Kirjoittaja Aihe: Yksi iso tolkku, kiitos  (Luettu 13516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #15 : 05.04.08 - klo:08:35 »
Jumalaa pelkäävän ei tarvitse mitään tai ketään muuta pelätäkään.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #16 : 05.04.08 - klo:10:41 »
Minulla on kyllä täysin huoleton asenne näihin kysymyksiin. Ajattelen että jos Jumala on olemassa - siis absoluuttinen - niin ei ole hätää, ja ellei Jumalaa ole olemassa niin siltikin on arvoa sillä, että pyrimme kohti absoluuttista, vaikka miten avuttomasti. Se että olemme ihmisiä - heikkoja, huonoja, itsekkäitä, lyhytnäköisiä - johtaa siihen, että pakostakin aina erehdymme väärille teille: olemme järkyttävän rajallisia, ja valtaa ja voimaa ei pitäisi kenellekään meistä antaa, koska niiden väärinkäyttäminen seuraa välittömästi. Jotkut joutuvat pahempiin paikkoihin kuin toiset, tekevät pahempia asioita, ovat heikompia, jotkut sitten ovat parempia, paremmissa paikoissa, vähemmän koiteltuja. Mutta absoluuttisen näkökulmasta nämä erot ovat minimaalisia: joku ryömii muutaman millimetrin pitemmälle miljoonien kilometrien taivalta, joku jää lähtöviivalle. Mikään ei riipu "oikeasta" opista, "oikeasta" dogmasta, "oikeasta" rituaalista, "oikeista" mielipiteistä - näillä konsteilla emme livahda taivaaseen, pakota sen porttia auki erinomaisuudellamme: meidän luoksemme täytyy syntisten ystävän tien kulkea, itse emme pääse perille.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #17 : 05.04.08 - klo:11:56 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Minulla on kyllä täysin huoleton asenne näihin kysymyksiin. Ajattelen että jos Jumala on olemassa - siis absoluuttinen - niin ei ole hätää, ja ellei Jumalaa ole olemassa niin siltikin on arvoa sillä, että pyrimme kohti absoluuttista, vaikka miten avuttomasti.


Kannatan tätä tulkintaa jo pelkästään tieteenfilosofisista syistä. :smt023

Lainaus
Mikään ei riipu "oikeasta" opista, "oikeasta" dogmasta, "oikeasta" rituaalista, "oikeista" mielipiteistä - näillä konsteilla emme livahda taivaaseen, pakota sen porttia auki erinomaisuudellamme: meidän luoksemme täytyy syntisten ystävän tien kulkea, itse emme pääse perille.


Kannatan tätäkin näkemystä, mutta siitä huolimatta me voimme tehdä hyviä tekoja, luopua kaikesta turhasta ja seurata Jeesusta.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #18 : 05.04.08 - klo:12:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Kannatan tätäkin näkemystä, mutta siitä huolimatta me voimme tehdä hyviä tekoja, luopua kaikesta turhasta ja seurata Jeesusta.


Toki, pitää ehdottomasti yrittää parhaansa, mutta ei pidä luulla onnistuvansa tai että vähän toisia paremmalla onnistumisella olisi valtavaa arvoa. Äärimmäisyyteen vietynä tähän tekojen ja oman persoonallisuuden merkityksen korostamiseen sisältyy itsensä täydellistämisen ajatus: jopa niin että pystyisimme lopulta tekemään ehkä itsestämme jumalallisen täydellisiä vaikka Jumalaa ei valmiiksi olisikaan. Tämän inhmillisen edistyksen ajatuksen täytyy varmasti pysyä jonkinlaisena b-suunnitelmana, jos olemme jumalattomassa maailmankaikkeudessa (eikä muunlaisesta ole toistaiseksi uskottavia empiirisiä havaintoja), mutta on vaikea nähdä, että säilyttäisimme arvokkaimman inhimillisyydestä, jos emme näkisi tilaa Jumalalle maailmassa, tyhjää tai varattua. Eli tässä mielessä parempinakin toivottattavasti tulemme edelleen ikävöimään kohti maisemia, joita tuskin edes osaamme kuvitellakaan. Paljon on meiltä salattu.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #19 : 05.04.08 - klo:15:45 »
Ilwyd edustaa kuten minäkin pascalilaisuutta (=körttiagnostikkojen meininkiä). :wink: ps. se on ollut lutteeruksen ajatuksia
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #20 : 05.04.08 - klo:16:13 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Äärimmäisyyteen vietynä tähän tekojen ja oman persoonallisuuden merkityksen korostamiseen sisältyy itsensä täydellistämisen ajatus: jopa niin että pystyisimme lopulta tekemään ehkä itsestämme jumalallisen täydellisiä vaikka Jumalaa ei valmiiksi olisikaan.


Aika äärimmäisesti tulkittu. Pidän ihmisen tekoja ja toimintaa tosiasiallisten arvojen ilmaisuna. Aiemmin totesin, että ihminen voi sanoa olevansa tasa-arvon kannalla, mutta toimia täysin ilmoittamansa periaatteen vastaisesti.

Hyvien tekojen vaatiminen kristillisen uskon ilmaisuna on tietysti kova vaatimus itseään täynnä olevalla länsimaiselle ihmiselle. Vaikkakin Jeesuksen vaatimus oli: Jätä kaikki mammona ja maallinen omaisuus ja seuraa minua. Hyvien tekojen vaatimus uskon ilmaisuna on tietysti rankka juttu ja siksi tämä vaatimus pyritään kaikin mahdollisin keinon selittämään vääräksi tulkinnaksi kristinuskosta. On helppoa olla kristitty, kun ei elämäntapaan kohdistu uskon mukaisia vaatimuksia.

Hyvät teot eivät johda oman persoonallisuuden korostamiseen, koska ne ovat seurausta uskosta. Kun Jeesus vaatii, että jätä kaikki ja seuraa minua, ei siinä omaa persoonaa korosteta.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #21 : 05.04.08 - klo:16:34 »
mikä on "usko", Salis. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Benkku

  • Vieras
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #22 : 05.04.08 - klo:19:32 »
Kirjoittin 04.04.2008
"Usko on nöyrtimistä, alistumista näkymättömien kurinalaisuuteen ja        tahtomme sekä toiminnamme ojentamista sen mukaan, mitä en näe. Vaikka se sitten maksaisi , mitä tahansa :aikaa, vaivaa, tuskaa,kipua, yöttömiä öitä,häpeää,pilkkaa jopa hengen menetyksen. On tässä vaan syytä meidän uskoa Herraan."

Salis kirjoitti 05.04.200
Eikö usko voisi olla myös itsetunnon kasvamista, vapautumista riippuvuuksista, vastarintaa, tietoisuuden kasvua, rakkautta, hyvän olon tunnetta, energiaa ja virtaa?

Kyllä, usko on sitäkin. Asioita voi luetella aivan äärettömästi ja ennenkaikkea mitä ihminen itse tuntee sielussan. Meillehän on annettu vapaus määrittää oma uskomme, se on taas eri asia, onko se oikea.Mutta siksi minä huudankin kiukuisena, kyynelten valuessa apua Herraltani. Että, Hän pitäisi minut uskossa ristin edessä.  

Pena kirjoitti 05.04.2008
Jumalaa pelkäävän ei tarvitse mitään tai ketään muuta pelätäkään.

No,kyllä minä pelkään Isää, mutta tiedän myös että Hän rakastaa meitä kaikkia. Mutta kun katson tätä maalista vaelustani, täytyy rehellisyyden nimissä sanoa,että eniten pelkään itseäni. Mikä taas johtaa siihen että en voi olla aivan huoleton omista tekemisistäni. Mitä taas tulee hyviin tekoihin ja pahoihin tekoihin , en voi välttää näitä tekoja tai ajatuksia elämääsäni. Mutta voin antaa Hänen hoitaa minun taisteluni. Sillä minä henkilökohtaisesti olen saanut kokea viime vuosina. Mitä on hyvät teot kun olen Kristuksen kutsun ottanut vastaan.
Valitettavasti pahuus ei ole minusta mihinkään lähtenyt. Ilmeneehän se päivittäin,jopa teoilla.
Vaikka työskentelenkin palvelu tehtävissä  ja ihmiset ovat nostamassa tämän alan ihmisiä korokkeelle. Niin kateus ja kosto, leimahtaa välillä esille. Siinä sitä sitten ollan taas, "en minä mitään tehnyt."


"Olemme maailmassa elääksemme, emme paetaksemme elämää"

Lars Mikael

  • Vieras
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #23 : 05.04.08 - klo:21:05 »
Että mitäkö on usko?
Usko on on minulle kuin huonosti varustettu pelastusvene, joka keikkuu aallon harjalta toiselle rantautuakseen toivon mukaan joskus sille rannalle, joka ei katoa myrskyjen ja maanjäristysten seurauksena. Pelastusvenekin on lahjatavaraa. Pelastusveneessä ollessa tulee usein sellainen olo, että kestääkö se rantaan saakka? Täyttä varmuutta en ole vielä saanut, vaikka joskus elääkin pieni toivon kipinä, sillä ikään kuin hämärästi koen peräsimessä olevan minua yli 2000 vuotta sitten maan päällä eläneen Veljen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #24 : 05.04.08 - klo:22:09 »
Soom mun veli. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Lars Mikael

  • Vieras
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #25 : 10.04.08 - klo:19:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Että mitäkö on usko?
Usko on on minulle kuin huonosti varustettu pelastusvene, joka keikkuu aallon harjalta toiselle rantautuakseen toivon mukaan joskus sille rannalle, joka ei katoa myrskyjen ja maanjäristysten seurauksena. Pelastusvenekin on lahjatavaraa. Pelastusveneessä ollessa tulee usein sellainen olo, että kestääkö se rantaan saakka? Täyttä varmuutta en ole vielä saanut, vaikka joskus elääkin pieni toivon kipinä, sillä ikään kuin hämärästi koen peräsimessä olevan minua yli 2000 vuotta sitten maan päällä eläneen Veljen.

No, mitä sitten en usko?
- En usko sattumiin elämässäni, enkä maailman luomisessa.
- En usko tieteeseen elämäni perustana (se selvittää vain pieniä hiukkasia elämäni salaisuuksista).
- En usko toiseen ihmiseen antamaan elämälleni sen tarvitsemaa elinvoimaa ja sisältöä.
- Siihenkö ihminen maatuu, mihin hän kaatuu - lopullisesti? Onko ihminen vain joku mitätön häivähdys maailman kaikkeudessa? Lohdutonta! En usko sitä.
- En usko, että Jeesus olisi ollut - ja on edelleenkin - jokin epätodellinen taruolento.
- En voi uskoa varauksetta kaikkeen raamattukritiikkiin ja Jeesus-seminaarin tutkijoiden esittämiin rekonstruktioihin Jeesuksen elämästä. Ja eiväthän he itsekään siihen usko, kun yksimielisyyttä ei synny.
_________________________
Raamattu kestää kritiikin, mutta raamattukritiikki ei kestä kritiikkiä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #26 : 11.04.08 - klo:12:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- En usko sattumiin elämässäni, enkä maailman luomisessa.

Yllättävää!

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- En usko tieteeseen elämäni perustana (se selvittää vain pieniä hiukkasia elämäni salaisuuksista).

Mielenkiintoista!

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- En usko toiseen ihmiseen antamaan elämälleni sen tarvitsemaa elinvoimaa ja sisältöä.

Todellako!?

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- Siihenkö ihminen maatuu, mihin hän kaatuu - lopullisesti? Onko ihminen vain joku mitätön häivähdys maailman kaikkeudessa? Lohdutonta! En usko sitä.

Et vai, ihan totta?!

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- En usko, että Jeesus olisi ollut - ja on edelleenkin - jokin epätodellinen taruolento.

Oho!

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
- En voi uskoa varauksetta kaikkeen raamattukritiikkiin ja Jeesus-seminaarin tutkijoiden esittämiin rekonstruktioihin Jeesuksen elämästä. Ja eiväthän he itsekään siihen usko, kun yksimielisyyttä ei synny.

Just joo, haloo, oikeesti!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Lars Mikael

  • Vieras
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #27 : 12.04.08 - klo:10:16 »
Usko - heikkokin - pelastaa, mutta se ei ole joka miehen.

Benkku

  • Vieras
Usko - heikkokin - pelastaa, mutta se ei ole joka miehen.
« Vastaus #28 : 12.04.08 - klo:11:09 »
Lars Mikael kirjoitti:
Usko - heikkokin - pelastaa, mutta se ei ole joka miehen.

Usko - heikkokin - pelastaa, mutta se ei ole joka miehen eikä naisen. Onneksi me emme arvio uskon määrää ja kenellä miehelle tai naiselle usko ja pelastus on.
Hän on meidän Herramme ja Hänellä on valta.

Satman kirjoitti 11.04.2008 12:24
Lars Mikael kirjoitti:
- En usko sattumiin elämässäni, enkä maailman luomisessa.
Satman :  Yllättävää!
Benkku :Kaikella on ollut ja on tarkoitus, ei yllätyksiä.
Lars Mikael kirjoitti:
- En usko tieteeseen elämäni perustana (se selvittää vain pieniä hiukkasia elämäni salaisuuksista).
Satman:Mielenkiintoista!  
Benkku:Niin,onneksi ihmisen tieto on rajallinen.
Lars Mikael kirjoitti:
- En usko toiseen ihmiseen antamaan elämälleni sen tarvitsemaa elinvoimaa ja sisältöä.
Satman:Todellako!?
Benkku:Minä taas uskon, esim.lääkäri/potilas
Lars Mikael kirjoitti:
- Siihenkö ihminen maatuu, mihin hän kaatuu - lopullisesti? Onko ihminen vain joku mitätön häivähdys maailman kaikkeudessa? Lohdutonta! En usko sitä.
Satman:Et vai, ihan totta?!
Benkku:Ihminen on Jumalan rakastama, ei häivähdys.
Lars Mikael kirjoitti:
- En usko, että Jeesus olisi ollut - ja on edelleenkin - jokin epätodellinen taruolento.
Satman:Oho!
Benkku:En usko, että Heramme on jokin epätodellinen taruolento
Lars Mikael kirjoitti:
- En voi uskoa varauksetta kaikkeen raamattukritiikkiin ja Jeesus-seminaarin tutkijoiden esittämiin rekonstruktioihin Jeesuksen elämästä. Ja eiväthän he itsekään siihen usko, kun yksimielisyyttä ei synny.
Satman :Just joo, haloo, oikeesti!
Benkku:Niin haloo, hyvä Lars Mikael .

Lars Mikael

  • Vieras
Yksi iso tolkku, kiitos
« Vastaus #29 : 12.04.08 - klo:17:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Minä taas uskon, esim.lääkäri/potilas

Uskoni lääkäreiden meni, kun anoppini kuoli muutama viikko sitten hoitovirheisiin. Ensiksikin hänet jätettiin tammikuussa 2006 ja heinä- sekä elokuussa 2007 tutkimatta, vaikka me omaisina osasimme nähdä hänen tilansa ja vaatia hänelle asianmukaista hoitoa. Niin anoppini kuin me omaisetkin tulimme monet kerrat ylikävellyiksi. Anoppini kärsi kovista tuskista, mutta myös ihmisarvonsa mitätöinnistä 2 vuotta. Hänen 6 viimeistä viikkoansa tehostetussa hoidossa sairaalassa eivät olleet niin sanotusti herkkua. Hän oli jo niin huonossa kunnossa, että mitään ei voitu tehdä ja toisekseen aivokasvain oli tuhonnut jo niin paljon aivoja, että mahdollisuudet edes inhimilliseen kuolemaan olivat menetetyt.

Anoppini ei ollut ensimmäinen tietämämme tällä tavoin kohdelluksi tullut potilas. Meidän tilanteessamme ei auttanut edes se, että olimme anoppiani hoitaneen julkisen sektorin lääkäriä paremmin tietoisia siitä, mistä todella oli kysymys. Ja jopa anoppini itse nimesi sairautensa ja vieläpä aivan oikein.