


Elämämme on täynnä epävarmuuksia. Miksei sitten uskossaankin voi olla epävarma tai epäileväinen?
Acta, non verba.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #6 : 24.07.07 - klo:17:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"

Elämämme on täynnä epävarmuuksia. Miksei sitten uskossaankin voi olla epävarma tai epäileväinen?


Saa saa, mutta pointtini onkin se, että mitä pahaa siinä on, jos uskoo olevansa pelastettu Jeesuksen työn tähden ja iloitsee tästä autuudestaan?
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #7 : 24.07.07 - klo:19:09 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"

Saa saa, mutta pointtini onkin se, että mitä pahaa siinä on, jos uskoo olevansa pelastettu Jeesuksen työn tähden ja iloitsee tästä autuudestaan?


Mitä pahaa on siinä, että ei ole uskossaan niin varma ja iloitse autuudestaan? (En arvosta huutamista, eli CAPSLOKKAAMISTA. Se tuntuu vähän loukkaavalta, to be honest.)

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #8 : 24.07.07 - klo:19:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"

Mitä pahaa on siinä, että ei ole uskossaan niin varma ja iloitse autuudestaan? (En arvosta huutamista, eli CAPSLOKKAAMISTA. Se tuntuu vähän loukkaavalta, to be honest.)


Voi hyvänen aika. Enhän minä ole sanonut että siinä olisi mitään pahaa. Paitsi että itselleni en kylläkään saisi sielulleni rauhaa, jos en saisi autuudestani iloita.

Vielä kerran sanon, että ihmettelen vain sitä, että miksi se on körttiläisille myrkkyä, jos joku kertoo uskovansa Jeesukseen ja iloitsee autuudestaan? Miksi pitäisi vain synkkänä kieriskellä murehtimassa pahuuttaan ilman että saisi ottaa armon vastaan? Minun sydämeni ainakin on sellainen sontaläjä, että sitä pahempi löyhkä sieltä nuosee, mitä enemmän sitä kaivan. Siksi ainoa toivoni on, että katson Jeesuksen ristiin.

Jos ja kun Jeesus kerran on sovittanut kaikkien synnit ja lunastanut Perkeleen vallasta ja minut on vieläpä kastettukin hänen omakseen, niin miksi minun pitäisi olla epävarma pelastuksestani? Eikö epävarmuus jotenkin aliarvioi Jeesuksen ristin työtä?
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #9 : 24.07.07 - klo:19:23 »
Se on hyvä, jos itsellesi kaikki on varmaa ja selvää. Minulle, yksilönä, ei ole. En voi yhtyä siihenkään, että kaikille körteille olisi myrkkyä, jos sanoo uskovansa Jeesukseen. Minusta se ainakin on melko hienoa. Varsinkin, jos tuntee itsensä vielä autuaaksi, vielä parempi. Edelleen itse autuuden tunnetta odotellessa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #10 : 24.07.07 - klo:19:26 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "Laura"

Mitä pahaa on siinä, että ei ole uskossaan niin varma ja iloitse autuudestaan? (En arvosta huutamista, eli CAPSLOKKAAMISTA. Se tuntuu vähän loukkaavalta, to be honest.)


Voi hyvänen aika. Enhän minä ole sanonut että siinä olisi mitään pahaa. Paitsi että itselleni en kylläkään saisi sielulleni rauhaa, jos en saisi autuudestani iloita.

Vielä kerran sanon, että ihmettelen vain sitä, että miksi se on körttiläisille myrkkyä, jos joku kertoo uskovansa Jeesukseen ja iloitsee autuudestaan? Miksi pitäisi vain synkkänä kieriskellä murehtimassa pahuuttaan ilman että saisi ottaa armon vastaan?

Jos ja kun Jeesus kerran on sovittanut kaikkien synnit ja lunastanut Perkeleen vallasta ja minut on vieläpä kastettukin hänen omakseen, niin miksi minun pitäisi olla epävarma pelastuksestani? Eikö epävarmuus jotenkin aliarvioi Jeesuksen ristin työtä?


Eikös Paavo ja Hedberg keskustelleet tästä Venellin häissä Espoossa pääsemättä yhteisymmärrykseen?

Kysymys voidaan asettaa tietysti toisinkin päin. Epävarmuus lisää Jeesuksen ristin työn arvoa, kun se ei ole niin helppoa. Olen käännynnäinen körttiläisenä ja kun en voinut tuota pelastusarmoa pitää totena ihan noin vain, tapahtuu mitä tapahtuu elämässä, minusta tuli sitten körttiläinen. Se ei tarkoita, että uskoni Jumalaan olisi huonompi tai heikompi, vaan uskoni itseeni sitä on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #11 : 24.07.07 - klo:19:27 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Vielä kerran sanon, että ihmettelen vain sitä, että miksi se on körttiläisille myrkkyä, jos joku kertoo uskovansa Jeesukseen ja iloitsee autuudestaan?


En minä sitä pahana pitäisi. Ei vaan ole körteille tyypillistä pelastusvarmuus. Mutta jos joku on varma ja iloinen uskostaan, suotakoon se toki. Hyvä niin.

Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Miksi pitäisi vain synkkänä kieriskellä murehtimassa pahuuttaan ilman että saisi ottaa armon vastaan? Minun sydämeni ainakin on sellainen sontaläjä, että sitä pahempi löyhkä sieltä nuosee, mitä enemmän sitä kaivan. Siksi ainoa toivoni on, että katson Jeesuksen ristiin.

Jos ja kun Jeesus kerran on sovittanut kaikkien synnit ja lunastanut Perkeleen vallasta ja minut on vieläpä kastettukin hänen omakseen, niin miksi minun pitäisi olla epävarma pelastuksestani? Eikö epävarmuus jotenkin aliarvioi Jeesuksen ristin työtä?


Ei ole körttiläisillä kovin kummoista uskonvarmuutta. Siksipä epävarmoja pelastuksesta ollaan ja parempaa vaan toivotaan. Armoa toivotaan, kun ei enempään varmuuteen kyetä. Ajattelen minä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #12 : 24.07.07 - klo:19:33 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Jos ja kun Jeesus kerran on sovittanut kaikkien synnit ja lunastanut Perkeleen vallasta ja minut on vieläpä kastettukin hänen omakseen, niin miksi minun pitäisi olla epävarma pelastuksestani? Eikö epävarmuus jotenkin aliarvioi Jeesuksen ristin työtä?


Taisi Tuomaskin aikoinaan epäille, että mihin tässä oikein ollaan menossa. Olen kovin epävarma siitä, olenko minä pelastettu vaikka kristitty olenkin.


Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Se on hyvä, jos itsellesi kaikki on varmaa ja selvää. Minulle, yksilönä, ei ole. En voi yhtyä siihenkään, että kaikille körteille olisi myrkkyä, jos sanoo uskovansa Jeesukseen. Minusta se ainakin on melko hienoa. Varsinkin, jos tuntee itsensä vielä autuaaksi, vielä parempi. Edelleen itse autuuden tunnetta odotellessa.


 :lol: Sinäpä sen sanoit. Tässä sitä pelastuksen ja autuuden tunnetta odotellaan.  :roll:
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #13 : 24.07.07 - klo:19:36 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Körttiseuroissa on joskus tullut käytyä, ja pari kertaa herättäjuhlilla. Jonkin verran on häirinnyt se, että raamattuopetusta ei ole näissä kulunut eikä syntiselle ihmiselle kuten minulle ole julistettu syntejä anteeksi. En saa sielulleni rauhaa sellaisesta julistuksesta, josta ei käy ilmi, saanko tällaisena uskoa syntini olevan anteeksi annetut.


Käy seuroissa toki jatkossakin, jospa sieltä jotain löytyisi. Raamattutuntihan herättäjäjuhlilla on, viimeksi Lahdessa otsikolla Jumalan kasvojen salaisuus.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #14 : 24.07.07 - klo:19:45 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Se ei tarkoita, että uskoni Jumalaan olisi huonompi tai heikompi, vaan uskoni itseeni sitä on.


Minunkin uskoni itseeni on erittäin huono. Eikä ole usko Jumalaankaan häävi. En voi kerskua uskollani, pyhitykselläni, hyvyydelläni, tai millään. En myöskään nöyryydelläni  :) Olen syntinen ja paha ihminen.

Mutta Jeesus on hyvä. Siksi uskon, että lähellä kuoleman rajan, näen lempeät kasvot Vapahtajan.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.