Kirjoittaja Aihe: Kristittyjen vainot maailmalla  (Luettu 6979 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #15 : 05.08.23 - klo:11:09 »
Minusta taas tuntuu, että sinä, Kyösti, haluat torjua avarammat näkökulmat voidaksesi rakentaa siltojen sijasta raja-aitoja eri vakaumusten välille.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #16 : 05.08.23 - klo:11:44 »
Minusta taas tuntuu, että sinä, Kyösti, haluat torjua avarammat näkökulmat voidaksesi rakentaa siltojen sijasta raja-aitoja eri vakaumusten välille.

Tunteet ovat aitoja.

Tänään ehkä tapaan taas muslimituttujani.
Uskaltaisinkohan joskus kysyä, mitä he kokevat minun umpimielisyyden asteesta ja raja-aitojen rakentamisesta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #17 : 05.08.23 - klo:12:02 »
Hassua, minä koen, että Körttifoorumilla sinä ja jokunen samanmielinen pitää seiniä liian lähellä toisiaan ja kattoa varsin matalalla ja toki seinien siirto jossain määrin laajemmalle kuuluu kuvaan, mutta niitä seiniä saa siirtää vain tiukan ahtaan kaavan mukaan.
Itse en niiden seinien sisään mahtuisi.

Te taas koette samaa minusta. Jotain on vialla.
Vai ovatko molemmat kokemukset yhtä todellisuuden kanssa, kukapa tietää.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #18 : 05.08.23 - klo:12:55 »
Minusta taas tuntuu, että sinä, Kyösti, haluat torjua avarammat näkökulmat voidaksesi rakentaa siltojen sijasta raja-aitoja eri vakaumusten välille.
Aamen! Maailma vihaa niitä uskossaan heikkoja kristittyjä alatien maan matosia, jotka ovat uskollisia Jumalan sanalle (Joh.15:18-20). Siksi he joutuvat kristittyinä kohtaamaan Päivi Räsäsen tavoin koettelemuksia ja vainoja Kristuksen nimen tähden. Vaino ei olekaan kristitylle mikään yllätys kristillisten arvojen ja maailman hengen ristiriidassa vallitsevassa tämän maallisen kulttuurin kanssa. Tällaisessa tilanteessa ei kristityn tule muuttaa elämäänsä tämän maailman ja yhteiskunnan valtavirran mukaiseksi vaan olla uskollinen Jumalan sanalle (2.Tim. 3:12).  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #19 : 05.08.23 - klo:22:39 »
Aamen! Maailma vihaa niitä uskossaan heikkoja kristittyjä alatien maan matosia, jotka ovat uskollisia Jumalan sanalle (Joh.15:18-20). Siksi he joutuvat kristittyinä kohtaamaan Päivi Räsäsen tavoin koettelemuksia ja vainoja Kristuksen nimen tähden. Vaino ei olekaan kristitylle mikään yllätys kristillisten arvojen ja maailman hengen ristiriidassa vallitsevassa tämän maallisen kulttuurin kanssa. Tällaisessa tilanteessa ei kristityn tule muuttaa elämäänsä tämän maailman ja yhteiskunnan valtavirran mukaiseksi vaan olla uskollinen Jumalan sanalle (2.Tim. 3:12).  :eusa_pray:

Paavo R, Jonas Lagus ja monet muut heränneet joutuivat kokemaan vastustusta viranomaisten taholta mm. oikeuslaitoksen välityksellä ja kaikkinaisten syytösten kohteena olemalla. Myös lehdistössä heitä parjaavia kirjoituksia oli.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #20 : 06.08.23 - klo:08:29 »
he joutuvat kristittyinä kohtaamaan Päivi Räsäsen tavoin koettelemuksia ja vainoja Kristuksen nimen tähden.

Minusta on väärin väittää Päivi Räsäsen kohdanneen koettelemuksiaan Kristuksen nimen tähden. Marttyyrin viitan asettaminen hänen harteilleen on tarkoituksellista harhautusta, jolla on poliittinen tavoita. Häntä ei moitita kristillisen sanoman julistamisesta vaan Raamatun käyttämisestä väärin aivan maallisten tarkoitusperien ajamiseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #21 : 06.08.23 - klo:08:35 »
Hassua, minä koen, että Körttifoorumilla sinä ja jokunen samanmielinen pitää seiniä liian lähellä toisiaan ja kattoa varsin matalalla ja toki seinien siirto jossain määrin laajemmalle kuuluu kuvaan, mutta niitä seiniä saa siirtää vain tiukan ahtaan kaavan mukaan.
Itse en niiden seinien sisään mahtuisi.

Mieti, koetko ahtautta vain omien seiniesi sisällä? Kenties se, mikä näyttää astumiselta sisään, onkin pääsemistä sisältä ulos.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #22 : 06.08.23 - klo:19:58 »
Islam on sodan uskonto, joka on samalla myös totalitäärinen hallintojärjestelmä, jota voi verrata stalinismiin ja natsismiin. Julmuudeltaan se voittaa edellä mainitut työskennellessään sellaisen yhteiskuntamallin perustamiseksi vainoten kristittyjä, ateisteja ja kaikkia, jotka eivät usko Allahiin.

Tarkoittiko luettelosi sanoa, etteivät kristityt usko Allahiin?

Tietenkin uskomme.

Eikä kristittyjä suinkaan aina islamilaisissa hallintojärjetelmissä ole vainottu. Olemme kuitenkin ns. kirjan kansaa. Meillä on eri velvollisuudet: Asepalvelukseen emme kelpaa, mutta meitä sopii verottaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #23 : 06.08.23 - klo:20:19 »
Öppiäinen, ehkä sinä sitten tunnetkin islamia paremmin, kuin se taho, jolta tuon siteeraamasi ajatuksen lainasin.
Opendoorsin tilasto selityksineen kannattaisi varmaan korjata?

Opendoorsin tilastoa ja sen lähteitä en tunne arvioidakseni tarvetta sen korjailuun. Sinun lainaamasi taho taas taii olla "joku joskus". Voin melko varmasti väittää, että ihmisryhmään, jonka jäsentä voi luonnehtia termillä "joku joskus", kuuluu sekä islamia minua paremmin tuntevia että minua huonommin tuntevia.

Mistä johdut ajatukseen, että Opendoorsin tilasto kannattaisi korjata?

Opendoorsin tilasto taitaa yrittää kertoa tilanteesta tällä hetkellä. Minua kiinnostaa myös historia. Sinä aikana, kun muslimit hallitsivat Granadassa antaen myös monensorttisille kristityille siellä elintilaa, kristityt kristittyjen hallitsemilla alueilla teurastivat toisiaan kerettiläisinä.

Tässä ketjussa nimimerkki luterilainen esitti tällaisen näkemyksen: 

Islam on sodan uskonto, joka on samalla myös totalitäärinen hallintojärjestelmä, jota voi verrata stalinismiin ja natsismiin. Julmuudeltaan se voittaa edellä mainitut työskennellessään sellaisen yhteiskuntamallin perustamiseksi vainoten kristittyjä, ateisteja ja kaikkia, jotka eivät usko Allahiin.

Tämä näkemys nyt vain ei ole historian näkökulmasta perusteltu ollenkaan. En uskalla väittää, että natsismi, jossa moni kristitty oli sujuvasti mukana, julmuudeltaan olisi vähäisempi kuin islam. Ja se nyt on historiallinen tosiasia, etteivät muslimit aina ja kaikkialla ole kristittyjä vainonneet.

Tällä en tarkoita sanoa, etteivät muslimit osaisi toisin uskovia vainota, tai toisiaan myös. On heilläkin omat keskinäiset uskonsotansa olleet. Siinä kuin vaikka protestanteilla tai katolilaisilla.

En pidä muslimien toimintaa tällä hetkellä aina ja kaikkialla mitenkään ihanteellisena tai ylistettävänä (en kyllä kristittyjenkään). Mutta minusta vääristelee ko. uskonnon historiaa väite, että se olisi jotenkin erityisen sotaisa tai vääräuskoisten vainoamiseen keskittynyt.

Voisitko muuten esittää silkan tilaston sijaan muuten myös jotain kontekstia, eli lähinnä sen, miksi sitä haluat siteerata täällä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #24 : 06.08.23 - klo:20:49 »
Minusta tuntuu, että Öppiäinen pyrkii historiantulkinnallaan jollain tasolla kieltämään nykyhetken tai jotenkin tekemään nykytilanteen hyväksyttäväksi.

Sinusta vain tuntuu. Eikä se historiantulkintani ole mikään omani. Oletko itse sitten sitä mieltä, että Granadassa kaikki oli taas paremmin, kun valta oli kristityillä?

Kyllä varmasti kristittyjä vainotaan, ja kristityksi kääntyminen on erinäisissä muslimivaltaisissa valtioissa muslimille kiellettyä. Vähintään pitäisi antaa ihmisen tällöin muuttaa muualle harjoittamaan uutta uskontoaan kaikessa rauhassa.

Mutta minua ärsyttää tuo, että heität tuollaisen tilaston kertomatta ollenkaan, miksi teet niin. Onko tarkoituksesi saada kristityt vihaamaan muslimeita? Et kerro mitään, mitä ajatuksia tuo sinussa herättää.

Toinen mikä ärsyttää on se, kuinka luodaan käsitystä islamista jotenkin erityisen väkivaltaisena ja sortavana uskontona, vaikka historiasta tälle näkemykselle ei löydy pohjaa. Ei se silti mikään erityisen rauhanomaisenkaan ole (tämä siltä varalta, jos joku kuvittelisi että sitä erityisen rauhanomaiseksi väittäisin).

Milloin islam sitten on ollut suvaitsevaisimmillaan? Ehkä toisinaan vähemmistöasemassa, mutta joskus myös silloin kun se on ollut valtauskonto - tai valtaapitävän luokan uskonto. Kannattaa lukea sitä historiaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #25 : 06.08.23 - klo:21:56 »
Kristittynä minä pidän subjektiivisesti mm. Alia (Sudanilainen muslismi) eetikkona kuin jotakin kristittyä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #26 : 06.08.23 - klo:23:21 »
Vietin tänään muslimien kanssa todella mukavan illan muslimituttavani kasvimaan vieressä grillaten ja keskustellen ja syöden.
Minä en hoitanut grilliä, mutta sipulia ja porkkanaa hain omalta kasvimaaltamme ja niitä laitoin käyttökuntoon.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #27 : 07.08.23 - klo:07:20 »
Vietin tänään muslimien kanssa todella mukavan illan muslimituttavani kasvimaan vieressä grillaten ja keskustellen ja syöden.

Yhteinen ateria on yleisinhimillinen tapa solmia kestävä sovinto ja elinikäinen ystävyys.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #28 : 07.08.23 - klo:11:36 »
Yhteinen ateria on yleisinhimillinen tapa solmia kestävä sovinto ja elinikäinen ystävyys.

Meidän pitäisi järjestää Espoossa foorumilaisten tapaaminen ja yhteinen kiireetön lounas.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kristittyjen vainot maailmalla
« Vastaus #29 : 07.08.23 - klo:12:55 »
Minusta on väärin väittää Päivi Räsäsen kohdanneen koettelemuksiaan Kristuksen nimen tähden. Marttyyrin viitan asettaminen hänen harteilleen on tarkoituksellista harhautusta, jolla on poliittinen tavoita. Häntä ei moitita kristillisen sanoman julistamisesta vaan Raamatun käyttämisestä väärin aivan maallisten tarkoitusperien ajamiseen.
Miksi kukaan ei huomaa Päivi-uskonsisaremme oikeusjutussa olennaisinta? Kyseessähän on puuttumisesta kolmeen kansalaisen perusoikeuteen, uskonnon-mielipiteen- ja sananvapauteen. Tämä on vakava loukkaus nyt Päivi-sisartamme kohtaan, mutta sama voi kohdistua kehen tahansa. Vapaassa maassa on perusoikeus jokaisella näihin kaikkiin kolmeen asiaan.  :eusa_pray: