Kirjoittaja Aihe: Armo ja käskyt  (Luettu 23496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Armo ja käskyt
« Vastaus #15 : 23.12.06 - klo:11:40 »
Fundamentalismi taas tuo mieleeni hedelmättömän aavikon. Siellä on kaikki avaraa ja selkeää, mutta mikään ei elä ja kasva. Keskipäivän aurinko tappaa janoon.

uskova

  • Vieras
Armo ja käskyt
« Vastaus #16 : 27.12.06 - klo:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Fundamentalismi taas tuo mieleeni hedelmättömän aavikon. Siellä on kaikki avaraa ja selkeää, mutta mikään ei elä ja kasva. Keskipäivän aurinko tappaa janoon.


Tietynlainen fundamentalismi kyllä. Fundmentalismi siinä mielessä että ei ole fundamentalisti yhdessä tai sadassa raamatunkohdassa, vaan koko raamatussa on erittäin avaraa, selkeää ja kaikki elää ja kasvaa :)

Ainakin sen perusteella että miljoonien ihmisten elämä muuttuu täysin, poliisi saa lisää työtä siksi että rikolliset palauttavat varastamansa tavarat, ihmiset elävät täynnä iloa Herrassa vaikka olosuhteet eivät olisi niin iloiset. Samoin tämä tietynlainen fundamentalismi tuottaa uutta elämää siinä mielessä, että monet ihmiset pelastuvat syntyen uudesti ylhäältä, parantuvat sairauksistaan ja saavat veljellisen yhteyden toisiinsa. Samoin moni oppii rakastamaan sillä rakkaudella, jota ihmisessä itsessään ei ole. Kreikankielessä tämä rakkaus on agape-rakkaus, se rakkaus jolla Jumala rakasti maailmaa. Uhrautuva rakkaus, rakkaus joka ei etsi omaansa.

Tämä rakkaus on hyvin kuvailtu ensimmäisen korinttolaiskirjeen 13 luvussa. :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Armo ja käskyt
« Vastaus #17 : 27.12.06 - klo:16:05 »
Maanpäällinen ihanneyhteiskunta, jossa poliisi työllistetään katuvien rikollisten palauttaessa saalitaan, ei ole mielestäni kristillinen tavoite. Pikemminkin se kuullostaa kommunismin utopialta, jonka toteuttamisella saatiin paljon onnetonta aikaan. Tottahan meidät on kutsuttu edistämään oikeuden ja laupeuden toteutumista, mutta todellisten tilanteiden ja käytännöllisten ongelmien kautta eikä pyrkimällä jonkin mielikuviin maalaillun paratiisin rakentamiseen.

uskova

  • Vieras
Armo ja käskyt
« Vastaus #18 : 27.12.06 - klo:16:19 »
Noh, noin nyt vain on käynyt, eikö se ole hyvä? Minun mielestäni on erittäin hienoa että rikolliset ottavat Jeesuksen vastaan vapahtajanaan ja tekevät parannuksen synneistään :)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Armo ja käskyt
« Vastaus #19 : 28.12.06 - klo:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Maanpäällinen ihanneyhteiskunta, jossa poliisi työllistetään katuvien rikollisten palauttaessa saalitaan, ei ole mielestäni kristillinen tavoite. Pikemminkin se kuullostaa kommunismin utopialta, jonka toteuttamisella saatiin paljon onnetonta aikaan. Tottahan meidät on kutsuttu edistämään oikeuden ja laupeuden toteutumista, mutta todellisten tilanteiden ja käytännöllisten ongelmien kautta eikä pyrkimällä jonkin mielikuviin maalaillun paratiisin rakentamiseen.


Uskovan puheista tulee mieleen minuun vaikuttanut Georg Orwellin teos  "Eläinten vallankumous" (Animal farm).
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Armo ja käskyt
« Vastaus #20 : 12.09.07 - klo:21:50 »
Luterilaisen teologian ja huomauttaen nimenomaan luterilaisen sosiaalietiikan mukaisesti ei ole kristillistä etiikkaa. Luther sanoi, että armo kuuluu evankeliumiin ja käskyt ovat moraalia. :wink: Käskyt ovat kaikille ihmisille tarkoitettuja.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa ankku67

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Fundamentalisteista
« Vastaus #21 : 05.01.08 - klo:15:43 »
Jos joku tulee synnintuntoon ja palauttaa varastamansa, se on hyvä asia. Fundamentalistit lukevat Raamattua kirjaimellisesti ja pitävät Raamattua kaikkien alojen oppikirjana esim. sulkien silmänsä arkeologian tutkimustuloksilta. He, rankasti yleistäen, lukevat kuin piru Raamattua, kuten isoäitini tapasi sanoa jonkun venyttäessä asioita omien toivomustensa mukaisiksi.
nyt ihmettelen tässä

Benkku

  • Vieras
Armo ja käskyt
« Vastaus #22 : 05.01.08 - klo:17:31 »
Joka ikinen aamu, mihin minä olen saanut elämänkaareni aikana herätä. Vanha-Aatu istuu olkapäälläni ja kysyy minulta ” No mitäs pahaa tänään tehdään ”  ja Herrani vastaa  ” Tänään olet armosta saanut herätä ”. Hyvä voitti hetkeksi ehkä pieneksi hetkeksi tai sitten ei ollenkaan.

Kun joutuu maalisen tuomarin eteen tai Herrani, on minulla toivo että saan armon paheistani. Maalinen tuomari antaa tuomion ehdottomana ,ehdollisena, vankeusrangaistuksena, sakkomääräyksenä tai voi todeta syyttömäksi , vaikka mahdollisesti olisin syylinenkin. Herrani taas  toteaa minut syyttömäksi vaikka en ole ensinmäistäkään käskyä pystynyt noudattamaan, enkä edes olisi sitä ansainut.

Joka päivä  pyrin noudattamaan Hänen käskyjään ja kulkemaan kohti täydellisyyttä.
Minun ei tarvitse antaa itsesäälini jäynää itseäni sen vuoksi, etten kykenisi saavuttamaan Hänen kaltaisuuttaan ja tulemaan Hänen kuvakseen nappia painamalla. Kasvaminen ihmisenä ja kohti Hänen täydellisyyttä on Kristus. Kun yön häämöttäessä ennen nukkumaan menoa , polviumpiot lattiassa, kädet ristissä  kyynelten valuessa. Totean,että tässä sitä taas ollaan, himoineen ja haluineen. Ei jää minulle kuin usko siihen lupaukseen minkä Kristus minulle on antanut.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
oikein ai väärin,kunhan rahat käärin. Roope A
« Vastaus #23 : 13.01.08 - klo:12:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Fundamentalismi taas tuo mieleeni hedelmättömän aavikon. Siellä on kaikki avaraa ja selkeää, mutta mikään ei elä ja kasva. Keskipäivän aurinko tappaa janoon.


Aijaa noinko?
Musta fundamenalismi ainakin Raamatun suhteen on hyvä.
Enemmän mua pelottaa sellaiset kun vesittää ihan selviä kohtia Raamatusta ja jotenkin selittää, että ihmisten kokoama kirja ja otan sieltä mitä tykkään.

Raamatun hyvät neuvot kuitenkin toimivat ja ne arvot, kuten avioliitto, anteliaisuus, korkeamoraali,ei päihtyminen sun muut ovat hyväksi ihmiselle.

Tietenkään Armoa unohtamatta, mutta esimerkiksi lestadiolaiset painottavat armoa, vaikkakaan ei ilman lakia.
Eli armoa armon päälle, ei synnin päälle.

 Körteillä kuitenkaan tuskin on syytä huoleen, kun asenne on minä maanmatoinen mahdoton Jumalani edessä.
 Armokerjäläisyys on hieno asenne ja tapa vaeltaa elämässä.
 
Fundamentalismia suhteessa Raamattuun sivaltelu täällä on ennenkin käynny mun hermoille ja pikkasen toivoisin parempaa suhtautumista meitä siihen ehdotomana totuutena uskoviin.

Emmäkään valita teidän väärässä olemisesta monessakin, joskus pikkasen tuon omaa näkemystäni, mutta en lyö Sanalla vaikka välillä tekisi mieli.
Mut ei huoli, ei mun hermot ihan lopussa ole, yksi tuttu joka on 14 aina valittaa,et sillä on kauhee stressi. Samaa luokkaa kai munki hermojeni kireys taitaa olla, eli enempi sanonta. :roll:  :shock:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Armo ja käskyt
« Vastaus #24 : 13.01.08 - klo:13:42 »
Kun vertasin fundamentalismia aavikkoon, en toki tarkoittanut Raamattua ohjenuoranaan pitävää kristillisyyttä. Fundamentalismi ei ajatuksissani ole sitä. Raamattu on kaikessa kirjavuudessaan ja monikerroksisuudessaan varsinainen Eedenin yrttitarha.
Fundamentalismi on mielikuvissani tämän yrttitarhan yksinkertaistamista tehokkaaksi viljelmäksi, joka lopulta köyhdyttää maaperän ja kuivaa pohjaveden. Aavikkohan siitä syntyy.

Poissa ankku67

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Keskustellaan
« Vastaus #25 : 13.01.08 - klo:14:38 »
hei, eikös tämä ole KESKUSTELUpalsta. Keskustelua ei synny, jos kaikki jurottaa omissa nurkissaan. Tuokaa vaan erilaisia näkökantoja esiin! Ei tämä ole mikään paavinistuin, jossa sanotaan viimeinen sana.  :D
nyt ihmettelen tässä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Armo ja käskyt
« Vastaus #26 : 14.01.08 - klo:14:26 »
Viisveisaaja ja Pena keskustelevat asiasta. Minä arvostan molempien näkökulmia. "Fundamentalismi" on käsitteenä liian laaja. Minä olen fundamentaalinen ajatuksissa kuten esim. sakramenttiteologiassa. Mutta olen myös liberaali moraalissa kuten esim. homo- ja lesboparien keskustelussa. Voisi olla se hetki armon vuonna 2008, että "konservatismi", "liberalismi" ja "fundamentalismi" poistettaisiin teologian suomalaisesta sanastosta. Olemme vain armon kerjääjiä. :wink: ps. pikkasen enempi ajattelen penan ajatuksia ja näkökulmia
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Re: Keskustellaan
« Vastaus #27 : 19.01.08 - klo:21:37 »
Lainaus käyttäjältä: "ankku67"
hei, eikös tämä ole KESKUSTELUpalsta. Keskustelua ei synny, jos kaikki jurottaa omissa nurkissaan. Tuokaa vaan erilaisia näkökantoja esiin! Ei tämä ole mikään paavinistuin, jossa sanotaan viimeinen sana.  :D


Juu  Ankkuri. Anteeksi ku valitin.
Tää foorumi on niin täynnä Jumaluusoppineita et ei tässä varaa mistään napista.

Oikeesti oon tosi kiitollinen kaikista, sillä parhaat vastaukset ja perustelut täällä on tullut jokaiseen kysymykseeni oli se sitten Jumalanpalvelusta tai mitä koskevaa.
Niinku paikoista missä oon kysellyt.
Ehkä liiankin fiksua porukkaa mulle?
Kaikki valta tekoälylle!

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Keskustellaan
« Vastaus #28 : 20.01.08 - klo:11:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

Ehkä liiankin fiksua porukkaa mulle?

Niin myös minulle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Keskustellaan
« Vastaus #29 : 20.01.08 - klo:12:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

Tää foorumi on niin täynnä Jumaluusoppineita et ei tässä varaa mistään napista.

Oikeesti oon tosi kiitollinen kaikista, sillä parhaat vastaukset ja perustelut täällä on tullut jokaiseen kysymykseeni oli se sitten Jumalanpalvelusta tai mitä koskevaa.
Niinku paikoista missä oon kysellyt.
Ehkä liiankin fiksua porukkaa mulle?



Korjaus edelläsanottuun. Yllättävää kyllä täällä on suurin osa kirjoittajista maallikoita ilman teologista koulutusta ja kyllä sen huomaa kirjoituksista, kun vertaa niitä teologien ryhmiin. Onneksi kaikki eivät ajattele asioista aina samalla tavalla. Yhtä oikeaa tapaa tai oppia ei ole, enkä ainakaan minä edusta sitä. Edustan vain omaa käsitystäni, joka on muotoutunut muiden ajattelusta ja raamatun sanasta. Tuskin siinä paljoakaan minun omaani on.

Luotan Jumalan ohjaukseen elämässä ja sitä olen saanut kokea runsaasti. Ensin en ymmärtänyt miksi näin, mutta kun meni aikaa asia aukesi yllättäen ja sitten ymmärsi miksi minulle kävi niin kuin kävi vastoin toiveitani. Toiveeni ei useinmiten olisi ollut hyväksi minulle kuten niin monesti on kohdallamme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi