Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 14  (Luettu 39156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #120 : 31.08.14 - klo:19:15 »
Kyllä minäkin mielelläni Nojatuolikirkkoa seuraan.
On siinä pyhän ja juhlan tuntua pienistä "arkisista" puitteista huolimatta.
Keskustelut varsin mielenkiintoisia, ymmärrettäviä.
Musiikkiin ja lauluihin panostettu, muusikot näyttää olevan ammattilaisia, muistakin yhteyksistä
tuttuja.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #121 : 31.08.14 - klo:20:52 »
Tänään olin ja kyllä vain kannatti lähteä.  :109:  Poikkesin naapurikuntaan kuten tyypillistä onkin ja siellä oli tuores tyttö pastorina ja hyvä tavaton sitä saarnaa.

Minä kun aina vaikeroin että yks ajatus, ei tarvi kun saisitte sen yjden. No nyt!  Tuli aivan ajatuspommitus, ja niin, niin hyviä kaikki.

Hän tämä pappi ei aloittanut sillä kai Olli Valtosen keksimällä homileettisella jorinalla kin meidän perhe matkustaa mökille tai kulkiessani kadulla näin pienen koululaisen. Jokainen voi matkustaa mökille ja näkee pieniä koululaisia. Sitten siitä hypätään käsittelemään tekstiä...  jos onnistutaan, toisinaan tipahdetaan johkin välille...   Kuinka Vantaa kerää kaikki älykkäät ja viisaat teologit?  

Alusta vaan sanan saarnaa, alkukieliä oli opiskeltu sekä eksegetiikka oli epäilen, pääaine ollut. Hän nimittäin osasi Raamattunsa. Itsensä tutkimisesta tuli oikein usean vt: n ja ut: n alkukielisen tarkoituksen voimalla. En yhdistä ainoaankaan herätysliikkeeseen, mutta varmasti hän ei ole körtti. Körtin minä tunnistan. Hän saattoi olla aivan jokin muuten-vaan teologiksi jostakin tipahtanut sola scriptura-ihminen. Kun kiitin saarnasta oikein teholla, vastasi napakasti että " siunausta".  Mutta kyllä hän hymyili joskin kai olisi hymyillyt jos olisin siitä mennyt mumisten.

Siinä ihminen, joka osasi käyttää opiskeluaikansa mihin pitikin.  Poikkesin ystäväni haudalla ja luin oppikirjaa paaveista siinä, mikä kylläkin on hyvin hupainen teos.  :icon_biggrin:

Oli sitten seurat, ja siellä yksi niinikään aivan erityisesti mainitsemisen arvoinen puhe. Monta mummoa veisaamassa sekä nuoria poikia puhumassa.  :icon_biggrin:  

« Viimeksi muokattu: 31.08.14 - klo:20:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #122 : 31.08.14 - klo:21:44 »
Tänään olin ja kyllä vain kannatti lähteä.  :109:  Poikkesin naapurikuntaan kuten tyypillistä onkin ja siellä oli tuores tyttö pastorina ja hyvä tavaton sitä saarnaa.

Minä kun aina vaikeroin että yks ajatus, ei tarvi kun saisitte sen yjden. No nyt!  Tuli aivan ajatuspommitus, ja niin, niin hyviä kaikki.

Hän tämä pappi ei aloittanut sillä kai Olli Valtosen keksimällä homileettisella jorinalla kin meidän perhe matkustaa mökille tai kulkiessani kadulla näin pienen koululaisen. Jokainen voi matkustaa mökille ja näkee pieniä koululaisia. Sitten siitä hypätään käsittelemään tekstiä...  jos onnistutaan, toisinaan tipahdetaan johkin välille...   Kuinka Vantaa kerää kaikki älykkäät ja viisaat teologit?  

Alusta vaan sanan saarnaa, alkukieliä oli opiskeltu sekä eksegetiikka oli epäilen, pääaine ollut. Hän nimittäin osasi Raamattunsa. Itsensä tutkimisesta tuli oikein usean vt: n ja ut: n alkukielisen tarkoituksen voimalla. En yhdistä ainoaankaan herätysliikkeeseen, mutta varmasti hän ei ole körtti. Körtin minä tunnistan. Hän saattoi olla aivan jokin muuten-vaan teologiksi jostakin tipahtanut sola scriptura-ihminen. Kun kiitin saarnasta oikein teholla, vastasi napakasti että " siunausta".  Mutta kyllä hän hymyili joskin kai olisi hymyillyt jos olisin siitä mennyt mumisten.

Siinä ihminen, joka osasi käyttää opiskeluaikansa mihin pitikin.  Poikkesin ystäväni haudalla ja luin oppikirjaa paaveista siinä, mikä kylläkin on hyvin hupainen teos.  :icon_biggrin:

Oli sitten seurat, ja siellä yksi niinikään aivan erityisesti mainitsemisen arvoinen puhe. Monta mummoa veisaamassa sekä nuoria poikia puhumassa.  :icon_biggrin:  

Toivoisin, että antaisit kiitoksillesi osoitteen, sillä kannustus on erittäin tärkeä. Vielä parempi jos lähetät kiitokset sähköpostilla saara.saarnaaja@evl.fi. Meillä oli hyvä saarna tänään ja kiitin saarnaajaa kirkkokahveilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #123 : 01.09.14 - klo:06:41 »
Olipa hyvä kuulla, että Leenalle annettiin saarnassa " isolla kauhalla ". Aina silloin ja tällöin sitä tapahtuu itsekullekin. Usein se onkin yhteinen kokemus ja mielipide, kuten maaliskuussa oli Herättäjän kirkkopyhässä Jaakko Ripatin saarnakin. :eusa_clap:
Tapanani on kiittää silloin pappia. Parhaista olen pyytänyt saada tekstin. Olen joskus saanutkin. Paperilla se ei toki ole sama, sillä siihen jää se paperin makuja ihminen edessämme puuttuu.

Saarnan kokonaisuus ratkaisee. Kuten Leena sanoi, sana sieltä, toinen tuolta kokoillen vaikuttaa, että saarnaan ei ole paneuduttu. Tosin vapaammissa suunnissa taas korostetaan sitä, että saarnan tuleekin olla spontaani. Silloin se on jumalan antamaa. :017:

Keskustelusaarna on juuri siitä vaikea, että ajatus katkeaa niin kuulijalta kuin keskustelijoilta. Eilisessä kun se Jan-pappi sai puhutuksi yksin hiukan pidempään, ajatusta löytyi enemmän. Toiset sitä sitten täydensivät . Näin jäi jotakin mieleen.

Elävässä kirkossa, messussa on mielestäni tärkeintä ehtoolliselle valmistautuminen, sen vietto . Muukin liturgia on yhdistävää, ja tietysi myös veisuu. Täksi nojatuolikirkot ovat vain korvikekupillinen ja kahvi on ihan eri juttu.  :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #124 : 01.09.14 - klo:09:28 »
Toivoisin, että antaisit kiitoksillesi osoitteen, sillä kannustus on erittäin tärkeä. Vielä parempi jos lähetät kiitokset sähköpostilla saara.saarnaaja@evl.fi. Meillä oli hyvä saarna tänään ja kiitin saarnaajaa kirkkokahveilla.

Minun tulee etsiä vielä hänen nimensä. Sitten yritän pyytää tekstinä.  :icon_biggrin:

Jotenkin en niihin nojatuolikirkkoihin minä myöskään syty. Kai juuri kun on kirkkoa eikä kuitenkaan ehtoollista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #125 : 01.09.14 - klo:21:35 »
En ole vielä katsonut uusinta Nojatuolikirkkoa, mutta sieltä tutut muusikot Make Perttilä ja Mirkka Paajanen nähtiin eilen livenä Temppeliaukiossa, pop-messussa, jossa he myös ovat vakituisesti musisoimassa (ja minä aina penkissä). Eilen muuten saarnasi osuvasti itsensä tutkimisesta Samuli Korkalainen. Vierailevana laulajatähtenä Sakari Löytty. Olipa kotoisaa. Myös Ville Talola (Nojiksen juontaja) on aina pop-messussa kävijänä, joskus puhujanakin.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #126 : 02.09.14 - klo:03:43 »

  Nojatuolimessussa oli Salla Ranta, joka avaa Aholansaaren Körttifoorumin 20. päivä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #127 : 02.09.14 - klo:07:44 »
Ja tuli puhdasta luterilaista teologiaa... kiitoksia Sallalle ja meediopappi Janille...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #128 : 02.09.14 - klo:18:04 »
En ole vielä katsonut uusinta Nojatuolikirkkoa, mutta sieltä tutut muusikot Make Perttilä ja Mirkka Paajanen nähtiin eilen livenä Temppeliaukiossa, pop-messussa, jossa he myös ovat vakituisesti musisoimassa (ja minä aina penkissä). Eilen muuten saarnasi osuvasti itsensä tutkimisesta Samuli Korkalainen. Vierailevana laulajatähtenä Sakari Löytty. Olipa kotoisaa. Myös Ville Talola (Nojiksen juontaja) on aina pop-messussa kävijänä, joskus puhujanakin.

Miksi minä en tiennyt että tarjoilivat samulia? >:(. Toisaalta olisin siitä ennättänyt hökäistä Pyhään Lauriin vielä mutta en olisi arvannut tätä uutta, jonka nimi ei jää unhoon. Joten  :003: kun en siedä sitä musiikkia kuin paperilla  :003:  kaikki meni hyvin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #129 : 05.09.14 - klo:09:11 »
Älä Leena ole kielteinen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #130 : 05.09.14 - klo:14:02 »
Voiko kielteisyyden kieltää olematta itse kielteinen?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #131 : 05.09.14 - klo:16:11 »
Voiko kielteisyyden kieltää olematta itse kielteinen?

Kyllä se asianajajalta onnistuu. Muiden kohdalla se on vaikeampaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #132 : 06.09.14 - klo:16:47 »
 :)

Katsoin myös sen nojatuolikirkon, jossa Salla ja ne muut puhuivat.
Olihan monenlaisia näkemyksiä samasta asiasta.

Eilen seuroissa Taneli pappi kyllä piti sellaisen puheen, että meinasin penkiltä pudota. :)

Se meni jotenkin näin, hän kylläkin lainasi Lutheria jolla on sellainen voimakas kielenkäyttö.:

Kiitos sinulle Saatana.
Kiitos kun murjot ja hakkaat, kun viet ahdistuksiin ja kohtaamaan Goljatteja joille en itse voi mitään.
" Tässä vaiheessa, kun istuin hänen vierellään aloin katella häntä alta kulmien, et onkohan sillä nyt jotenkin asiat vinksahtanut jossain".
No sitten hän jatkoit, kun tuot sairautta ja muuten lyöt, niin viet lähemmäksi Kristusta.

Olipas erikoinen puheen aloitus :)

Sitten puhe jatkui siihen, että Goljatteja, kuten ajan kulkeminen ja kuoleminen ja joitain muuta vaan on ja ne on niin isoja, että eipä me niille voida mitään.

Muutenkin oli kivat seurat ja kuten tavallista edustin körttinuorisoa, eli olin nuorin paikalla olija :)
« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:16:52 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #133 : 06.09.14 - klo:18:50 »
Kävin kirkossa. Siellä oli nimittäin erään seurakunnan kirkkoherranvaalipaneeli.
Kysymyksiä oli saanut jättää ennakolta ja niitä myös esitettiin itse tilaisuudessa.

Kun tärkeimmät asiat eli suhtautuminen sukupuolineutraaliin avioliittoon oli käsitelty, joku kysyi että olisivatko ehdokkaat valmiit siunaamaan eläimiä.

Nopeasti vastaukset kääntyivät lemmikkien siunaamiseen.
Meinasin kysyä, että siunaatteko tuotantoeläimiäkin kuten vaikka broilereita, lihotussikoja, lehmiä ja tarhakettuja, mutta vaimo sai minut vaiennettua. Olisin mielelläni enemmänkin keskustellut siitä onko lemmikkikoiran elämä periaatteessa arvokkaampi kuin vaikka broilerikanan, jonka moni meistä tapaa vain lounasaikaan!

Onhan lemmikeistä, ja heidän isännistään minullekin paljon iloa  :003:

Mitä seurakuntaelämään muuten tulee, niin ajatus henkilöseurakunnista alkoi tuntua houkuttelevalta.
Miten mukavaa olisikaan käydä tällaisen seurakunnan raamattupiirissä jota vetäisi vaikka Heikki Räisänen.
Alfakursseja tässä seurakunnassa ei pidettäisi :002:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Käytkö kirkossa osa 14
« Vastaus #134 : 06.09.14 - klo:19:29 »

Mitäköhän systerskalet tarkoittaa, vai onko tämä vain joku sukunimi tai paikannimi.
Suht hyvin ruotsia osaavana tänä pikkaisen askarruttaa.

No siis niinku, tosta henkilöseurakunnasta ajatuksen viehättävyydestä.
Onhan meillä körttiseurat joissa periaatteessa kuka tahansa voinee aloittaa puheen.
Oikeastihan se ei toimi kuin periaatteessa.
Puhujat on etukäteen valittuja ja yksi sadasta on ollut maallikko niissä seuroissa joissa olen vieraillut ja niitä on jokunen :)

Pikkasen kuin jostain syystä ruokiksella ajan autolla ja aina silloin tulee radio deistä joku levyraati ja koskaan siellä ei ole ollut tavallista musiikin kuuntelijaa. Aina jotain musiikin ammattilaista.

Jampe täällä jossain vaiheessa kirjoitteli tästä, että parempi, että teologit ja ammattilaiset hoitavat heille uskotut tehtävät ja vitsailimme täällä eduskunnasta, kuin esimerkiksi sivari on johtamassa armejaa tällä hetkellä yms.
Ehkä parempi niin :)
Kaikki valta tekoälylle!