Kirjoittaja Aihe: körttivaatteet  (Luettu 12065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
körttivaatteet
« Vastaus #15 : 16.10.06 - klo:12:15 »
Se on vähän niinku kansallispuku.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Juha

  • Vieras
körttivaatteet
« Vastaus #16 : 12.11.06 - klo:18:41 »
Körttiröijyn ompeluohjeet http://www.saunalahti.fi/nurmose/TUOTE.htm

Poissa Hannu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Körttipuku = uskon tunnustus
« Vastaus #17 : 07.12.06 - klo:23:13 »
Yksi körttipuvun käyttöön liittyvä asia on tullut mielestäni verraten lievästi esille viime aikoina. Poikasena vierailin usein mummolassa. Vanhemmilta ihmisiltä oli mukava kysellä kaikenlaisia asioita. Varsinkin pappalla oli aikaa vastailla meille pojan kosseille. Muistelen hänen kertoneen, että kun heränneen kodin nuorukainen koki herätyksen, uudestisyntymisen, parannuksen armon, uskoon tulon (tarkoittavat samaa asiaa), niin sen jälkeen tämä hyvin nöyrällä mielellä, usein kovien henkisten taisteluidenkin jälkeen rohkeni pukea yllensä körttipuvun. Joskus oli käynyt myös niin, että herätyksen/uskoon tulon oli kokenut sellainen henkilö, jonka vanhemmat eivät ollet heränneitä eli körttiläisiä. Mutta senaikaisten heränneiden aito ja lämmin lähimmäisen rakkaus olivat tehneet niin suuren vaikutuksen, että ko. henkilö halusi liittyä heränneisiin ja puki yllensä körttipuvun.

Eli näiden ihmisten sydämessä oli ensiksi tapahtunut muutos ja vasta tämän muutoksen seurauksena he saivat voiman ja rohkeuden pukea yllensä nämä körttivaatteet. He joutuivat usein ns. suruttomien ihmisten pilkattaviksi ja jonkin asteisten vainojenkin kohteiksi. Vanhemmat tiesivät todeksi virren sanat: "Maailman mielisyys, Sen tavat, ystävyys Varmasti langettavat, Herrasta eroittavat. Ken kärsii Herran kanssa, Hän pysyy armossansa." (Vanha Siioni 67 a:5)

Heränneiden usko oli vaatimatonta ja siksi he kokivat, että heille luonteenomaisinta on tunnustaa ihmisille uskostaan Jeesukseen Kristukseen, pukea "körtit" ylle, vaikka Room.10:10 sanookin näin: "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan". Lisäksi heränneet toteuttivat Jeesuksen käskyä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi (Matt.22:39)", aidosti ja käytännönläheisesti arkielämän keskellä.

Ystävä hyvä, älä pahastu minuun! Vaimoni suku on laestadiolaisia ja jonkun termin lainasin heiltä?

"Muistan päivää autuasta, Jolloin Jeesus löysi mun, Syntein tähden tuomitun. Tilastani kauheasta Nosti minut olalleen, Otti aivan omakseen. Maistaa Herra mun jo antoi, Kuinka ompi suloinen Läsnäolo Jeesuksen. Syntini hän kaikki kantoi, Päästi alta orjuuden, Lahjaks antoi autuuden." SV 75: 1, 2

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
körttivaatteet
« Vastaus #18 : 08.12.06 - klo:00:52 »
Minä haluaisin MIESTEN körttipuvun. siis ihan päivittäiseen käyttöön. Muutenkin kun näytän amiishilta on aika naurettavaa koittaa pukutua nykyvaatteisiin. Ainoot jotka natsaa on työhousut ja aina ajaton m-65 kenttätakki josta en tule koskaan luopumaan. Mutta mistä saisi tosiaan körtti itselleen puvun. Koska itsekin olen käsityöläinren, ymmärrän työn arvon ja olen valmis rovoistani luopumaan.

  Mikko
Hähä!