Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys tänään.  (Luettu 40869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #60 : 21.07.16 - klo:09:46 »
Hyväksyn mykät, sokeat, raajarikot, homot ja sukupuolettomat, Jumalan antaman ymmärryksen avulla.
Kovasydämisiä, ahneita, oman edun tavottelijoita en jaksa niinkään rakastaa, vaikka vaikeitakin lähimmäisiä tulisi...

Tommi Kinnunen käsittelee kirjoittamaasi asiaa sekä Neljän tien risteys-kirjassa, että tässä uudessa Lopotissa niin, että tunnen heteroudestani myötähäpeää, sillä niin pahoja me usein olemme.

Minutkin opetettiin viidesläisyydessä tuomitsemaan. Jumala armahti siitäkin, omaksi ja lähimmäisten parhaaksi. Kiitos Jeesus rakkaudestasi ja sovituksesta.

p.s. Enoni oli homo, emmekä me tienneet sitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #61 : 21.07.16 - klo:10:15 »
Olen luterilainen, hakenut omaa uskoani pitkään ja tuntenut aina olevani ulkopuolinen. Kotoisin olen savon mailta, körttiläisyys aika vierasta, tosin mummmoni oli körttiläinen, pukeutui aikoinaan mm.körttihameeseen. Mutta siitä on aikaa ja mummosta aika jättänyt jo 60-luvulla. Syy miksi tunnen itseni ulkopuoliseksi ns.uskovaisten keskuudessa on, että olen homo ja vaikka kirkko on suvaitsevainen, niin ihmiset ei. En ole toitottanut omaa käyttäytymistani kenellekään, ollut hiljaa ja yrittänyt elää kuten muut. Nyt jo eläkkeellä ollessa yksinäisyys painaa ja se että en ole uskaltanut puhua asiasta kuin muutamalle läheiselle ystävälle, niin ja entiselle asuinkumppanilleni. Olen sen ajan kasvatteja, jolloin tämmöisistä asioista vaiettiin...niinpä sama jatkuu. Luulin että körttiläisyys suvaitsisi myös minunlaiseni ihmiset. Teenkö syntiä kun elän näin..vaikka enimmäkseen ajatuksissa. Minulle on puhuttu erään lahkon kautta eheytymisestä ja siitä että tästäkin voi parantua. Mutta kun en ole sairas..olen vain minä ..ihminen kuten muutkin. Ahdistaa tämmöiset puheet. Eikö JUmala luonut meidät juuri tämmöisiksi kun olemme ja kun elämme nöyrästi ja kuuliaisesti, eikö hän hyväksy meidät semmoisina kuin olemme. Minun Jumalani, jonka kanssa olen seurustellut lapsuudesta lähtien, on hyvä, anteeksiantava ja armollinen Isä, häneen voi aina luottaa. Vai olenko väärässä?

Tuo eheytyiminen on täyttä hölynpölyä. Totta kai on hyvin nuoria ihmisiä, joiden viettielämä herää ennen kuin on ensimmäistäkäön kohdetta koska niin se nyt vain menee. Sellaiset eivät homoja ole  koskaan olleetkaan.  Homoeroottisuys on myös kehitysvaihe, ei ainoastaan pysyvä suuntaus. 

Siinä kyllä erehdyt että kysymys olisi vaiettu. Tuskin mistään on puhuttu niin paljon. Semmoiset määrät että välillä kyllästyin, ja nyt ensi kertaa mietin, eikö olisi reilua antaa välillä suunvuoro muille. Vammaisseksi, vanhusten erottaminen toisistaan vanhainkodissa, myös hieman sisäistävämpi keskustelu olisi vähintään vuorossa. 

Homoseksuaalisuuden hyväksyminen omana piirteenä näyttää olevan ongelmallista. Koska puhumisesta ei varmasti tule loppua niin siitä itse kuulisin välillä mieluummin kuin kysymyksen asettamista yksinkertaistavaan " kirkko sanoo että..." kun kirkko ei ole viikkomääriin sanonut yhtään mitään.  Yksi ainoa Päivi Räsänen ei ole edes mikään "kirkko" , hän on erehtyväinen ihminen joka saa huomiota kansanedustaja-asemansa perusteella. 

En osaa sanoa pnko hän nyt tuomiteva edes, hänhän on vilpittömästi sitä mieltä että homoseksuaalisusta teoista joskaan ei taipumuksista( vrt maa ei olekaan pannukakku) joutuu helvettiin ja haluaa varottaa ihmisiä.  Kauniisti tehty, mutta onkohan se hänen tehtävänsä ja jälleen kerranko kirkko, siis rivikristityt, piispakunnat herätysliikkeet  kirkolliskokoukset antavat kieputtaa itseään kuudennen käskyn ympärillä, mitä se on...   Voi kun jo lopetettaisiin tämä.  Kun tullaan hyökkäävästi vastaan " niin teistä tämä tietysti on ..."  ruvetaan pelästyneinä selittelyihin sen sijaan että kysyttäisiin ystävällisesti kuka niin sanoo. 
« Viimeksi muokattu: 21.07.16 - klo:10:18 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #62 : 21.07.16 - klo:15:37 »
Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä on kolme osaa. Aviopuolisoiden tahdon kuuleminen rakastaa toisiansa ja heidän liittäminensä toisiinsa yhdeksi lihaksi. (Tarkoittaneen yhdessä hankkia lapsia). Toisena osana on muodostetun avioliiton siunaaminen. Kolmantena asiana on avioliiton rekisteröiminen henkilörekisteriin(Kirkon tai maistraatin kirjoihin). Mikä on sitten se asia joka estää samaa sukupuolta olevien kirkollisen vihkimisen? Jumalansanasta eli Raamatusta se löytyy 3.Moos. 18:22-24 tai Jaakob 1:14-16 tai Room. 1: 26,27. Todennäköistä on että ainoaksi viralliseksi avioliiton rekisteriöinti paikaksi jää tulevaisuudessa maistraatti. Se ei taas estä eri sukupuolta olevien kirkollista siunaamista. Eikä myöskään sitä etteikö siunaamisen voisi tehdä myös maallikko.

Jeesus ratkaisi asian näin.
Muutti veden viiniksi koko porukka niin känniin, et eivät seuraavana päivänä tiedä mistään mitään.

Toi ois ainoa fiksu ratkaisu minustakin.
Yhtä tyhjän kanssa alkaa papin miettimään.
Öö onkohan tää pari tarpeeksi hyvä avioon vihittäväksi vai ei.
Mistä papin on pitänyt alkaa tietämään onko joku lapsen hakkaaja, tai vaimon hakkaaja tai vaimo vain rahan perään naimisiin menijä tai mikä sarjamurhaaja.

Papin homma on vihkiä sitä haluavat sen suuremmitta kyselemisiä oletteko ikusesti toisillenne hyviä ja uskollisia.
Kyllä papille tulee liikaa vastuuta jos tuollaista aletaan vaatimaan.
Luulisin, että pari homoa voi olla paremmat vanhemmat, kuin riitelevät tai muuten assosiaaliset heterovanhemmat.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #63 : 21.07.16 - klo:16:49 »
Myönnetään, useasti toivon oikaistavan. Vastuu heille jotka sen ottavat ja ne lupauksensa lausuvat.  Joskus taidettiin mesota eronneitten vihkimisestä uuteen liittoon, ortodoksinen kirkko vihkii neljästi, roomalaiskatolinen ei.  Sietää miettiä sitäkin vaihteeksi.

Siinä perinteessä josta itse sain rippikouluopetukseni nuoria suorastaan ajettiin avioitumaan mitä pikemmin sen parempi, koska pelättiin avioliiton ulkopuolista seksiä. Saatiin paljon kristillisiä avioeroja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #64 : 21.07.16 - klo:18:20 »

Olisi kyllä kiva, jos joku tekisi jonkunlaisen linjavedon mitä se herännäisyys on nykyään.

Itse kun eteenpäin menevä ja radikaalikin, jos sille päälle sattuu, vaikka kadun kulmassa paasaamassa, niin missä menee se herännäisyys nykyaikana?

Onhan pohojanmaan isännät kun on oikeasti tuntee tosi mukavaa porukkaa, tunnen heitä täällä marttia ja mörttiä, ei mitenkään ahdasmielistä porukkaa, vaan ihan vaan lähimäisten parasta ajattelevaa ja avointa porukkaa.
En oo täälä Lakeuksilla kuullut Jumalaa pilkattavan, vaikka kaikkea uutta on isännille tullut vastaan.
Ei Pohjanmaalla ainakaan ole mitään tiukkapipoja, mutta tosiasiat pitää sanoo niin kuin ne on !

Hesassa on nuoret ja uudet citykörtit, kait hekin on täältä jostain.
Kuten Minna Ruuttunen ja Raisa joku ei muistu sukunimi.
Heillä on omat hulluutensa joita en kyllä itse tajua, mutta annan tilaa. Raisa Juhani ja Minna ja ketä no tää Korkealainen kun oli täällä, niin ihan ookoo mutta ei voi olla, että tää liike on vaan näin näkymätön ja saamaton?

Kuitenkin jos pääasia on joku nuorisokuoron pyörittäminen ja oman itsensä ei Jumalan armon ja hyväksymisen ja ennenkaikkea Jumalan hyväksymisen ja avun tulo elämään juuri armon ja hyväksymisen muodossa ei tuomion, niin ei ihme jos tätä ei voi sanoa liike, mutta status quo jatkuu.

Itselleni ei taida olla tilaa tässä porukassa, mutta kyllä löydän vielä jengin jossa skulaa, luulen että jostan katolilaisesta alaporukasta :)

Kun ekan kerran kyöstikarjalaisen kanssa näin Juhanin, ni juhani tokas, kait kun kuuli kun mietimme kyöstin kanssa seuratuvalla herännäisyyttä, et onko potkua, et Paavo oli ensimmäinen katusaarnaaja Suomessa.
meinasin nousta ja kätellä silloin outoa Juhania ja sanoa, et nyt kuullostaa hyvältä.
Tämä armon painotus ja radikaali Ukko Paavo, tästä voi tulla apu monelle :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #65 : 21.07.16 - klo:18:55 »
Olisi kyllä kiva, jos joku tekisi jonkunlaisen linjavedon mitä se herännäisyys on nykyään.


No sitähän minä kysyin jo muutamaan kertaan eli mikäs seksualieettinen skenaario koko ketju on ja mitä se herännäisyydessä tekee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #66 : 21.07.16 - klo:20:05 »
No sitähän minä kysyin jo muutamaan kertaan eli mikäs seksualieettinen skenaario koko ketju on ja mitä se herännäisyydessä tekee.


Se on hiukan ongelmallinen asia, kun aloittaja ei oikeastaan puhunut aloitusviestissään kovinkaan selkeästi mitä ajaa takaa?

Taidankin mennä Herännäisyyden hengessä lukemaan Paavo Ruotsalaisen kirjeitä. Niissä on sitä jotain. Kipinää..  :kahvi:
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #67 : 21.07.16 - klo:20:53 »
Olen luterilainen, hakenut omaa uskoani pitkään ja tuntenut aina olevani ulkopuolinen. Kotoisin olen savon mailta, körttiläisyys aika vierasta, tosin mummmoni oli körttiläinen, pukeutui aikoinaan mm.körttihameeseen. Mutta siitä on aikaa ja mummosta aika jättänyt jo 60-luvulla. Syy miksi tunnen itseni ulkopuoliseksi ns.uskovaisten keskuudessa on, että olen homo ja vaikka kirkko on suvaitsevainen, niin ihmiset ei. En ole toitottanut omaa käyttäytymistani kenellekään, ollut hiljaa ja yrittänyt elää kuten muut. Nyt jo eläkkeellä ollessa yksinäisyys painaa ja se että en ole uskaltanut puhua asiasta kuin muutamalle läheiselle ystävälle, niin ja entiselle asuinkumppanilleni. Olen sen ajan kasvatteja, jolloin tämmöisistä asioista vaiettiin...niinpä sama jatkuu. Luulin että körttiläisyys suvaitsisi myös minunlaiseni ihmiset. Teenkö syntiä kun elän näin..vaikka enimmäkseen ajatuksissa. Minulle on puhuttu erään lahkon kautta eheytymisestä ja siitä että tästäkin voi parantua. Mutta kun en ole sairas..olen vain minä ..ihminen kuten muutkin. Ahdistaa tämmöiset puheet. Eikö JUmala luonut meidät juuri tämmöisiksi kun olemme ja kun elämme nöyrästi ja kuuliaisesti, eikö hän hyväksy meidät semmoisina kuin olemme. Minun Jumalani, jonka kanssa olen seurustellut lapsuudesta lähtien, on hyvä, anteeksiantava ja armollinen Isä, häneen voi aina luottaa. Vai olenko väärässä?
Et ole väärässä ja ole oma itsesi. Älä kuuntele ihmisten tuomioita sillä ne ovat vain ihmistekoja. Jätä kaikki armollisen Jumalan varaan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #68 : 22.07.16 - klo:07:50 »

   Herännäisyydestä en tiedä, mutta ensi vuonna on herättäjäjuhlat Nilsiässä. Se on mm. vanhojen körttisukujen kokoontumisajo, sukujen jotka toivovat liepeiltä lähempää tuttavuutta.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #69 : 22.07.16 - klo:09:04 »
Herännäisyys on todella sukujen kokoontumista. Jos ei ole "sitä sukua", niin juhlilla joutuu olemaan yksin. Muistan ne ensi vuoteni, esim Kiuruvedellä juttelin vain sen perheenäidin kanssa, kun anopilleni bongasimme yösijaa. Ei ollut edes Siionin virsikirjaa. Sana ystäväkansa tulee, jos on tullakseen. Samoin Mäntsälässä juttelimme vain yhden miehen kanssa, kun sateen iskiessä Kaariina antoi hänelle ylimääräisen kertakäyttötakin.
Eräs sotilaspappi piti meidän Eilatin asunnossamme lapsukaisille Raamattutunnin. Olisin niin mielelläni hänen kanssaan muutaman sanan vaihtanut eräillä juhlilla, mutta hänet ympäröitiin vissiinkin "suvun voimin", etten päässyt puheille. Pappi oli hieno mies, elää vieläkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #70 : 22.07.16 - klo:10:04 »
Herännäisyys on todella sukujen kokoontumista. Jos ei ole "sitä sukua", niin juhlilla joutuu olemaan yksin. Muistan ne ensi vuoteni, esim Kiuruvedellä juttelin vain sen perheenäidin kanssa, kun anopilleni bongasimme yösijaa. Ei ollut edes Siionin virsikirjaa. Sana ystäväkansa tulee, jos on tullakseen. Samoin Mäntsälässä juttelimme vain yhden miehen kanssa, kun sateen iskiessä Kaariina antoi hänelle ylimääräisen kertakäyttötakin.
Eräs sotilaspappi piti meidän Eilatin asunnossamme lapsukaisille Raamattutunnin. Olisin niin mielelläni hänen kanssaan muutaman sanan vaihtanut eräillä juhlilla, mutta hänet ympäröitiin vissiinkin "suvun voimin", etten päässyt puheille. Pappi oli hieno mies, elää vieläkin.

Tiedätkö että kirjoitat aivan sanasanaisesti jonkin oman merkintäni, jota en kai ole koskaan kirjoittanut tänne.  Minua on hieman vaivannut tapa moneen kertaan kuuluttaa missä mikin sukuseura kokoontuu.

On herännyt muu kuin tunto, eli vaivautuneisuus joka hääti myös konfirmaatiojumalanpalveluksista pois, sillä enhän mene vennon vieraitten hautajaisiinkaan. Miksi kieppua sukuseurojen kokoontumisten liepeillä, olkoon vain kehys hengellinen ja periaatteessa jokainen tervetullut.

Tapaamisen ja kokouksen  järjestäminen juhlien yhteyteen on tietenkin luonnollista jo siksi ettei tarvitse erikseen järjestellä ruokailuja, yöpymisiä ja majoitusta, eikä " sukuseura" merkitse samaa kuin lähisuku. Mutta totta noin tapahtuu, puhe vieraan kanssa saatetaan aika tylysti keskeyttää kun " me ollaan tässä, päivää, hienoa että veli on voimissaan, no päivääpäivää,  niin sinä vaan jaksat " sun muuta hyvääpäivää kirvesvartta. 


Ja loppujen lopuksi,  sen verran on taustaa, ettei niissä suvuissa mitään ihannoitavaa tasan ole. Joku tähyää niitä kuin taivaallista Jerusalemia ja tasan syyttä.  Tavanomaisia talonpoikaissukuja, kovaa kuria ja retuutusta kasvatus, välillä varallisuutta, useasti köyhyyttä ja  haavetta saada joku lapsista, usein vanhin poika ellei sitten nuorin kun muut on naitettu ja kansanopisto käytetty, opintielle ja papinkauhtanaan. Jotakin kiinnostaa suvun kokoontuminen ja juuri sukuseuratoiminta. Onko foorumi oikea, siitä kai vallitsee yksimielisyys jota on paha mennä murtamaan.  Onhan se osa historiaa, joskaan ei muuta.  Itse mietin kuitenkin moniko sellainen joka ei ole " niitä " , vähitellen alkaa vierastaa juuri Herättäjäjuhlia.  Itselleni alkaa siten käydä.  Samoin käsitän,  miksi äitini niin ehdottomasti torjui kaikki kesäjuhlat vaikka isä sellaisiin tahtoi, äitini oli kantiltaan " niitä" toiselta " näitä" eikä halunnut. Joskus niinkin.

Suomi on pieni maa ja suomalaisia niin vähän että toki körtin löytää kun hieman kääntelee. Vantaalla niin ei toimittu ja juhla tuntui siten terveemmin yleiskristilliseltä, olkoon se sitten kirosana tai merkki suruttomuudesta --- kuten on ikävä kyllä herännäisyyden historiassa ollut milloin pappi on saattanut olla jos miten hurskas ja ahkera virassaan mutta kotihartauksissa jaellut väärää virsikirjaa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.16 - klo:10:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #71 : 22.07.16 - klo:10:54 »
Minusta siinä että suvut kokoontuvat tunniksi-pariksi Juhlien lomassa, ei ole mitään
väärää. Kuuluttaminen kuuluu samaan kategoriaan kuin raamattutunnin tai körttipukuisten tai lounastauon kuuluttaminen.

Rakastan körttien tapaa rakastaa joukkoon ja olla ystäväkansaa. Mutta minutpa onkin otettu Eleniuksen sukuun juhanin isosiskoksi ! Myös Heinimäkien sukuun voisin kuulua.  :002:

Olen käynyt Helluntaiseurakunnassa, Vapaakirkon tilaisuuksissa, karismaatikkojen rukouspiirissä, Kansanlähetyksen ja Kansan Raamattuseuran jutuissa. Tunnen esikoislestadiolaisuutta.  Niissä ihmettelin, että tätäkö on usko ja uskominen. Löysin sen vasta herännäisyydestä. :049:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #72 : 22.07.16 - klo:10:56 »
En halunnut mitenkään vikoillen kirjoittaa, vaan muistojani. On hienoa, että on körttisukuja, mitkä tätä liikettä ovat eteenpäin vieneet. Silloin menee vähän ojan puolelle, jos juhlapuhuja vain sukunsa tarinaa kertoo, eikä oikein muuta.

On minulla sellainenkin kokemus, että oma lukioaikainen luokkakaverini minulle Leppävirran juhlilla sanoi "Jorma, en koskaan olisi voinut kuvitella näkeväni Sinua näissä merkeissä". Minä olin elänyt maailmasta ja hän, Ylihärmän ja Lapuan körttien jälkeläinen, kulki joka kesä juhlilla. Voin vastaavasti kirjoittaa, että minulle oli vähän yllätys se, että hänestä tuli pappi. Enhän 60-luvulla tätä liikettä tuntenut.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #73 : 22.07.16 - klo:11:09 »
Kyllä, miksi ei. Itse en oikein tahdokaan tulla " otetuksi" siihen tai tähän perheeseen tai sukuun koska minulla on omani, ja tärkeämpää kuin keräillä " leikistisukua" on sentään tulla juttuun ihan sen kanssa mitä onkin. Toisaalta tietty on joten jos tuo " kuulun oikeastaan näihin". tai " voisin kuulua noihin" suo hyvin tärkeää kuulumisen tunnetta, se on sitten niin ja se on hänelle hyvin.

Taidan itse ennemmin irrottautua paikallaolosta kuin lähteä esitelmöimään siitä mikä sopii mikä ei, en pidä ehkä tavasta joskin sen käytännöllisen puolen ymmärrän.  Jos Herättäjäjuhlat suuresti painottuvat sukujen kohtaamisiin niin ne painottuvat väistämättä.  Itse  en viitsi ehkä en kehtaakaan  lähteä mukaan, ja toivon että sekin ymmärretään. 

Täysin tavallisena omana arkisena itsenäni voin siitä huolimatta omistaa sen mikä herännäisyydessä  on hyvää ja hyljätä sen, mikä ei ole.   Herättäjä-yhdistyksen jäsenmaksun suorittaminen ei itselleni edusta "sitoutumista" vaan toiminnan mahdollistamista, koska siihen osallistunkin.  HK:ssa joku nuori ihminen joitakin vuosia sitten ilmoitti jättävänsä maksun väliin koska ei " sitoudu mihinkään" vai kuinka se meni.  No, onhan se ajatus tuokin vaan epäkäytännöllinen.

Körttipuku jää kyllä komeroon juuri sen ihannoinnin takia.  Ei Sjöblomeissa ja Bäckeissä mitään ihannoitavaa yli tavallisen kansan ole eikä tosin sukuseurakaan kokoonnu säännöllisesti.  Ei taida kukaan kaivata sitä ja niin saa pukukin jäädä.   Tulen ennemmin arkiasuisena. ja hyvin tavisleenana, kun tuon huomasin.

« Viimeksi muokattu: 22.07.16 - klo:11:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #74 : 25.07.16 - klo:22:14 »
Savon körttejä en kyllä oikein tunnekkaan, jokusen olen tavannut ja lyhyesti jutellut ja Aholansaaressa vieraillut.
Kiva kun ensikesänä siellä päin juhlat.
Hienoa järviseutua.

Pohojanmaan ja etelänkörtit on kyllä jo tutuksi tulleet.
Tämä erilaisuus maakuntien osalta on aika hienoa. Ikävä kun Mikkelissä ei silloin joku vuosi pidetty juhlia?
Sitten taas siellä kaukana josain Kuusamon lähellä pidettiin?

Toivottavasti myyrä tulee sinne Nilsiään :)

Ja toivottavasti jotain armon sanomaan sinne syntyseuduille taas syntyy.
Onkohan muhun joku evankeelinen vaikuttanut, kun olen alkanut huolestua armon välittämisestä muille tai sen väärin ymmärtämisestä tai sen puutteesta joidenkin oppikeskeisten kohdalla?
Se kai se on, kun täällä ei körttipappeja ole, vaan lestadiolaisia ja 5 läisiä.
Niiten Jumalan palveluksissa, kun sitten on, niin pitää lukea körttifoorumia aina, että pääsee oikeille raiteille :)



« Viimeksi muokattu: 25.07.16 - klo:22:20 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!