Kirjoittaja Aihe: Kävitkö kirkossa 22  (Luettu 34603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Kävitkö kirkossa 22
« : 02.04.19 - klo:18:42 »
Avasin heti uuden ketjun...kun onnistun usein päättämään edellisen teksteilläni... :icon_sad:
 :eusa_angel: :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #1 : 07.04.19 - klo:12:31 »
Kävin. Parahdin kivusta kun polvistuin, onneksi viressä tiedettiin tilanteeni. Ylös pääsin alttarikaiteesta ponnistamalla.

Kirkonmenokin oli hyvä vaikka olen kaihtanut kovin viidesläistä henkeä joissakin papeissa. Oli mentävä nöyrän rukouksen kanssa, ja se auttoi.

Iltapäivällä menen seuroihin joissa sana ruokkii rukiisella, toivottavasti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #2 : 07.04.19 - klo:15:26 »
Meillä oli sotilaskotisisarten 100vuotisjuhlamessu ja illalla menemme Lauttasaareen kuuntelemaan Esa Ruuttusta ja Siionin Virsiä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #3 : 14.04.19 - klo:11:05 »
Kuuntelin kirkonmenot Kuopion Alavan pyhäköstä. Tuttu paikka.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #4 : 14.04.19 - klo:12:54 »
Alavan pitkäaikainen kirkkoherra Yrjö Salo oli Lauttasaaressa nuorisopappina nuoruudessani. Olin nykyisessä kotikirkossani. Väkeä oli vähemmän kuin viime pyhänä ja vain yhden eduskuntaehdokkaan tunnistin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #5 : 14.04.19 - klo:19:34 »
Käytiin kirkossa.  :109:  Jumalanpalvelukset siirtyivät tänään talvievakosta kirkkoon. Se on minulle mieluinen asia. Kirkko on tuossa kilometrin päässä, joten kävelimme sinne, niin kuin useimmiten. Talvisin jumalanpalvelukset on taajamassa, seurakuntakeskuksessa. Sinne pitää mennä autolla ja se ei tunnut samalta kuin kirkossa ollen.

Nyt tulee käytyä ahkerasti kirkossa. Pääsiäisenä kuuluu traditioomme käydä muina pääsiäisajan jumalanpalveluksissa paitsi 2. pääsiäispäivänä. Se on seurakuntakeskuksessa ja toteutetaan mukulamessuna.

Pääsiäisen jälkeen seuraaat kaksi pyhää on kirkkoherranvaalin vaalisaarnapyhät. Meillä on siis tiedossa pian taas tärkeät vaalit.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #6 : 17.04.19 - klo:19:24 »
Olen nyt sen edessä etten kykene polvistumaan ehtoollispöytään. On siis nöyrryttävä muulla tavoin alttarilla. Kiirastorstain ehtoollinen huomena on ensimmäinen kerta tälla tavoin, kepin kanssa seisoen.

Aina silloin-tällöin joku muukin on ollut näin ja osa vielä heikommista saa ehtoollisensa penkkiin.
Viimein tulee osalle sekin aika että ehtoollinen jaetaan kotona tai sairaalassa tms.

Voi minua, miksi tämä tuntuu vaikealta !

Anteeksi Herra !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #7 : 17.04.19 - klo:22:29 »
Olen nyt sen edessä etten kykene polvistumaan ehtoollispöytään. On siis nöyrryttävä muulla tavoin alttarilla. Kiirastorstain ehtoollinen huomena on ensimmäinen kerta tälla tavoin, kepin kanssa seisoen.

Aina silloin-tällöin joku muukin on ollut näin ja osa vielä heikommista saa ehtoollisensa penkkiin.
Viimein tulee osalle sekin aika että ehtoollinen jaetaan kotona tai sairaalassa tms.

Voi minua, miksi tämä tuntuu vaikealta !

Anteeksi Herra !

Jeesus rakastaa sinua Riitta mummeli.

Kävin tossa jossain Tampereelta jonnekkin päin kirkossa ei muistu paikkakunta mieleen, niin matkalla pohjoisen työmaille, niin jonkun pikku pitäjän kirkossa.

Oli siis niinku ihan tupaten täynnä, no ei tuupannut kukaan, mut täynnä.
Oli joku riparilaisten juttu ja niiden omaiset ja muu kyläväki oli kaikki kirkossa.
Kännykät filmasi ja muuta sellaista.
Jos oisin ollut nuorempi radikaali, niin oisin nostanut metelin, et hei tyypit tää on zyrkka, Täällä luetaan Herran laki, nyt ne kännyt kiinni, ei tää oo mikään somepläjäysjuttuja varten tilaisuus.

Miten musta vanhoilla päivillä on tulossa nössö. Nourempana nostin meteliä ties missä katujen kulmissa.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #8 : 18.04.19 - klo:07:58 »
Kuten sinuakin !!!   

t: R-mummeli
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #9 : 18.04.19 - klo:23:36 »
Minä nyt paheksun kun kävin kirkossa, tällä kertaa sellaisessa jossa yleensä en käy. Siellä kuunneltiin evankeliumi istuallaan  :icon_eek:. Olin jo pomppaamassa pystyyn mutta kun näin että kaltaisiani oli ehkä kaksi muuta ja muut (joita oli tuvan täydeltä) istuivat kuin tatit, niin en sitten tohtinut olla poikkeava.

Pois ei päässyt ennen kuin oli kätellyt pappia, joka hymyillen toivotti hyvää pääsiäistä kaikille. Ei varmaan uskonut että me voitaisiin jo huomenna tulla uudestaan  :017:. Pääsiäinenhan on vasta sunnuntaina.

Mutta joo, mitäs omituisista tavoista, en ne ole tärkeintä. Saivartelen pikkujutuista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #10 : 19.04.19 - klo:09:21 »
Olimme eilen Kiirastorstain ehtoollismessussa. Liekö koskaan ennen ollut niin paljon väkeä kuin eilen oli.
Pappi puhui Notre Damin palon merkityksellisyydestä.

Ehtoolliselle menimme viimeisten joukossa , silloin ei tarvitse jonottaa seisoen. Matti kävi polvilleen, minä seisoin. Tuttu kirkkoherra katsoi ihmetellen, mutta viinin kaataja tiesi polveni tilan.

Keitimme kotona kirkkokahvit klo 20 ja söimme lammasta leivän päällä. Tuntui että näin oli hyvä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #11 : 19.04.19 - klo:10:21 »
Olimme eilen kirkossa, muutta nyt katson televisiosta. Jumalanpalvelus alkoi tyylikkäästi eilisen messun lopulla eli kirkko puettiin mustiin orkesterin soittaessa surumusiikkia. Nyt lapsikuoro toimii urkuina ja vetää virsilaulua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #12 : 19.04.19 - klo:11:22 »
Olimme eilen kirkossa, muutta nyt katson televisiosta. Jumalanpalvelus alkoi tyylikkäästi eilisen messun lopulla eli kirkko puettiin mustiin orkesterin soittaessa surumusiikkia. Nyt lapsikuoro toimii urkuina ja vetää virsilaulua.

Orkesteri soitti alttarin pukemisen aikana ensin tämän Händelin lascia ch'io pianga (anna minun itkeä) toinen kappale ei ollut yhtä hyvä valinta, mutta kaunis. (löytyy yle areenasta)

https://www.youtube.com/watch?v=-eiK2V81P5s
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #13 : 19.04.19 - klo:16:32 »
Olen ollut Lahden Ristinkirkossa Urkuviikkojen konsertissa jossa Pariisin Notre Damen urkuri Oliver Latry soitti mykkäelokuvan säestyksen. Elokuva oli tietenkin Notre Damen kellonsoittaja.

Tässä Latry työpaikassaan jonka tulipalo tuhosi maanantaina.

https://www.youtube.com/watch?v=CbwJACUxXdo

ja tässä Bach´n Toccata & fugue:

https://www.youtube.com/watch?v=e2uuE5ZQN6A
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kävitkö kirkossa 22
« Vastaus #14 : 20.04.19 - klo:19:08 »
Tarkoitus lähteä vanhaan kirkkoon pääsiäisen yömessuun.

Hyvää pääsiäistä!