Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri  (Luettu 19866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #30 : 15.06.14 - klo:13:47 »
En nyt muista, mistä sain sellaisen käsityksen, että kyyhkysen sonta on valkosipuli.
Vihdoin viimein löysin etsimäni kohdan:Aapeli Saarisalo, Pyhä maa, 1955, sivulla 44 kirjoitetaan"edelleen 2 Kun.6:25:n kyyhkysen sonta tarkoittaa sipulikasvia Ornithogalum umbellatum, valkea käenrieska, jota samoin käytettiin leivän särpimenä". Olit vissiin oikeassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #31 : 15.06.14 - klo:14:02 »
Tieteellinen nimi viittaisi sarjatähdikkiin, jonka pitäisi olla myrkyllinen. Vaikka niinhän se on perunakin myrkyllinen. Sarjatähdikin englanninkielisiä nimiä olisivat mm. star of Bethlehem ja sleepydick  :-\.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #32 : 15.06.14 - klo:14:54 »
 :039:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #33 : 16.06.14 - klo:09:28 »
Vihdoin viimein löysin etsimäni kohdan:Aapeli Saarisalo, Pyhä maa, 1955, sivulla 44 kirjoitetaan"edelleen 2 Kun.6:25:n kyyhkysen sonta tarkoittaa sipulikasvia Ornithogalum umbellatum, valkea käenrieska, jota samoin käytettiin leivän särpimenä". Olit vissiin oikeassa.

Jotenniin!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #34 : 05.07.14 - klo:11:42 »
---
Pidän enemmän siitä, että käytämme nykyistä Raamatun käännöstä, vaikka vanhassa olisi tutumpia ja tunteellisimpia ilmaisuja. Esirippu ja väliverho ovat käytännössä sama asia ja minka sanan Matteus olisi valinnut voimme vain arvailla.

Koskeeko tämä myös Pauli Annalan raamattutuntia Lapuan herättäjäjuhlilla 2014?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #35 : 13.07.14 - klo:10:20 »
Tämän päivän evankeliumitekstissä on kohta Matt.6:12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.

Luther selittää http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/1pyynto.html#viides mm. näin :

"Pyyntöön on kuitenkin liitetty välttämätön, mutta lohdullinen jatko: "niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme." Jumala on luvannut meille varmuuden siitä, että meille on lahjana annettu kaikki synnit anteeksi - tosin edellyttäen, että mekin puolestamme annamme lähimmäisillemme anteeksi".

Lainaus
Oikeastaan vasta nyt uudelleen lukiessani ymmärsin, mitä Luther tarkoittaa. Sehän on selvää, että Jumala ei anna anteeksi siksi, että minä annan anteeksi sille joka on minulle velkaa, vaan täysin ilmaiseksi, yksin armosta. Mutta minä ainakin ymmärrän, että ellen minä anna toiselle ihmiselle anteeksi, niin silloin tämä täysin ilmainen anteeksianto Jumalan puolelta ei ole voimassa minun kohdallani. Eipä ole ihan pikkujuttu.

Ei ole pikkujuttu. Kuvittele, että joku raakimus julmasti kiduttaen tappaa lapsesi. Ja että Jumalan anteeksiantamuksen ehto on siinä, että annan sydämestäsi anteeksi tämän raa'an teon. Ei se vaan onnistu. Ei minulta ainakaan. Mahdoton mikä mahdoton. Tämä on johtanut loppupäätelmään: Ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #36 : 13.07.14 - klo:12:11 »
Koskeeko tämä myös Pauli Annalan raamattutuntia Lapuan herättäjäjuhlilla 2014?

Se oli minun mielipiteeni ja koskee myös Pauli Annalan raamattutuntia, jonka kuuntelin rauhassa ajaessani häihin autolla. Siis se ei ole käsky vaan mielipide. Moni vanha muoto luonnollisesti minullekkin rakkaampi. Erityinen ärsytksen kohde on ehtoolisen asetussanojen arvollista, joka ennen oli kohtuullista eli vähimmäisvaatimus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #37 : 13.07.14 - klo:14:48 »
Mitä siinä raamattutunnissa oli?  >:(. Oliko joku semmoinen kohta joka herättää keskustelua tai jotain, minä en saanu kuulumaan ei tosin ole radiota ja osaan huonosti netin radiopuolella ilman linkkiä?  Onko linkkiä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #38 : 13.07.14 - klo:15:16 »
Mitä siinä raamattutunnissa oli?  >:(. Oliko joku semmoinen kohta joka herättää keskustelua tai jotain, minä en saanu kuulumaan ei tosin ole radiota ja osaan huonosti netin radiopuolella ilman linkkiä?  Onko linkkiä?

Kas tässä:

http://www.h-y.fi/1743-raamattutunti

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #39 : 13.07.14 - klo:15:45 »
Kiitos. Olipas vähän liian evankelinen minun makuuni. Kun veisaan tee minut isoovaiseksi, mitä kyllä tarvitsen veisata, niin, kai sitten pyydän niinkuin tarvitsen että Jumala veisi minut Sykarin kaivolle missä se sitten onkaan kulloinkin. Epäilemättä minussa itsessäni, sillä " myös iankaikkisuuden Hän on pannut heidän sydämiinsä" mutta ei se ole tuos noin vaan. Minä tarvitsen veisata kyllä että hiljennä äänet maailman eli sikäli kyllä.

Toiseksi tuo Jumalan sanallisuuden valottaminen viittaa miehen opiskelleen psykoanalyysia ja hetken tuumaavan että Jumala on egon asioita, ihan hyvä niin, liian paljossa olen nähnyt vedottavan suoraan Idiin eli tunnekristillisyyreen ja elämyskristillisyyteen. Mutta Hän on siellä myös ja koko ihmisen luojana ennen muuta moraalikoodeksin asettaja meihin. Sitä vailla jokainen ns nelipyöräkristitty on vaarassa, sillä he eivät ole suoraan tuottavaa kansanosaa.  

Siinä oli vielä kolmas kohta mistä en välittänyt. Ihan okei. Mikäs siinä. Parempi kuin Heinimäen, joka on sukkelasanainen kirjailija mutta teologina vähän kuin pysäkillä minusta. Kukaan ei ennätä kaikkea.

Mutta jäin miettimään että yksinkertainen on kaunista. Minun tuli mieleeni Emil Brunner enkä suuresti pidä Brunnerista. Tämän päivän tekstikö se puhuu että ylimääräisistä rönsyistä puhdistettu oksa kantaa runsaimmin hedelmää.

Anteeksi vain veli Annala, kuka lienetkin, varmaan körtti vaikka minä olin luulevani olevan evankeliumijuhlilla?!!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #40 : 13.07.14 - klo:15:50 »
Pyydän anteeksi kaikilta evankelisilta mutta minulle se on liiaksi heppoista ja sisällisesti vaativaa mihin en sittenkään kykene.

Nelipyörillä liikkuvat rollaattorin ja kaikkien työntö-  ja muiden kärryjen käyttäjät, ei autoilijat aina. Tosin eivät aina ostoskärryjenkään " murra valta mammonan " :repee: :repee: :repee:
« Viimeksi muokattu: 13.07.14 - klo:15:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #41 : 14.07.14 - klo:01:44 »
Se Raamattutunti oli mahtava kokemus. Olin niin hämmästynyt väitteestä, että Origenes oli suurin Raamatun selittäjä, että jäin sitä pohtimaan, nauttimaan, ja jopa nauramaan. Menin vielä kiittämään puheesta. Täytyy lukea vähän Origenesta uudestaan. En ole katsonut sitä moneen kymmeneen vuoteen. Näin eri ihmiset kuulevat eri asioita.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33801
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #42 : 14.07.14 - klo:08:16 »
Pauli Annala, kuten Jaakko Heinimäkikin ovat puhujina, kuunneltuina,sytyttävämpiä kuin tekstissä ymmärretään.Puhujan olemus, Annalan ilmeikäs ääni, tiettyjen kohtien painotukset tekivät raamattutunnista loistavan.  Piiloista löysin Jumalan salaisuuden, elämän lähteen ja eteenpäin vievän ravinnon. Ennenkaikkea kirkkaan veden arvon.
Kun tuon Sepon linkin luin, kuulin kuin puhujan puhumassa. Mystinen kokemus se oli, ja muistuu yhä.
Näin meille aukeaa erilailla milloin mikäkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #43 : 14.07.14 - klo:09:39 »
minäkin olen piiloevankeelinen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #44 : 14.07.14 - klo:13:05 »
minäkin olen piiloevankeelinen...

Sinä olit vain piilossa. Nuoret innolla antoivat ohjeita monta kerta, mutta minä en varmaan osannut niitä seurata.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.