Kirjoittaja Aihe: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa  (Luettu 1392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« : 01.04.23 - klo:21:34 »
Kysyin seuraavaa:
"Kuinka ihminen Raamatun mukaan pelastuu?"

Tekoälyohjelmisto vastaa:

"
Raamatun mukaan ihmisen pelastus riippuu uskosta ja Jumalan armosta. Kristinuskon mukaan ihmisen synti erottaa hänet Jumalasta, mutta Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta ihminen voi saada syntinsä anteeksi ja löytää pelastuksen. Raamatun mukaan ihminen voi vastaanottaa pelastuksen tunnustamalla syntinsä, kääntymällä Jumalan puoleen, uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja seuraamalla häntä. Raamattu kehottaa myös ihmisiä tekemään hyvää ja auttamaan muita lähimmäisiään. Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus löytää pelastus Jeesuksen Kristuksen kautta, jos hän niin haluaa ja vastaanottaa sen uskolla ja nöyrällä sydämellä.
"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #1 : 01.04.23 - klo:21:37 »
Kysyin:
"Saako sinun antamiasi vastauksia jakaa internetin keskustelufoorumeilla?"

minulle vastattiin:

"
Minun antamiani vastauksia voi jakaa internetin keskustelufoorumeilla, kunhan tietojen jakaminen tapahtuu vastuullisella ja asiallisella tavalla, eikä loukkaa muita ihmisiä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että minä olen vain tietokoneohjelma, joten minun vastauksiani ei pidä tulkita henkilökohtaisina mielipiteinä tai asiantuntijalausuntoina. Lisäksi, jos vastaukseni liittyvät johonkin tiettyyn aiheeseen, on aina hyvä tarkistaa vastauksen ajantasaisuus ja paikkansapitävyys ennen sen jakamista eteenpäin.
"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #2 : 01.04.23 - klo:21:41 »
Kysyin:
"Tiedätkö, kuka Paavo Ruotsalainen oli?"

vastaus:

"
Kyllä, tiedän kuka Paavo Ruotsalainen oli. Paavo Ruotsalainen (1777-1852) oli suomalainen herännäisyyden merkkihenkilö ja herännäisyyden liikkeen vaikuttaja. Hän oli syntyisin Pielavedeltä Savosta ja hänestä tuli herännäisyyden liikkeen tunnetuimpia saarnaajia ja opettajia. Ruotsalaisen opetukset keskittyivät syvälliseen henkilökohtaiseen uskoon, nöyryyteen, katumukseen ja Jumalan armoon. Hän korosti myös raittiutta ja työntekoa. Ruotsalainen kirjoitti paljon ja hänen kirjoituksiaan julkaistiin myös lehdissä. Hänestä tuli vaikutusvaltainen hahmo Suomen uskonnollisessa elämässä ja hänen perintönsä on edelleen tärkeä osa Suomen uskonnollista kulttuuria.
"

EN tiedä, onko tämä täysin oikea vastaus. Korostiko Paavo raittiutta? Ei ainakaan nin paljon, kuin jotkut muut johtavat henkilöt. Miten tuohon Ruotsalaisen kirjoittamiseen pitää suhtautua. No, käyn kysymässä lisätietoja.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #3 : 01.04.23 - klo:21:46 »
Tuntuu siltä, että tekoäly ei ole täysin kartalla Paavo Ruotsalaisen historiasta - tai sitten minä en ole.

"
On vaikea sanoa varmasti, käyttikö Paavo Ruotsalainen koskaan alkoholia, sillä tietoa tästä asiasta ei ole säilynyt tarkkaan. Joissain lähteissä on kuitenkin mainittu, että hän olisi nuorempana käyttänyt alkoholia, mutta myöhemmin kokenut hengellisen herätyksen ja luopunut täysin alkoholin käytöstä. Tämä kertoo siitä, että raittius ja alkoholista pidättäytyminen oli hänelle myöhemmin hyvin tärkeä asia. On kuitenkin hyvä huomioida, että tietoa hänen alkoholin käytöstään ei ole vahvistettu luotettavalla tavalla.
"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #4 : 01.04.23 - klo:22:04 »
Lisää keskustelua tekoälyn kanssa:

"Mikä on tärkein paikka Raamatussa?"

"
Raamatussa on monia tärkeitä paikkoja, mutta jos tarkoitat fyysistä paikkaa, niin Jerusalemin kaupunki Israelissa on erittäin tärkeä Raamatun tapahtumapaikka. Se mainitaan yli 800 kertaa Raamatussa, ja se on monien tärkeiden tapahtumien, kuten Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen, paikka.
"

"Mikä on tärkein tekstinpätkä Raamatussa?"

"Raamatussa on monia tärkeitä tekstinpätkiä eri uskontokuntien ja ihmisten näkökulmasta. Yksi tunnetuimmista ja laajalti siteeratuimmista Raamatun jakeista on Johannes 3:16, joka kuuluu suomeksi: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Tämä tekstinpätkä kuvaa kristinuskon ydinsanomaa Jumalan rakkaudesta ja pelastuksesta uskon kautta Kristukseen."

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #5 : 01.04.23 - klo:22:08 »
Tekoäly puhuu roskaa. P.Ruotsalainen ei ollut Pielavedeltä vaan taisi olla kotoisin Maaningalta. Alkoholin käytöstään kannattaa lukea pari hänestä kertovaa kirjaa: Paavo oli aikansa lapsi ja käytti paloviinaa. Viinan käyttöä on myöhemmin kaunisteltu, että muka osoitti sillä muitten tekohurskautta. Mm. piispa Jari Jolkkonen tv:ssä kertoi Paavon ja yhden kaverinsa matkasta Kuopion markkinoille, jossa Paavo oli sikahumalassa. En nyt muista tekijää, mutta yhdessä kirjassa sanottiin Paavon pitäneen viinasta. Ei hän tietenkään jatkuvasti humalassa ollut.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #6 : 01.04.23 - klo:22:11 »
Laitan vielä yhden kysymyksen ja siihen saamani vastuksen.
Varmaan joskus myöhemmin jatkan tätä.

"Kuinka kertoa evankeliumia muslimille niin, että hän ymmärtää sen, mistä siinä on kyse?"


"
Muslimin kohtaaminen ja evankeliumin jakaminen on herkkä ja monimutkainen asia, joka vaatii kunnioitusta, empatiaa ja taitoa viestiä Jumalan rakkaudesta ja armosta. Tässä on muutamia ehdotuksia:

Kuuntele ja ymmärrä: Ennen kuin aloitat keskustelun, pyri ensin kuuntelemaan muslimin omaa uskonnollista taustaa ja näkemystä elämästä. Yritä ymmärtää hänen ajatuksiaan ja tuntemuksiaan, ja ole valmis käymään kunnioittavaa keskustelua.

Käytä ymmärrettävää kieltä: Käytä yksinkertaista kieltä, vältä uskonnollisia termejä tai käsitteitä, joita muslimi ei välttämättä tunne. Käytä esimerkkejä hänen kulttuuristaan tai elämästään, jotta hän voi helpommin ymmärtää.

Korosta Jumalan rakkautta ja armoa: Korosta Jumalan rakkautta ja armoa kaikkia ihmisiä kohtaan, mukaan lukien muslimit. Korosta, että Jumala haluaa ihmisten pelastuvan, ja että hän on lähettänyt Jeesuksen Kristuksen pelastamaan kaikki ihmiset synnin ja kuoleman vallasta.

Älä käytä painostusta: Vältä painostusta tai manipulointia, sillä se ei johda aitoon uskonratkaisuun. Muslimille on annettava aikaa pohtia ja rukoilla asiasta itse.

Rukoile ja anna Pyhän Hengen vaikuttaa: Viime kädessä vain Pyhä Henki voi avata muslimin sydämen ymmärtämään evankeliumin sanoman ja vastaanottamaan sen uskolla.

On tärkeää muistaa, että muslimin kohtaaminen ja evankeliumin jakaminen on herkkä asia, joka vaatii kunnioitusta ja rakkautta.
"

Lähden jatkamaan keskusteluani tekoälyn kanssa.
Vaikka tiedän, että kyseessä on tunteeton robotti, jotenkin ei tohdi olla sille päkohtelias tai yrittää puhua sitä pussiin tai muuten käyttäytyä sopimattomasti tai nuhdella puutteellisista asiatiedoista.
Toki huomautin sille, että Suomi ei ole Helsingin pääkaupunki, kun kysyin siltä, että mikä on Helsingin pääkaupunki. Se taisi luvata korjata käsitystään, mutta tuskin se kovin vähällä sitä todellisuudessa tekee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #7 : 02.04.23 - klo:00:08 »
Nyt on jo seuraava vuorokausi, joten jatkan aheesta:

Kyselin Paavon lapsista:
Minulle vastattiin:
"
Kyllä, Paavo Ruotsalaisella oli yhteensä 10 lasta, joista kuusi selvisi aikuisikään. Hänen ensimmäinen vaimonsa, Kaisa Kustaantytär, kuoli synnytykseen vuonna 1803. Seuraavana vuonna Paavo Ruotsalainen meni uudelleen naimisiin, tällä kertaa Liisa Liukkaan kanssa. He saivat yhteensä neljä lasta.
"

Tekoälyrobotti kertoi minulle myös tällaisen tiedon, jota ei kannata kertoa eteenpäin:
"
Paavo Ruotsalainen (1777–1852) oli suomalainen herännäisyyden merkittävä hengellinen johtaja ja saarnaaja. Hän syntyi Kälviällä Pohjanmaalla ja työskenteli nuorena talonpoikana.
"


Onkohan tämä totta?
"
Paavo Ruotsalaisen jälkeläisistä on kuitenkin tiedossa useita tunnettuja henkilöitä, kuten esimerkiksi Paavo Ruotsalaisen lapsenlapsenlapsi A. I. Virtanen, joka sai Nobelin kemianpalkinnon vuonna 1945.
"

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #8 : 02.04.23 - klo:07:24 »
Paavo Ruotsalaisen puolisot olivat Riitta Paavontytär Ollikainen ja Anna Loviisa Laurintytär Savolainen. A. I. Virtasen juuret ovat Hollolassa eivätkä Savossa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #9 : 02.04.23 - klo:12:14 »
Se vähä mitä noista rpbotin jutuista luin teki hyvin steriilin maun, sanoisin pahvisen.

Leena ei pidä googlaamisesta, ja tämmöinen googlen käyttö ei minuakaan tee iloiseksi.

Itse puhuin yhden kerran robottiäänelle kun ilmoitin ettei lehti ollut tullut. Se ( ei hän ) pyysi että Älä käytä liika sanoja vaan vastaa ainoastaan kyllä tai ei.

Tein niin, ja lehtikin tuli. Mutta oli se outoa, kuin zombille olisi puhunut. Samaa koen kun jätän ääniviestin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #10 : 02.04.23 - klo:17:41 »
Körttivirsi, sanat ChatGPT tekoäly

Kun sydämessäin kuulen äänen
ja Jumalan kutsun kuulen näin,
maan päältä pääni nostan ylös,
kun taivaan korkeuksia näin.

Mun tielläni on vain yksi toivo,
se taivaan kotiin vievän tie,
ja siellä valkoinen on loisto,
ja siellä turva autuuden lie.

Kun kohti taivasta mä kuljen,
sun voimallasi kuljen näin,
ja vaikka kohtaan myrskyjä ja kulkuni on raskas,
mä tietä käyn, jota kuljet sinäkin.

Sun armosi, oi Herra, riittää
mun sydämessäin palaa tuli,
joka kaiken maallisen yli riittää,
ja vain sun lupaukseen mä luotan täydesti.

Nyt sydämeni laulaa virsiä,
ja kaiho sydämessäni soi,
sillä tiedän taivaan ilot näkeväni,
ja siellä kerran iloitsen, Herra, luonasi.

Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #11 : 02.04.23 - klo:17:48 »
Pääsiäisen körttivirsi, sanat ChatGPT tekoäly

Oi, pääsiäinen on juhla suuri,
kun sydämessäni kirkkaus kajastaa.
Kun ylösnoussut Kristus luonani käy,
silloin kuoleman voima murtuu ja poistuu.

Hän kantoi kaiken tuskan ja kärsi meidän puolestamme,
nousi kuolleista, voittaen kuoleman vallan.
Hän antoi meille uuden elämän,
ja toivon siitä, että elämä jatkuu iankaikkisesti.

Kun sydämessäin kuulen ylösnousseen sanan,
se kutsuu minutkin pääsiäisen juhlaan.
Kun astun Kristuksen valoon,
voin jättää menneisyyden taakse ja aloittaa uudelleen.

Oi, kiitos Jeesus, pääsiäisen kuningas,
joka rakkaudellaan meitä kaikkia armahtaa.
Nyt kiitän sinua sydämeni pohjasta,
ja tahdon kulkea sinun johdatuksessasi aina.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #12 : 02.04.23 - klo:19:14 »
Eipä ole minun körttivirsiäni. Entisiä viidesläisiä ne enemmän muistuttaa.

 :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #13 : 02.04.23 - klo:19:37 »
Kehno runoilijahan tuo robotti on.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Keskusteluani ChatGPT tekoälyn kanssa
« Vastaus #14 : 02.04.23 - klo:19:44 »
Keh taa tte ki moi ttia m ua t: ChatGPT  :031:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.