Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 22260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #135 : 28.01.23 - klo:12:44 »
Pihabongattu on. Näin kaikki ne linnut mitä tässä näkee "aina", mutta talven harvinaisemmista vierailijoista en yhtäkään. No, ehkäpä otos on hyvin tätä paikallista linnustoa edustava sitten? Näin myös kaksi oravaa, mikä sekin on oikein tyypillistä tälle talvelle ollut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 34
« Vastaus #136 : 29.01.23 - klo:17:40 »
Tästä näette minun bongaukseni Pinterestiin. Olen koonnut etupäässä näkemiäni ja tuntemiani lintuja. Jokunen ulkomainen söpöläinen on saattanut lentää joukkoon. Ainakin pingviini siellä näkyy olevan ja muutama harpyija, jotka muuten ovat kaikkein peloittavimman näköiset linnut mitä tiedän.

Söpöimpiä mielestäni ovat pyrstötiainen, puukiipija, punarinta ja varis.  :icon_rolleyes:

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/el%C3%A4imet-animals/linnut/_tools/organize/?organization_feed=False
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #137 : 06.02.23 - klo:23:29 »
Eilen bongasin varpushaukan. Kurkkasin ikkunasta tinttejä ruokinnalla (joka on ihan ikkunan alla, metrin päästä voin katsella), ja ne olivat ihan jähmettyneitä. Näyttivät joltain oksalle asetelluilta muovileluilta kirkkaine väreineen, niin hiljaa olivat. Arvasin mistä on kysymys, ja onnistuin kuin onnistuinkin bongaamaan läheisestä puusta jotain haukkamaista. Olisi se voinut muuten olla sepelkyyhkykin, mutta ehdin jopa hakea kiikarit ja nähdä sen viirurinnan, joka varmisti haukaksi. Pian se kyllä suuntasi kohti metsää, ja tintit vähitellen heräsivät eloon. - Kyllä minä haukallekin voisin silti paistin suoda. Edellinen asuntoni pihalta sellaisen varmaan kerran onnistuikin nappaamaan, kun löytyi vain höyhenpuku.

Mustarastaskin keksi käydä talipötköllä. Ei se siitä suoraan syönyt, mutta istahti oksalle josta ylettyi nokkimaan, ja hyppäsi sitten maahan syömään nokareita, joita onnistui pudottamaan.

Aikoinaan opetettiin, että tiaiset elävät (ainakin talvella) sekaparvissa, joissa on usean lajin yksilöitä. Vähän mietin, onko tuo aina totta. Tässä on muutaman kerran käynyt kuusitiainen, mutta minusta ne täyttää tulevan paikalle aina yksinään, ja sinitiaiset hätistävän pienempäänsä pois. Ehkä se on niiden silmissä jotenkin vammainen sinitiainen, jota ei tule suvaita. Talitintit ottavat rennommin. Muutaman suullisen se saattaa ehtiä nokkaista, ennen kuin tulee lähtö muiden toimesta.

Siinäpä tirpat tältä erää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #138 : 12.02.23 - klo:15:06 »
Mustarastas kykenee vetäisemään kupuun 40 - 50 auringonkukansiementä kerralla. Enempää ei ilmeisesti mahdu. Muutaman kerran olen nyt tarkkaillut ja laskenut.

Muutenkin lintujen tarvitsema ruokamäärä kiinnostaisi, mutta on vaikea mitata kun tiaiset ovat niin samannäköisiä keskenään. Näissä minun ei ole edes näkynyt yhtään rengastettua tapausta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 34
« Vastaus #139 : 13.02.23 - klo:00:46 »
Tänään kuulin ensimmäisen kerran tänä vuonna viherpeipon laulua. https://www.youtube.com/watch?v=qgf0TG_NUcw

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #140 : 14.02.23 - klo:04:03 »
^ Olikohan toissapäivänä kun täällä. Olin kävelyllä ja ihmettelin missä ne laulaa, kunnes huomasin sen yhden ainoan koivun latvassa. Oli niin monipuolista että kuulosti useammalta.

Ruusuja poistetaan niinä haitallisina kurtturuusuina. Harmi viherpeippojen kannalta, sillä niille ruusunmarjat kelpaisivat. Aiemmassa asunnossani kelpasi auringonkukkakin, mutta tässä nykyisessä en niitä ole pihassa nähnyt kai kertaakaan.

Fasaanikukon näin metrin päästä, kun kurkkasin ikkunasta ja sepä oli ikkunan alla. En tiedä, kumpi meistä säikähti enemmän.  :003:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #141 : 07.03.23 - klo:15:57 »
Fasaania lihottelen maapähkinöillä. Kohta se varmaan kesyyntyy jo. Ei ole tuossa pihassa vielä päästänyt sitä kaameaa rääkäisyään. Ehkä keväämmällä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #142 : 07.03.23 - klo:16:22 »

Olisihan hienoa, jos täälläkin voisi seurata villien fasaanien elämää. Pari vuotta takasin päin meillä oli kökköö-huutoja päästelevä lintu, mutta kyllä se yksinäisenä menehtyi heti alkusyksystä.
Netistä olen katsellut, kun isäntä ja koira yrittävät saada saalista. Ei se onnistu kuin joskus, vaikka linnulla on vain puskajuote ja oja suojanaan. Fasaani on riski jaloistaan ja ehtii painella siten karkuun. Pakolentoa varten on lihaksiakin hyvin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Linnut 34
« Vastaus #143 : 07.03.23 - klo:17:04 »
Ei körttiläinen lintu ole vielä päästänyt mitään bachimaista virttä, mustarastas.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Linnut 34
« Vastaus #144 : 07.03.23 - klo:17:21 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 34
« Vastaus #145 : 07.03.23 - klo:18:25 »
Punatulkkujen parvi on majaillut pihan vaahterassa muutaman päivän ajan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 34
« Vastaus #146 : 07.03.23 - klo:20:36 »
jatkuu osassa 35
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi