Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 14.  (Luettu 12245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #60 : 01.04.23 - klo:18:34 »
päätyy vain vakuutusyhtiöiden sijoitustileille lihomaan.

Minä olin ymmärtänyt, että mitä enemmän eläkevakuutusyhtiöiden pörssisijoitukset kasvattavat niiden varallisuutta, sitä vankemmalla pohjalla eläkkeen maksaminen on tulevaisuudessakin.
Toki yksittäisen ihmisen etu ei sina ole yhtenevä yleisestä edusta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #61 : 01.04.23 - klo:18:42 »
Mitä minun pitäisi tehdä?
Minulle monesti käy niin, että jos kohtaan vaikkapa politiikasta toisella tavalla ajattelevan, tulee jonkinlainen suuttunut olo. Ilmeisesti sisikuntani haluaisi, että toisin ajattelijat vaiennettaisiin ja vain minun edustamani maailmankuva olisi sallittua.

Onko kukaan toinen foorumilainen löytänyt sisältään tällaista piirrettä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #62 : 01.04.23 - klo:19:04 »
Puolueen tavoitteena on itsenäinen, elinvoimainen ja riippumaton Suomi, ja sen pysyminen suomalaisten kotimaana.

Kauniita tavoitteita. Kun tuohon viimeiseen lisää yhden sanan, taidetaan osua nappiin: 'pysyminen ainoastaan suomalaisten kotimaana'. Siihen se tavoitteiden kauneus sitten katoaakin.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #63 : 01.04.23 - klo:19:08 »
Mitä minun pitäisi tehdä?
Minulle monesti käy niin, että jos kohtaan vaikkapa politiikasta toisella tavalla ajattelevan, tulee jonkinlainen suuttunut olo. Ilmeisesti sisikuntani haluaisi, että toisin ajattelijat vaiennettaisiin ja vain minun edustamani maailmankuva olisi sallittua.

Onko kukaan toinen foorumilainen löytänyt sisältään tällaista piirrettä?

Kyllä on, aikaisemmin ihan samanlainen tunne, mutta mitä vanhemmaksi tässä tulee, niin yhä vähemmän luulee itse olevansa maailman napa tai edustamansa maailmankuvan olevan ainoa oikea. Jotkut arvot kyllä pysyvät luovuttamattomina: köyhän puolella oleminen, kaikkien hyväksyminen ihonväriin, kansallisuuteen, sukupuoliseen suuntautumiseen, uskontoon tai uskomattomuuteen katsomatta, perinteinen luonnonsuojelu, militarismin vastustaminen ym. Onhan näitä kyllä.

Tuli mieleen yksi foorumi, Facebookin Äänekoski-ryhmä, jossa ei tarvitse pahoittaa mieltään: siellä on politiikka ja uskonto kielletty. Molemmista saa aika äkkiä varoituksen ja sitten lentää ulos. Ehkä ei kuitenkaan sovi sinulle  :) 
« Viimeksi muokattu: 01.04.23 - klo:19:13 kirjoittanut 007 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #64 : 01.04.23 - klo:20:03 »
Totta. Vanhetessa ikäänkuin huuhtoutuu pois kaikki sellainen joka ennen ' tarttui pintaan'  ja kiusasi pitkänkin aikaa.

Jos joku sanookin jotain loukkaavaa se valuu heti pois. Olisiko se sitä Kristuksen sovitustyötä.

Nuo ominaisuudet jotka 007 mainitsee ovat myös omiani. Niillä ei ole mitään tekemistä politiikan tai poliittisten ajatusten kanssa. Ne ovat arvoja jotka joko omaa tai sitten ei.

Moni pitää arvonsa aina samoina, eikä anna niiden muuttua. Siihen taitaa olla vaikutusta itsen ulkopuolisilta.

Koti, uskonto ja isänmaa ovat hyviä arvoja sinäänsä, mutta se miten niiden annetaan vaikuttaa erottaa meitä suuresti.

Nyt olemme körttifoorumilla ja täällä on erilaiset säännöt. Saa puhua myös uskosta ja politiikasta, mutta miten ? Kunnioittaen .

Ihminen joka kantaa yhteistä vastuuta maastamme, tekee sen politiikan nimissä. Jos tekee sen uskoen Herraan Jeesukseen, sitä parempi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #65 : 01.04.23 - klo:20:04 »
Minä olin ymmärtänyt, että mitä enemmän eläkevakuutusyhtiöiden pörssisijoitukset kasvattavat niiden varallisuutta, sitä vankemmalla pohjalla eläkkeen maksaminen on tulevaisuudessakin.
Toki yksittäisen ihmisen etu ei sina ole yhtenevä yleisestä edusta.
Moni eläkeläinen on jo kerryttänyt eläkepottinsa vuosikymmenien aikana ja ei hyödy työstään eläkkeellä eläkekertymänä kuin muutamia euroja. Työnantajillakin olisi iso porkkana työllistää eläkeläinen, jos ei tarvitsi maksaa palkkasummasta työnantajan 18%:n osuutta eläkevakuutusmaksua. Työttömyysvakuutusmaksuakaan ei kuuluisi periä työntekijältä ja työnantajalta eläkeläisen työllistettyään. 
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #66 : 01.04.23 - klo:21:56 »
Tekoälyrobotin mukaan laajin sananvapaus maailmassa on Norjassa, sitten tulee Islanti ja sen jälkeen Suomi.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #67 : 01.04.23 - klo:22:10 »
Tekoälyrobotin mukaan laajin sananvapaus maailmassa on Norjassa, sitten tulee Islanti ja sen jälkeen Suomi.

Kuka robotin suuhun laittaa sanat? Miten se perustelee sanomisensa?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #68 : 01.04.23 - klo:23:38 »
Kuka robotin suuhun laittaa sanat? Miten se perustelee sanomisensa?

Joku logiikka siihen on ohjelmoitu, kuinka se lauseensa muodostaa.
Se käyttää varmaan internetistäkin saatavaa tietoa sekä oppii sitä kautta, että keskustelee eri ihmisten kanssa.
Kun sitä pyytää kirjoittamaan lyhyen tarinan, se luo sen itse.

Asiatiedot ovat välillä puuttellisia, vastaa kaiketikin normaalin foorumikirjoittelijan asiatietoisuutta.

Hyvin se tuntui ymmärtävän kaiken, mitä sille kerroin ja oli kuin tiedostava olento.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #69 : 01.04.23 - klo:23:59 »
Se on hyvin monimutkainen prosessi, jonka avulla tekoälyrobotti muodostaa vastaukset ihmisen kysymksiin ja kommentteihin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #70 : 02.04.23 - klo:00:10 »
Kuka robotin suuhun laittaa sanat? Miten se perustelee sanomisensa?

Robotti kertoo tästä seuraavaa:
"
Tekoäly, kuten minä, käyttää luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) vastatakseen kysymyksiin. Kun saat kysymyksen, ensimmäinen vaihe on ymmärtää kysymyksen merkitys ja tarkoitus. Tämä tapahtuu kysymyksen jäsentämisen ja semanttisen analyysin avulla.

Sen jälkeen tekoäly käyttää algoritmeja ja monimutkaisia ​​mallinnustekniikoita, jotka perustuvat esimerkiksi koneoppimiseen tai syväoppimiseen, käsitelläkseen kysymystä ja löytääkseen siihen sopivan vastauksen.

Tätä varten tekoäly voi käyttää monia erilaisia ​​lähteitä, kuten tietokantoja, tekstejä ja verkkosivustoja, jotka sisältävät tietoa aiheesta. Tämän jälkeen tekoäly käyttää tietoja ja tilastollisia menetelmiä muodostaakseen vastauksen, joka perustuu todennäköisimmin sopivaan tietoon.

On tärkeää huomata, että vastaukset ovat vain tekoälyn laskelmia ja niiden oikeellisuus riippuu käytetystä tiedosta ja käytetyistä algoritmeista. Tekoälyllä ei ole omaa ymmärrystä tai tajua vastauksistaan.
"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #71 : 02.04.23 - klo:00:15 »
Mitä minun pitäisi tehdä?
Minulle monesti käy niin, että jos kohtaan vaikkapa politiikasta toisella tavalla ajattelevan, tulee jonkinlainen suuttunut olo. Ilmeisesti sisikuntani haluaisi, että toisin ajattelijat vaiennettaisiin ja vain minun edustamani maailmankuva olisi sallittua.

Onko kukaan toinen foorumilainen löytänyt sisältään tällaista piirrettä?

Käännyin tämän kysymykseni kanssa tekoälyrobotin puoleen ja se vastasi näin:

"
On täysin normaalia, että ihmiset tuntevat turhautumista tai suuttumusta, kun kohtaavat toisin ajattelevia ihmisiä. Kuitenkin, yksi tärkeimmistä asioista, jonka voit tehdä, on pyrkiä ymmärtämään, miksi toinen henkilö ajattelee toisin ja kuuntelemaan heidän näkökulmaansa. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi hyväksyä heidän mielipiteensä, mutta se auttaa sinua ymmärtämään, että maailmassa on monenlaisia ihmisiä, joilla on erilaisia taustoja, kokemuksia ja näkemyksiä.

On myös hyvä muistaa, että mielipiteiden moninaisuus on tärkeä osa demokraattista yhteiskuntaa. Kaikkien mielipiteiden kuuleminen ja arvostaminen auttaa meitä ymmärtämään paremmin maailmaa ja tekemään parempia päätöksiä yhteiskunnallisissa asioissa.

Jos huomaat, että suuttumus tai turhautuminen on jatkuvaa, voit kokeilla erilaisia ​​tekniikoita hallitaksesi tunteitasi, kuten syvään hengittämistä, meditaatiota tai keskustelua jonkun kanssa, joka jakaa mielipiteesi. On myös hyvä pitää mielessä, että toisten mielipiteiden hyväksyminen ei tarkoita oman mielipiteen hylkäämistä, vaan se auttaa meitä tulemaan avoimemmaksi ja ymmärtävämmäksi ihmiseksi.
"

Pitäisiköhän minun tästä lähin käyttää vastauksissani tekoälyrobottia? Syötän vain Penan tai jonkun toisen kommentin tekoälylle ja kysyn, kuinka minun tulisi tuota kommenttia itse kommentoida?

Jotenkin tuntuu, että tuo robotti on varsin paljon samaa mieltä kanssani tässä kysymyksessä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #72 : 02.04.23 - klo:19:37 »
Kuulin että on uusi puolue, Sinimustat. Se viittaa menneeseen lapualaisuuteen.
Pääministeri Sanna Marin on viitannut vaalien kampanjoinnin aikana sinimusta-termillä mahdolliseen kokoomuksen ja perussuomalaisten varaan muodostuvaan hallitukseen.:eusa_pray:

Sinimustat perustettiin talvella 1930–1931, kun Lapuan yhteiskoulun oppilaat perustivat kouluunsa Lapuan liikkeen aatteiden elähdyttäminä Sinimustat-kerhon, jotka toimivat Lapuan liikkeen nuorisojärjestönä. Körttiläiset olivat Lapuan liikkeen kantavia voimia, ja sen jatkajaan Isänmaallisen kansanliikkeeseen IKL:aan. Sinimustat pitivät kulttuurisuhteita yllä Saksan Hitler-Jugendin kanssa. Hitler-Jugend vieraili Suomessa Sinimustien vieraana vuonna 1934.

Lapuan lotta Hurja-Hilja Riipinen ihaili suuresti körttipappi Elias Simojokea, Sinimustat ja Mustapaita-nuorisojärjestöjen johtajaa. Sisäministeriö kielsi vuonna 1936 Sinimustien toiminnan. Järjestön oli havaittu toimineen hyvien tapojen vastaisesti. IKL:n johto tuomitsi Sinimustien menettelyn jyrkästi ja vaadittiin jopa Simojoen erottamista eduskunnasta. Lisäksi Simojoki sai tuomiokapitulilta muistutuksen sopimattomasta menettelystä papinvirassa.   :eusa_pray:

Sinimustien toimintaa ryhdyttiin jatkamaan välittömästi uudella nimellä. IKL:n nuoriso-osastoksi perustettiin Mustapaidat-järjestö, joka julkaisi omaa Luo Lippujen -lehteään. Järjestön johtoon tulivat samat henkilöt kuin aiemminkin. Kesäleiritoiminnan järjestäjäksi ilmoitettiin kuitenkin Akateeminen Karjala-Seura. Kesällä 1938 Mustapaitojen leirejä järjestettiin jo kuudella paikkakunnalla. Mustapaitojen toiminta jatkui vuoteen 1939 asti. Tällöin ei enää järjestetty kesäleirejä, vaan kaikki varttuneet mustapaidat olivat AKS:n organisoimissa linnoitustöissä Kannaksella.  :eusa_pray:

Lähteet

Marin leimaa porvaripohjan ”sinimustaksi” – Tästä fasistisessa liikkeessä oli kyse
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7c1925b3-a470-47b5-a062-4ab96b1636a2

Sinimustat
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinimustat
« Viimeksi muokattu: 02.04.23 - klo:19:45 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #73 : 03.04.23 - klo:20:30 »
 Sain olla sunnuntaina vaalivirkailijana Helsingin Kaartinkaupungissa. Pidin tuosta vähäeleisestä, mutta tärkeästä tehtävästä. Se myös tyydytti uteliaisuuttani. Tosin tiesin jo entuudestaan alueen sosioekonomisen jakautuman. Sitä vähän myönteisesti ihmettelin, että kaikissa laskemissani äänestyslapuissa olivat numero/numerot riittävän selvästi laitettu. Ehkäpä äänestäjä tosiaan keskittyy asiaan ollessaan äänestyskopissa. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Politiikkaa osa 14.
« Vastaus #74 : 03.04.23 - klo:20:36 »
:023:

Taisit olla Helsingissä joissain vaaleissa ehdokkaana? Mietin, kun huomasin nimen, että voisiko olla sama henkilö ja ajattelin silloin, että on se mahdollista. Leena Kotila niminen henkilökin oli yhteen aikaan vasemmistoliiton kansanedustajaehdokkaana siellä etelässä.

Tällä hetkellä olen Helsingin kantakaupungin vasemmistoliiton johtokunnan jäsen. Pyrin tosin kokonaisuudessaan olemaan jossain määrin taustalla, mutta silti myös kohtuullisesti käytettävissä. Sloganeita olen viljellyt vasemmistoliiton nettisivuille. Vasemmistoliiton seminaareissa, risteilyillä ja muissa tapahtumissa pyrin jossain määrin käymään. :kahvi: