Kirjoittaja Aihe: Linnut 33  (Luettu 19518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Linnut 33
« Vastaus #30 : 20.06.20 - klo:18:48 »
Olen kymmenisen vuotta seurannut EestiLooduskalesder-sivulta lintuja ja muuta luonnonelämää.

Kahta sääksen pesää ja kahta konnakotkas-pesää näytetään, mutta nyt kiinnostaa Must toonekurke l. mustahaikara sillä live-kuvassa en ole onnistunut koskaan näkemään hautovaa emoa. Pesällä käy nyt uros, mutta ei se laskeudu kahden munan päälle. Heittelee vähän risuja joskus niille. Miten se haudonta tapahtuu ?

Myyrä, jos olet vielä foorumilainen, kerro ! Saa muutkin kertoa jos on tietoa.   :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #31 : 20.06.20 - klo:22:25 »
Eilen meillä oli vilkas lintupäivä. Miehet ihmettelivät navetan päässä, että missä on talitintin pesä, kun poikasten tirinä kuuluu. Pesä löytyi autotallista. Siellä on vanha pärekontti seinällä, naulassa roikkumassa. Kontin suu on hivenen rakosallaan. Sinne kun kurkisti, näkyi avonaisia nokkia.
Otin riskin. Kuvasin ensin kontin. Sitten työnsin kännykän kontinsuulle ja otin kuvan. Poikaset ovat jo sen kokoisia, että kohta lentävät. Siipisulatkin näytti jo ihan valmiilta.
Emo tarkkaili meitä läheltä, mutta kun poistuimme paikalta, jatkoi ruokkimista. Pelkonahan minulla oli, ettei vaan hylkää pesää.

Illalla kokkoa poltellessa katselimme lehtokurppaa, joka kierteli maisemassa ja piti omaa kurnutustaan.

Lehtopöllö (oletettavasti, ainakin sen kokoinen ja värityksinen) kiepoi myös peltojen päällä. Se ei äännellyt.

Kehrääjä hurruutti menemään ihan urakalla. Miesväki tuumasi, että pitkää rihmaa tulee. Kun kehruuseen tuli pieni tauko, epäili miehet, että nyt vaihtuu puola.

Käki vielä kukahteli. Samoin monta muuta linnunlaulua kuului.

Tähän ketjuun ei tetenkään kuuluisi, mutta kun sekin ääni oli samassa kokon vartioinnissa, niin menköön. Kettu haukkui. Se ääni on jotenkin surkean kuuloinen. En ole ennen kuullut niin pitkäkestoista haukuntaa ketulta. Tavallisesti vai haukahdus tai pari. Niinpä aloimme epäillä, että kyseessä olisikin ketun pennut, jotka nälissänsä odottavat emoa ruokkimaan. Mene ja tiedä.  :017: 
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 33
« Vastaus #32 : 20.06.20 - klo:23:05 »
Sikäli kun ymmärrän, niin kuulostaa siltä että kaakonkulmilla on varsin rikas
eläin ja lintumaailma.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Linnut 33
« Vastaus #33 : 21.06.20 - klo:08:02 »
Taitaa olla Kaakonkulmalla emäntä jolla on avoimet silmät ja korvat. :icon_biggrin:

Ketun olen mökillä kuullut elokuisena yönä ulvovan aivan surkeasti ja pitkään. Läheisen vanhan ladon alla niillä oli pesä vuodesta toiseen. Sen takaisessa metsässä se huusi. Kamala ääni herätä yöllä. Kuvittelin vaikka mitä tapahtuneen naapurissa. :107:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #34 : 21.06.20 - klo:08:18 »
Täällä ei liene kehrääjiä, en ainakaan ole kuullut. Lehtokurppa sen sijaan asunee tämän kylän alueella, koska se iltasella lentää ja kiertää jotakin huvirataansa.
Maalla asumisessa, kun neonvaloja on vähän, huomionsa tulee kiinnitetyksi aina kulloiseenkin ilmiöön, näkyyn tai ääneen, niin sellaisten havainnointiin kehittyy.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Linnut 33
« Vastaus #35 : 21.06.20 - klo:09:21 »
Etsin tietoa kehrääjästä. Se pesii melkein koko Euroopassa ja Aasiassa Kiinan länsiosissa asti. Kovin pohjoisessa se ei viihdy. Maassamme se on Etelä- ja Keski-Suomen lintu. Talveksi se lentää Afrikan savanneille.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #36 : 21.06.20 - klo:16:18 »
Olin katsonut Pohjolan lintukirjasta, joka on jo vanhaa painosta, että kehrääjä pesisi Vaasa-Jyväskylä-linjan eteläpuolella. Sen tiedon varassa uskalsin kommentoida.
Suunnistuskilpailuissa Riihimäen seuduilla olen joskus kehrääjän maassa nähnyt.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #37 : 21.06.20 - klo:18:55 »
Kuten arvelinkin tintin pojat olivat "valmiita". Tänään päivällä ne ovat jättäneet kodin/kontin ja vähin äänin häipyneet. Paras hetki on varmaan ollut, kun kukaan meistä ei ole ollut liian lähellä katsomassa. Hyvää matkaa heille.  :039: 
Ja mikäli arvaus menee oikeaan, ne jäävät lähitienoille, sillä kaikki tässä kylässä ruokkivat lintuja talvikautena.  :023:

Tämän päivän havainnon kirjoitan tuonne eläinosastolle.  :icon_cool:

Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 33
« Vastaus #38 : 22.06.20 - klo:00:59 »
^Tinttiemo taitaa ruokkia poikasia vielä jonkin aikaa pesästä lähdön jälkeenkin? Ainakin eräänä kesänä minulla istui parvekkeen kaiteella rivi tintinpoikia, joille tuotiin ruokaa. Olivat aikuisen kokoisia ja lentokykyisiä, mutta kuin olisi pipo pudonnut silmille (sen näköisiä ja hämmentyneen oloisia).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #39 : 22.06.20 - klo:07:33 »
Olen täällä tehnyt saman havainnon, että linnut ruokkivat poikasiaan, oikeastaan aika kauan, pesän jättämisen jälkeen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Linnut 33
« Vastaus #40 : 22.06.20 - klo:07:51 »
Pesästä lähteneiden variksenpoikien ruokkiminen on äänekästä puuhaa. Sitä on seurattu päivittäin. Rähisevät rastaat lisäävät meteliä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #41 : 22.06.20 - klo:16:22 »
Istuskelin varjossa seuraten pihan lintuja, niin havaattin, että talitinttipariskunta ruokkii auringonkukan siemenillä poikasensa saunan nurkalla unkarinsyreenissä olevaan pönttöön. Kova lento edestakaisin ja välillä kuusenoksalla pitää akanat takoa irti siemenestä. Ehkä kuitenkin viisasta puuhaa, mistäs sitä muuta valmista ruokaa saisi.
Kävelin syreenin viereen, niin uskalsivat tintit pienen epäröinnin jälkeen koloon livahaa ja heti ulos lentoon eväslautaselle.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #42 : 22.06.20 - klo:19:19 »
^Tinttiemo taitaa ruokkia poikasia vielä jonkin aikaa pesästä lähdön jälkeenkin? Ainakin eräänä kesänä minulla istui parvekkeen kaiteella rivi tintinpoikia, joille tuotiin ruokaa. Olivat aikuisen kokoisia ja lentokykyisiä, mutta kuin olisi pipo pudonnut silmille (sen näköisiä ja hämmentyneen oloisia).

Niinhän ne tapaavat tehdä. Luulen että tämä emo vei poikaset hieman etäämmäs pihasta. Olimme varmaan liian utelis pihanväki. Se ei luota meihin. :003:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 33
« Vastaus #43 : 25.06.20 - klo:15:18 »
Liittokuusikossa on naakoilla poikaspesä, josta yksi on pudonnut ja saanut eutanasian, kun harakat hakkasivat siltä silmän. Pesä on meluinen ja tulee mieleen etniset filistealaiset. Kun kuuntelen tarkkaan, niin aivankuin kuulisin kiroilua evääksi tuodun ruoan päältä "hyi mitä moskaa, hei tuokaa sapuskaa, se on loppu, miksi täällä on niin ahdasta". Enhän todellisuudessa tiedä, että mitä pesässä puhellaan. "kyllä äiti toi hyvän onkilieron, en jaksa enää yhtään etanaa, mistä löytänevät noita herkkuja, kunhan pääsen lentoon, niin valitsen ruokani itse parhaista pöydistä". Näinkin voi keskustelu edetä. Tai jotenkin muuten, onhan nyt helleaika.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 33
« Vastaus #44 : 25.06.20 - klo:19:50 »
 :icon_lol:  Saman tapaisia aatoksia oli isoveljelläni joskus. Hän oli sitä mieltä, että ei ne linnut keväällä kauniisti laula. Ne kirjoilee, möykkää ja isottelee kilpakumppaneille, etteivät uskaltaisi tulla laulajan reviirille. Kenpä tietää.  :017:
Pyryharakka