Kirjoittaja Aihe: Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro  (Luettu 10259 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Körttiläisyydessä on paljon omaa sanastoaan (jopa ns. sisäpiirisanastoa); HY, siikkarit, armon kerjäläinen, Henkkari, Ahis, körttipastilli, paikallisosasto... Nyt olisi toiveena saada aikaan körttisanasto, josta voisi olla apua heille, jotka eivät ihan tuttuja tämän körttikielenkäytön kanssa ole. Tahi jos käy niin, että sanastossa alkaisi huumorin kukka kukkia, ei haitaksi ole sanaston olla viihdykkeenä myös oikein perikörteille. (Ja jos syntyy versiot sekä että - sekin sopii!) Tämä Körttisanasto julkaistaneen aikanaan Herättäjän nettisivuilla.

Toteutuksena: Kun mieleesi tulee erityisesti körttiläisyyteen liittyvä sana, kirjoita se vastauksena tähän ketjuun. Sikäli mikäli tiedät termille myös selityksen, voit myös sen kertoa - tahi jollet tiedä, voi joku muu tämän merkityksen avata.

Tässä esimerkkinä alkuun HY:n v. -99 julkaisemasta Heretkee-lehdestä Minna Kettusen, Lauri Jäntin ja Ari Kankkusen sanailemana:

Lainaus käyttäjältä: "Heretkee"
Armon kerjäläinen
Odottaa armoa.

Herättäjäjuhlat
MC Siionin vuosittaiset kokoontumisajot.

Ikävöivä usko
Kilvoituksessa ei päästä tämän pidemmälle.

Juhlakansa
Herättäjäjuhlille kokoontunut joukko. "Ontuvat ja raajarikot, huonot, köyhät, halvatut, mykät, sokeat ja kuurot, kaikki juhlaan kutsutut." (Sv 1)

Kamarikeskustelu
Siinä, missä kaksi tai kolme herännyttä kokoontuu, syntyy kamarikeskustelu.

Körtti
1. Takinhalkio (ns. 111)
2. "Eihän mulla ollut muuta pukua" (Paavo Ruotsalainen Lauri Kokkosen näytelmässä Viimeiset kiusaukset)
3. Herännyt henkilö
4. Käytetään lukuisten lämminhenkisten yhdyssanojen määriteosana, esim. körttiopisto

Paikallisosast
"Yhistyksestä tulj tuas tämmönen kirje..."

Pelastusvarmuus
Herännäisyydessä tunnistamaton käsite.

Seurat
Tapahtuma, johon heränneet kokoontuvat. Puhutaan ja veisataan se, mihin tunnetaan kehotusta.

Sv
Siionin virret

Telppäsniitty
Lapinlahtelainen niitty, jossa tiedetään mm. heinätöitä tehdyn vuonna 1796. Aivan autenttinen paikka.

Veisuu
Siionin virsiä ei lauleta, vaan veisataan.

Veisuut
Puheettomat seurat

Salattu
Ainoa Jumalan ominaisuus, jonka varmasti tiedämme. "Salattu tie, vain yksinkertaisille se aukeaa, ei itsetietoisille." (Sv 101 ym.)

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #1 : 29.05.06 - klo:22:08 »
Mä luulin, että tällainen lähtis syntymään äkkiä. Helppo talkoojobi. ;) Mut onko sitten vähän turhan yksinkertainen, vai mitä?

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #2 : 29.05.06 - klo:22:59 »
Ok... eli outoja sanoja, joiden kovin tarkasta merkityksestä ei ole hajuakaan:
Körttipastilli

tähän aikaan yöstä ei tule nyt muita mieleen,mutta kysyn, kunhan törmään.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja k
« Vastaus #3 : 30.05.06 - klo:00:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Tässä esimerkkinä alkuun HY:n v. -99 julkaisemasta Heretkee-lehdestä Minna Kettusen, Lauri Jäntin ja Ari Kankkusen sanailemana:  


Jepulis jee, tämä ei liity aiheeseen, mutta Lauri Jäntti on meidän kirkkoherra ja Minna Kettunen asuu myös täällä, nyt talvella perheineen osti seurakunnalta pappilan kodikseen, kunhan ensin kunnostaavat sen. Ari Kankkusta en tunne.

Ja tuosta mainutusta Telppäsniitystä. Käsittääkseni siellä on aina kesäisin seurat, en tiedä, onko se ihan joka vuosi, mutta usein ainakin. Sitten toinen herätyspaikka täällä on ilmeisesti Savonjärven Kärkkäälän pellolla, jotain semmoista olen kuullut, tässä lähellä lähes näköyhteyden päässä kun asun. En tosin ole varma, että sotkenko ihan vai onko se enemmänkin joku paikallinen juttu, ei niin yleisesti tunnettu vai mistä minulle on tuo käsitys tullut.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #4 : 30.05.06 - klo:00:36 »
Niin ja monet kansanopistot ovat herännäispohjalta. Vaikkapa juuri täällä on Portaanpään kristillinen kansanopisto. Itse olen nähnyt kuvankin, jossa mummoni kymmenien muiden kanssa on mustissa puvuissaan salin rukoilevan Jeesuksen -kuvan edessä, kun ovat saaneet opiston päätökseen.


No semmosen olen kuullut, että ne körttipuvussa olevat takahalkiot, tai mitä ne nyt virallisesti ovatkaan, ovat johtaneet kantajien lempinimeen "Pirun kynsistä karannut".
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
rokki ryvettyy.
« Vastaus #5 : 03.06.06 - klo:09:51 »
Aikaisemmin usein kuuli sanan "rokin ryvettymisestä", kun puhuttiin jostakin joko seurapuhujasta tai papista joka puhui enemmän kuin itse asettui kuorman alle. En tiedä, koskiko rokki sana juuri papin ulkoasua vai liittyikö siihen myös körttipuku. Toisiin kohdistettu vaatimus raamatun Sanan toteuttamisesta elämässä, olisi myös puhujalta itseltä edellyttänyt asettumista sanan alle, mutta kuten usein käy, se oma "rokki ryvettyy" jos yrittää enemmän kuin mukavalta tuntuu. Asenteethan ovat vuosisadan alun muuttuneet. Varsinkin nuorempien olen kuullut joskus ilmaisevan toimntaansa suunnitellessa; "teen sen mikä tuntuu hauskalta."
 Ulkoisen kuvan säilyttämisessä omasta kristillisyydestä teettää joskus kummallisuuksia ja kuitenkin  "rokkinsa ryvettäneille" on luvattu armopalkka.
veteraani

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #6 : 03.06.06 - klo:12:08 »
Minusta rokin (takin) ryvettymistä on käytetty laajasti kunniattomasta käyttäytymisestä tai puheesta.

Näitä körttikielen sanoja on kuitenkin aika rajallisesti ja yllätyin, kun kukaan nuoremmista ei ole vielä Ahiksen sanavarastoaan tänne aukaissut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
rokki ryvettyy
« Vastaus #7 : 03.06.06 - klo:13:54 »
Rokin ryvettymisellä olen kuullut tarkoitettavan hengellistä syvää nöyryyttämistä. Ulospäin hyvältä näyttänyt kristilisyys onkin saanut kovan kolauksen. Asiat ovat ajautuneet tilanteeseen josta ei olekaan seurannut hyvä mieli. Pinnan alla oleva raadollisuus nostikin päänsä ihmisten "ihailtavaksi"
veteraani

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #8 : 10.09.06 - klo:15:45 »
Armottomuus?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Salattu
« Vastaus #9 : 11.09.06 - klo:11:20 »
tarkoittaa absoluuttista totuutta, joka on vain Jumalan hallussa. Salattu tarkoittaa sitä, että ihmisen tietämättömyys on rajallista ja tietämättömyys rajatonta. Salattu tarkoittaa sitä, että emme voi saavuttaa absoluuttista totuutta, mutta voimme sitä lähestyä. Selitys saattaa tuntua körteistä hieman kummalliselta, mutta tieteen filosofian kannalta tästä lienee kysymys? :roll:
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #10 : 11.09.06 - klo:15:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppos"
Näitä körttikielen sanoja on kuitenkin aika rajallisesti ja yllätyin, kun kukaan nuoremmista ei ole vielä Ahiksen sanavarastoaan tänne aukaissut.


No, tuosta Ahiksesta olisi ollut aikanaan hyvä aloittaa. Minulla meni puolet ensimmäisesttä viikosta riparilla ennen kuin edes tajusin että muut puhuivat Aholansaaresta kun puhuttiin Ahiksesta. Se kuulosti jotenkin oudolta, vähän niin kuin olisi puhunut jostain ahdistuksesta. Kuulostaa hullulta mutta...  :wink:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Ahis-sanastoa
« Vastaus #11 : 12.09.06 - klo:09:03 »
No täällä nyt olisi taatusti tuoreempiakin ahiksessa riparoituneita kuin minä, mutta jos ei kerran, niin...

Sitä paitsi näissä on taatusti vuosi- ja varmasti leirivariaatiotakin. Listaanpa sen mitä muistan:

Raadot = päivittäiset pakolliset siivoustyöt, inhokkiraato oli vessojenpesu
Takkis = takkahuone
Yrjöt = ne yrjönvihreät lautamökit joissa nukuttiin
Mukavika = toisiksi viimeinen ilta, jolloin sai valvoa myöhään, koska viimeisenä piti olla ajoissa nukkumassa

Muistaako joku lisää?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #12 : 12.09.06 - klo:18:25 »
Kun hupa tuossa noita luetteli niin kyllä tuli muutama mieleen:

Hyvis = Hyvämäki niminen rakennus Aholansaaressa
Jumis = joka aamuinen jumalanpalvelus

Viikon loppuna on kokoontumis ajot meillä rippikoulun tänä vuonna käyneillä. Katsotaan jos sitten keksitään lisää.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #13 : 13.09.06 - klo:16:18 »
Jatkis = jatkorippikoulu :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Körttisanasto - herännäissanoja selityksineen, kysy ja kerro
« Vastaus #14 : 17.09.06 - klo:20:10 »
Mulla kyllä tulee Ahiksesta sanana mieleen ensimmäisenä just Aholansaaren rippileirit. Kun taas Aholansaari paikkana on kielessäni useimmiten pelkkä Saari, se siitä yksinkertaisuudesta?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä