Kirjoittaja Aihe: Nörtteys ja Päivölä  (Luettu 10149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« : 03.08.08 - klo:17:18 »
Kun aikojen alussa kirjauduin ensimmäistä kertaa Körttifoorumille, piti tietenkin keksiä käyttäjätunnus ja hätäpäissäni otin todella typerän tunnuksen "mami". Taisin haluta kunnolla erottua sekä nuorisosta että vanhoista herroista vai mitä lie päässäni liikkunut. Tämä johdantona sille, että haluaisin nyt kertoa lapsistani. Eivätkös kaikki äidit ja isät halua jatkuvasti puhua lapsistaan?  8)

Olen mm. adoptioäiti ja se puoli taitaa piakkoin painottua entistä enemmän, sillä esikoinen biopoika puntaroi parhaillaan, muuttaako kotoa pois nörttien kasvihuoneeseen, Päivölän matematiikkalukioon. Hän lähti juuri sinne neljänneksi kesäviikoksi ja ideana on noin neljässä viikossa suorittaa lukion pitkä matematiikka ja jatkaa syksyllä yliopistomatematiikalla. Jos joku ei ole kuullut Päivölästä, niin se on opisto Valkeakosken Sääksmäellä. Matikkalukiosta valmistuu 2 vuodessa ja samaan aikaan tehdään 2 pv viikossa töitä Nokian tutkimuskeskukselle. Koulupäivät kestävät 9-21, joka toinen viikonloppu on koulua.

Minua huolettaa tuossa kuviossa se, että nuori on kovin kapealla ja kaidalla tiellä ja päätyy melko varmasti insinööriksi vähällä elämänkokemuksella. Poika tietenkin *haluaa* peliohjelmoijaksi, mutta niin kai kaikki pelaajat jossakin vaiheessa? Hänellä on paikka myös Etelä-Tapiolan lukiossa, joka on Suomen 10 parhaimman lukion joukossa. Hänen pitäisi nyt tulevan viikon aikana päättää, kumpaan kallistuu. Poika on matikassa kyllä hyvä, mutta peruskoulun parhaat numerot hän on napsinut yhteiskuntaopista, historiasta ja kielistä. Totta kai hän päättää asiasta ihan itse, mutta kuvaavaa on, ettei hänellä ole vieläkään varmaa mielipidettä asiasta. Onko kenelläkään täällä kosketuspintaa Päivölän matematiikkalukioon?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #1 : 03.08.08 - klo:19:49 »
Suoraa kosketuspintaa minulla ei ole, mutta tunnen muutamia sieltä "valmistuneita". He ovat ainakin kertoneet vain hyvistä kokemuksista, ja ovat kaikin puolin mukavia ihmisiä, eivät siis liian nörttiytyneitä, mikä saattaisi ensin tulla mieleen matikkalukiosta puhuttaessa.

Hienosti sanoit, että poikasi on itse tehtävä päätöksensä, ja niinhän se on. Poikaa yhtään tuntematta on vaikea sanoa, kaipaako hän ehkä rohkaisua vai rauhoittamista. Jos häntä yhtään veri vetää Päivölään päin, niin minä rohkaisisin lähtemään. Nuorihan hän vielä on, mutta Päivölässä on kyllä varsin turvallista opetella itsenäisyyttä.

Jos poikasi pystyy lukemaan lukiomatematiikan neljässä viikossa, hän on varmasti erittäin lahjakas. Jos hän vielä haluaa ohjelmointialalle, hän on todennäköisesti myös motivoitunut. Kaikista Päivölän käyneistä ei kuitenkaan tule diplomi-insinöörejä. Henk. koht. tunnen enemmänkin sieltä tulleita yliopistomatemaatikoita. ;-)

Varmasti päätöksen tekeminen on vaikeaa. (Sekä pojalle että vanhemmille.) Kannattaa kuitenkin muistaa, että Päivölä ei ole mikään suljettu osasto, jolta ei pääsisi pois. Vaikka poika päättäisi mennä sinne, mutta tulisi toisiin ajatuksiin myöhemmin, niin sekin onnistuu.

Näin minä pohtisin, ihan maallikkona, lapsettomana, mutta matikanopettajana. :-)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Mamin huolet
« Vastaus #2 : 03.08.08 - klo:20:37 »
Juu minustakaan ei liikaa kannata huolehtia, mitä niistä nuorista tulee ja jos insinööri ei se paha asia ole, vaikka toisaalta ehkä onkin, mut kait niissäkin on poikkeuksia.
 Itse en ole tavannut mukavaa insinööriä. Äh ku poikkee taas aiheesta.

Niin siitä skolesta. Luin jonkun artikkelin ja siinä oli jotain niistä nuorista ja ihan mukavan ja huumorintajun säilyttäneitä ne oli.
 Jonkun kännykän ne oli suunnitellut, mutta ei se ollut kuitenkaan toiminut. En sitten tiedä missä meni vikaan. Kait siinä että kaikki mikä on paperille ie välttämättä muutu toimivaksi tavaraksi.

Niin ja tunnen joitain matemaatikkoja muutaman ihan huippu sellaisen ja toinen on ihan mukava vaikkakin toinen aina katoaa jonnekkin avaruuteen kun se mietiskelee ja kelailee niin paljon.

Jos nyt mami osoittaa inhimillisyyttään, niin eiköhän niistä nörteistä tule ihan mukavia. Onhan täällä kirjoittavistakin suurinosa jotain akateemisia hirmuja, mutta kyllä jotenkin olen tullut juttuun, vaikka olin väärässä jonossa kun viisautta jaettiin. :oops:  :P  :cry:  :shock:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #3 : 03.08.08 - klo:21:51 »
Heh heh, pojan isä on insinööri, joten ei se mikään yllätys olisi, jos pojastakin sellainen tulisi. Mutta isä on sentään kulkenut pitkän tien hipistä postin yötyöläiseksi ja kaljakuskiksi Hartwallille, proge-kitaristista kadunlakaisijaksi ja elektroniikka-asentajaksi jne. kunnes lopulta päätyi Nokia-insinööriksi.

Mutta kun poika on viettänyt koko elämänsä tietokoneruudun ääressä ja valmistuu broileriputkesta suoraan ohjelmoijaksi, niin mitä hän pystyy keksimään ihmiskunnan hyväksi, kysyn vaan. ;)

Totta on, kuten Sarai sanoi, että pääseehän Päivölästä pois kesken jos haluaa. Ja on toisaalta hyvä, että koulu on vain kaksivuotinen: sillä voi nimittäin olla laitostava vaikutus. Syödään koko ajan ruokalassa, eikä tarvitse välittää maailmanmenosta tuon taivaallista. Poika oli kotona tähän asti pedannut aamuisin sänkynsä, mutta Päivölän kesäviikot ovat saaneet hänet unohtamaan koko taidon!
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #4 : 04.08.08 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Mutta kun poika on viettänyt koko elämänsä tietokoneruudun ääressä ja valmistuu broileriputkesta suoraan ohjelmoijaksi, niin mitä hän pystyy keksimään ihmiskunnan hyväksi, kysyn vaan. ;)

No hän voisi valmiina insinöörinä käynnistää esim. projektin, joka kehittää kompostikäymälän voimalla toimivan akkulaturin...

Hops, taisikin olla retorinen kysymys... No, olkoon.

Mt

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #5 : 04.08.08 - klo:10:20 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
isä on sentään kulkenut pitkän tien hipistä postin yötyöläiseksi ja kaljakuskiksi Hartwallille, proge-kitaristista kadunlakaisijaksi ja elektroniikka-asentajaksi jne. kunnes lopulta päätyi Nokia-insinööriksi.

Mutta kun poika on viettänyt koko elämänsä tietokoneruudun ääressä ja valmistuu broileriputkesta suoraan ohjelmoijaksi, niin mitä hän pystyy keksimään ihmiskunnan hyväksi, kysyn vaan. ;)

voihan hänestä tulla vaikka hippi tai proge-kitaristi, kyllä insinöörimaailma on paljon värikkäämpi kuin usein luullaan, esimerkkeinä vaikka DI Mauri ”Moog” Konttinen tai eräs Eppujen entinen roudari.

Lainaus käyttäjältä: "mami"
Poika oli kotona tähän asti pedannut aamuisin sänkynsä, mutta Päivölän kesäviikot ovat saaneet hänet unohtamaan koko taidon!

selvää DI-ainesta!  :lol:

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #6 : 04.08.08 - klo:10:38 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"

voihan hänestä tulla vaikka hippi tai proge-kitaristi, kyllä insinöörimaailma on paljon värikkäämpi kuin usein luullaan, esimerkkeinä vaikka DI Mauri ”Moog” Konttinen tai eräs Eppujen entinen roudari.



Totta puhut, unohtui mainita, että poika on myös kitaristi, mutta vannoutunut hevikitaristi, mikä ei oikein sulostuta äidin korvia.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #7 : 04.08.08 - klo:11:05 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"

voihan hänestä tulla vaikka hippi tai proge-kitaristi, kyllä insinöörimaailma on paljon värikkäämpi kuin usein luullaan, esimerkkeinä vaikka DI Mauri ”Moog” Konttinen tai eräs Eppujen entinen roudari.



Totta puhut, unohtui mainita, että poika on myös kitaristi, mutta vannoutunut hevikitaristi, mikä ei oikein sulostuta äidin korvia.


Tuo musiikki ei vaikuta lopputulokseen. Seinänaapurini kenraali on entinen hevikitaristi.

Kolmen DI:n isänä, joista yksi on matikan tohtori ja yksi tytär en olisi huolissani. Kyllä ne päällepäin vaikuttaa ihan normaalelta. Neljännellä on vielä DI opinnot kesken. Lisäksi satun olemaan insinöörin lapsi. Tekniikalla minäkin itseni elättänyt olen, joten saa vapaasti arvostella.

Innostaisin menemään Päivölään, sillä missään muualla ei koulussa ole niin vapaata ja itse otettua vastuuta. Itse en ole koskaan kyselly lapsiltani läksyjä ja toivon, ettei muidenkaan tarvitse ylihuolehtia kersoistaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #8 : 04.08.08 - klo:11:46 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Tuo musiikki ei vaikuta lopputulokseen. Seinänaapurini kenraali on entinen hevikitaristi.


Kenraali-hevikitaristi kuulostaa kieltämättä huikealta!

Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Itse en ole koskaan kyselly lapsiltani läksyjä ja toivon, ettei muidenkaan tarvitse ylihuolehtia kersoistaan.


En minäkään ole pojalta läksyjä kysellyt, enkä kanna siitä puolesta huolta. Enempi huolettaa tuo ammatinvalinta. Näen jo silmissäni vääntyneen selkärangan ja Coca Cola -pöhön, sekä toisaalta Intiaan karanneet työpaikat. Tiedän, koska olen it-alalla. Mielestäni pojalla voisi olla lahjoja verojuristiksi, mutta onko se eettisesti yhtään parempi ammatti.  :roll:

Vaikka pitäisin tavallista lukiota laaja-alaisuutensa takia hyvänä, niin aion kyllä kannustaa poikaa jatkamaan Päivölässä. Onhan sillä melkein kulttimaine.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #9 : 08.08.08 - klo:17:28 »
Minun kokemukseni mukaan matemaattisesti lahjakkaalle ja alasta kiinnostuneelle nuorelle miehelle on erittäin tärkeää ottaa osaa ihmisten keskeiseen todelliseen, usein epäloogiseen vuorovaikutukseen. Eräs kouluni matemaattisista toivoista teki yliopistossa itsemurhan, kun hänellä ei enää ollut niitäkään vähiä ystävyyssuhteen tapaisia, mitä lukioluokassa vielä oli. Hevi tai muu musiikki on varmaan hyväksi, jos sitä harjoittaa porukassa.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #10 : 08.08.08 - klo:19:43 »
Kiitos Pena, ymmärrät huoleni. Päivölän edustaja koetti vakuuttaa, että sulkeutuneimmatkin yksilöt oppivat sisäoppilaitoksessa sosiaalisemmiksi, kun joutuvat olemaan yhdessä ympäri vuorokauden. En olisi niinkään varma. Tärkeää olisi tosiaan saada ystäviä ja nähdä elämää.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

munkki-1

  • Vieras
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #11 : 08.08.08 - klo:20:04 »
Kuulin jutun viime viikolla, että

Lainaus
eräs tyttö oli  voittanut suureemman rahasumman lotolla (tai jollakin muulla) Tämä tuli  tiedoksi hänen ystävilleen.  

Tyttö kutsui ystäviään kylään, niinkuin aikaisemmin, mutta vaikka hän itse oli niinkuin  ennenkin, alkoivat he käyttäytymään omituisesti häntä kohtaan.  Jotain entistä öi kadnnut.

Seuraus oli, että hän joutui luopumaan kaikista ystävistään ja etsimään uudet.
[/color]

Kysymys on monesti ns erilaisuudesta, jota ei hyväksytä, vaikka se olisi hyödyksikin. :twisted:

Yhteiskunnassa on monia asioita, jotka  laittavat  nuorisoa jonkinlaiseen ryhmän orjuuteen.  esim. jos ei halua olla muodin mukainen, jos ei  pidä määrätystä musiikista  tai kieltäytyy esiaviollisesta seksistä. Asioita on paljon.

Ryhmän orjuus  on  vähäisen  ajattelun arvoinen. :idea:  :?:

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #12 : 08.08.08 - klo:23:02 »
"ryhmän orjuus.." onhan se tietysti niinkin, mutta oman poikani kohdalla huoli on miltei päinvastainen. Hän ei ole koskaan mennyt joukon mukana, ja luokassa on mielellään eri mieltä kuin kaikki muut. Ei ole ikinä harrastanut joukkuelajeja. Valikoi hyvin tarkkaan, kenet hyväksyy. Vähäinen ryhmän orjuus voisi olla hänelle hyväkin asia. :)
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Benkku

  • Vieras
Elämä,tunteet...
« Vastaus #13 : 08.08.08 - klo:23:57 »
Yhteiskunnassahan on myöskin monia asioita mitkä laittavat aikuisetkin ryhmä orjuuteen ja lapsethan oppivat kaiken kasvattajiltaan, jopa ahdistuksen.
Kun on "vääriä" ryhmän vetäjiä hmm. niin tuloksena on sitten paljon hämmästystä ja kummastusta. Kasvatus ei ole helppoa ei eilen eikä tänään. Mutta apua löytyy aivan varmasti, ehkä oikean kanavan löytäminen on vaikeaa, tämän päivän kasvattajalle.

ps. On myös ehkä hyvä hylätä kaikki mutu tuntumalla olevat asiat, se johtaa vain tuhoon, lapsen ja vanhemman välillä. Sekä myös mahdollisesti ympäristön kanssa. Syrjäytymiseen...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Nörtteys ja Päivölä
« Vastaus #14 : 09.08.08 - klo:07:26 »
Minullakin on omat epäilykseni Päivölän sosiaalisuuden suhteen. Koulun vapaa-aikaakin on kehuttu kovin matemaattiseksi, vapaimmillaan shakinpeluuksi. Nerojen kouluttamisen sijaan tällainen saattaa tehdä vain fakki-idiootteja. Ikäistensä kanssa viihtyvä selviää varmasti ongelmitta Päivölästä, mutta eristäytyvästä nuoresta olisin kyllä mamin lailla huolissani.