Kirjoittaja Aihe: Tämän katsoin televisiosta, osa 10  (Luettu 26069 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #15 : 18.06.19 - klo:15:15 »
Tänään YLE Teema esitti uusintana kaksi hienoa kulttuuriohjelmaa.

1. Peter, Paul and Mary 50 v.

https://areena.yle.fi/1-3765874

2. Vermeer, yksinäisyydestä ikoniksi.

https://areena.yle.fi/1-4152447

Johannes Vermeerin työt ovat aina kiinnostaneet minua, ja tässä ohjelmassa kerrottiin miten ne monesti vaikuttavat ihmisiin.

Peter, Paul ja Mary kuuluvat nuoruuden kuunnelluihin lauluyhtyeisiin joiden sanoma ihmisarvon puolesta ja rakkauden voimasta  koettiin ehkä liian yksipuolisen poliittiseksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #16 : 22.06.19 - klo:23:42 »
Äsken kuuntelin/katselin tv7:lta uusintana oheisen
"Hämeen parhaaksi: Suomalainen messu
Olin itse aikoinaan Verkatehtaalla kuuntelemassa.

https://www.tv7.fi/vod/player/61692/

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #17 : 22.06.19 - klo:23:52 »
Valkoinen majakka...runoja Ohtakarissa
tuli Suomalaisen messun perään

https://www.tv7.fi/vod/player/30114/

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #18 : 23.06.19 - klo:21:01 »
Katselin Tapani Ruokasen ohjelman. Siinä kerrottiin paljon nykyisestä presidentistämme, joka oli valtiovarainministeri Lipposen ykköshallituksessa. Nämä kaksi herraa ottivat ohjelmassaan 450 mk jokaiselta hyvätuloiselta eläkeläiseltä kuukaudessa, siis 115 tuhatta eläkeläistä.. Tarkoitus oli jakaa saatu summa kymmenkertaiselle joukolle huono-osaisia eläkeläisiä. Huonosti meni laskutoimitus, kun niin vähän tuli pekkaa ja liisaa päälle, että ihan tympeilivät saaliinsa pienuutta. Meitä eläkeläisiä puolusti ministeri Maija Perho.

Sitten jonkun vuoden jälkeen hallitus palautti 50 euroa niille, joilta oli eläkettä pienennetty. Tappiolle jäimme. Jos minulle tulisi mahdollisuus keskusteluun herrojen kanssa, niin mahdollisesti ottaisin asian puheeksi. Tämä on kovin vaiettu asia, että esim netistä en ole löytänyt asiasta mustaa valkoisella.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 1
« Vastaus #19 : 08.07.19 - klo:19:35 »
Se eläkkeen sitominen taitettuun indeksiin oli Lipposen teelmiä myös vaan en muista, kummankohan hallituksen. Vaikutus on huhhuhhuimaava kun inflaatio ottaa tulta. 

Olisi kiva, jos siihen saataisiin vuorotteluvapaa...  Joka toinen vuosi saisi elinkustannusindeksin mukaisen lisäyksen, vaikka.  Tai joka kymmenes vuosi.

Se harmittaa kaikkia, mutta pienen eläkkeen saajaa se hieman huolestuttaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #20 : 12.07.19 - klo:15:36 »
Lilja 4-ever.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #21 : 06.08.19 - klo:16:22 »
Pääministeri periaatteessa haukkui uuden pvkomentajan pystyyn, ensin Haapala kirjoitti, sitten televisiokin havaatti.

Saan tähän todeta, että sotiemme jälkeen vain yhden kerran on sosi-alidemokraattinen mies ollut puolustusministerinä. Se on poliittisen itsemurhan paikka olla "niin rohkea". Kummallista demokratiaa kyseisessä puolueessa. :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #22 : 08.08.19 - klo:15:26 »
Tämän ikäisten 'tyttöjen' viihdelukemistoon nuoruudessa kuuluivat Hilja Valtosen romanttiset ja koomiset romaanit. Niinpä verestin vanhoja muistoja ja katsoin osittain äsken päättyneen Hätävaran.

Juonen muistin sillä kirja on minullakin ollut. Katsoinkin nyt elokuvaa ajankuvana ja sisustus- ja pukutyylien esityksenä.

Antoisinta oli kun löysin Hätävaraa googlaamalla kaksi lapsuuteni jälkiruokaa resepteinä.
Pappilan hätävara ja leipävanukas tulivat 'pula-aikana' meilläkin tutuiksi kun mitään ruokaa ei heitetty pois. Nykyään on toisin, mutta voisi tässä tehdä parannusta, sillä maidossa liotetuista leivonnaisista saa oikein maukasta. Köyhiä ritareita teen edelleenkin jos on ylimääräistä pullaa jäänyt. Se onnistuu myös ranskanleivästä.

KO. elokuvassa oli 'sankarina' Kullervo Kalske, lahtelainen syntyään. Saattoi olla ortopedini Roope Kalske samaa sukua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #23 : 08.08.19 - klo:17:35 »
Olen minäkin Valtosen kirjat lukenut ja elokuvia katsellut. Ne ovat aikansa lapsia, viihdyttäviä vielä kesäisenä iltana sängyssä lukea. Terävää satiiria monessa kirjassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #24 : 15.08.19 - klo:20:01 »
Iltapäivällä satuin sattumalta ( ? ) katsomaan tämän ehkä nuorille tarkoitetun ohjelman  lopun.
Siinä munkki kertoo Ginalle hyvin viisaasti mikä on elämän tarkoitus ym.

https://areena.yle.fi/1-2642637?autoplay=true
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #25 : 15.08.19 - klo:20:05 »
Korjaus edelliseen. ' Munkki' onkin nainen, huomasin vasta kun katsoin alunkin.
Tästäkin nähdään kuin sukupuolet ovat samankaltaisia kun meikit poistetaan, tukka ajellaan ja pukeudutaan kaapuun tms.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #26 : 17.08.19 - klo:11:19 »
Katsoin  kolmiosaisesta dokumenttisarjasta nimeltään Selkämeri jakson 2. Siinä on todella upeasti kuvattu pienten, koskemattomien luotojen runsasta, kesäistä kukkaloistoa ja siellä asustavia lintuja poikasineen. Sain katsella hohtavan valkoisen, mustapäisen, punanokkaisen tiiran ja sen poikasten elämää, kyhmyjoutsenta ja sen poikasia, lintukavereilta ruokansa varastelevaa merikihua....

Suosittelen.

https://areena.yle.fi/1-2867309




Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #27 : 17.08.19 - klo:18:50 »
KAtsoin ruotsalaisen kolmiosaisen dokkarin neljästä dieetistä ja neljästä pariskunnasta. Vaihtoehdot olivat vegaani, karppaus, lautasmalli ja 5:2  - paasto, joka ei ollutkaan aivan sitä mitä luulin, eli paastopäivinä kyllä syötiin, olin kuvitellut, että ne olisivat jotain nollakaloripäiviä. Samoin lautasmalli tarkoitti, että kaikki puolivalmisteet ja einekset jätettiin ja sapuska valmistettiin itse.  Kuukauden kuluttua mitattiin sitten painosta alkaen kaikki mahdollinen.

Dieettiä ei valittu itse.

Se oli monin tavoin mielenkiintoinen. Paitsi subj hyvinvointia ja tyytyväisyyttä niillä neljällä pariskunnalla sivuttiin ruoan ja ruokauskomusten ja kokemusten venrrattavuutta uskontoon, ja joskin pienessä sarjassa kaikki oli niukkaa, niin saihan siitä ajateltavaa. 

Kai siinä oli oikeat professorit asialla. Asenteeltaan se oli rauhallinen, eikä markkinoinut mitään tiettyä ruokavaliota paitsi että terveellisyys on tärkeää.  Mentoreina toimivat maallikot, jotka olivat itse vakuuttuneita ruokavaliosta, joilla oli esimerkiksi reseptejä. 

Kuukaudessa saatiin jo tuloksia, joista todettiin että vastaavat suurilla ryhmillä tehtyjä pitkäaikaistutkimuksia hyvin.  Mutta siis, tuloksia näyttäytyi. Paino nyt putoaa aika äkkiä ( joskus nouseekin, juu) mutta muut jutut kiinnosti kuten kolesterolit, sokerit ja kasvutekijä sun muut.
« Viimeksi muokattu: 17.08.19 - klo:18:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #28 : 18.08.19 - klo:06:28 »
Katsoin  kolmiosaisesta dokumenttisarjasta nimeltään Selkämeri jakson 2. Siinä on todella upeasti kuvattu pienten, koskemattomien luotojen runsasta, kesäistä kukkaloistoa ja siellä asustavia lintuja poikasineen. Sain katsella hohtavan valkoisen, mustapäisen, punanokkaisen tiiran ja sen poikasten elämää, kyhmyjoutsenta ja sen poikasia, lintukavereilta ruokansa varastelevaa merikihua....

Suosittelen.

https://areena.yle.fi/1-2867309

Kiitos!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän katsoin televisiosta, osa 10
« Vastaus #29 : 18.08.19 - klo:10:08 »
Olen aivan täpinöissä vieläkin kuunneltuani Juha Hurmetta, suurta ajattelijaa, humanistia ja tiedemiestä.
Hän tarinoi Maarit Tastulan vieraana itselleen ( ja minulle ) tärkeistä asioista, Jeesuksestakin.

Muita mainittuja ovat Matti Pohto, Daniel Europaeus, Matti Nylänen, Aleksis Kivi ja Minna Canth.

' Ärhäkän feministin',
 Hurmeen, ajatus ja puhe virtasi rauhallisena ja viisaana, ja hauskana tietenkin.
Käsittelipä keskustelu tasa-arvoa, vihaa tai ihmisen apinallisia piirteitä se oli herkullista kuultavaa.

Maarit Tastula oli hyvin 'kartalla'.

https://areena.yle.fi/1-4589804   uusinta maaliskuulta. K i i t o s  YLE !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)