Kirjoittaja Aihe: Kotikokki X  (Luettu 4975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #90 : 18.03.23 - klo:08:58 »
Pitkästä aikaa ostin kilon verran naudan sisäpaistia. Nyt sitten kokkaan kaksi liharuokaa.

Merimiespivit on jo uunissa ja vatkuli liedellä. Noudatan näitä ohjeita:

Vatkuli, jossa lihää en paloittele kuutioiksi    vaan siivuiksi
  https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/95617/Vatkuli/

Merimiespihivit   https://www.k-ruoka.fi/reseptit/merimiespihvit

Olen palaillut hiljalleen lapsuuteni ja nuoruuteni liha- ja keittoruokiin. Ne yleensä onnistuu. :023:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 18.03.23 - klo:13:27 »
Olen kateellinen Riitta-mummille. Paria kolmea kymmentä ruokalajia pystyn valmistamaan. Perilliset on joskus sanonut, että menettelee. Tuhansia lajeja Riitta-mummi laittaa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 18.03.23 - klo:17:28 »
Älä ole. Ei tämä niin kovin erikoista ole. On vain niin että olen syntynyt karjalaissukuun jossa tätini ovat aina laittaneen perinteistä uuni- ja keittoruokaa.

Piirakat, lohkot,karjalanpaistit, pataruuat, pantiin uuniin kypsymään pitkäksi aikaa, niin sitä hyvää tulee.
Suolaa enemmän kuin lännessä ja sipulia ja sieniä paljon enemmän.

Innostuin koulun kotitaloustunneilla, äiti oli enemmän k'sityöntekijä kuin ruoanlaittaja. Isän siskot taas olivat monet ammattikokkeja-ja -leipureita. Vanhempi tyttäreni on myös ollut ammatin parissa myöskin. Herttoniemeläis-vävy kokkaa vaimolleen, kuten sinä !
---
Merimiespihvit onnistuivat. Liha olikin hyvää ja toimin ohjeen mukaan. Liian usein jaksan muuta kuin 'säveltää' jotakin.

Teimme yhdessä Matin kanssa savukala-saatin. Matti kuori ja kuutio omenat ja suori savusilakat. Minä tein kastikkeen ölystä, sitruunamehusta, tillistä sokerista ja ripauksesta suolaa. Minä kuutioin kurkun ja sulattelin pakasteherneet.

Minulle maistui hyvin tällaisenaan. Matti kaipasi lisää valkosipulia ja sitruunaa.
Hän lisää niitä omiin annoksiinsa.

Nyt on ruokia useaksi päiväksi. Täytyy vaidella ja suunnitella milloin mitäkin pöytään pannaan.
Nyt on hyvät säät säilyttää parvekkeella astiat peiteltyinä. Eu meidän partsille kyllä linnut pääse, on umpeenlasitettu parveke.

:039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)