Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XII  (Luettu 49 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Kotikokki XII
« : 20.04.24 - klo:13:19 »
Tein eilen viimeisistä hirven soppalihoisrta keiton. Söimme sitä tänäänkin. Kun oli paljon luuta siitä tuli tosi maukasta ja kylmänä se oli kuin hyytelöä.

Hirvikeittoon on minulle opetettu lisäämään esim. Kaalin lehtiä, lipstikkaa, porkkanaa, vähän lanttuakin, sipulia, pippureitä ja laakerinlehtiä. Suolaa maun mukaan  ja tietysti perunat.
Valmiiseen keittoon silppuan persiljaa.

Nyt alan valmistaa Kalapullia, tähän tapaan:

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/173250/Sairaan%20hyv%C3%A4t%20kalapullat/

Minulla on 500 gr seitä ja 400 gr lohta. Olisi muutama savusilakkakin, mutta en käytä niitä, enkä tonnikalatölkkiäkään.

Jää nähtäväksi ovatko sairaan hyviä. Ilallisella maistetaan ja huomena syödään muussin kera.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XII
« Vastaus #1 : 22.04.24 - klo:03:16 »
Söin jakkia. En nautaeläintä, vaan hedelmää (Aasiasta kyllä kumpikin, elelevät samoilla seuduilla). Raakana se ei maistu oikein miltään, ei ainakaan makealta eikä ainakaan säilykkeenä, jota söin. Mutta koostumus on lihamaisella tavalla karkean säikeinen, ja siksi sitä syödäänkin, kun halutaan jyystettävää kasvisruokaa. Valuttelin tölkistä liemet ja pilkoin paloja pienemmiksi, heitin pannulle öljyyn, ja kohta perään kastike, jossa oli 3 rkl soijakastiketta, 1,5 rkl tomaattisosetta ja 1 rkl sitruunamehua, 2 tl sokeria, sekä mustapippuria ja chiliä ja hienonnettua kevätsipulia. Annoin hautua puolisen tuntia ja riisin kanssa söin. Proteiinia tuossa ei juuri ole, joten sen virkaa sain hoitaa keitetty kananmuna, joka kai ainakin Indonesiassa on tavallinen annoksen kuin annoksen osa.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/5b7fe8c5-ff25-4251-afe2-137ec3dbfcc5. En löytänyt mitään poistettavan kovia kohtia.

Niin joo, tuota samaa soosia olen menestyksellä käyttänyt munakoisojen, sienten ja tofun kanssa. Tomaatin saatan joskus jättää vähemmälle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.