Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 17264 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #120 : 19.11.21 - klo:04:14 »
Entä, onko kosheria syödä lipeäkalaa kermakastikkeen kera ? Mitä Toora sanoo ?

Olen kuvitellut, että vain maitoa tuottavien eläinten lihaa syötäessä ei saisi käyttää samalla maitotuotteita. Eli lipeäkalan kanssa voi kyllä syödä kermakastiketta. Ja turskakaloilla on suomutkin, eli sikälikin kelpaavat.

Joissakin vanhoissa ohjeissa kehotetaan liian suolan poistamiseksi liottamaan sillejä maidossa. Miksi juuri maidossa? Onko tapa teille tuttu? Itse en varmaan ole koskaan kokeillut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #121 : 19.11.21 - klo:04:26 »
Blogi, jossa eletään kuukausi vuoden 1971 kulutustasolla: http://vuonna1971.mikajaniina.net/2013/07/13-paiva-suolasillia.html

Aloitetaanpa 13. päivän suolasillillä.

Blogi aukesi kovin hitaasti. Ehkä nettiyhteys on säädetty 1980-luvun tasolle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #122 : 19.11.21 - klo:08:03 »
Öppis, kiitän tiedoistasi, joita sinulla koskien juutalaisuutta vaikuttaa olevankin enemmän kuin keskiverto-körteillä. Harrastus ?

Muistinkin sitten ettei vohlaa sAa liottaa emonsa maidossa. Mutta suomalista jänistä liotetaan , riiputtamisen jälkeen, joko maidossa tai piimässä, anoppini opein.

Paistetun sillin muistan englantilaisista kirjoita. Se, samoin kuin munuaispiirakka ja makkarapiilo ovat heidän arkiruokaansa. Minua eivät houkuta, vaikka munuaiset ovat kastikkeena maukkaita.

Saimme eilen kassillisen hirvenlihaa, kummipoika nyt meille metsästää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #123 : 19.11.21 - klo:09:36 »
^ VT:stä ja jostakin muualta sattumalta tarttunut päähän. Oikein tiukoilla juutalaisilla lienee kahden keittoastiat, toiset liharuoille ja toiset maitoruoille. (Mutta joo, haluaisin tietää joitakin asioista enemmän. Olisipa aikaa ottaa selvää!)

Mutta sitä en tiedä, miten suhtautuisivat siihen, että liotetaankin eri lajin maidossa. Lammasta ja nautaa saa syödä (jänistä tunnetusti ei), mutta olisiko kosher marinoida lampaanlihaa lehmänmaidosta tehdyssä jogurtissa?

Happamassa sitkeäkin liha pehmenee, siksi ehkä piimä jänikselle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #124 : 19.11.21 - klo:10:15 »
Muistelen kuulleeni että niitä sääntöjä on yli 600, on siinä muistaminen !
Kaikki ei tietenkään koske kosher-ruokailua. Muistan kerrotun että on sääntö kuinka monta askelta saa ottaa sapattina tms.  :017:

Ovatko kaikki VT:ssa, vai onko heillä Toorassa enemmän ?.

Netflx-sarjassa Shtisel niihin pääsi tutustumaan jonkin verran. Eksoottiselta tuntuu esim. naimisissa olevien naisten peruukki-pakko.
« Viimeksi muokattu: 19.11.21 - klo:17:07 kirjoittanut Pena »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #125 : 19.11.21 - klo:16:41 »
^ Eipä taida Vanhassa Testamentissa peruukkipakkoa sellaisenaan olla. :102: Eikä ruokien yhdistelykieltojakaan niin tiukassa muodossa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #126 : 19.11.21 - klo:17:07 »
Juutalaisuuden eri suunnilla taitaa olla kullakin omat sääntönsä, joiilakin ankarammat kuin toisilla. Shtisel kuvaa haredijuutalaisia, joka lienee tiukimman lajin ortodoksisuutta.

(Korjasin sarjan nimen Riitta-mummin kommentista. Englantilaiseksi ymmärrettynä väärä muoto olisi ollut tuhma.)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #127 : 19.11.21 - klo:17:41 »
Taas kerran. Tiedän etten näe hyvin, mutta onko mulla myös luki-häiriö kun olen aina lukenut sen sarjan nimen niin kuin kirjoitin.

Arvasinkin sitten mitä se on, noh, sitä ihtiäään ! Ei sovi ainakaan Kotikokki-sivulle.

Nykynuoret kai sanoo joskus ruoastakin noin.

...

Mikä kummajainen, ja mihin käskyyn se liittyy, se miesten korkea ja kakkumainen karvahattu. Sitä ei aina käytetä, vaan enemmän sitä mustaa eden-mallia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #128 : 19.11.21 - klo:18:48 »
Suolasillini sisältää mätiä. Tai sisälsi, ennen kuin pistin sen likoamaan. Kai sekin on kokeiltava? Haarukalla sotkemalla eronnevat kalvot. Kaupasta ostin smetanaa ja tilliä, ja pakastimessa on muutama viipale saaristolaisleipää. Jos oikein hurjaksi rupean, hienonnan sekaan vielä hieman purjoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #129 : 19.11.21 - klo:19:21 »
"Japanilaiseen uudenvuoden juhlaruokaan kuuluu kazunoko, eli suolattu sillin mäti", tietää vähän vanhempi Hesari kertoa. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004548001.html
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #130 : 19.11.21 - klo:19:33 »
Eikö siinä sanota, silakan mäti ?

Olen minä yrittänyt sillin mätiäkin syödä, liottaen ja paistaen, mutta ei maittanut.

Kirjolohen mäti on niin kaunista, että sitä syö silmilläänkin. Maku blinien kanssa on parasta mateesta saatu kellertava, vähän mitättömän näkoinen kyllä.

Huomiseksi valmistin jo hirven paistista vatkulin. Pottumuusi tehdään huomena. Perinne-höystöt löytyy jääkaapista. Etikkakurkut, etikkapunajuuret, puolukkahillo ja lisäksi ostin porkkanalaatikon.

Tyttöjen äiti opiskelee Lammilla, joten syötän muun perheen.

Mansikkarahka joutuu nopeasti ja kaupan joulutorttuja kahvin kera, siinä se !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #131 : 19.11.21 - klo:20:04 »
^ Silakkahan oikeastaan on kitukasvuinen silli. Itämeren erikoisuus. Jos japanilaiset ovat tottuneet sillinmätiä syömään, niin ehkä silakanmätikin kelpaisi? Sitä en tiedä, kuinka pitkä perinne sillinmäti heillä on, kun silli kuitenkin on Atlantin kala. Hollantilaiset sinne tulivat jossakin vaiheessa; toivatko sillin tullessaan?

Mutta joo, mäti tuli syötyä. Eipä paljon muulta maistunut kuin suolalta, mutta vaivatta meni alas. Olen kuitenkin suolaisen ystävä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #132 : 20.11.21 - klo:14:53 »
Tänään ruokana oli Jeesuksen mielen mukaista vegaanista terveellistä ja ilmastoystävällistä kaali-tomattipataa keitetyillä perunoilla.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #133 : 20.11.21 - klo:17:29 »
Tänään ruokana oli Jeesuksen mielen mukaista vegaanista terveellistä ja ilmastoystävällistä kaali-tomattipataa keitetyillä perunoilla.

Tomaatin ilmastoystävällisyys taitaa riippua siitä, missä ja miten tomaatit on kasvatettu.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #134 : 22.11.21 - klo:21:15 »
Tänään ruokana oli  ohraa ja paistettua tofua.  :eusa_pray: