Kirjoittaja Aihe: Vapaaehtoinen paasto  (Luettu 7721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vapaaehtoinen paasto
« : 10.01.23 - klo:06:09 »


  Tällä foorumilla on tällä hetkellä - itseni lisäksi - muutamia foorumisteja, joille tekisi hyvää poistua v a p a a e h t o i s e s t i foorumilta joksikin aikaa. Pitää paasto. Oma(van)hurskaus pilkistää pahoin jo.

   Etenkin Raamatun sanoja olisi väärissä ja keinotekoisissa yhteyksissä vältettävä. Jeesusta ei ehkä pidä ottaa mukaan joka mielipidetekstiin. Älä turhaan lausu jne.

   Rukoillla voi ja pitää. Mutta siitä ei tarvitse kailottaaa. :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #1 : 10.01.23 - klo:07:21 »
Mikäli minua tarkoitat mitä en epäilekään, olet kertaalleen jo tehnyt minulle erittäin selväksi, kenen sopii kantaa körttipukua,kenen ei.  Luoja paratkoon jos sitä kantaisi ekumeniasta kiinnostunut,  joka saattaa nähdä  krintinuskon vilpitöntä  etsintää muuallakin kuin Pohjanmaan herännäisyydessä. 

Jotta en tulevaisuudessa ole pahennuukseksi,  en  aivan varmasti tule Sinun kallisarvoisen "seuraliikkeesi" lähimaillekaan.  Liiku siis turvallisin mielin ainakin kaikkialla pk-seudun seuroissa,  pysyn kyllä tieltäsi visusti poissa.  En liioin häiritse vaatimattomalla talkoohosumisellani ainoissakaan Herättäjäjuhlissa.  Että en ole -- hellettä tai ei-- osallistunut Herättäjäjuhlille johtui siitä,  että  minulle vanhempieni lyhyet viimeiset elinvuodet eivät olleet "korban"  vaan  tällä kertaa tärkeämmät.  Omasta terveydentiöastani en viitsi mitään edes mainita. 

 Osaat niin erinomaisesti suostutella!  Kukahan minun lisäkseni luetaan vuohiin ja kelvottomiin tämän arvovaltaisen herras Toimittajan tuomioistuimen edessä?   Vai  koskeeko tuomion sana ainoastaan niitä,  jotka saat kyllästymään ihan omaan persoonaasi? 

Luterilaisessa,  joka vaikuttaa muutamia täällä ärsyttävän kroonisesti,   ja Sinussa on muuan ratkaiseva ero  ja ehdottoimasti hänen hyväkseen.


Laillasi hän ei ole ilkeä. 
« Viimeksi muokattu: 10.01.23 - klo:07:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #2 : 10.01.23 - klo:07:32 »

  Tällä foorumilla on tällä hetkellä - itseni lisäksi - muutamia foorumisteja, joille tekisi hyvää poistua v a p a a e h t o i s e s t i foorumilta joksikin aikaa. Pitää paasto. Oma(van)hurskaus pilkistää pahoin jo.

 

No, minä uskon jo etten ole kerrassa vähimmässäkään määrin "hurskas"  joten sinun ei tarvitse esiintyä (oma) vanhurskaana tai parempana kuin olet.  Et sinä itseäsi tarkoita. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #3 : 10.01.23 - klo:07:38 »
Mikäli minua tarkoitat mitä en epäilekään, olet kertaalleen jo tehnyt minulle erittäin selväksi, kenen sopii kantaa körttipukua,kenen ei.  Luoja paratkoon jos sitä kantaisi ekumeniasta kiinnostunut,  joka saattaa nähdä  krintinuskon vilpitöntä  etsintää muuallakin kuin Pohjanmaan herännäisyydessä. 

Jotta en tulevaisuudessa ole pahennuukseksi,  en  aivan varmasti tule Sinun kallisarvoisen "seuraliikkeesi" lähimaillekaan.  Liiku siis turvallisin mielin ainakin kaikkialla pk-seudun seuroissa,  pysyn kyllä tieltäsi visusti poissa.  En liioin häiritse vaatimattomalla talkoohosumisellani ainoissakaan Herättäjäjuhlissa.  Että en ole -- hellettä tai ei-- osallistunut Herättäjäjuhlille johtui siitä,  että  minulle vanhempieni lyhyet viimeiset elinvuodet eivät olleet "korban"  vaan  tällä kertaa tärkeämmät.  Omasta terveydentiöastani en viitsi mitään edes mainita. 

 Osaat niin erinomaisesti suostutella!  Kukahan minun lisäkseni luetaan vuohiin ja kelvottomiin tämän arvovaltaisen herras Toimittajan tuomioistuimen edessä?   Vai  koskeeko tuomion sana ainoastaan niitä,  jotka saat kyllästymään ihan omaan persoonaasi? 

Luterilaisessa,  joka vaikuttaa muutamia täällä ärsyttävän kroonisesti,   ja Sinussa on muuan ratkaiseva ero  ja ehdottoimasti hänen hyväkseen.


Laillasi hän ei ole ilkeä.

Itkettää.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #4 : 03.02.23 - klo:16:48 »

  Tällä foorumilla on tällä hetkellä - itseni lisäksi - muutamia foorumisteja, joille tekisi hyvää poistua v a p a a e h t o i s e s t i foorumilta joksikin aikaa. Pitää paasto. Oma(van)hurskaus pilkistää pahoin jo.

   Etenkin Raamatun sanoja olisi väärissä ja keinotekoisissa yhteyksissä vältettävä. Jeesusta ei ehkä pidä ottaa mukaan joka mielipidetekstiin. Älä turhaan lausu jne.

   Rukoillla voi ja pitää. Mutta siitä ei tarvitse kailottaaa. :kahvi:
Aamen! Foorumipaasto on paikallaan, kunhan siihen ei liity omavanhurskautta.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #5 : 03.02.23 - klo:16:51 »
Mikäli minua tarkoitat mitä en epäilekään, olet kertaalleen jo tehnyt minulle erittäin selväksi, kenen sopii kantaa körttipukua,kenen ei.
Kuka on arvollinen kantamaan körttipukua?  :017:  :eusa_pray:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #6 : 05.02.23 - klo:04:12 »
Kuka on arvollinen kantamaan körttipukua?  :017:  :eusa_pray:

Nyt kysyt kyllä liian vaikeita.  En minä ainakaan ole,  paratkoon.  Eikä aavistustakaan miten se määritellään.  Luulisin että se olisi pitänyt olla esivanhemmilla. Seuraliike on myös perinneliike,  et sitä mitenkään pääse. Eikä koko juttu, oletko sitä tai tätä,  niin kiinnosta.  Kiinnstihan se joskus dssko t
ööllä olls,  mutten enäöä jaksa piitata.  Ei sitten.   

Enkä muuten kanna.  Kun ei semmoista tietoni mukaan pitänyt äidinäidinäidinn jne äiti,  eikä vanhemmat kuin ajautuivat ns herännäishenkiseen ajatteluun ihan itsekseen siinä vanhetessaan,  kyselin kylä sopiiko. 

Päätin että ensmmäinen niskaan osnut kivi körttipuvusta ns körttiläiseltä, niin pukihan lähti ja lujaa.   Tahdon sentään ajatella ihan itse,  ja jos kyselyt siitä mikä kristittyjä  eri puolella maata paremmin yhdistää kuinn erottaa on loukkaukseksi,  niin sen kun,  mikään asu ei ole niin tärkeä.

Siis,  kunhan jotenkin pukeutuu.


« Viimeksi muokattu: 05.02.23 - klo:04:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #7 : 06.02.23 - klo:07:29 »
Herännäisyyteen kuuluu luterilainen näkemys, että arvollisimpia ovat arvottomimmiksi itsensä tuntevat.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #8 : 06.02.23 - klo:13:58 »
Leena tarkoittanee minua kun vuosia sitten olen maininnut etten minä ole arvollinen pitämään körttipukua. Huivi minulla on kyllä, hautaamisen varalle hankittu.
Hänestä pukuineen en sanonut mitään.

Pidän näkemiäni körttipuvun käyttäjiä varsin perinnetietoisina tai körttisukujen edustajina. Kun en sitä ole, en pukedu sen mukaisesti.

Seiskarin kansallispukua olen käyttänyt, koska se oli tädiltä saatu peru.

Körttiläisyys on minusta hieno ja vaatimaton tapa uskoa . Elämäntapana se nimenomaan vaatimattomuutta korostava.

Kovin vaatimaton elämäntapa ei oikein ole minun juttuni. Olen siihen liian värikäs . :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #9 : 07.02.23 - klo:08:20 »
Jäin seyraamaan tätä palstaa, jotta kukaan ei käsitä mitään  väärin.

Riitta,  vakuutan etten edes muistanut tai sitten en lukenut sillloista tekstiäsi.  En kai muistanut.  Ajattelin aivan totta vain ja ainoastaan   omia käytäntöjäni

Aikanaan Hengellisessä Kuukausilehdessä mainittiin puvun kaavoista,  mistä saa tilata,  siinä numerossa pääkirjoitus käsitteli sitä teemaa.  Minulle puvun ompeli toinen,  täältä tutuksi tullut henkilö. 

Aikanaan kun opiskelin,  kaikki näyttivät käyttävän yhtä samaa vaatepartta kesät talvet,  siis kaikki vähävaraiset,  tietty muitakin näki.  Siihen kuului samettifarkut,  siis vakosametista ommellut farkkumaliset housut ja pusakka jossa oli pieni tiedekunnan logo,  Ne tilattiin isolla sakilla syksyisin,  tilasin kun edellinen hajosi lopullisesti,  kotona saatoin käyttää  kulahtaneita verkkareita. 

Pidin vaivattomasta vaateparresta,  koska en viitsi miettiä mitä päälle ja inhoan ns shoppailua ja ahtaita sovituskoeppja ja rahat oli
vat vähissä. 

Kirjoitin tänne,   että kaiketi pitäisin körttipukua aina,  ja syy  oli mutkattomampi, kuin vaatteella julistaminen.   Tarkoitushan oli vapauttaa ihmiset koko ajatuksesta että  huomiota olisi suunnattava kulloiseenkin muoivirtaukseen ja aina yritettävä
 niin vimmatusti hankkia uutta,  vaikkei raha riitä eikä oikein aikakaan.  Se on  malliltaan vanha talonpoikaispuku ja siinä koko juttu.


Se siis sopisi luonteelleni paljon paremmin kuin uskolleni.  Mutta jos nykyisin kuljeskelisin semmoisessa phyhät arjet,  herättäisin tarpeetonta huomiota,  eli juttu kääntyisi itseään vastaan.


Tarkoitin vain ja ainoastaan itseäni.  Luullakseni se sukuhaara,  josta löytyy kyllä
 talonpoikaisväestöä,  pukeutui  noin,  muttei  heistä ole säilynyt edes valokuvia joita olisin nähnyt.  Hyvin hyvinhyvin köyhä isän  perhe ei kulkeinut körteissä,  tuskin oli kuullutkaan koko puvusta,  äitini puolelta sitä hajontaa löytyy,  mutta on tutkittukin  enemmän.


....................


Arastelin sitä,  ja päätin luopua ensimmäosestä  kritiikistä,  jonka esitää paremmin kölrtti.


Mainitaan muuten,  isä  Arseni letkautti kerran,  että kaikki ortodoksiset naiset näköjään luulevat,  että pitäisi käyttää  feresiä.  Ei siis tarvita karjalaista kansanpukua,  eikä perinteitten sekoittamista. eihnse kielklettyäkään tietty ole. 
« Viimeksi muokattu: 07.02.23 - klo:08:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #10 : 07.02.23 - klo:11:06 »
Olen luopunut kovien pastillien pureskelusta. Monta hammasta on mennyt rikki enkä uskonut Mattia vaikka hän huomautti tavasta jatkuvasti.

Minusta on aina ollut kiva pureskella jotakin kovaa. Lapsena pureskelin kahvinpapuja ja hiukan lionneita herneitä. Myöhemmin juureksia, näkkileipää ja lähes mitä vaan mikä rapsakteli mukavasti.

Nyt se on loppu. En ole ihan varma vapaaehtoisuudesta, samaa on kuin tupakasta vierottautuminen neljäkymmentä vuotta sitten. Ymmärsin paheen vaarallisuuden, mutta irti päästäminen ei onnistunut omin voimin. Vasta kun aloin kovasti rukoilla, vapauduin.
Nyt aion kyllä joskus nauttia suklaasta, mutta harvoin, enkä mitään myntoneita enää pane suuhuni.
Kuivaan suuhun ja kurkkuun saa apteekista geeliä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #11 : 07.02.23 - klo:22:02 »
Tätini miäs Köpi Ylihärmän Hellanmaasta alootti paaston herännääsyyrestä polttamalla nuarena miähenä körttipukunsa. :039:
Kova ja hauska seuramiäs oli, ku Ukko-Paavo pahimmillaan. :icon_wink:
Kun Köpin elonpäivät päättyi, niin muistoseurojen lopuksi hänen lapset, me serkut ja koko hautajaisväki veisasimma täyrestä syrämestä virren: Herraa hyvää kiittäkää.
Minä en usko kantakiria körttiläisyytehen vaan körttiHenkeen, joka meihin vaikuttaa tavalla tai toisella.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #12 : 07.02.23 - klo:22:19 »
Minä en usko kantakiria körttiläisyytehen vaan körttiHenkeen, joka meihin vaikuttaa tavalla tai toisella.

Näin minäkin ajattelen. Henki ei vaikuta kaikkiin läheskään samalla lailla. Olemme erilaisia ja tarvitsemme erilaisia vaikutuksia. Joitakin hipaistaan, toisia nykäistään ja kolmansia pitää ehkä vähän kurmottaakin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #13 : 08.02.23 - klo:09:52 »
Leena tarkoittanee minua kun vuosia sitten olen maininnut etten minä ole arvollinen pitämään körttipukua. Huivi minulla on kyllä, hautaamisen varalle hankittu.
Hänestä pukuineen en sanonut mitään.

Pidän näkemiäni körttipuvun käyttäjiä varsin perinnetietoisina tai körttisukujen edustajina. Kun en sitä ole, en pukedu sen mukaisesti.

Körttiläisyys on minusta hieno ja vaatimaton tapa uskoa . Elämäntapana se nimenomaan vaatimattomuutta korostava.

Kovin vaatimaton elämäntapa ei oikein ole minun juttuni. Olen siihen liian värikäs . :003:
"Herännäisyyteen ei kuulu näkyvä oman uskon korostaminen. Silti 1800-luvulta aina toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan asti monet heränneet pukeutuivat toisin kuin muut, körttipukuun.

"Körttien" ylle ottaminen oli merkki mielenmuutoksesta, heräämisestä, pyrkimyksestä koreilun ja synnin välttämiseen. Puhuttiin "tummasta kansasta".

Körttipuku korosti ryhmätunnetta, mutta saattoi tulla myös kompastuskiveksi. Missä herännäisyys oli yleistä, körttipuvun käyttö lapsesta asti oli luontevaa ja piti nuoret helpommin poissa "maailmallisiksi" nähdyistä riennoista. Missä taas heränneitä oli vähän, saattoi körttipuvun käyttö aiheuttaa suuria vaikeuksia arkielämässä. Eeva Eerolan ansiokas artikkeli kertoo körttipuvun historiasta.

Nykyisin körttipukua näkee jonkin verran lähinnä herättäjäjuhlilla, lähinnä naisilla. Jotkut myös käyttävät juhlilla pelkkää körttihuivia tavallisen vaatetuksen kanssa. Huivia on myös muodistettu kieppiersioksi.

Miehen pukuun kuuluu lyhyt, pystykauluksinen takki, röijy eli västi. Sen kolmiosainen takahalkio, ruotsiksi skört, lienee synnyttänyt heränneistä alkujaan pilkaten käytetyn nimityksen körtti (tai 111). Paita on kaulukseton, eikä solmiota käytetä. Housut ovat harmaat ja kengät yksinkertaiset, aiemmin usein pieksusaappaat. Päähineenä on huopahattu.

Naisen pukuun kuuluu lyhyt puseromainen yläosa eli röijy sekä hame. Hartioilla ja päässä on sinisillä raidoilla koristeltu körttihuivi. Kuten kansallispuvun, myöskään körttipuvun kanssa ei käytetä voimakasta meikkiä eikä muita koruja kuin kihla- ja vihkisormusta. "  :eusa_pray:

Lähteet

Körttipuku https://www.h-y.fi/herannaisyys/korttipuku.html

Körttipuku kansanpukuna https://www.h-y.fi/media/herannaisyys/tietoa/korttipuku-kansanpukuna.pdf

Tuubihuivi körttiraidoilla  https://www.herattaja.fi/tuote/tuubihuivi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Vapaaehtoinen paasto
« Vastaus #14 : 08.02.23 - klo:09:57 »
Herännäisyyteen ei kuulu näkyvä oman uskon korostaminen. Silti 1800-luvulta aina toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan asti monet heränneet pukeutuivat toisin kuin muut, körttipukuun.

Ei kai körttipuku omaa uskoa korostanut. Minä ymmärrän sen tavallaan surupuvuksi oman syntisyyden vuoksi.