Kirjoittaja Aihe: Väriä ja elämää foorumille  (Luettu 34184 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #15 : 04.05.17 - klo:11:16 »
Koko maailman parantaminen on ylivoimaista. Lähellä - joko maantieteellisesti tai muuten - olevan ihmisen auttaminen on kristityn kutsumus. Uskon omankin sielun tilan kohentuvan, kun käännetään katse siitä lähimmäiseen.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #16 : 04.05.17 - klo:12:51 »
Lähimmäisyys on tärkeä asia.
Jeesus kertoi vertauksen laupiaasta Samarialaisesta ja kysyi, kuka oli tämän kaikkensa menettäneen ja ryöstetyn ja haavoilla olevan lähimmäinen.
Siihen aikaan ei kai arvostettu oikein Samarialaisia, tai niin olen ajatellut.
Mutta toiset kulkivat ohitse, Samarialaisella oli auttava mieli ja laupeus matkaseurueenaan, eli hän pysähtyi, auttoi, vei majataloon ja kustansi vielä kulutkin.
Ei laskenut vaivojaan auttaessaan eikä pelännyt "rokkinsa eli takkinsa ryvettymistä"

Samoin kun Jeesus oli fariseuksen talossa niin se "syntisesti elänyt nainen" pesi kyynelillään Jeesuksen jalat ja kuivasi avatuilla hiuksillaan ne...mikä oli melko sensaatiomaista niihin aikoihin kun kai naisilla oli tapana pitää hiukset jotenkin kiinni.
Ja Jeesus antoi tunnustusta naiselle, että tämä teki sen hänen kuolemaansa ja hautaamistaan varten, kun taas se isäntä eli fariseus ei ollut osoittanut alkeellisintakaan vieraanvaraisuutta koska ei ollut pessyt vieraaksi tulleen Vapahtajan pölyisiä jalkoja.

Mintuista ihmisten nähden punniten kymmenykset ja samoin tilleistä kun ihmiset katseli ja katselee.
mutta kun silmä välttää niin menee kamelikin saman seulan silmästä kun aiemmin ihmisten silmissä just ja just pääsi pikkuruinen hyttynen läpi.

Kaiken tulisi mennä yks yhteen elämässä.
Ei silmänpalvelijoina vaan  lähimmäisen palvelijana.

Jaakko Löytyn ajatus laulussa "kuka on hän" on se, että helpompaa mennä kaukaisille maille kuin että menisi naapuriin mummoa tapaamaan.
Siinäkin yksi ihmisyyden mitta ja mittareista.
Ehkä.
Silti tottakai lähetystyö on tosi tärkeää, en sillä sano, mutta aina se naapurin mummolle vaikka puden hakeminen liiteristä ei ole niin kovin hohdokasta ja mainittavaa kuin jokin näyttävämpi "lavakarisma" joka sitten kuitenkin saattaa olla kuin Placeboa vaikutukseltaan, lumelääkkeen jkaltaista näennäistä karismaa....kun ajattelisi, että se olisi oikeaa armoitusta ja ns "karismaa" kun auttaisi vaikka lumen luomisessa naapuruston vanhuksia tai kävisi heille kaupassa.

No kunhan taas innostuin pähkäilemään.
Ja lieneekö minua joskus vaivaa lievä tai hiukan kovempikin saarnatauti.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #17 : 04.05.17 - klo:13:59 »
Täällähän on vuosikaudet ollut keskustelu täysin aneemista. Täältä on karkoitettu ulos porukka, joka ei ole tasan samaa mieltä asioista mitä nykykörttiläisen pitäisi olla. Näyttää täällä olevan semmoisiakin, jotka eivät jaa johtoporukan ajatuksia, mutta he ovat oppineet pitämään mielipiteensä omana tietonaan tai ilmaisemaan sen riittävän huomaamattomasti.

Körttiläisyydestä saa ajatella ihan mitä tahtoo, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, ettei kukaan pahastu. Ylläpito on tehokkaasti painostanut kirjoittajia, jotka eivät jaa heidän arvojaan. Tämä on yhtä Neuvostoliittoa ja Pohjois-Koreaa siltä osin. Moderointi on tehnyt tehtävänsä ja näivettänyt keskustelun ja monet kirjoittajat ovat karistaneet pölyt jaloistaan. Aikanaan olin hyvinkin innokas seuraamaan foorumia, mutta pääsin siitä eroon niin, että en edes lukenut mitään.

Nyt ajattelin kokeilla kepillä jäätä, mutta veikkaan, että pitkään en viihdy täällä. Ei tavallisista asioista jatka loputtomiin kirjoittaa, jos uskonasiat ja raamatuntulkinta pitää "päivittää nykykörttiläiseen tyyliin". Sitä kun on vielä ihan tervettä sananjulistusta olemassa, niin vääristelyt eivät jaksa kiinnostaa eikä kiinnosta teeskennellä, että onhan se niinkin. Kun ei ole niin ei ole.

Onnitteluni rohkeudestasi ja viitseliäisyydestäsi esittää vastalauseesi vallitsevalle menolle! 

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #18 : 04.05.17 - klo:14:01 »
Luterilainen kirkko valtion kirkkona julistaa sellaista sanaa kuin kansalle pitääkin. Jos kovin aletaan olemaan hengellisesti korkealla, niin voi olla, että kannatus vähenisi. Minulle ainakin kirkonmenot ovat lohduttavia kuunnella.
Piispa Kares aikoinaan kirjoitti körttien historiassa, että "meno" tulisi olla raikasta. Ei ole kauan, kun kirjoitettiin eräästä tapahtumasta, missä kuollutta yritettiin herättää henkiin, "koska jos jotain rukoillaan, niin se meille annetaan". Jumalan lahjat eivät ole kuin markettien tavarat, helposti saatavissa.
Raikkaus on kaukana rukouksesta, kun kuollut on kuolemansyyn vuoksi leikelty ja aivotkin ovat sijoitetut eri paikkaan kuin normaalisti on.
Kirjoitin vähän korostettua tekstiä, kun halusin ilmentää tyytyväisyyteni luterilaiseen palvelukseen.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #19 : 04.05.17 - klo:14:36 »
Tänään näyttää olevan vuoden hiljaisin päivä foorumilla. Miten voisimme kehittää foorumia vai onko se jo elinkaarensa päässä?
Täällähän on vuosikaudet ollut keskustelu täysin aneemista. Täältä on karkoitettu ulos porukka, joka ei ole tasan samaa mieltä asioista mitä nykykörttiläisen pitäisi olla. Näyttää täällä olevan semmoisiakin, jotka eivät jaa johtoporukan ajatuksia, mutta he ovat oppineet pitämään mielipiteensä omana tietonaan tai ilmaisemaan sen riittävän huomaamattomasti....

Körttiläisyydestä saa ajatella ihan mitä tahtoo, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, ettei kukaan pahastu….
…Aikanaan olin hyvinkin innokas seuraamaan foorumia, mutta pääsin siitä eroon niin, että en edes lukenut mitään...

Nyt ajattelin kokeilla kepillä jäätä, mutta veikkaan, että pitkään en viihdy täällä. Ei tavallisista asioista jatka loputtomiin kirjoittaa, jos uskonasiat ja raamatuntulkinta pitää "päivittää nykykörttiläiseen tyyliin". Sitä kun on vielä ihan tervettä sananjulistusta olemassa, niin vääristelyt eivät jaksa kiinnostaa eikä kiinnosta teeskennellä, että onhan se niinkin. Kun ei ole niin ei ole.

Keskustelu taisi lähteä lapasesta alkuperäisestä viestistä, mihinkä kyllä itsekin sorruin.
Mutta kun oikein tutkin nimimerkki ”Pirskan” aloitusta.
Niin on minun myönnettävä että kyllä tällä foorumilla on selvästi kaksi leiriä.
Anteeksi en muistanut niitä hiljaisia jotka eivät jostain syystä ole niin aktiivisia lähtemään keskusteluihin mukaan.   

Kumminkin oli miten oli, niin kyllä on vaikeata välillä luovia ”liberaalisten nykykörttiläisten” kanssa ja pysyä vielä hiljaa. 
Toisaalta ehkä sillä on tarkoitus elämässäni, tiedä sitten mikä se on.
Eiköhän Hän kumminkin kerro minulle sen enemmin tai myöhemmin.

SV.153

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #20 : 04.05.17 - klo:15:18 »
Kylläpä toit Pirska väriä ja elämää foorumille, näin koen.
Kiva lukea täällä kaikkea, yritän päästä juoneen mukaan ja kirjoittaa taas itsekin
enemmän kuin viime viikkoina / kuukausina olen tehnyt.
Eikä tarvitse aina kirjoittaa ns. asiaakaan, vaan voin pulista mitä sylki suuhun tuo....
ehkä käskyt sormiin näppäimistölle menee kuitenkin enempi harkinnan kautta.

Jep...mutta Pirska jatka entiseen malliin, kuten vuosia sitten täällä.
Ja samoin kaikki muutkin.
Meidän joukossa on loistavia kirjoittajia!   :eusa_clap: :eusa_pray: :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #21 : 04.05.17 - klo:15:36 »
Vielä täällä viipyilen pohdiskellen, tätä ketjua selaillen.
Tekee mieli kysyä mikä on nykykörttiläisyyden suhde Raamattuun?
Ja pitääkö täällä kirjoittajan sitä pohtia ja päivittää omia ajatuksiaan sen mukaisesti?
Tätä aloituksessa tuotiin esille.
Myönnän että itse en ymmärrä tästä asiasta hönkäsen pöläystä, ja luulisin ettei tarvitsekaan.
Jos tarvitsee...niin sitten olen kyllä väärässä paikassa...
Kyllä kai herätysliikkeissä on monenlaista väkeä, monenlaisia ajatuksia....
Ehkä niissä tehdään "linjanvetoja" vain Kristinoppimme peruskysymyksistä, jotka ovat
kaikille samoja, silloin kun pohjana on Jumalan Sana, Raamattu.
Jotkut pienet vivahde-erot herätysliikkeiden toiminnassa sitten kai aiheuttavat sen että
erilaiset ihmiset löytävät helpommin "oman kodin" missä viihtyvät.


Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #22 : 04.05.17 - klo:15:47 »
Ajattelisin, että täällä olisi kaikille erilaislle ihmisille tilaa täällä foorumilla.
Sääntöjen mukaisessa kirjoittelussa.
Ja joskus on ihan mukavaa jutella vaikka säästä tai autoilusta.
Ja sitten taas toisinaan pohtia vakavia asioita elämästä ja kuolemasta ja kaikesta taivaan ja maan väliltä.
Minusta ylläpito on maltillinen ja sopuisa täällä.
Kiitos siitä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #23 : 04.05.17 - klo:15:53 »
Tuosta suhteesta Raamattuun vielä, tai ehkä Raamatun lukemisesta...
Täällä yritettiin Raamattupiirikeskustelua...ei oikein onnistunut...miksi?
Syytin vaihteeksi eilen itseäni, en jaksanut olla tarpeeksi aktiivinen...
Mutta ehkä syynä en ole minä...vaan Raamatun lukemisen kulttuuri...
se koetaan yksityisasiaksi, mistä ei olla halukkaita keskustelemaan, jakamaan ajatuksia...

Miten Jeesus tarkoitti?


Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #24 : 04.05.17 - klo:16:30 »
Täällähän on vuosikaudet ollut keskustelu täysin aneemista. Täältä on karkoitettu ulos porukka, joka ei ole tasan samaa mieltä asioista mitä nykykörttiläisen pitäisi olla. Näyttää täällä olevan semmoisiakin, jotka eivät jaa johtoporukan ajatuksia, mutta he ovat oppineet pitämään mielipiteensä omana tietonaan tai ilmaisemaan sen riittävän huomaamattomasti.
Körttiläisyydestä saa ajatella ihan mitä tahtoo, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, ettei kukaan pahastu. Ylläpito on tehokkaasti painostanut kirjoittajia, jotka eivät jaa heidän arvojaan. Tämä on yhtä Neuvostoliittoa ja Pohjois-Koreaa siltä osin. Moderointi on tehnyt tehtävänsä ja näivettänyt keskustelun ja monet kirjoittajat ovat karistaneet pölyt jaloistaan. Aikanaan olin hyvinkin innokas seuraamaan foorumia, mutta pääsin siitä eroon niin, että en edes lukenut mitään.
Nyt ajattelin kokeilla kepillä jäätä, mutta veikkaan, että pitkään en viihdy täällä. Ei tavallisista asioista jatka loputtomiin kirjoittaa, jos uskonasiat ja raamatuntulkinta pitää "päivittää nykykörttiläiseen tyyliin". Sitä kun on vielä ihan tervettä sananjulistusta olemassa, niin vääristelyt eivät jaksa kiinnostaa eikä kiinnosta teeskennellä, että onhan se niinkin. Kun ei ole niin ei ole.

Onnitteluni rohkeudestasi ja viitseliäisyydestäsi esittää vastalauseesi vallitsevalle menolle!
Nythän se meno vasta kiihtyy värikkääksi ja eläväksi..
Oikeastaan ihan hyvä että kissa on nostettu pöydälle, minulla ei olisi ollut rohkeutta. Sillä...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #25 : 05.05.17 - klo:07:10 »
Syytin vaihteeksi eilen itseäni, en jaksanut olla tarpeeksi aktiivinen...
Mutta ehkä syynä en ole minä...vaan Raamatun lukemisen kulttuuri...
se koetaan yksityisasiaksi, mistä ei olla halukkaita keskustelemaan, jakamaan ajatuksia...

Minun kokemukseni on, että Raamatun tutkiminen yhdessä ei oikein onnistu näin kirjallisessa muodossa. Olisi parempi keskustella siitä sopivassa ryhmässä kasvotusten. Silloin erilaiset näkökulmat ja korostukset tulisivat ymmärrettävämmiksi. Äänensävyt ja vivahteet tekisivät ajatusten ilmaisemisesta elävää. Kuvaruutuun naputettu lause saa helposti liian lopullisen oppilauseen leiman.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #26 : 05.05.17 - klo:17:51 »
Eilen 4.5.2017 klo.15.47 kun lähetit seuraavan viestisi jonka olen kyllä hieman lyhentänyt.
Niin arvaatko kuinka monta viestiä on yleisen keskustelun puolelle tullut  klo.17.51
Ja joskus on ihan mukavaa jutella vaikka säästä tai autoilusta.
    Kolmekymmentäneljä.


Ja sitten taas toisinaan pohtia vakavia asioita elämästä ja kuolemasta ja kaikesta taivaan ja maan väliltä.

Seuratuvan puolelle taas kahdeksan kappaletta.


Aika huomattava ero, vai mitä ja tähän kun vielä katsoo ketä ovat ne nimimerkit jotka pitävät keskustelua yllä foorumilla.
Pohdin sitä vaan että voiko tällä olla sittenkin merkitystä niihin hiljaisiin päiviin foorumilla?
Haluaisin myös että tällä viestillä ei ole tarkoitusta loukata ketään. Vaan esittää mikä on Körttifoorumin tilanne josta foorumin ylläpitäjän oli huolissaan seuraavanlaisella viestillä.
Tänään näyttää olevan vuoden hiljaisin päivä foorumilla. Miten voisimme kehittää foorumia vai onko se jo elinkaarensa päässä?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #27 : 05.05.17 - klo:19:43 »
 :) :eusa_clap:

Onko pirska kirjoittanut tänne pitkästä aikaa?

Tosi kiva. Ikävä että taisin olla minä joka osaltani hänet sain viimeksi lopettamaan kirjoittelut.
Kuitenkin noi syyttelyt, että olisi oliko se aneemista täällä nyt, niin siihen on apu, kun vaan kritiikin esittäjä alkaa sitten kirjoittamaan niitä ei aneemisia kirjoituksia.

Minusta tää juttu menee niin, vähän kuin körttiseuroissa.
Siellä ei ole kansankerma puhumassa ja loistamassa.
Tavalliset nöyrät körtit jakavat lyhyitä puheitaan, jotka voivat olla sitten aneemisia tai mitä onkin.
Minulle se riittää oikein hyvin.
Kauhistus kaikenmaailman helluntai tai karismaattiselle hehkutukselle.
Jestas sentään.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #28 : 05.05.17 - klo:20:05 »
Kuitenkin noi syyttelyt, että olisi oliko se aneemista täällä nyt, niin siihen on apu, kun vaan kritiikin esittäjä alkaa sitten kirjoittamaan niitä ei aneemisia kirjoituksia.

Kauhistus kaikenmaailman helluntai tai karismaattiselle hehkutukselle.
Jestas sentään.

Minusta on hyvin vaikeata ymmärtää toistoja viesteissäsi helluntaisista, karismaattista hehkutusta, mä tunnen erään kaverin joka teki sitä ja tätä , musasta puhumattakaan.
Eli aika "aneemisia" viestisi ovat olleet pitkässä juoksussa.

Ja ennen kuin alamme tosissaan osoittaa sormella toisiamme, niin varmasti olisi hyvä meidän jokaisen katsoa ensin peiliin, myös minun.
 

Miettiä miten minä voin vaikuttaa foorumin kehittämiseen


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #29 : 05.05.17 - klo:20:48 »
Mikä on tervettä sananjulistusta ja mikä vääristelyä? Useimmin määritellään kristillinen sanoma lain ja evankeliumin saarnaksi kumpaakaan unohtamatta. Samaa tarkoitettaneen puheella armosta ja totuudesta. Kristus kiteyttää lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Laki ei näin ole syntejä luetteleva 'rikoslaki' vaan asettaa tavoitteita ja tarkoituksen elämään.

Onko Jumalan armo  toivottomasti syntisen ihmisen armahtamista ja syntisen täyttä anteeksiantamusta Kristuksen ristinuhrin tähden vai riman laskemista niin alas, että siitä voi päästä yli omin ansioin? Tervettä sananjulistusta on edellinen ja jälkimmäinen on vääristelyä.

Kirkon toimintaa ja sen jäsenten kannanottoja voi arvostella minunkin mielestäni siitä, ettei julisteta Sanaa. Tarkoitan tällä lihaksi tullutta Jumalan Sanaa, Kristusta. Ratkaisuja perustellaan ihmisoikeuksilla ja tasa-arvolla eikä mainita kirkon Herraa ja hänen antamaansa esikuvaa. Arkaillaan Jeesuksen nimen mainitsemista. Pelätäänkö leimautumista jeesustelijaksi? Yhteiskunnan ja maailman ongelmien sivuuttaminen ja pelkästään sielun pelastukseen keskittyminen ei mielestäni olisi kristillistä. Herrammekin paransi sairaita ja ruokki nälkäisiä.

Tästä asiasta olen kanssasi samaa mieltä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.