Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 23  (Luettu 13383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Aamuhartaus 23
« : 12.04.23 - klo:08:20 »
Kyllä se tekee hämäräksi, kun loistava lamppu sammuu ympäristöstä. Se on luonnollista. Me emme tule niin vahvoiksi, että voitaisiin ajatella vain yksinkertaisesti: "Jäipä Jumala, jäipä Kristus." Kyllä hyvä olisi, että niin jaksettaisiin. Minä muistan Niilo Kustaa Malmbergista, kun oli Rautakorvessa seurat ja siinä oli vaimoja, jotka puhuivat surennellen siitä, mikä nyt tulee neuvoksi, kun näyttää siltä, että Malmberg otetaan pois, että lähtö on likellä. Malmberg sanoi siihen hyvin vakavasti: "Ei se ole Malmberg, joka teitä ylläpitää, se on Jumala, ja se jää. Malmberg tulkoon, olkoon ja menköön, Jumala jää." Näin hän lausui, kun kuuli siinä vaimojen surullista puhetta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #1 : 13.04.23 - klo:07:41 »
Mutta sen kynttilän sammuminen vaikutti melkein enimmän ikävyyttä, kuin mitä minä muistan merkkimiesten lähdöstä. Meni vuosikausia, ennenkuin ruvettiin taas seuroja pitämään. Yksityistä sanan harjoitusta kyllä oli, mutta ei ollut seuroja. Minä muistan esim. "Isoo-Kaisa"-vainajan, joka pakkasi aivan nääntyä, kun ei seuroja enää ollut. Kitinojalla sitten ensi kerran saatiin kuulla sitä salattua viisautta, mitä oli Malmbergiltä kuultu. Ja vähitellen ruvettiin sitten kävelemään Rautakorpeen Arvi Logrenin seuroihin. Mutta sillä välillä ennätti monta nuorta ihmistä heränneiden lapsia jo mennä maailmaan. Tämä ikävä asia sillä lepoajalla tuli. Evät ne lepoajat ole terveellisiä. Mutta silloin on ihmeellinen armo, jos päästään yksityisesti Jumalan sanan harjoittamiseen. Otetaan nyt huomioon tämän aamuinen veisuu, vaikka ei mitään muutakaan, ja se luku, mitä luettiin. Eikö Jumalan Henki ole puhunut niiden kautta juuri nyt niin elävästi, kuin puhua voidaan? Kuka meistä voi sen kieltää? Kun me koetamme tuota harjoitusta pitää yllä vaikkapa niinkin, ettemme tiedä, mitä se on, kuka tietää, mitä se voi aikaan saada. Voi olla niin, ettei jakseta muuta kuin se, että luetaan ja veisataan, ja jos siellä Herran nimessä haasteltaisiinkin, mitä käsille sattuu.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #2 : 13.04.23 - klo:10:43 »
Nuorena ja nuorempana kyllä kaipasi kohtaamiaan 'tiennäyttäjiä'  ja ihanteita.

Samoin kuin kaikesta muusta 'omaisuudesta' Herra puhdistaa meitä, ainakin minua, heistä ja niistä mitkä eivät ole suoraan Häneltä, vaan omiamme.

Kiitollisena kyllä muistelen monia puhujia, pappeja, filosofeja, kirjailijoita ja tavallisia kanssakulkijoita joilta 'olen saanut'  maittavaa matkaevästä.

Jäljellä ovat tärkeimmät, läheiset ja jokunen ystävä. Rukouksessa voin kohdata Herran, ja Sanassa. Monissa tv-jumalanpalveluksissa on myös Henki ollut koskettamassa. Joten aivan ilman yhteyksiä ei tarvitse olla vanhana ja vaivaisenakaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #3 : 13.04.23 - klo:17:31 »
Nuorena ja nuorempana kyllä kaipasi kohtaamiaan 'tiennäyttäjiä'  ja ihanteita.

Samoin kuin kaikesta muusta 'omaisuudesta' Herra puhdistaa meitä, ainakin minua, heistä ja niistä mitkä eivät ole suoraan Häneltä, vaan omiamme.

Kiitollisena kyllä muistelen monia puhujia, pappeja, filosofeja, kirjailijoita ja tavallisia kanssakulkijoita joilta 'olen saanut'  maittavaa matkaevästä.

Jäljellä ovat tärkeimmät, läheiset ja jokunen ystävä. Rukouksessa voin kohdata Herran, ja Sanassa. Monissa tv-jumalanpalveluksissa on myös Henki ollut koskettamassa. Joten aivan ilman yhteyksiä ei tarvitse olla vanhana ja vaivaisenakaan.

Rukoukessa voi kohdata myös parannuksen, silloin muu Hengen kosketus ei vaikuta teennäiseltä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #4 : 14.04.23 - klo:07:52 »
Kuulkaa, tältä paikkakunnalta on nyt yksi lamppu sammunut, ja te muistatte sen valon ja se on hyvä. Mutta mitä tähän ympäristöön on jäänyt? Olkoonpa vaikka kynttilän sydän, joka kumminkin vielä suitsuaa, vaikka se jo "prätäjääkin", niin elämän Herra sanoo siitä: "Suitsevaa kynttilän sydäntä en minä sammuta." Ja kun elämän Herra itse sanoo näin, niin se merkitsee sitä, että te olette silloin yhtä kalliita taivaan valtakunnalle te suitsevat kynttilän sydämet kuin loistavat lamputkin. Silloin juuri alkaa ystäville tulla vaivaa siitä, kun ei saada aikaan seuroja. Ja tulkoon tämä teille niin vaivaksi, että jos sitä rupeaa pidemmältä jatkumaan, ettette pääse kokoon, että nousisi niin väkevä halu, joka vaikuttaa sen, että täytyy päästä. Ja missä kaksi tai kolme kokoontuu yhteen minun nimeeni, sanoo Herra, siellä olen minä heidän keskellänsä. Varsinkin on sananviljeleminen aamupäivällä voimallista ja elävää, silloin on hermosto ja mieli alttiimpi Jumalan sanalle kuin illalla. Ja mitä enempi on kansaa koolla, sitä parempi.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #5 : 14.04.23 - klo:16:32 »
"Suitsevaa kynttilän sydäntä en minä sammuta."

Juho Malkamäki

Sana, joka on otettava vaarin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #6 : 15.04.23 - klo:07:40 »
Silloin kyllä, kun Niilo Kustaa Malmberg kuoli, kuuli monta kertaa maailman puolelta sanottavan: "No kyllä se nyt vuoden parin päästä loppuu se liike." Niillä oli siitä kuolemasta samaa iloa, mitä oli ylipapeilla siitä, että Kristus tapettiin, että nyt kumminkin niistä onnettomista päästään, itse elämän Herrasta ja hänen joukostansa - nyt niistä päästiin - niin ne luulivat. Mutta ei ollut perääkään! Vei siinä vihollinen useampia heränneiden lapsia, mutta se oli vähän sen suhteen, mitä jäi ja mitä alkoi sittemmin kasvaa. On ollut niin erinomainen armo, niin sanomaton armo, että oli semmoinen henkilö kuin Malmivaara-vainaja, ja on jaksettu sittemmin kokoontua. Ei ole päässyt koskaan katkeamaan liike niistä vanhoista ajoista tähän asti. - Tietysti Herra puhuu aina sitä, mitä on tarpeellista kunakin aikana. Eikä hän jätä mitään sanomatta, mikä on tarpeellista niille, jotka Häntä etsivät.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #7 : 16.04.23 - klo:07:17 »
Olen minäkin tullut kokemuksesta huomaamaan, etteivät ne ennustukset pitäneet paikkaansa. Ja niinkauan kun Jumalan sanaa viljellään yksityisesti kodeissa ja yhteisesti seuroissa, ei ole silloin saatanalla täyttä valtaa, ei hetikään. Kiusata se kyllä sattaa ja vaivata, mutta ei se voi kadottaa. Yksimielisyys on voimaa, ja siinä on sellainen rakkaus, joka pitää koossa, kun jaksetaan pitää käsillä sanaa, josta on totuttu elämää saamaan. Tahtoo olla pikkuisen sellaista ja enemmän kuin saisi olla, ettei joka paikassa jakseta kokoontua, kun ei ole erityistä kynttilää sinne tullut. On kyllä sitä ihanampaa, jos sellainen tulee, mutta jos vaan tullaan kokoon siinä mielessä, että Jumala antaa sanansa kautta elämää, niin sekin on hyvä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #8 : 17.04.23 - klo:07:09 »
Apostoli sanoo päästävän taivaan valtakuntaan ristin ja vaivan kautta, kunnian ja panetuksen kautta. Ja Herran tien matkamiehistä sanotaan, että ne ovat oksia viinipuussa, joka on Kristus.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #9 : 18.04.23 - klo:07:20 »
Tänä päivänä on kuultu harvinaisen ylevä todistus siitä henkilöstä, jonka maailma piti ja ehkä muutkin pitivät elämäntien matkamiehenä, eikä matkamiehenä helvettiin. Mutta, hyvät ystävät, ei se näiden avujen kautta ole elämää perinyt, ei sillä, että se oli tehnyt niinkuin apostoli sanoo: "Jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen." Mutta sellaisia ne ovat ja hedelmistä puu tunnetaan. Missä joku on Kristuksessa - se saattaa olla kyllä hyvin heikko maailman hommia ajamaan - siinä täytyy olla jotain hedelmää, josta näkyy, onko hän elämän tiellä, vai onko matkalla kadotukseen. Missä himojansa noudatetaan, olkoot ne vaikka minkä nimisiä ja mitä käskyä vastaan tahansa, siellä ei ole Kristuksen Henkeä, eikä siellä pidetä yhtä sen kanssa, vaikka ihminen itse kuinka sitä luulottelisi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #10 : 19.04.23 - klo:07:10 »
Kristus on se, joka ensimmäisen perustuksen laskee. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, kuin Häneen uskoo, ei hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän"

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #11 : 20.04.23 - klo:07:41 »
Sekä itse Kristus että apostolit kiinnittivät hyvin paljon huomiota siihen, mistä näkyy, kuka on Kristuksessa, kuka ei. Kun elämän Herra pesi opetuslastensa jalkoja, niin ne estelivät. Mutta Hän sanoi heille: "Ellen minä pese teidän jalkojanne, niin teillä ei ole osaa minussa." Vielä Hän sanoi: "Rakastakaa toisianne niinkuin minä olen teitä rakastanut." Siinä on erityinen rakkaus Kristuksen ruumiin jäseniin, joka itse on jäsenenä siinä ruumiissa, mutta siinä on myös rakkautta yhteiskuntaa ja koko ihmiskuntaa kohtaan.

Juho Malkamäki

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #12 : 20.04.23 - klo:17:21 »
Sekä itse Kristus että apostolit kiinnittivät hyvin paljon huomiota siihen, mistä näkyy, kuka on Kristuksessa, kuka ei. Kun elämän Herra pesi opetuslastensa jalkoja, niin ne estelivät. Mutta Hän sanoi heille: "Ellen minä pese teidän jalkojanne, niin teillä ei ole osaa minussa." Vielä Hän sanoi: "Rakastakaa toisianne niinkuin minä olen teitä rakastanut." Siinä on erityinen rakkaus Kristuksen ruumiin jäseniin, joka itse on jäsenenä siinä ruumiissa, mutta siinä on myös rakkautta yhteiskuntaa ja koko ihmiskuntaa kohtaan.

Juho Malkamäki

Herännäisyydessä rakastetaan sitä, joka julistaa vanhat Siionin virret kuvottaviksi ja vihataan sitä, joka ystävällisenä eleenä kääntää ne.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #13 : 20.04.23 - klo:17:50 »
Herännäisyydessä rakastetaan sitä, joka julistaa vanhat Siionin virret kuvottaviksi ja vihataan sitä, joka ystävällisenä eleenä kääntää ne.

Tuo ei pidä paikkaansa edes körttifoorumilla, saati herännäisyydessä yleensä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #14 : 20.04.23 - klo:21:59 »
Tuo ei pidä paikkaansa edes körttifoorumilla, saati herännäisyydessä yleensä.

Se joka tuntee omassa nahkassa tietää parhaiten. Tosiasiat puhuvat itsestään.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.