Kirjoittaja Aihe: Tukdam  (Luettu 1906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Tukdam
« : 28.05.23 - klo:11:30 »
Katsoiko kukaan? Jos katsoi, niin herättikö ajatuksia? Itse jäin miettimään asiaa. Onko länsimainen lääketiede sittenkin rajoittunutta?

https://areena.yle.fi/1-50266543

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tukdam
« Vastaus #1 : 28.05.23 - klo:12:42 »

Katsoin ohjelman. Olen ollut po asiasta aikaisemminkin tietoinen sitä kautta, että pyhät miehet pystyivät liinojen avulla ylittämään kuoleman rajan ja palaamaan takaisin tälle puolelle, kun liinan kireys löysäsi.

En halua arvioida idän ja lännen lääketieteen tasoa toisiinsa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tukdam
« Vastaus #2 : 28.05.23 - klo:13:09 »
En ole katsonut, enkä aio katsoakaan vaikka tietyt asiat budhalaisuudessa ovatkin ihailtavia, emme kristittyinä saa olla kiinnostuneita rajan takaisista asioista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Tukdam
« Vastaus #3 : 28.05.23 - klo:15:43 »
Katsoin ohjelman. Olen ollut po asiasta aikaisemminkin tietoinen sitä kautta, että pyhät miehet pystyivät liinojen avulla ylittämään kuoleman rajan ja palaamaan takaisin tälle puolelle, kun liinan kireys löysäsi.

En halua arvioida idän ja lännen lääketieteen tasoa toisiinsa.

Jännä tuo liinajuttu, vaikka vähän epäilenkin, niin kaipa pyhille miehille on kaikki mahdollista  :icon_cool:

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Tukdam
« Vastaus #4 : 28.05.23 - klo:15:56 »
En ole katsonut, enkä aio katsoakaan vaikka tietyt asiat budhalaisuudessa ovatkin ihailtavia, emme kristittyinä saa olla kiinnostuneita rajan takaisista asioista.

Noh, koska olen mieleltäni vapaa, enkä rajoittunut, niin voisin hyvin olla buddhalainen. Pitäisi vaan valita, mihin koulukuntaan liittyisi ja kuka olisi opettajani eli guruni. Näitä buddhalaisuuden lajeja kun on niin kovin monta. Nimeltään hienoin olisi timanttipolku  :023: Buddhalaisten kaiken elämän kunnioitus on jo entuudestaan tuttua ja läheistä ja kirkkaista, sekoittumattomista väreistä pidän. Muutenkin iloista ja huumorintajuista porukkaa. Buddhalaisuus ei itse asiassa ole uskonto vaan elämänfilosofia.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tukdam
« Vastaus #5 : 28.05.23 - klo:17:50 »
Jännä tuo liinajuttu, vaikka vähän epäilenkin, niin kaipa pyhille miehille on kaikki mahdollista  :icon_cool:
Muistelen, että asia tuli tietoon, kun tutkittiin vanhoja piirroksia, joissa oli metritolkulla liinaa ja pyhä mies vähän oudossa asennossa.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Tukdam
« Vastaus #6 : 01.06.23 - klo:17:40 »
Zen-buddhalaisuus alkaa epäilyttävästi muistuttamaan savolaisuutta. Mihinkään ei saa kunnollista, selväjärkistä vastausta. Vain jotakin "miten taputat yhdellä kädellä"? ja muita kysymyksiä, jotka vaikuttavat jopa hattuilulta. Zeniläisyys on melko yleistä mm. Japanissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tukdam
« Vastaus #7 : 01.06.23 - klo:18:00 »
Savon murteen suhteen olen välillä ymmällä kun Älypään murteita visailen.  Ilmiselvästi tulkittava sana tai sanonta merkitseekin aivan toista, jopa päinvastaista kuin oletan.

Stadin slangi oli ennen ruotsinvoittoista, nyt englannin.

Lapin suomenkielisetkin käyttävät saamelaisia sanoja. Ne ovat vaikeita myös tulkita.
Helpompia minulle ovat Tampereen ja Turun murteet, kiitos Matin sukulaisten ja oman vävymme.
Etekä-Pohjanmaata olen opiskellut pohjalais-kirjailijoilta. Eira Pättikangas on eräs heistä.
Oulun murretta olen kuullut eräältä foorumilaiselta. Se ei ole erikoisen vaikeaa, sekään.

Karjalaismurteita ei Älypäässä kysellä lainkaan. Pohjois-Karjassa puhutaan eri sanoin ja nuotein kun Kannaksella, joka on oma kieleni , höystettynä Kymenlaakson sanoilla.
Pena kerran kuittasi että erisnimet Kymenlaaksossa kutsumaniminä päättyvät  tsu-skä , ksa, ja ppo-loppuihin.

Suvussani löytyyvt Matsu, Heiksa, Liippo,Eeppo, Riitsu, Jouksa,

Kymistäköpäin ovat siis myös yleistyneet iskä ja äiskä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Tukdam
« Vastaus #8 : 01.06.23 - klo:20:30 »
Muistan kun nuorena olin Tukholmassa, niin sanottua evankekelioimista tekemässä, oikeasti pakko käännyttämässä porukkaa.



Olikohan yuoth³ with mission porukan kanssa.
No paljon oli erikoista jengiä liikkeellä oli

Rakas ystäväni joku lakimies nainen
Niin kertoi , ylinaallinen rauha noilla öö harakristnoilla ja jos hän ei olisi Jeesus pelastanut hän olisi yksi

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tukdam
« Vastaus #9 : 05.06.23 - klo:14:56 »
Zen-buddhalaisuus alkaa epäilyttävästi muistuttamaan savolaisuutta. Mihinkään ei saa kunnollista, selväjärkistä vastausta. Vain jotakin "miten taputat yhdellä kädellä"? ja muita kysymyksiä, jotka vaikuttavat jopa hattuilulta. Zeniläisyys on melko yleistä mm. Japanissa.

Körttiläisyys on jollakin tavoin zen-buddhalaisuutta... islamin suufilaisuutta. Mystiikka on jo sisällä ja tien päällä ihmiset elävät elämäänsä (ta berif...=tiellä, arabia). Körttiläisyys ei ole vastausautomaatti vaan se pystyy kyselemään vieläkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tukdam
« Vastaus #10 : 05.06.23 - klo:15:16 »
Stadin slangi on ollut vanhastaan suureksi osaksi ruattia, mutta pikkasen ryssääkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Tukdam
« Vastaus #11 : 05.06.23 - klo:18:43 »
Stadin slangi on ollut vanhastaan suureksi osaksi ruattia, mutta pikkasen ryssääkin.

Safka, mesta, stara, kaverata, stoi... onhan stadissa sitä venättä ollut minun nuoruudessanikin. Stara tarkoitti vanhaa [старый] ja kaverata puhumista [говорит].

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Tukdam
« Vastaus #12 : 08.06.23 - klo:22:27 »
Safka, mesta, stara, kaverata, stoi... onhan stadissa sitä venättä ollut minun nuoruudessanikin. Stara tarkoitti vanhaa [старый] ja kaverata puhumista [говорит].

Ollaanpa tukdamista edetty kauas.

Mutta joo, tuli tuosta mieleen kaveri. Kumma, ettei edes tiedetä mistä se on tullut. Saattaa olla sekoitus ruotsia ja venäjää: https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/sanojen_alkuperasta_j-k/kaveri

Tuli kyllä mieleen, että jos kaveraus on puhumista niin kaveri on se, jonka kanssa sitä harjoitetaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Tukdam
« Vastaus #13 : 09.06.23 - klo:06:52 »
Kuukkelissa oli sellainenkin veikkaus, että ’kaveri’ tulisi jiddisin kielen kautta hepreasta. Shalom khaverim on tuttu laulu.